eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.3هزار عکس
33.3هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 اين كلام پربار، از سخنان مهم و معروفى است كه از امير مؤمنان على عليه السلام در زمينۀ قضا و قدر (و جبر و اختيار) نقل شده و يكى از بهترين طرق حل اين مسئله است. مرحوم سيّد رضى بخشى از آن را گزينش كرده و صدر حديث را نياورده است. ما براى روشن شدن محتواى حديث به‌طور كامل صدر آن را از كتاب كافى مى‌آوريم و آن چنين است: امير مؤمنان على عليه السلام پس از بازگشت از جنگ صفين در كوفه بود كه پيرمردى آمد در برابر آن حضرت دو زانو نشست و عرض كرد: اى امير مؤمنان به ما خبر ده كه آيا رفتن ما به سوى اهل شام به قضا و قدر الهى بود؟ اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: آرى اى پيرمرد. شما هيچ تپّه‌اى را بالا نرفتيد و هيچ درّه‌اى را فرود نيامديد مگر اين‌كه به قضا و قدر الهى بود. پيرمرد گفت: اگر چنين باشد پس ما در برابر اين همه زحمت اجر و پاداشى نخواهيم داشت. امام عليه السلام فرمود: خاموش باش اى پيرمرد! به خدا سوگند خداوند پاداش بزرگى براى شما در مسير اين راه قرار داد و همچنين در توقف‌هايى كه داشتيد و نيز در بازگشتتان. شما در هيچ يك از اين حالات مكرَه و مجبور نبوديد. پيرمرد سؤال كرد: چگونه ما مكره و مجبور نبوديم در حالى كه رفت و آمد ما تمام به قضا و قدر الهى بود؟ امام عليه السلام فرمود: (بقيه همان‌گونه است كه در نهج‌البلاغه آمده است). مرحوم سيّد رضى از اين حديث شريف به اين چند جمله قناعت كرده مى‌گويد: «اين بخشى از كلام امام عليه السلام است كه به سؤال كنندۀ شامى هنگامى كه پرسيد: آيا رفتن ما به شام به قضا و قدر الهى بود بعد از سخنى طولانى بيان فرمود كه گزيده‌اش اين است»؛ (وَ مِنْ‌ كَلَامٍ‌ لَهُ‌ عليه السلام: لِلسَّائِلِ‌ الشَّامِيِّ‌ لَمَّا سَأَلَهُ‌: أَ كَانَ‌ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ‌ بِقَضَاءٍ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ وَ قَدَرٍ؟ بَعْدَ كَلَامٍ‌ طَوِيلٍ‌ هَذَا مُخْتَارُهُ‌) امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن چنين مى‌فرمايد: «واى بر تو شايد گمان كردى منظورم قضاى لازم و قدر حتمى است (و مردم در كارهايشان مجبورند و اختيارى از خود ندارند)»؛ (وَيْحَكَ‌! لَعَلَّكَ‌ ظَنَنْتَ‌ قَضَاءً‌ لَازِماً، وَ قَدَراً حَاتِماً!) سپس افزود: «اگر چنين بود، ثواب و عقاب الهى به يقين باطل مى‌شد و وعده و وعيد ساقط مى‌گشت»؛ (لَوْ كَانَ‌ ذَلِكَ‌ كَذَلِكَ‌ لَبَطَلَ‌ الثَّوَابُ‌ وَ الْعِقَابُ‌، وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ)؛ يعنى چگونه ممكن است خداوند كسى را به كار خوب مجبور كند و بعد به او پاداش دهد يا مجبور به گناه سازد بعد او را مجازات نمايد؟ اين كارى ظالمانه و غير عادلانه است و چگونه ممكن است به كسى كه از خود اختيار ندارد وعده بدهند كه اگر فلان كار نيك را انجام دهى پاداشى چنين و چنان به تو خواهيم داد و يا تهديد كنند كه اگر فلان كار بد را انجام دادى چنين و چنان كيفر داده خواهى شد؟ به يقين اين وعد و وعيد لغو و بيهوده است. آيا به كسى كه بر اثر بيمارىِ رعشه، دست او پيوسته بى‌اختيار مى‌لرزد مى‌توان گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مى‌دهيم و اگر لرزش را ادامه دهى مجازاتت مى‌كنيم‌؟ اگر كسى چنين بگويد همۀ مردم او را نادان و بى‌خبر مى‌خوانند. در حديث كافى اين جمله‌هاى امام عليه السلام كه در حقيقت تالى فاسد قول به جبر است به صورت مشروح‌ترى آمده است، مى‌فرمايد: «لَوْ كَانَ‌ كَذَلِكَ‌ لَبَطَلَ‌ الثَّوَابُ‌ وَ الْعِقَابُ‌ وَ الْأَمْرُ وَ النَّهْيُ‌ وَ الزَّجْرُ مِنَ‌ اللَّهِ‌ وَ سَقَطَ مَعْنَى الْوَعْدِ وَ الْوَعِيدِ فَلَمْ‌ تَكُنْ‌ لَائِمَةٌ‌ لِلْمُذْنِبِ‌ وَ لَا مَحْمَدَةٌ‌ لِلْمُحْسِنِ‌ وَ لَكَانَ‌ الْمُذْنِبُ‌ أَوْلَى بِالْإِحْسَانِ‌ مِنَ‌ الْمُحْسِنِ‌ وَ لَكَانَ‌ الْمُحْسِنُ‌ أَوْلَى بِالْعُقُوبَةِ‌ مِنَ‌ الْمُذْنِبِ‌ تِلْكَ‌ مَقَالَةُ‌ إِخْوَانِ‌ عَبَدَةِ‌ الْأَوْثَانِ‌ وَ خُصَمَاءِ‌ الرَّحْمَنِ‌ وَ حِزْبِ‌ الشَّيْطَانِ‌ وَ قَدَرِيَّةِ‌ هَذِهِ‌ الْأُمَّةِ‌ وَ مَجُوسِهَا؛ اگر اين‌گونه باشد كه تو پنداشتى - يعنى مردم در كارهايشان مجبور باشند - ثواب و عقاب و امر و نهى از سوى خداوند باطل مى‌شود و وعد و وعيد ساقط مى‌گردد، نه هيچ گنهكارى درخور سرزنش و نه هيچ نيكوكارى شايستۀ ستايش است؛ بلكه گنهكار سزاوارتر به نيكى از نيكوكار است (زيرا نيكوكار ثمرۀ نيكوكارى خود را هم علاوه بر پاداش مى‌برد) و نيز نيكوكار شايسته‌تر به كيفر از گنهكار است (زيرا گنهكار از گناه خود نيز زجر مى‌بيند) اين گفتار برادران بت‌پرستان و دشمنان رحمان و حزب شيطان و قَدَريۀ اين امت و مجوس آن است»
آن‌گاه امام در ادامۀ اين سخن و پس از ذكر تالى فاسدها به توضيح مسئلۀ اختيار پرداخته و به صورت بسيار شفاف و روشنى آن را بيان مى‌كند و مى‌فرمايد: «خداوند سبحان بندگانش را امر كرده و آنها را اختيار بخشيده و نهى كرده و برحذر داشته، تكاليف آسانى بر دوش آنان گذارده و هرگز تكليف سنگينى نكرده است. در برابرِ (اطاعت كم) پاداش كثيرى قرار داده و هرگز كسى از روى اجبار، او را نكرده و از روى اكراه اطاعت ننموده است»؛ (إِنَّ‌ اللَّهَ‌ سُبْحَانَهُ‌ أَمَرَ عِبَادَهُ‌ تَخْيِيراً، وَ نَهَاهُمْ‌ تَحْذِيراً، وَ كَلَّفَ‌ يَسِيراً، وَ لَمْ‌ يُكَلِّفْ‌ عَسِيراً، وَ أَعْطَىٰ‌ عَلَى الْقَلِيلِ‌ كَثِيراً؛ وَ لَمْ‌ يُعْصَ‌ مَغْلُوباً، وَ لَمْ‌ يُطَعْ‌ مُكْرِهاً) امام عليه السلام در اينجا اوامر و نواهى تشريعى را آميخته با صفت اختيار ذكر كرده و فضل الهى را نيز در سنگين نبودن تكاليف و افزون بودن پاداش‌ها بر آن افزوده است سپس در ادامۀ سخن سه تالى فاسد ديگر براى قول به جبر ذكر كرده و آن اين‌كه اگر واقعاً مردم مجبور باشند، ارسال رسل و انزال كتب آسمانى همه لغو و بيهوده است؛ زيرا نه نيكوكارِ مجبور را مى‌توان از نيكوكارى باز داشت و نه گنهكارِ مجبور را از . مى‌فرمايد: «خدا پيامبران را بيهوده نفرستاده و كتب آسمانى را براى بندگان عبث نازل نكرده است»؛ (وَ لَمْ‌ يُرْسِلِ‌ الْأَنْبِيَاءَ‌ لَعِباً، وَ لَمْ‌ يُنْزِلِ‌ الْكُتُبَ‌ لِلْعِبَادِ عَبَثاً) اصولاً اگر ما قائل به جبر باشيم تمام مكتب‌هاى اخلاقى و توصيه‌هاى علماى اخلاق فرو مى‌ريزد؛ زيرا كسانى كه كار غير اخلاقى را به حكم جبر انجام مى‌دهند هرگز گوششان بدهكار توصيه‌هاى علماى اخلاق يا برنامه‌هاى پيامبران الهى و دستورات كتب آسمانى نيست. در آخرين تالى فاسد مى‌فرمايد: «خداوند آسمان‌ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست را باطل و بى‌هدف نيافريده. اين گمان كافران است. واى بر كافران از آتش دوزخ»؛ (وَ لَا خَلَقَ‌ السَّمَاوَاتِ‌ وَ الْأَرْضَ‌ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلاً: «ذٰلِكَ‌ ظَنُّ‌ اَلَّذِينَ‌ كَفَرُوا، فَوَيْلٌ‌ لِلَّذِينَ‌ كَفَرُوا مِنَ‌ اَلنّٰارِ» ) يعنى آفرينش آسمان و زمين به حكم رواياتى كه سخن از تسخير آنها براى انسان‌ها مى‌گويند براى اين انسان است تا مسير حق را در پيش گيرد و راه تكامل را بپيمايد. اگر گفتار طرفداران جبر صحيح باشد آفرينش آسمان‌ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست باطل و بيهوده خواهد بود، چون انسان براى پيمودن راه تكامل اختيارى ندارد و مى‌دانيم تكامل جبرى تكامل نيست. اينكه امام - مطابق نسخۀ كافى - فرموده است: اين نظر، عقيدۀ بت‌پرستان و دشمنان رحمان و قائلان به قدَر و مجوس اين امت است اشاره به اين است كه مجوس قائل به ثَنَويّت و دوگانه پرستى بودند: يزدان را خداى خير مى‌دانستند كه صدور شر از او غير ممكن است و اهريمن را خداى شر كه صدور خير از او غير ممكن. حوادث و موجودات جهان را نيز به خير و شر تقسيم مى‌كردند؛ خيرات را به يزدان و شُرور را به اهريمن نسبت مى‌دادند و به اين ترتيب در مبدأ جهان هستى نيز قائل به جبر بودند و به طريق اولى، انسان‌ها را در افعالشان مجبور مى‌پنداشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند سی‌ و یکم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُ
📿 صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند سی‌ و دوّم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ اسْتَعَنْتُ عَلَیْهِ بِحِیلَةٍ تُدْنِی مِنْ غَضَبِکَ أَوِ اسْتَظْهَرْتُ بِنَیْلِهِ عَلَی أَهْلِ طَاعَتِکَ أَوِ اسْتَمَلْتُ بِهِ أَحَداً إِلَی مَعْصِیَتِکَ أَوْ رَائَیْتُ فِیهِ عِبَادَکَ أَوْ لَبَسْتُ عَلَیْهِمْ بِفِعَالِی فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ ┅───────────────┅ ❖ «بار خدایا! از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که به کمک نقشه ای که مرا به غضب تو نزدیک می‌کرد به آن دست یافتم، یا با آن بر اهل طاعتت غلبه کردم، یا کسی را با آن به معصیتت مایل نمودم، یا با آن خود را نزد بندگانت، خوب نشان دادم یا با کردارم خود را نزد آن‌ها وارونه جلوه دادم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و آن را بر من بیامرز، ای بهترین آمرزندگان» @ostadelahi
مباحث
#داستانهای_شگفت ۱۸ - کرامت علما ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ جناب آقای حاج آقا
۱۹ - توسل به و فرج قریب ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ جناب حاج محمد حسن ایمانی گفتند زمانی امر تجارت مرحوم پدرشان آقای علی اکبر مغازه ای مختل شد و گرفتار مُطالبات بسیار و نبودن قدرت بر ادا شدند، در آن اوان جناب عالم ربانی مرحوم حاج شیخ محمد جواد بیدآبادی که در داستان اول و چهارم از ایشان ذکری شد از اصفهان به قصد شیراز حرکت نمودند و چون آن بزرگوار مورد علاقه و ارادت مرحوم والد بودند در شیراز منزل ما وارد می شدند. به مرحوم والد خبر رسید که آقای بیدآبادی به آباده رسیده اند. مرحوم والد گفت: در این هنگامِ شدتِ گرفتاری، آمدن ایشان مناسب نبود. ادامه داستان ... https://eitaa.com/ghararemotalee/2467 ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
مباحث
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبرانقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)| ۱۴۰۱/۳/۱۴ 💠 ابعادی
🔰 دیدارنگار ۱۰۱ | نه شرقی ، نه غربی 📝 ویژه بیانات رهبر انقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «آیات و روایات» و «دعا» از جمله بخش‌های «دیدارنگار» است. ⏪ در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «نه شرقی ، نه غربی» الگویِ «نظام‌سازی اسلامی» حضرت امام خمینی(ره) براساس بیانات رهبر انقلاب مورد بازخوانی قرار گرفته است. 📥 نسخه PDF👇
🌱 را باهویّت بار بیاورید. 🔻 : جوان را باهویّت بار بیاورید. اگر جامعه‌ای احساس هویّت نکرد، صداهای بلند تحکّم‌آمیز، راحت او را مغلوب خواهد کرد. آن که ایستادگی میکند، آن کسی است که احساس هویّت میکند؛ حالا این هویّت، گاهی هویّت ملّی است، گاهی هویّت دینی است، گاهی هویّت انسانی است، شرف است؛ هرچه؛ با باید بار بیایند. خوشبختانه امروز جامعه‌ی اسلامی ـ ایرانی ما یک هویّت ریشه‌دار و تاریخی و قویّ و قابل استقامتی دارد که این را نشان هم داده؛ این را به جوانمان بایستی منتقل بکنیم. 🗓️ ۱۳۹۷/۳/۲۰ 🌷 بازخوانی روزانه‌ی توصیه‌ها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | 💻 @Khamenei_ir
29.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علیهاالسلام 🎥 حضرت معصومه سلام الله علیها، الگوی ناب برای رسیدن به هویت ناب 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 🎞 آپارات: aparat.com/v/vCzEl @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر مبارز قدیمی حجت‌الاسلام سید محمود دعائی 💻 @Khamenei_ir
♻️ در مقابل تحریف حقایق و محکمات اسلام و انقلاب، وظیفه تبیین داریم 🔻 رهبر انقلاب: انسانها تابع بینش و دید خودشان هستند. اگر کسی بتواند حقایق را در چشم مردم تحریف کند، یعنی در واقع عمل و بازو و اراده مردم را به سمت گمراهی کشانده است. امروز همه افراد مسؤولند و اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار میگیرد، وظیفه دارند کنند؛ نباید سکوت کنند. ۱۳۸۰/۰۳/۱۴ 🌷 بازخوانی روزانه‌ی توصیه‌ها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | 💻 @Khamenei_ir
sot_01.mp3
23.66M
﷽ 📌جلسه‌ی هم‌اندیشی خانوادگی 🎙سخنران: حجة‌الاسلام والمسلمین فخریان 👈 در جهاد تبیین چه اتفاقی باید بیفتد؟ آرایش ما در جهاد تبیین تدافعی است یا تهاجمی؟ 📆 چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🕌 قم، حسینیه آبشار @t_manzome_f_r
تحلیل بیانات رهبر انقلاب در سی‌وسومین سالگرد رحلت امام.mp3
19.08M
▫️تحلیل بیانات مهم و راهبردی رهبر انقلاب اسلامی در بزرگداشتِ سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی ره 🎙حجةالاسلام والمسلمین فخریان ۱۴۰۱/۰۳/۱۵ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔰 | امام خمینی، رهبر بزرگترین انقلاب تاریخ بود 🔻 رهبر انقلاب: اوّلین نکته درباره‌ی امام... مسئله‌ی رهبری بزرگ‌ترین انقلاب تاریخ انقلابها است... انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب شوروی، معروف‌ترین انقلابهای بزرگِ تاریخ انقلابها هستند؛ امّا انقلاب اسلامی از این دو بزرگ‌تر است؛ چرا؟ ... این دو انقلاب، هر دو به وسیله‌ی مردم پیروز شدند... امّا بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، مردم شدند هیچ‌کاره... امّا در جمهوری اسلامی، نه. انقلاب اسلامی هم با حضور مردم و با جسم مردم و جان مردم به پیروزی رسید امّا مردم کنارزده نشدند.۱۴۰۱/۳/۱۴ 📲 مشاهده فیلم کامل سخنرانی👇 Farsi.khamenei.ir/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۷۹ 🏷️ جایگاه حکمت ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام خُذِ اَلْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ فَإِنَّ اَلْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ اَلْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ اَلْمُؤْمِنِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: را هر كجا كه باشد، فراگير، گاهى حكمت در سينه منافق است و بى‌تابى كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينۀ مؤمن آرام گيرد. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در بارۀ حكمت) فرموده است: حكمت (سخن درست و موافق حقّ‌) را فرا گير هر جا باشد (خواه از نيكوكار، خواه از بدكار) كه حكمت در سينۀ منافق و دو رو هم هست و در آنجا (كه شايستۀ نگاه‌دارى حكمت نيست) در اضطراب و نگرانى است تا (از زبان او) بيرون آيد و در سينۀ صاحب خود مؤمن جاگيرد. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصۀ اين كلام گهربار اين است كه سخنان حكمت‌آميز را از هر كَس بايد پذيرفت حتى اگر گويندۀ آن منافق باشد. مى‌فرمايد: «حكمت و دانش را فرا گير هرجا كه باشد»؛ (خُذِ الْحِكْمَةَ‌ أَنَّى كَانَتْ‌) . سپس به دليل آن اشاره كرده، مى‌افزايد: «زيرا گاهى در سينۀ است؛ اما در سينۀ او آرام نمى‌گيرد تا از آن خارج شود و در كنار حكمت‌هاى ديگر در سينۀ مؤمن جاى گيرد»؛ (فَإِنَّ‌ الْحِكْمَةَ‌ تَكُونُ‌ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ‌ فَتَلَجْلَجُ‌ فِي صَدْرِهِ‌ حَتَّى تَخْرُجَ‌ فَتَسْكُنَ‌ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ‌). 👈 تعبير به «تَلَجْلَجُ‌...» با توجه به اينكه اين واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است كه جايگاه كلام حكمت‌آميز سينۀ منافق نيست، ازاين‌رو در آنجا پيوسته ناآرامى مى‌كند تا خارج شود و در جايگاهى كه متناسب آن است؛ يعنى سينۀ شخص مؤمن در كنار ساير سخنان حكمت‌آميز قرار گيرد. نتيجۀ اين سخن همان است كه از روايات مختلف معصومان عليهم السلام استفاده كرديم كه علم و دانش هيچ محدوديتى ندارد؛ نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ‌ مِنَ‌ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ» و نه از نظر مكان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ‌ وَ لَو بِالصّيٖنِ‌» و نه از نظر مقدار تلاش و كوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ‌ وَ لَوْ بِخَوْضِ‌ اللُّجَجِ‌ وَ شَقِّ‌ الْمُهَجِ‌» و نه از نظر گوينده همان‌گونه كه در اين حكمت و در حكمت بعد آمده است. آرى علم و حكمت به حدى اهميت دارد كه هيچ محدويتى را به‌خودنمى‌پسندد. 🤔 در اينجا اين سؤال مطرح مى‌شود كه در بعضى از روايات از جمله روايتى كه از عليه السلام در ذيل آيۀ شريفۀ «فَلْيَنْظُرِ اَلْإِنْسٰانُ‌ إِلىٰ‌ طَعٰامِهِ‌» آمده است كه امام عليه السلام فرمود: منظور از طعام «عَلْمُهُ‌ الَّذىٖ‌ يَأخُذُهُ‌ مِمَّنْ‌ يَأخُذُهُ‌؛ دانشى است كه فرا مى‌گيرد؛ بايد نگاه كند از چه كسى فرا مى‌گيرد» بنابراين گرفتن سخن حكمت‌آميز از منافق چه معنا دارد. ✅ پاسخ سؤال اين است كه گاه سخن حكمت‌آميز به قدرى واضح و روشن است كه از هر جا و از هر كس كه باشد بايد آن را پذيرفت؛ ولى در موارد ديگر كه انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى‌گيرد بايد نزد كسى برود كه از نظر ديانت و علميت مورد اعتماد باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند سی‌ و دوّم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِ
📿 صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند سی‌ و سوّم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ کَتَبْتَهُ عَلَیَّ بِسَبَبِ عُجْبٍ کَانَ مِنِّی بِنَفْسِی أَوْ رِیَاءٍ أَوْ سُمْعَةٍ أَوْ خُیَلَاءَ أَوْ فَرَحٍ أَوْ حِقْدٍ أَوْ مَرَحٍ أَوْ أَشَرٍ أَوْ بَطَرٍ أَوْ حَمِیَّةٍ أَوْ عَصَبِیَّةٍ أَوْ رِضاً أَوْ سَخَطٍ أَوْ شُحٍّ أَوْ سَخَاءٍ أَوْ ظُلْمٍ أَوْ خِیَانَةٍ أَوْ سَرِقَةٍ أَوْ کَذِبٍ أَوْ نَمِیمَةٍ أَوْ لَعِبٍ أَوْ نَوْعٍ مِمَّا یُکْتَسَبُ بِمِثْلِهِ الذُّنُوبُ وَ یَکُونُ فِی اجْتِرَاحِهِ الْعَطَبُ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ ┅───────────────┅ ❖ «بار خدایا! از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که بر من نوشته ای، به جهت خود پسندی که در من به وجود آمده، یا خودنمایی، یا خودستایی، یا تکبّر، یا شادمانی، یا کینه، یا خوشی، یا لذت مستانه، یا شادی، یا حمیّت، یا تعصّب، یا خشنودی، یا خشم، یا بخشندگی، یا بخل، یا ظلم، یا ، یا دزدی، یا ، یا سخن چینی، یا لهو و لعب، یا هر نوع کاری که با مانند آن مرتکب می‌شوند و هر که آن را انجام دهد خود را به هلاکت اندازد؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و آن را بر من بیامرز، ای بهترین آمرزندگان» @ostadelahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | هر کسی بیشتر خدمت کند، رئیس قوم است 🌷 بازخوانی روزانه‌ی توصیه‌ها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | رهبر انقلاب: هر کسی که به سمت زندگی و فرهنگ و سبک زندگی غربی برود، او مرتجع است. نگذارید کشورتان به سمت ارتجاع برود؛ نگذارید ارتجاع در بدنه‌ی کشور جاگیر بشود و نفوذ کند.۱۴۰۱/۳/۱۴ 📲 مشاهده فیلم کامل سخنرانی👇 Farsi.khamenei.ir/live
🔴 مرحله جدیدی از استعمار بهداشتی !! 🔹بلافاصله پس از بازگشت دکتر عین اللهی وزیر بهداشت از اجلاس سازمان جهانی بهداشت WHO و دیدار با رئیس آن(که با نفوذ بیل گیتس به این مقام رسیده!!) آمار فوتی های کرونا صفر اعلام می شود و این بمب خبری تمام اخبار بهداشتی دیگر را به حاشیه می برد که مهم ترین آن اصلاحیه مقررات بهداشتی بین المللی(IHR) است که این اصلاحیه جدید توسط آمریکا تهیه و تنظیم شده و در همین اجلاس اخیر WHO مطرح شده بود که شامل افزایش بسیار زیاد اختیارات و نفوذ این سازمان (شما بخوانید آمریکا و غرب) است و الحق می توان آن را مرحله جدیدی از توسط آمریکا و غرب دانست. 🔹طبق اصل۱۲۵ قانون اساسی امضای موافقت نامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی ، بایستی پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی صورت پذیرد اما نکته عجیب اینکه دشمن فکر اینجا را هم کرده و بر اساس ماده ۵۹ این اصلاحیه ، کشورها اصلا نیاز به تصویب و تایید این اصلاحات ندارند ، بلکه فرض بر این است که همه کشورهای عضو WHO این مقررات را پذیرفته اند!! و هر کشوری مخالفتی دارد، باید ظرف 6 ماه به دبیرکل اعلام کند!! 🔹برگردیم به همان بمب خبری . وزیر بهداشت حتی در آستانه مراسم ۱۴ خرداد طی نامه ای به محضر مقام معظم رهبری این پیروزی را تبریک گفتند اما در عین ناباوری ، (حفظه الله) در سخنرانی خود به بسیاری از موضوعات حتی ماجرای توقیف کشتی های یونانی و متروپل و سرود سلام فرمانده اشاره کردند اما هیچ اشاره ای به این موضوع ننمودند!! شاید اگر حضرت آقا در این برهه حمایتی از وزارت بهداشت می کردند دیگر نمی شد کوچکترین انتقادی به وزیر بهداشت و زیر مجموعه اش در مورد پذیرفتن اصلاحیه استعماری IHR وارد کرد. 🔹حالا که متاسفانه در این زمینه امید چندانی به وزارت بهداشت نیست ، این نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی هستند که بایستی تا مهلت شش ماهه تمام نشده جلوی این توطئه خطرناک دشمن علیه استقلال و امنیت ملی کشورمان را بگیرند ... ✍"قاسم اکبری" @jonbeshmostazafin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاترین آستین فیتس در یک کنفرانس مطبوعاتی در سوئیس: ... «سال ۲۰۳۰ است و ما دارایی‌هایتان را از شما سلب کرده‌ایم، که ممکن است شامل فرزندانتان هم شود»…
⭕️ به جای ، بهتراست مسیر سنگ برداری را در پیش بگیرد... @huseinmirzaie_ir