eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37هزار عکس
32.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
عجّل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام
🌹 شیخ شهید ✊ در مقابل انحراف در مشروطه ایستاد 🕊 به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱 @Nojavan_Khamenei
⏳ ایده‌ روشنفکران و چُماق رضاخان! 🔻رهبرانقلاب: آنچه که نظام طاغوت بر سر این کشور و این ملت آورد، در طول سالهای متمادی حاکمیت سیاه و ننگین خود، حقیقتا یکی از فصول تلخ تاریخ ماست... 🔹طبق نقشه‌ی دشمنان اسلام و ایران، به کمک روشنفکران آن روز متصل به دربار پهلوی، تصمیم گرفتند که زن ایرانی را از دائره‌ی عفاف و حجاب خود بیرون کنند و این نیروی عظیم ایمانی را که به برکت عفاف، زن همواره در جوامع مسلمان وجود داشته است، نابود کنند و بر باد بدهند... کشف حجاب... این اقدام را با چماق، رضاخان در داخل کشور انجام داد... 🔺برداشتن حجاب، مقدمه‌ای برای برداشتن عفت بود؛ برای برداشتن حیا در جامعه‌ی اسلامی بود. ۱۳۸۶/۱۰/۱۹ 🗓 بیست و یکم تیر سالروز قیام مسجد گوهرشاد و روز «حجاب و عفاف» 💻 @Khamenei_ir
28.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | آقای «محمدحسین ملکیان» خرداد ماه ۱۳۹۷ در دیدار رمضانی شاعران با رهبر انقلاب شعری با این مطلع درباره‌ی ماجرای گوهرشاد خواندند: یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه / غم دین بود در اندیشه‌ی مردم، غم نان نه 👈🏻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این شعر را تحسین و از پرداخت به این موضوع بعد از ۸۳ سال تشکر کردند. 🔺رسانه KHAMENEI.IR در سالروز واقعه‌ی خونین کشتار مردم معترض به رضاخانی در مشهد، نماهنگ بر همان عهد را بازنشر میکند. 📥 سایر کیفیت‌ها: https://khl.ink/f/46031
⚠️ لوح | از قلم حکمت تا تفنگ رضاخان 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضاشاه- مثلاً علی اصغر حکمت- در قضیه کشف حجاب نقش استعماری ایفا کردند، رضاشاه تفنگ دستش بوده و اینها فکرمی‌ساختند و به او جهت‌گیری میدادند که تفنگ را کجا به کار ببرد.» ۹۶/۰۱/۰۸ 🔺 رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب در بازدید از «نمایشگاه حماسه‌ی گوهرشاد»، لوح «از قلم حکمت تا تفنگ رضاخان» را بازنشر می‌کند. 🖨 سایر کیفیت‌ها👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=41353
🔰 اطلاع‌نگاشت | سرنیزه رضاخانی علیه حجاب زن ایرانی 🔻 حادثه مسجد گوهرشاد در تیرماه ۱۳۱۴ در پی اعتراض به مسئله‌ی تغییر لباس و ممنوعیت حجاب رخ داد. 👈 رهبرانقلاب درباره این قضیه میفرمایند: «یک عده مردم مؤمن برای خاطر مقصودی در یک جای مقدسی جمع شدند و مأمورین دولتی ریختند، اینها را کشتند.» 🔺 رسانه KHAMENEI.IR در سالروز واقعه‌ی خونین کشتار مردم معترض به رضاخانی در مشهد که در تیرماه ۱۳۱۴ به وقوع پیوست، ابعاد حادثه مسجد گوهرشاد را براساس بیانات رهبرانقلاب اسلامی مرور میکند. 🖨نسخه چاپ👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=41355
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | سخنرانی رهبر انقلاب درباره «بی‌حجابی اجباری» برای زنان ایرانی در دوران رضاخان پهلوی ➕ نقل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از روایت مادرشان درباره مشقت‌های دوران کشف حجاب 📥 سایر کیفیت‌ها👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=43013
💫لوح | حاج آقا حسین قمی؛ اولین مجاهد مقابله با کشف حجاب رضاخانی 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «نکته محوری قضیه مسجد گوهرشاد مرحوم حاج آقا حسین قمی است. ایشان یک ملّای مجاهدِ فی سبیل‌الله نترسِ آماده‌ای بود که حاضر بود برود در دهان شیر؛ ایشان سر مسئله‌ی کشف حجاب گفت من می‌روم با رضا شاه صحبت می‌کنم و مجبورش می‌کنم گوش کند.» ۹۶/۰۱/۰۸ 🔺 رسانه KHAMENEI.IR در سالروز واقعه‌ی خونین کشتار مردم معترض به رضاخانی در مشهد که در تیرماه ۱۳۱۴ به وقوع پیوست، تصویری از «حاج آقا حسین قمی» را در پاسداشت اولین مجاهد مقابله با کشف حجاب رضاخانی، بازنشر می‌کند. 🖨 نسخه چاپ👇 farsi.khamenei.ir/ndata/news/41357/C/13971017_0141357.jpg
🔰 حجاب؛ آرمانِ شهیدان 👈🏻 مروری بر آثار حجاب بانوان و توصیه‌های رهبر انقلاب برای حفظ و ترویج اسلامی 🔍 شماره جدید نشریه خط حزب‌الله را بخوانید👇 https://khl.ink/f/50594
⚔️ سوغات غرب، به زور سر نیزه | تبیین تاریخی توطئه «کشف حجاب» براساس بیانات حضرت آیت ا‌لله خامنه‌ای ✳️ استعمارگران برای آنکه در کشورهای تحت تسلط و نفوذ خود، زمینه‌های مقاومت و ایستادگی را از بین برده و استیلایی همه‌جانبه یابند، به «نابودی هویت، فرهنگ‌ و سنت‌های ملت‌ها» پرداختند و وقتی «از قرنهای شانزده و هفده که وارد سرزمینهای شرق- از جمله سرزمینهای اسلامی- شدند، برای اینکه بتوانند کاملا کمند اسارت را به دست و پای این ملتها ببندند و اسیرشان بکنند، شروع کردند آن‌ها را نسبت به گذشته‌ی خود، نسبت به داشته‌های خود، نسبت به مذهب خود، نسبت به آداب خود و نسبت به لباس خود بدبین کردن... یعنی دینش را، اخلاقش را، لباسش را، خطش را، گذشته‌اش را و مفاخرش را کنار بگذارد و فراموش بکند، اما فرهنگ غربی، آداب غربی، رسوم غربی، تفکر غربی و روش و منش غربی را بپذیرد!» این مطلب را می توانید از پیوند رو به رو (https://khl.ink/f/37147) یا از تصاویر زیر بخوانید ⬇️ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | حرص همراه بخل، ایمان را از بین میبرد 🌷 بازخوانی روزانه‌ی توصیه‌ها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | غارتگران حیا ✳️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: قدرتمندان و زرمندان و زورمندان، مردشان، زنشان و زیردستهایشان و کسانی که با آنها و برای آنها زندگی میکرده‌اند، همیشه مایل بوده‌اند که این حجاب بین زن و مرد، از بین برود، که این، البته برای زندگىِ جامعه مضرّ و برای اخلاق جامعه بد است. برای حفظ عفّت جامعه زیانبار و بخصوص برای خانواده از همه چیز بدتر است. این، بنیان خانواده را متزلزل میکند. 🗓 ۱۳۷۳/۰۷/۲۰ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۱۳ 🏷️ ارزش هاى والاى اخلاقى ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ مَالَ أَعْوَدُ مِنَ اَلْعَقْلِ وَ لاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ اَلْعُجْبِ وَ لاَ عَقْلَ كَالتَّدْبِيرِ وَ لاَ كَرَمَ كَالتَّقْوَى وَ لاَ قَرِينَ كَحُسْنِ اَلْخُلْقِ وَ لاَ مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ وَ لاَ قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ وَ لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ اَلصَّالِحِ وَ لاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ وَ لاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ اَلشُّبْهَةِ وَ لاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي اَلْحَرَامِ وَ لاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ وَ لاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ لاَ إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ اَلصَّبْرِ وَ لاَ حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ وَ لاَ شَرَفَ كَالْعِلْمِ وَ لاَ عِزَّ كَالْحِلْمِ وَ لاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ اَلْمُشَاوَرَةِ 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: سرمايه‌اى از عقل سودمندتر نيست و تنهايى ترسناك‌تر از خودبينى و عقلى چون دورانديشى و بزرگوارى چون تقوى و همنشينى چون اخلاق خوش و ميراثى چون و رهبرى چون الهى و تجارتى چون عمل صالح و سودى چون پاداش الهى و پارسائى چون پرهيز از شبهات و زهدى چون بى‌اعتنايى به دنياى حرام و دانشى چون انديشيدن و عبادتى چون انجام واجبات و ايمانى چون و صبر و خويشاوندى چون فروتنى و شرافتى چون دانش و عزّتى چون بردبارى و پشتيبانى مطمئن‌تر از كردن نيست. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب بصفات پسنديده و نكوهش خودپسندى) فرموده است: (۱) هيچ دارائى پرسودتر از خِرَد نيست (زيرا خرد سعادت دنيا و آخرت را در بر دارد) (۲) و هيچ تنهائى ترسناكتر از خود پسندى نيست (زيرا خود پسند مردم را از خود پست‌تر پنداشته آنها هم از او دورى كنند و تنها ماند) (۳) و هيچ عقلى چون تدبير و انديشه نيست (زيرا انديشه راه را آماده و استوار مى‌سازد) (۴) و هيچ جوانمردى مانند پرهيزكارى نيست (زيرا پرهيزكار نزد خالق و خلق عزيز و ارجمند است) (۵) و هيچ همنشينى چون خوى نيكو نيست (زيرا خوى نيكو دلها را بدست آورد) (۶) و هيچ ميراثى مانند و آراستگى نيست (زيرا آراستگى شخص را محبوب مى‌سازد) (۷) و هيچ پيشوايى مانند توفيق و دست يافتن بكار نيست (زيرا توفيق، شخص را براه راست و خدا پسند مى‌كشاند) (۸) و هيچ تجارت و بازرگانى مانند كردار پسنديده نيست (زيرا نيكبختى هميشگى را در بر دارد) (۹) و هيچ سودى مانند پاداش (الهىّ‌) نيست (زيرا سودى است هميشگى) (۱۰) و هيچ اجتناب و دورى چون ماندن در جلو شبهه (چيز نامعلوم) نيست (زيرا اقدام در شبهه بحرام مى‌كشاند) (۱۱) و هيچ پارسائى مانند بى‌رغبتى در حرام نيست (زيرا بى‌رغبتى در حرام مستلزم آراستگى و پاكى است) (۱۲) و هيچ دانشى مانند و پيش‌بينى نيست (زيرا بر اثر آن به مبدأ و معاد راه بُرده از گمراهى برهد) (۱۳) و هيچ عبادتى مانند انجام واجبات نيست (زيرا پاداش آن بيشتر از مستحبّات و در ترك آن عذاب و كيفر است) (۱۴) و هيچ ايمانى مانند شرم و شكيبائى نيست (زيرا باين دو، كامل مى‌گردد) (۱۵) و هيچ بزرگوارى و سرفرازى مانند فروتنى نيست (زيرا فروتن را همه از دل دوست دارند) (۱۶) و هيچ شرافت و بزرگى مانند دانش نيست (زيرا دانش راهنماى شخص است) (۱۷) و هيچ ارجمندى مانند بردبارى نيست (زيرا بردبارى موجب سرفرازى است) (۱۸) و هيچ پشتيبانى استوارتر از كنگاش كردن نيست (زيرا مشورت سبب پى بردن بپايان كار و سود و زيان آنست).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از آنچه دربارۀ سند اين كلمات حكمت‌آميز آورده‌ايم استفاده مى‌شود آنچه مرحوم سيّد رضى در اينجا آورده به صورت پراكنده در خطبه يا خطبه‌هايى بوده است در حالى كه از روايات كافى و آنچه در كتاب تمام نهج البلاغه آمده بر مى‌آيد كه اينها در كنار هم بوده است؛ ولى در هر صورت به نظر مى‌رسد اينها مواعظ مختلفى و هر يك دربارۀ موضوع جداگانه‌اى است و جمع آنها در يك عبارت دليل بر آن نيست كه همه پيوند نزديك با يكديگر دارند. در هر حال نمى‌توان انكار كرد كه هر جمله‌اى از اين جمله‌هاى هيجده‌گانه در عبارت كوتاهى درس بزرگى دربارۀ زندگى سعادت‌بخش به ما مى‌دهد و سزاوار است انسان بارها و بارها در طول زندگى بر آنها مرور كند و پيام آنها را با گوش جان بشنود. ازاين‌رو ما هر يك را جداگانه با شرح كوتاهى براى پى بردن به عمق كلام امام عليه السلام همراه سازيم. نخست مى‌فرمايد: «هيچ مال و سرمايه‌اى پردرآمد تر از عقل نيست»؛ (لَا مَالَ‌ أَعْوَدُ مِنَ‌ الْعَقْلِ‌) . «أعْوَد» يعنى پردرآمدتر و نافع‌تر. مى‌دانيم امتياز انسان بر حيوانات در عقل است كه مى‌تواند سرمايه‌هاى معنوى و مادى را به سوى او سوق دهد. چه بسيارند كسانى كه ثروت هنگفتى از پدر به آنها رسيده و بر اثر ضعف عقل در مدت كوتاهى آن را دست داده‌اند و در مقابل، كسانى كه زندگى مادى خود را از صفر شروع كرده‌اند؛ اما بر اثر عقل و درايت پس از مدت كوتاهى سرمايۀ فراوانى از طريق حلال گردآورى نموده‌اند. در مورد سرمايۀ علم و دانش و اخلاق نيز چنين است. امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: «لَيْسَ‌ بَيْنَ‌ الْإيمٰانِ‌ وَ الْكُفْرِ إلاّ قِلَّةُ‌ الْعَقْلِ‌ قيٖلَ‌ وَ كَيْفَ‌ ذٰاكَ‌ يَا بْنَ‌ رَسُولِ‌ اللّٰهِ؟ قٰالَ‌ إنَّ‌ الْعَبْدَ يَرْفَعُ‌ رَغْبَتَهُ‌ إلىٰ‌ مَخْلُوقٍ‌ فَلَوْ أخْلَصَ‌ نيَّتَهُ‌ لِلّٰهِ‌ لَأتٰاهُ‌ الَّذىٖ‌ يُريدُ فىٖ‌ أسْرَعَ‌ مِنْ‌ ذٰلِكَ‌؛ فاصلۀ ميان ايمان و كفر همان كم‌عقلى است. ... در هفتمين نكتۀ حكمت‌آميز مى‌فرمايد: «هيچ راهبرى همچون توفيق نيست»؛ (وَ لَا قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ‌) . «توفيق» در لغت به معناى موافق ساختن و هماهنگ نمودن است كه با معناى عرفى آن كاملاً سازگار است. منظور از «توفيق» در اينجا آماده بودن اسباب براى انجام دادن كارى است مثلا اگر انسان حال خوبى براى دعا پيدا كند و مجلس مناسبى تشكيل شود و خطيب دانشمند و باصفايى آن مجلس را اداره كند، گفته مى‌شود توفيق براى دعا حاصل شد. همچنين فراهم شدن اسباب مثلاً براى زيارت بيت الله يا كمك به محرومان يا فرا گرفتن علم و دانش تمام اينها توفيق ناميده مى‌شود و اگر امام عليه السلام مى‌فرمايد: بهترين رهبر توفيق است براى آن است كه توفيق، انسان را به راه حق و مسير اطاعت پروردگار مى‌كشاند و راهنماى خوبى براى نيكى‌ها و خوبى‌هاست. به هر حال شك نيست كه سرچشمۀ اصلى توفيق براى كارهاى خير ذات پاك پروردگار است، از اين رو در حديثى از امام باقر عليه السلام مى‌خوانيم: «لاٰ نِعْمَةَ‌ كَالْعٰافِيَةِ‌ وَ لاٰ عٰافِيَةِ‌ كَمُسٰاعِدَةِ‌ التُّوفيٖقِ‌؛ هيچ نعمتى مانند سلامت و عافيت نيست و نه هيچ عافيتى همچون فراهم شدن توفيق است». در قرآن مجيد نيز از زبان پيغمبر الهى حضرت شعيب مى‌خوانيم كه مى‌گويد: «وَ مٰا تَوْفِيقِي إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ عَلَيْهِ‌ تَوَكَّلْتُ‌ وَ إِلَيْهِ‌ أُنِيبُ‌»؛ توفيق من جز به خدا نيست بر او توكل كردن و به سوى او باز مى‌گردم». توفيق و بى‌توفيقى اسباب زيادى دارد؛ هر قدر انسان در راه خدا گام بردارد، به بندگان خدا خدمت كند و براى همه خيرخواه باشد خداوند توفيق او را براى انجام كارهاى نيك بيشتر مى‌كند و به عكس، گناهان و معاصى و ظلم و ستم به افراد و عدم رعايت حقوق والدين و استاد و دوستان، توفيق را از انسان سلب مى‌كند. در حديثى كه در غرر الحكم از امام امير مؤمنان عليه السلام نقل شده مى‌خوانيم: «كَمٰا أنَّ‌ الْجِسْمَ‌ وَ الظَّلَّ‌ لاٰ يَفْتَرِقٰانِ‌ كَذٰلِكَ‌ الدّيٖنُ‌ وَ التَّوْفيٖقُ‌ لاٰ يَفْتَرِقٰانِ‌؛ همان‌گونه كه سايه از جسم جدا نمى‌شود توفيق از دين نيز جدايى پيدا نمى‌كند»
حضرت در دوازدهمين نكتۀ حكيمانه مى‌فرمايد: «هيچ علم و دانشى همچون تفكر نيست»؛ (وَ لَا عِلْمَ‌ كَالتَّفَكُّرِ) . كسانى كه تنها به حفظ عبارات ديگران و آنچه در روايات آمده بسنده مى‌كنند و دربارۀ آن نمى‌انديشند علمشان چندان ثمرى ندارد و در واقع همچون دستگاه ضبط صوتى هستند كه مى‌تواند علوم زيادى را در خود جاى دهد؛ ولى آنان كه اهل انديشه‌اند از جاى جاى آيات قرآن و روايات اسلام و كلمات بزرگان حقايقى كشف مى‌كنند كه راهنماى زندگى مادى و معنوى آن‌هاست و اگر تفكر نباشد و تنها به نقل علوم ديگران قناعت شود هرگز علوم، پيشرفت و نمو و بالندگى پيدا نمى‌كند. به همين دليل در بعضى از احاديث كه هم از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و هم از امير مؤمنان على عليه السلام رسيده، تفكر برترين عبادت شمرده شده است: «لاٰ عِبٰادَةَ‌ كَالتَّفَكُرَ» . در سيزدهمين نكتۀ حكمت‌آميز مى‌فرمايد: «هيچ عبادتى همچون اداى فرايض و واجبات نيست»؛ (وَ لَا عِبَادَةَ‌ كَأَدَاءِ‌ الْفَرَائِضِ‌) . در حديث ديگر از امام سجاد عليه السلام مى‌خوانيم: «مَنْ‌ عَمِلَ‌ بِمٰا افْتَرَضَ‌ اللّٰهُ‌ عَلَيْهِ‌ فَهُوَ مِنْ‌ أعْبَدَ النّٰاسِ‌؛ كسى كه به واجبات خود عمل كند از عابدترين مردم است». در حديث ديگرى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «أعْبَدُ النّٰاسِ‌ مَنْ‌ أقٰامَ‌ الْفَرٰايِضَ‌؛ عابدترين مردم كسى است كه واجبات را ادا كند». تمام اين روايات اشاره به اين دارد كه عبادت، تنها رفتن به سراغ مستحبات و نيايش‌هاى طولانى و پرسوز و گداز نيست؛ عبادت در درجۀ نخست آن است كه انسان واجبات خود را ادا كند؛ اعم از پرداختن حقوق مردم و اداى حقوق مالى دينى و از همه مهم‌تر اداى حق الهى. در چهاردهمين نكته مى‌فرمايد: «هيچ ايمانى مانند حيا و صبر نيست»؛ (وَ لَا إِيمَانَ‌ كَالْحَيَاءِ‌ وَ الصَّبْرِ) . «حيا» به معناى حالت بازدارنده‌اى است كه انسان را از رفتن به سراغ كارهاى زشت باز مى‌دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿 صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند شصت و هفتم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ حَمَلَنِی عَلَی الْخَوْفِ مِنْ غَیْرِکَ أَوْ دَعَانِی إِلَی التَّوَاضُعِ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ أَوِ اسْتَمَالَنِی إِلَیْهِ الطَّمَعُ فِیمَا عِنْدَهُ أَوْ زَیَّنَ لِی طَاعَتَهُ فِی مَعْصِیَتِکَ اسْتِجْرَاراً لِمَا فِی یَدِهِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِحَاجَتِی إِلَیْکَ لَا غِنَا لِی عَنْکَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ ┅───────────────┅ ❖ «بار خدایا، از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که مرا واداشت که از غیر تو بترسم، یا مرا به تواضع پیش یکی از مخلوقاتت کشانید، یا به طمع آنچه نزد او بود، به سوی او مایل شدم، یا چون پیروی اش را در معصیت تو برای من زینت و جلوه داده بود مرتکب شدم، در حالی که من می‌دانم که همواره به تو محتاجم و هرگز از تو بی نیاز نیستم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این مرا بیامرز، ای بهترین آمرزندگان» @ostadelahi
53 - عنایت فاطمیه سلام الله علیها جناب حاجی علی اکبر سروری تهرانی گفت خاله علویه ای دارم که عابده و برکتی برای فامیل ماست و در شداید به او پناهنده میشویم و از دعای او گرفتاریهایمان برطرف می شود. وقتی آن مخدّره به درد دل مبتلا می گردد و به چند دکتر و بیمارستان مراجعه می کند فایده نمی کند، مجلس زنانه به ( سلام الله علیها ) فراهم می کند و اهل مجلس را هم طعام می دهد . همان شب در خواب حضرت صدیقه (سلام الله علیها) را می بیند که به خانه اش تشریف آورده اند، به حضرتش عرضه می دارد کلبه ما محقّر است و اینکه روز گذشته از شما دعوت نکردم چون قابل نبودم. فرمود ما خود آمدیم و حاضر بودیم والحال می خواهیم درد و دوایت را نشان دهیم، پس کف دست مبارک را محاذی صورتش می گیرند و می فرمایند به کف دستم نگاه کن، پس تمام اندرون خود را در آن کف مبارک می بیند از آن جمله رحم خود را می بیند که چرک زیادی در آن است فرمود درد تو از رحم است و به فلان دکتر مراجعه کن خوب می شوی . فردا به همان دکتری که فرموده بود مراجعه می کند و دردش را می گوید و به فاصله کمی درد برطرف می گردد . ضمناً باید متوجه بود که ممکن بود بدون مراجعه به دکتر و استعمال دارو همان لحظه او را شفا بخشد، لکن چون خداوند به حکمت بالغه اش برای هر دردی دوایی خلق فرموده که باید خاصیتی که خداوند در آن دوا قرار داده ظاهر شود، پس باید مریض هنگام ضرورت از مراجعه به طبیب و استعمال دوا خودداری نکند و بداند که شفا از خدا است لکن به وسیله طبیب و دوا، مگر در بعض مواردی که مصلحت الهی اقتضا کند . بالجمله شاید در مورد علویه مذکور چنین مصلحتی نبوده و لذا او را به سنّت جاری الهی که رجوع به طبیب و دواست حواله فرمودند . (علیه السلام) می فرماید : ( پیغمبری از پیغمبران گذشته مریض شد، پس گفت دوا استعمال نمی کنم تا خدایی که مرا مریض کرد، شفایم دهد؛ پس خداوند به او وحی فرمود تو را شفا نمی دهم تا دوا استعمال نکنی ؛ زیرا شفا از من است ( هرچند به وسیله دوا باشد )¹ -------------------------------------------------- 1- عَنْ اَبی عَبْداللّه (علیه السلام ) قال إِنَّ نَبِیّاً مِنَ اْلاَنْبِیاءِ مَرضَ فَقالَ لا اَتَداوی حَتّی یَکُونَ الَّذی اَمْرَضَنی یَشْفینی فَاَوْحَی اللَّهُ اِلَیْهِ لا اُشْفیکَ حَتّی تُداوی فِانَّ الِّشفاءَ مِنّی ) لئالی الاخبار، صفحه 116
🔰 صراط مستقیم یعنی امیرالمومنین صلوات الله علیه... 🔸محمد بن فضیل می‌گوید از امام کاظم علیه السلام در مورد معنی این آیه سوال کردم: «أَ فَمَنْ یَمْشِی مُکِبًّا عَلی وَجْهِهِ أَهْدی أَمَّنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» «آیا کسی که به رو افتاده راه می رود به هدایت نزدیکتر است یا کسی که راست قامت در صراط مستقیم گام برمی دارد؟!»(ملک، ۲۲) ✨ حضرت فرمودند: ✨ إِنَّ اللهَ ضَرَبَ مَثَلَ مَنْ حَادَ عَنْ وَلَایَةِ عَلِیٍّ کَمَنْ یَمْشِی عَلَی وَجْهِهِ لَا یَهْتَدِی لِأَمْرِهِ وَ جَعَلَ مَنْ تَبِعَهُ سَوِیّاً عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ✨ خداوند کسی را که با علیه السلام مخالفت نموده، به شخصی مثال زده که روی زمین افتاده و نمی داند به کجا برود؛ و هر کس پیرو علی شد مانند کسی است که در راه راست و درست مستقیم به راه خود ادامه دهد، که صراط مستقیم همان امیرالمومنین علیه السلام است. 📚 کافی ج۱ ص۴۳۳ @ostadelahi
🔰 رضایت به ولایت امیرالمومنین صلوات الله علیه... 🔸 سلمان نقل می‌کند: در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بودیم که علی بن ابی طالب علیهما السلام آمد. پیامبر سنگ‌ریزه ای به او تقدیم کرد؛ تا سنگ ریزه در دست علی علیه السلام قرار گرفت، به سخن آمده و گفت: ✨لَا إِلَهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله رَضِیتُ بِالله رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله نَبِیّاً وَ بِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام وَلِیّاً 🔸خدایی جز الله نیست و محمد رسول خدا است. به پروردگاری الله و پیامبری محمد و ولایت علی بن ابی طالب راضی و خوشنود شدم، 🔸سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ✨ مَن أَصْبَحَ مِنْکُمْ رَاضِیاً بِالله وَ بِوَلَایَةِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَقَدْ أَمِنَ خَوْفَ الله وَ عِقَابَهُ 🔸 هر کس از شما به خدا و ولایت علی بن ابی طالب خوشنود شود از ترس خدا و عذابش ایمن می‌ماند. 📚بحارالانوار ج۴۱ ص۲۵۱ @ostadelahi
🔰 صراط مستقیم یعنی امیرالمومنین صلوات الله علیه... 🔸محمد بن فضیل می‌گوید از علیه السلام در مورد معنی این آیه سوال کردم: «أَ فَمَنْ یَمْشِی مُکِبًّا عَلی وَجْهِهِ أَهْدی أَمَّنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» «آیا کسی که به رو افتاده راه می رود به هدایت نزدیکتر است یا کسی که راست قامت در صراط مستقیم گام برمی دارد؟!»(ملک، ۲۲) ✨ حضرت فرمودند: ✨ إِنَّ اللهَ ضَرَبَ مَثَلَ مَنْ حَادَ عَنْ وَلَایَةِ عَلِیٍّ کَمَنْ یَمْشِی عَلَی وَجْهِهِ لَا یَهْتَدِی لِأَمْرِهِ وَ جَعَلَ مَنْ تَبِعَهُ سَوِیّاً عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ✨ خداوند کسی را که با علیه السلام مخالفت نموده، به شخصی مثال زده که روی زمین افتاده و نمی داند به کجا برود؛ و هر کَس پیرو علی شد مانند کسی است که در راه راست و درست مستقیم به راه خود ادامه دهد، که همان علیه السلام است. 📚 کافی ج۱ ص۴۳۳ @ostadelahi