#خطبه 79 [ رد توجه به غیر خدا ]
🔭 و من كلام له (عليه السلام) قاله لبعض أصحابه لما عزم على المسير إلى الخوارج ، و قد قال له : إن سرتَ يا أمير المؤمنين في هذا الوقت خشيتُ ألا تظفر بمرادك ، من طريق علم النجوم فقال (عليه السلام) :
✨ أَ تَزْعُمُ أَنَّكَ تَهْدِي إِلَى السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا صُرِفَ عَنْهُ السُّوءُ وَ تُخَوِّفُ مِنَ السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا حَاقَ بِهِ الضُّرُّ فَمَنْ صَدَّقَكَ بِهَذَا فَقَدْ كَذَّبَ الْقُرْآنَ وَ اسْتَغْنَى عَنِ الِاسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ فِي نَيْلِ الْمَحْبُوبِ وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ وَ تَبْتَغِي فِي قَوْلِكَ لِلْعَامِلِ بِأَمْرِكَ أَنْ يُولِيَكَ الْحَمْدَ دُونَ رَبِّهِ لِأَنَّكَ بِزَعْمِكَ أَنْتَ هَدَيْتَهُ إِلَى السَّاعَةِ الَّتِي نَالَ فِيهَا النَّفْعَ وَ أَمِنَ الضُّرَّ .
📣 ثم أقبل (عليه السلام) على الناس فقال :
✨ أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ تَعَلُّمَ النُّجُومِ إِلَّا مَا يُهْتَدَى بِهِ فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ فَإِنَّهَا تَدْعُو إِلَى الْكَهَانَةِ وَ الْمُنَجِّمُ كَالْكَاهِنِ وَ الْكَاهِنُ كَالسَّاحِرِ وَ السَّاحِرُ كَالْكَافِرِ وَ الْكَافِرُ فِي النَّارِ سِيرُوا عَلَى اسْمِ اللَّهِ .
┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈
🗓 به هنگام حركت براى نبرد با خوارج، در ماه صفر سال 37هجرى، شخصى با پيشگويى از راه شناخت ستارگان گفت: اگر در اين ساعت حركت كنيد، پيروز نمى شويد و من از راه علم ستاره شناسى اين محاسبه را كردم، امام فرمود :
✔ گمان مى كنى تو از آن ساعتى آگاهى كه اگر كسى حركت كند زيان نخواهد ديد و مى ترسانى از ساعتى كه اگر كسى حركت كند ضررى دامنگير او خواهد شد؟ كسى كه گفتار تو را تصديق كند، قرآن را تكذيب كرده است، و از يارى طلبيدن خدا در رسيدن به هدف هاى دوست داشتنى، و محفوظ ماندن از ناگواريها، بى نياز شده است؛ گويا مى خواهى به جاى خداوند، تو را ستايش كنند چون به گمان خود مردم را به ساعتى آشنا كردى كه منافعشان را به دست مى آورند و از ضرر و زيان در امان مى مانند.
🔸 اى مردم، از فرا گرفتن علم ستاره شناسى براى پيشگويى هاى دروغين، بپرهيزيد، جز آن مقدار از علم #نجوم كه در دريا نوردى و صحرا نوردى به آن نياز داريد، چه اينكه ستاره شناسى شما را به غيب گويى و غيب گويى به جادوگرى مى كشاند، و ستاره شناس چون غيب گو، و غيب گو چون جادوگر و جادوگر چون كافر و كافر در آتش جهنم است. با نام خدا حركت كنيد.
@Mabaheeth
#خطبه 80 [ پس از جنگ #جمل ]
💭 و من خطبة له عليه السلام بعد فراغه من حرب الجمل في ذم النساء ببيان نقصهنّ :
🧕 مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ وَ كُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ وَ لَا تُطِيعُوهُنَّ فِي الْمَعْرُوفِ حَتَّى لَا يَطْمَعْنَ فِي الْمُنْكَرِ .
┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈
📅 پس از جنگ جمل و فرونشاندن شورش بصره در سال 36هجرى ماه جمادى الثانى در مسجد شهر بصره فرمود :
⚖ اى مردم همانا زنان در مقايسه با مردان، در ايمان، و بهره ورى از اموال و عقل متفاوتند؛ اما تفاوت #ايمان بانوان، بر كنار بودن از نماز و روزه در ايّام «عادت حيض» آنان است، و اما #تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است، و علّت تفاوت در بهره ورى از اموال آن كه، ارث بانوان نصف #ارث مردان است. پس، از زنان بد، بپرهيزيد و مراقب نيكانشان باشيد، در خواسته هاى نيكو، همواره فرمانبردارشان نباشيد، تا در انجام منكرات طمع ورزند.
@Mabaheeth
مباحث
#خیانت #محاکمه 📹 آقای #روحانی و آقای #زنگنه باید محاکمه شوید. 🎤 آقای حسن #عباسی 📡 @jdale_ahsan 🌐 @
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#متفرقه
#📹 ببینید | استاد حسن #عباسی
😴 خوابهای رنگی دشمن برای ۶ ماه آتی تا پایان دوره فعلی ریاستجمهوری و #انتخابات ۱۴۰۰
↪ سیاستگذاری غلط دولتِ به عقب برنمیگردیم، در بازگشت به یکیک طرحهای دولت قبلی
هزینهی رهبری از خود و دریغ از مسئولیتپذیری #دولت و رئیس مجلس و یک عذرخواهی از مردم
#محاکمه_زنگنه به خاطر آبروی ریخته شده از نظام و حرمت خونهای ریخته شده از مسلمانان در آبانماه
📌 بوشهر - ۲ دی ۹۸
🌐 @dr_abbasi
🌐 @Mabaheeth
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مباحث
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مطالعه
📝 یادداشت «پرچم سفید تسلیم ملت ایران» در نقد و بررسیِ تحلیلی #FATF و پیامدهای خطرناک آن برای کشور به نگارش درآمده است. ویژگی این متن مختصر، استنادات و ارجاعات متعدد آن به متن اصلی توافقنامه FATF است. در این نوشته با آوردن متن اصلی این سند به بررسی تعهدات خطرناکی که ایران به آن تن داده است اشاره می کند.
✍ استاد #نبویان که در مجلس نهم دبیر کمیسیون ویژه بررسی #برجام بوده است، با آشنایی با اسناد بین المللی و فرآیند طی شده در مسیر برجام با اتقان و اشراف بالایی به تحلیل متن این سند پرداخته است.
@Mabaheeth
#خطبه 81 [ تعريف زهد و پارسايى ]
💭 و من كلام له (عليه السلام) في الزهد :
✨ أَيُّهَا النَّاسُ؛ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ فَإِنْ عَزَبَ ذَلِكَ عَنْكُمْ فَلَا يَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَكُمْ وَ لَا تَنْسَوْا عِنْدَ النِّعَمِ شُكْرَكُمْ فَقَدْ أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ بِحُجَجٍ مُسْفِرَةٍ ظَاهِرَةٍ وَ كُتُبٍ بَارِزَةِ الْعُذْرِ وَاضِحَةٍ .
┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈
📝 برخى از شارحان گفته اند که اين خطبه در شهر كوفه ايراد شده است.
✨ اى مردم؛ زهد يعنى كوتاه كردن آرزو ، و شكرگزارى برابر نعمت ها، و پرهيز در برابر محرّمات. پس اگر نتوانستيد همه اين صفات را فراهم سازيد، تلاش كنيد كه حرام بر صبر شما غلبه نكند، و در برابر نعمت ها، شكر يادتان نرود. چه اينكه خداوند با دلائل روشن و آشكار، عذرها را قطع، و با كتاب هاى آسمانىِ روشنگر، بهانه ها را از بين برده است.
🌐 @Mabaheeth
#خطبه 82 [ دنيا شناسى ]
💭 و من كلام له (عليه السلام) في ذم صفة الدنيا :
✨ مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ فِي حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ مَنِ اسْتَغْنَى فِيهَا فُتِنَ وَ مَنِ افْتَقَرَ فِيهَا حَزِنَ وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ.
✍ قال الشريف : أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (عليه السلام) "و من أبصر بها بصرته" وجد تحته من المعنى العجيب و الغرض البعيد ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره لا سيما إذا قرن إليه قوله "و من أبصر إليها أعمته" فإنّه يجد الفرقَ بين «أبصر بها» و «أبصر إليها» واضحا نيّراً و عجيبا باهرا .
┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈
🗣 برخى از شارحان گفتنه اند: اين خطبه در شهر كوفه در شناساندن دنيا ايراد شده است.
🏡 چگونه خانه دنيا را توصيف كنم كه ابتداى آن سختى و مشقّت، و پايان آن نابودى است. در حلالِ دنيا حساب، و در حرام آن عذاب است. كسى كه ثروتمند گردد #فريب مى خورد، و آن كَس كه نيازمند باشد اندوهناك است، و تلاش كننده دنيا به آن نرسد، و به رها كننده آن، روى آورد. كسى كه با چشم #بصيرت به آن بنگرد او را آگاهى بخشد، و آن كَس كه چشم به دنيا دوزد، كور دلش مى كند.
✍ #سید_رضی ره: اگر صاحب انديشه اى درست در كلام امام كه فرمود:«من أبصر بها بصرته» انديشه كند در آن، معناى شِگَرف و بينشى ژَرف مى نگرد، كه هرگز به پايان آن نتوان رسيد، و ژَرفاى كلام امام را نخواهد ديد. بخصوص كه جمله «و من أبصر اليها أعمته» را هماهنگ با جمله قبل به خوبى ارزيابى كند خواهد ديد كه تفاوت اين دو كلام تا كجاست. تفاوتى روشن و شگفتى آور و آشكار .
@Mabaheeth