eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
33.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدظله العالی: 🔹هر روز قرآن بخوانید ▪️شده نصف صفحه، ولی بخوانید. امام حسن عسکری علیه السلام: خدا و مرگ را، فراوان یاد کنید و بسیار بخوانید و فراوان بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات فرستید؛ زیرا بر رسول خدا صلی الله علیه و آله ده ثواب دارد. ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═⊹❁❈【 ۲۳۰ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═════════ قَالَتْ يَا وَيْلَتَىٰ أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ وَ هَٰذَا بَعْلِي شَيْخًا ۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ ﴿ ۷۲ ﴾ ساره گفت: «وا! مگر می‌شود بچه بزایم؟ آخر، خودم و شوهرم هر دو پیر شده‌ایم! واقعاً که این، چیز عجیبی است!» قَالُوا أَ تَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ۖ رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ ۚ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ ﴿ ۷۳ ﴾ فرشتگان گفتند: «از کار خدا تعجب می‌کنی؟! آن‌هم با اینکه رحمت و برکت‌های الهی بر خانوادۀ شما سرازیر است. خدا ستوده‌ای سخاوتمند است.» فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَ جَاءَتْهُ الْبُشْرَىٰ يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ ﴿ ۷۴ ﴾ همین‌که ترس ابراهیم از بین رفت و از مژدۀ بچه‌دارشدن شاد شد، دربارۀ شفاعت از مردم لوط با فرستاده‌های ما گفت‌وگو کرد. إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ ﴿ ۷۵ ﴾ آخر، ابراهیم خیلی بردبار و دلسوز بود و رو‌کننده به درگاه خدا. يَا إِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا ۖ إِنَّهُ قَدْ جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ ۖ وَ إِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ ﴿ ۷۶ ﴾ گفتند: «ابراهیم، از این موضوع بگذر که فرمان خدا دربارۀ مردم لوط فرا رسیده و عذابی بی‌بُروبرگرد سراغشان می‌آید.» وَلَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطًا سِيءَ بِهِمْ وَ ضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا وَ قَالَ هَٰذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ ﴿ ۷۷ ﴾ وقتی مأموران ما پیش لوط آمدند، او از آمدنشان نگران شد و از اینکه نمی‌توانست به آنان کمک کند، کلافه بود. به‌همین‌خاطر، گفت: «امروز روز سختی است.» وَ جَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَ مِنْ قَبْلُ كَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ ۚ قَالَ يَا قَوْمِ هَٰؤُلَاءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي ۖ أَ لَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ ﴿ ۷۸ ﴾ مردان شهر که به کار بسیار زشتِ همجنس‌بازی عادت داشتند، بی‌اختیار به‌طرف خانۀ لوط هجوم آوردند! لوط به آن‌ها پیشنهاد کرد: «اینان دختران من‌اند. از هر نظر بهتر است که با این‌ها ازدواج کنید. در محضر خدا از تصمیم زشتتان دست بردارید و پیش مهمانانم شرمنده‌ام نکنید. بین شما آدم فهمیده‌ای نیست؟!» قَالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ مَا لَنَا فِي بَنَاتِكَ مِنْ حَقٍّ وَ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِيدُ ﴿ ۷۹ ﴾ گفتند: «می‌دانی که رسم ما اجازه نمی‌دهد* سراغ دخترهایت بیاییم. خودت خوب می‌دانی ما چه می‌خواهیم!» قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ ﴿ ۸۰ ﴾ لوط گفت: «کاش چند نفرتان از من طرف‌دار‏ی می‌کردند یا خودم پشت‌وپناهی داشتم!» قَالُوا يَا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَنْ يَصِلُوا إِلَيْكَ ۖ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَ لَا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ إِلَّا امْرَأَتَكَ ۖ إِنَّهُ مُصِيبُهَا مَا أَصَابَهُمْ ۚ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ ۚ أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ ﴿ ۸۱ ﴾ مهمانان لوط گفتند: «ما مأموران خداییم. دستشان هرگز به تو نخواهد رسید. کمی که از شب گذشت، خانواده‌ات را راه بینداز. پشت سرتان را هم نگاه نکنید! البته زنت را نبر که به همان عذاب مردمِ بدکار گرفتار خواهد شد. وقت عذابِ مردم شهر، همین سحر است. مگر سحرگاهان نزدیک نیست؟!» ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 112 اِنْس: بشر خلاف جِنّ. در قرآن مجید پیوسته در مقابل جنّ به
| ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 117 آنآء: ساعت ها ← مفرد آن را أِنی (بر وزن عِنَب و فَرَس و صُرَد) گفته اند. (مفردات). «یَتْلُونَ آیاتِ اللّه آناءَ اللَّیْلِ» (113/آل عمران)، یعنی: در ساعات شب آیات خدا را تلاوت می کنند. 🔁 (تکرار: 3) ┅───────────────┅ 118 اِنآء: ظرف. «اِلاّ اَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ اِلی طَعامٍ غَیْرَ ناظِرینَ اِنیهُ» ، (53 / احزاب)، یعنی: مگر به شما اجازه برای صرف غذا داده شود در انتظار وقت غذا ننشینید. ← جمع آن آنیه است. «وَ یُطافُ عَلَیْهِمْ بِانِیَةٍ مِنْ فِضَّة» (15 / انسان)، یعنی: ظرف هایی از نقره بر آنها گردانده می شود. 🔁 (تکرار: 3) ┅───────────────┅ 119 اَنی: نزدیک شدن، رسیدن. ← «اَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا اَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللّهِ» (16/ حدید)، یعنی: آیا وقت آن نرسیده است که قلوب مؤمنان برای یاد خدا خاشع شود. ← «حَمیمٍ آنٍ» آب جوشانی است که به شدّتِ حرارت رسیده. «یَطُوفُونَ بَیْنَها وَ بَیْنَ حَمیمٍ آنٍ» (44/رحمن)، یعنی: میان آن دوزخ و آن آب سوزان، در رفت و آمد هستند. ← «تُسْقی مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ» (5 / غاشیه)، یعنی: از چشمه ای که به شدت حرارت رسیده آب داده شوند. 🔁 (تکرار: 3) ┅───────────────┅ 120 اَهل: خانواده، خاندان. ← «وَ لَوْ اَنَّ أَهْلَ الْقُری امَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّمآءِ وَ الاَْرْضِ» (96 / اعراف)، و اگر مردمی که در شهرها و آبادی ها زندگی دارند، ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشاییم. ناگفته نماند بنا بر استعمال قرآن مجید و گفته اهل لغت، اهل در صورتی استعمال می شود که میان یک عده افراد انس و پیوند جامعی بوده باشد مثل پدر، و شهر، کتاب، علم و غیره. 🔁 (تکرار: 127) ━━━━━━••••••••••••••••‌• ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها #عهدنامه | ۴ 📜 متن : وَ إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى اَلصَّالِحِينَ بِمَا يُج
| | ۵ 📜 متن : فَامْلِكْ هَوَاكَ وَ شُحَّ بِنَفْسِكَ عَمَّا لاَ يَحِلُّ لَكَ فَإِنَّ اَلشُّحَّ بِالنَّفْسِ اَلْإِنْصَافُ مِنْهَا فِيمَا أَحَبَّتْ أَوْ كَرِهَتْ وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ اَلرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ اَلْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اَللُّطْفَ بِهِمْ ♻️ ترجمه : هواى نفس را در اختيار گير، و از آنچه حلال نيست خويشتن دارى كن؛ زيرا بخل ورزيدن به نفس خويش، آن است كه در آنچه دوست دارد، يا براى او ناخوشايند است، راه انصاف پيمايى. ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
🗞️ شرح فیض الاسلام: (۶) و بر هوا و خواهش خود مسلّط‍‌ باش (مهارش را بدست گير تا در سختيهايت نيافكند) و بنفس خويش از آنچه برايت حلال و روا نيست بخل بورز؛ زيرا بخل بنفس انصاف و عدل است از او در آنچه او را خوش آيد يا ناخوش سازد (بخل بنفس آنست كه گِرد آنچه ترا روا نباشد نگردى اگر چه بسيار دوستدار و آرزومند آن باشى) و مهربانى و خوش رفتارى و نيكوئى با رعيّت را در دل خود جاى ده (نه آنكه در ظاهر اظهار دوستى كرده در باطن با آنان دشمن باشى كه موجب پراكندگى رعيّت گردد، چنانكه در قرآن كريم س ۳ ى ۱۵۹ به پيغمبر اكرم مى‌فرمايد: «فَبِمٰا رَحْمَةٍ‌ مِنَ‌ اَللّٰهِ‌ لِنْتَ‌ لَهُمْ‌ وَ لَوْ كُنْتَ‌ فَظًّا غَلِيظَ‍‌ اَلْقَلْبِ‌ لاَنْفَضُّوا مِنْ‌ حَوْلِكَ‌ فَاعْفُ‌ عَنْهُمْ‌ وَ اِسْتَغْفِرْ لَهُمْ‌ وَ شٰاوِرْهُمْ‌ فِي اَلْأَمْرِ فَإِذٰا عَزَمْتَ‌ فَتَوَكَّلْ‌ عَلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ يُحِبُّ‌ اَلْمُتَوَكِّلِينَ‌» يعنى بر اثر بخشايشِ خدا تو با مردم مهربان گشتى و اگر تندخو و سخت دل بودى از گردت پراكنده مى‌شدند، پس «اگر بتو بدى كنند» از آنان درگذر و برايشان آمرزش خواه، و در كار «جنگ» با ايشان نما، و «پس از مشورت» اگر تصميم گرفتى بخدا اعتماد كن كه خدا اعتماد كنندگان را دوست دارد). ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
📖 ‮در دومين و سومين دستور مى‌فرمايد: «زمام هوا و هوس خود را در دست گير و نسبت به آنچه بر تو حلال نيست بخيل باش؛ زيرا بخل به خويشتن، راه انصاف را در آنچه محبوب و مكروه است به تو نشان مى‌دهد»؛ (فَامْلِكْ‌ هَوَاكَ‌، وَ شُحَّ‌ بِنَفْسِكَ‌ عَمَّا لَا يَحِلُّ‌ لَكَ‌، فَإِنَّ‌ الشُّحَّ‌ بِالنَّفْسِ‌ الْإِنْصَافُ‌ مِنْهَا فِيمَا أَحَبَّتْ‌ أَوْ كَرِهَتْ‌). مالكيّت هواى نفس كه امام عليه السلام بر آن تأكيد فرموده، آن است كه به هنگام هيجان شهوات، انسان بتواند خود را كنترل كند و به عكس اگر هواى نفس، مالك فكر و عقل و نيروى انسان شود او را به هر پرتگاهى مى‌كشاند. در حديثى از عليه السلام مى‌خوانيم «احْذَرُوا أَهْوَاءَكُمْ‌ كَمَا تَحْذَرُونَ‌ أَعْدَاءَكُمْ‌ فَلَيْسَ‌ شَيْ‌ءٌ‌ أَعْدَى لِلرِّجَالِ‌ مِنِ‌ اتِّبَاعِ‌ أَهْوَائِهِمْ‌ وَ حَصَائِدِ أَلْسِنَتِهِمْ‌؛ از بترسيد همان‌گونه كه از دشمنان بيم داريد، چرا كه چيزى دشمن‌تر از پيروى هواى نفس و آنچه «بى‌حساب» بر زبان انسان جارى مى‌شود نيست». در ديگرى در غررالحكم از امام اميرالمؤمنين على عليه السلام آمده است: «أمْلِكُوا أنْفُسَكُمْ‌ بِدَوٰامِ‌ جِهٰادِهٰا؛ از طريق جهاد مداوم در برابر خواسته‌هاى نفس مالك نفس خويش شويد» بخل به خويشتن در برابر آنچه حرام است مفهومى جز اين ندارد كه انسان همچون بخيل كه حاضر نيست درهم و دينارى از اموال خود را به كسى بدهد در برابر محرمات ايستادگى كند. نتيجۀ اين كار آن است كه راه انصاف را در همه حال مى‌پويد؛ خواه در امورى كه مورد علاقۀ اوست يا امورى كه مورد علاقۀ او نيست. سپس امام عليه السلام در چهارمين دستور به مسألۀ بسيار مهمى اشاره مى‌كند كه از سماحت و عظمت قوانين اسلامى پرده برمى‌دارد و چيزى را كه در آن روز در دنيا مطرح نبود عنوان مى‌كند و مى‌فرمايد: «و قلب ❤️ خويش را كانون رحمت و محبّت و لطف به رعيّت قرار ده»؛ (وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ‌ الرَّحْمَةَ‌ لِلرَّعِيَّةِ‌ وَ الْمَحَبَّةَ‌ لَهُمْ‌ وَ اللُّطْفَ‌ بِهِمْ‌) ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا