eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37هزار عکس
32.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۳۶۷ 🏷️ دل نبستن به دنیا ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام يَا أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَتَاعُ اَلدُّنْيَا حُطَامٌ مُوبِىءٌ فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ قُلْعَتُهَا أَحْظَى مِنْ طُمَأْنِينَتِهَا وَ بُلْغَتُهَا أَزْكَى مِنْ ثَرْوَتِهَا و درود خدا بر او، فرمود: اى مردم، كالاى دنياىِ حرام چون برگ‌هاى خشكيدۀ وبا خيز است؛ پس از چراگاه آن دورى كنيد، كه دل كندن از آن لذّت بخش‌تر از اطمينان داشتن به آن است و به قدر ضرورت از دنيا برداشتن بهتر از جمع آورى سرمايۀ فراوان است. [ ادامه دارد ... 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
[ ادامه حکمت ۳۶۷ ] حُكِمَ عَلَى مُكْثِرٍ مِنْهَا بِالْفَاقَةِ وَ أُعِينَ مَنْ غَنِيَ عَنْهَا بِالرَّاحَةِ آن كَس كه از دنيا زياد برداشت به فقر محكوم است، و آن كَس كه خود را از آن بى‌نياز انگاشت در آسايش است. مَنْ رَاقَهُ زِبْرِجُهَا أَعْقَبَتْ نَاظِرَيْهِ كَمَهاً و آن كَس كه زيور دنيا ديدگانش را خيره سازد دچار كور دلى گردد وَ مَنِ اِسْتَشْعَرَ اَلشَّغَفَ بِهَا مَلَأَتْ ضَمِيرَهُ أَشْجَاناً لَهُنَّ رَقْصٌ عَلَى سُوَيْدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ يَشْغَلُهُ وَ غَمٌّ يَحْزُنُهُ كَذَلِكَ حَتَّى يُؤْخَذَ بِكَظَمِهِ فَيُلْقَى بِالْفَضَاءِ مُنْقَطِعاً أَبْهَرَاهُ هَيِّناً عَلَى اَللَّهِ فَنَاؤُهُ وَ عَلَى اَلْإِخْوَانِ إِلْقَاؤُهُ و آن كَس كه به دنياى حرام عشق ورزيد، درونش پر از اندوه شد، و غم و اندوه‌ها در خانه دلش رقصان گشت، كه از سويى سرگرمش سازند، و از سويى ديگر رهايش نمايند، تا آنجا كه گلويش را گرفته در گوشه‌اى بميرد، رگ‌هاى حيات او قطع شده، و نابود ساختن او بر خدا آسان، و به گور انداختن او به دست دوستان است. وَ إِنَّمَا يَنْظُرُ اَلْمُؤْمِنُ إِلَى اَلدُّنْيَا بِعَيْنِ اَلاِعْتِبَارِ وَ يَقْتَاتُ مِنْهَا بِبَطْنِ اَلاِضْطِرَارِ وَ يَسْمَعُ فِيهَا بِأُذُنِ اَلْمَقْتِ وَ اَلْإِبْغَاضِ امّا مؤمن با چشم به دنيا مى‌نگرد، و از دنيا به اندازۀ ضرورت برمى‌دارد، و سخن دنيا را از روى دشمنى مى‌شنود. إِنْ قِيلَ أَثْرَى قِيلَ أَكْدَى وَ إِنْ فُرِحَ لَهُ بِالْبَقَاءِ حُزِنَ لَهُ بِالْفَنَاءِ هَذَا وَ لَمْ يَأْتِهِمْ يَوْمٌ فِيهِ يُبْلِسُونَ چرا كه تا گويند سرمايه دار شد، گويند تهيدست گرديد، و تا در زندگى شاد مى‌شوند، با فرا رسيدن مرگ غمگين مى‌گردند، و اين اندوه چيزى نيست كه روز پريشانى و نوميدى هنوز نيامده است. علیه السلام ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
امام عليه السّلام (در دورى نمودن از دنيا) فرموده است: (۱) اى مردم كالاى دنيا گياه خشكِ خورد شدۀ وباء آورنده تباه كننده است؛ پس دورى كنيد از چراگاهى كه كوچ كردن و نماندن در آن از آرام گرفتن در آن سودمندتر است (چون ماندن و دل بستن بآن سبب بدبختى است) و اندك روزى و خوراك آن (به اندازه‌اى كه اين راه سر رسد) پاكيزه‌تر است از دارائى در آن (چون رنج دنيا و حساب آخرتش كمتر است) (۲) مقرّر شده است براى كسيكه (بر اثر حرص و آز) بسيار در آن دارائى گِرد آورد فقر و بى‌چيزى (آخرت چون در دنيا گرفتار بوده و نتوانسته توشه‌اى بردارد) و يارى شده است كسيكه (با قناعت) از آن بى‌نياز مانده (جمع آورى نكرده) به آسودگى (در روز رستخيز) (۳) و كسيرا كه زينت و آرايش آن به شگفت آورده هر دو چشمش را كور مادر زاد گردانده (مانند آنكه نشان بينائى در او نيست) (۴) و كسيكه دوستى آنرا روش خود نمايد خاطرش را پر از اندوهها كُند كه آن اندوهها را بر دانۀ دل او نگرانى است، اراده و قصدى (براى بدست آوردن كالاى آن) او را مشغول و گرفتار مى‌سازد، و اراده و قصدى او را اندوهگين، و همچنين پيوسته در كشاكش اندوهها و گرفتاريها است تا آنكه راه نفَس او (گلويش) گرفته شود (بميرد) پس او را بصحراء اندازند (در گورستان بخاك سپارند) در حاليكه دو رگ دل او قطع شده است (هلاك گشته) و بر خدا نابود شدنش و بر برادران و ياران انداختنش (به گورستان) سهل و آسان مى‌باشد. (۵) و مؤمن بچشم عبرت و آگاهى بدنيا مى‌نگرد، و باندازۀ نيازمندى شكم از روى اضطرار و ناچارى قوت و روزى بدست مى‌آورد، و به گوش خشم و دشمنى (گفتار دربارۀ دنيا را) مى‌شنود. (و امّا حال انسان در دنيا) (۶) اگر گفته شود فلانى توانگر و بى‌نياز شد (پس از چندى) گفته ميشود فقير و بى‌چيز گرديد، و اگر ببقاء و هستيش شاد شوند (روز ديگر) بفناء و نيستيش اندوهگين گردند، اينست حال انسان در دنيا و حال آنكه نيامده است روزى (قيامت) كه در آن (دنيا دوستان بر اثر سختى عذاب و گرفتارى جاويد از رحمت خدا و آسودگى) نوميد ميشوند. علیه السلام ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين كلام نورانى در دو بخش كه هركدام ديگرى را تكميل مى‌كند سخن مى‌گويد. در بخش نخست، بى‌ارزش بودن دنيا را با تعبيرات قاطع و كوبنده بيان كرده و داد سخن را در اين قسمت داده و براى دنيا به هفت عيب بزرگ اشاره مى‌كند. نخست مى‌فرمايد: «اى مردم! متاع دنيا همچون گياهان خشكيدۀ🍂 وباخيز است؛ بنابراين از چنين چراگاهى دورى كنيد»؛ (يَا أَيُّهَا النَّاسُ‌، مَتَاعُ‌ الدُّنْيَا حُطَامٌ‌ مُوبِىءٌ‌ فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ‌!) چه تعبير جالب و گويايى! زيرا «حطام» در اصل از مادۀ «حطم» (بر وزن ختم) به معناى شكستن و خرد كردن چيزى گرفته شده است و غالباً به شكستن اشياء خشك مانند ساقه‌هاى خشك گياهان اطلاق مى‌شود و به همين دليل گاهى به كاه، «حطام» اطلاق مى‌گردد. امام عليه السلام متاع دنيا را در اين‌جا تشبيه به همان گياهان خشكيده و خردشده‌اى كه آذوقۀ حيوانات است نموده؛ اما گياهى كه با ميكروب وبا آغشته شده و حتى سبب مرگ حيوان مى‌شود، و به‌دنبال آن مى‌دهد كه از اين چراگاه بى‌ارزشِ خطرناك دورى كنيد. اين سخن در واقع برگرفته از تعبيرات قرآن مجيد است آن‌جا كه دربارۀ زندگى دنيا مى‌فرمايد: « اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ‌ الدُّنْيا لَعِبٌ‌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ‌ وَ تَفاخُرٌ بَينَكُمْ‌ وَ تَكاثُرٌ فِى الْأَمْوالِ‌ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ‌ غَيثٍ‌ أَعْجَبَ‌ الْكُفَّارَ نَباتُهُ‌ ثُمَّ‌ يهيجُ‌ فَتَراهُ‌ مُصْفَرًّا ثُمَّ‌ يكُونُ‌ حُطاماً »؛ زندگى دنيا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل‌پرستى و فخرفروشى در ميان شما و افزون‌طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى 🌧️ كه محصولش كشاورزان را در شگفتى فرو مى‌برد، سپس خشك مى‌شود به‌گونه‌اى كه آن را زردرنگ مى‌بينى؛ سپس تبديل به كاه مى‌شود!». ولى امام عليه السلام تصريح مى‌فرمايد كه اين گياه خشكيدۀ خرد شدۀ كم‌ارزش، آلوده به وبا نيز مى‌باشد كه آن را مبدّل به شىء خطرناكى مى‌كند. سپس در ادامۀ اين سخن به دو عيب ديگر از عيوب دنيا اشاره كرده، مى‌فرمايد: «دل كندن از آن لذت‌بخش‌تر است از دل بستن و اعتماد به آن و استفادۀ از آن به‌مقدار نياز بهتر است از جمع كردن و انباشتن ثروت آن»؛ (قُلْعَتُهَا أَحْظَى مِنْ‌ طُمَأْنِينَتِهَا وَ بُلْغَتُهَا أَزْكَى مِنْ‌ ثَرْوَتِهَا)
در چهارمين و پنجمين وصف دنيا مى‌فرمايد: «كسى كه از آن بسيار گردآورى كند محكوم به فقر و نيازمندى است و هر آنكس از آن بى‌نيازى جويد به آسايش و آرامش او كمك شده است»؛ (حُكِمَ‌ عَلَى مُكْثِرٍ بِالْفَاقَةِ‌، وَ أُعِينَ‌ مَنْ‌ غَنِيَ‌ عَنْهَا بِالرَّاحَةِ‌) . دليل آن روشن است، دنياپرستانى كه درپى جمع اموال‌اند غالباً بخيل‌اند حتى دربارۀ خويشتن، و بسيارى از آن‌ها زندگانى فقيرانه‌اى دارند. ازاين‌رو بسيارى معتقدند كه نيازمندترين افراد در دنيا سلاطين و پادشاهان‌اند. اضافه بر اين، اين‌گونه افراد حريص‌اند و حرصى كه در جمع كردن مال دنيا دارند از تلاشى كه فقير براى به‌دست آوردن نيازهاى خود مى‌كند بيشتر است. آن‌ها هرگز سير نمى‌شوند و به همين دليل فقير واقعى هستند. معروف است كه روزى بهلول بر هارون‌الرشيد، خليفۀ عباسى وارد شد و سكۀ بى‌ارزشى در دست او گذاشت. هارون بسيار تعجب كرد و با عصبانيت سؤال كرد: اين چيست‌؟ گفت: من نذر كرده بودم سكه‌اى به فقيرترين مردم بدهم و كسى را از تو فقيرتر نمى‌شناسم. امام صادق عليه السلام در تأكيد بر گفتار جدش امير مؤمنان على عليه السلام مى‌فرمايد: «مَنْ‌ أَصْبَحَ‌ وَ أَمْسَى وَ الدُّنْيا أَكْبَرُ هَمِّهِ‌ جَعَلَ‌ اللَّهُ‌ تَعَالَى الْفَقْرَ بَينَ‌ عَينَيهِ‌ وَ شَتَّتَ‌ أَمْرَهُ‌ وَ لَمْ‌ ينَلْ‌ مِنَ‌ الدُّنْيا إِلَّا مَا قَسَمَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ وَ مَنْ‌ أَصْبَحَ‌ وَ أَمْسَى وَ الْآخِرَةُ‌ أَكْبَرُ هَمِّهِ‌ جَعَلَ‌ اللَّهُ‌ الْغِنَى فِى قَلْبِهِ‌ وَ جَمَعَ‌ لَهُ‌ أَمْرَهُ‌؛ كسى كه صبح و شام كند در حالى كه بيشترين فكر او متوجه دنيا باشد خداوند فقر را پيش روى او قرار مى‌دهد و امور او را متشتت مى‌سازد و از دنيا چيزى بيش از آنچه براى او مقدر شده پيدا نمى‌كند اما كسى كه صبح و شام كند در حالى كه بيشترين فكر او متوجه آخرت باشد خداوند غنا و بى‌نيازى را در قلب او قرار مى‌دهد و كار او را سامان مى‌بخشد»
سپس در ششمين و هفتمين وصف دنيا مى‌فرمايد: «كسى كه زر و زيورهاى دنيا در نظرش شگفت‌انگيز باشد نابينايىِ‌ قلب خواهد داشت و آنكس كه عشق آن را به دل بگيرد درونش پر از غم و اندوه مى‌شود؛ اندوه‌هايى كه بر كانون قلبش پيوسته مى‌رقصند و همواره اندوه سنگينى او را مشغول مى‌سازد و غمى جانكاه او را محزون مى‌نمايد»؛ (وَ مَنْ‌ رَاقَهُ‌ زِبْرِجُهَا أَعْقَبَتْ‌ نَاظِرَيْهِ‌ كَمَهاً، وَ مَنِ‌ اسْتَشْعَرَ الشَّغَفَ‌ بِهَا مَلَأَتْ‌ ضَمِيرَهُ‌ أَشْجَاناً، لَهُنَّ‌ رَقْصٌ‌ عَلَى سُوَيْدَاءِ‌ قَلْبِهِ‌ هَمٌّ‌ يَشْغَلُهُ‌ ، وَ غَمٌّ‌ يَحْزُنُهُ‌). چه تعبير گويايى امام عليه السلام دربارۀ دنياپرستان فرموده و حالاتى را كه ما پيوسته در آن‌ها مى‌بينيم به زيباترين وجه بيان فرموده است؛ زرق و برق دنيا انسان را كور مى‌كند و دلبستگى به آن غم و اندوه را بر قلب مسلط مى‌سازد زيرا اين دلبستگى سبب مى‌شود كه زياده‌خواهى كند و هرگاه به آنچه مى‌خواهد، نرسد اندوهگين مى‌شود و از آن دردناك‌تر زمانى است كه چيزى را از دست مى‌دهد. از سوى ديگر حسودان پيوسته براى از بين بردن امكانات او نقشه مى‌كشند و دزدان و راهزنان در كمين مال و ثروت او هستند و حوادث پيش‌بينى نشده هر روز ممكن است بخشى از امكانات او را از ميان بردارد، طلبكاران از او مطالبه كنند و بدهكاران بدهى خود را نپردازند. مجموع اين عوامل غم و اندوه جاويدان را بر قلب او مسلط مى‌سازد. «زبرج» به معناى زينت و «كمه» به معناى نابينايى و «شغف» به معناى عشق و علاقۀ شديد است. «اشجان» جمع «شَجَن» (بر وزن عجم) به معناى حزن و اندوه است. «رقص» در لغت به هر گونه حركت و جولان و غليان، اطلاق مى‌شود هر چند در اصطلاح عامه به حركات موزون طرب‌انگيز گفته مى‌شود و منظور امام عليه السلام اين است كه غم و اندوه، پيوسته در كانون قلب آن‌ها در حركت است. «سويداء» «مصغر سوداء» اشاره به دانۀ سياهى است كه به اعتقاد قدما در درون دل وجود دارد و مركز عشق و علاقه محسوب مى‌شود و بعيد نيست آن را بتوانيم بر دريچه‌هاى قلب تطبيق كنيم
امام عليه السلام در اين بخش به بيان حالات مؤمنانى مى‌پردازد كه به عكس دنياپرستان، قناعت‌پيشه و ساده‌زيست هستند، مى‌فرمايد: «انسان مؤمن، تنها با چشم عبرت به دنيا مى‌نگرد از مواهب آن به مقدار ضرورت بهره مى‌گيرد و آهنگ دلرباى آن را با بغض و دشمنى مى‌شنود»؛ (وَ إِنَّما يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ‌ إِلَى الدُّنْيَا بِعَيْنِ‌ الاِعْتِبَارِ، وَ يَقْتَاتُ‌ مِنْهَا بِبَطْنِ‌ الاِضْطِرَارِ، وَ يَسْمَعُ‌ فِيهَا بِأُذُنِ‌ الْمَقْتِ‌ وَ الْإِبْغَاضِ‌) . «يقتات» از مادّۀ «قوت» به معنى بهره‌گيرى از قوت دنياست و «مقت» به معنى غضب و «ابغاض» به معنى خشم است. آرى! مؤمنان راستين چشم عبرت‌بين دارند و گوشى كه حقايق را مى‌شنود و در برابر نداى شيطان و هواى نفس، بدبين و خشمگين‌اند آن‌ها بر اساس كفاف و عفاف زندگى مى‌كنند و به‌اندازۀ نياز از دنيا بهره مى‌گيرند و خود را آلودۀ آنچه دنياپرستان گرفتارش هستند، نمى‌كنند. درست است كه آنچه امام عليه السلام دربارۀ مؤمنان مى‌فرمايد به‌صورت جملۀ خبريه است ولى در واقع، منظور، امر كردن است يعنى شخص مؤمن بايد به ديدۀ عبرت به دنيا بنگرد و به مقدار ضرورت از آن قناعت كند و پيام دنيا و دنياپرستان را با خشم بشنود. مرحوم علامۀ مجلسى در جلد 22 بحار الانوار حديثى از امام صادق عليه السلام نقل مى‌كند كه مناسب اين مقام است. امام عليه السلام مى‌فرمايد: سلمان فارسى از بازار آهنگران در كوفه عبور مى‌كرد، جوانى را ديد كه ناگهان صيحه‌اى زد و به روى زمين افتاد، مردم اطراف او جمع شدند و هنگامى كه سلمان را ديدند به او گفتند: اى بندۀ مقرب خدا! اين جوان گرفتار بيمارى صرع است چيزى در گوش او بخوان تا شفا يابد. سلمان نزديك او شد جوان به هوش آمد و چشم باز كرد و به سلمان گفت: اى بندۀ خدا! آن‌گونه كه اين‌ها خيال مى‌كنند من بيمار نيستم از كنار اين آهنگران عبور مى‌كردم كه ديدم با پتك بر آهن مى‌كوبند؛ به ياد اين آيۀ شريفه افتادم كه مى‌فرمايد: « وَ لَهُمْ‌ مَّقَامِعُ‌ مِنْ‌ حَدِيدٍ »؛ و براى آنان گرزهايى از آهن (سوزان) است»
امير مؤمنان عليه السلام در پايان مى‌فرمايد: «وضع دنيا به قدرى ناپايدار است كه هر گاه گفته شود فلان كس توانگر شد (ديرى نمى‌پايد كه) گفته مى‌شود بى‌خير و بى‌نوا گشت و هر گاه از فكر بقاى او (در اين جهان) شاد شوند (چيزى نمى‌گذرد كه) خبر مرگ او آن‌ها را محزون مى‌كند. اين حال دنياى آنهاست و هنوز روزى كه در آن غمگين و مأيوس شوند فرانرسيده است»؛ (إِنْ‌ قِيلَ‌ أَثْرَى قِيلَ‌ أَكْدَى! وَ إِنْ‌ فُرِحَ‌ لَهُ‌ بِالْبَقَاءِ‌ حُزِنَ‌ لَهُ‌ بِالْفَنَاءِ‌! هٰذَا وَ لَمْ‌ يَأْتِهِمْ‌ «يَوْمٌ‌ فِيهِ‌ يُبْلِسُونَ‌») . «اثرى» به معناى توانگر شد از مادۀ «ثروت» گرفته شده است. «اكدى» به معناى بخيل و فقير و بى‌نوا گرديد از مادۀ «كُدية» (بر وزن حُجره) در اصل به معناى سختى و صلابت زمين است سپس آن را به افراد بخيل و گاه فقير اطلاق كرده‌اند. «يبلسون» از مادۀ «ابلاس» در اصل به معناى اندوه است و به معناى يأس و نااميدى نيز به‌كار مى‌رود. امام عليه السلام در اين بخش از كلام خود بى‌اعتبارى و سرعت تغيير دنيا را بيان مى‌فرمايد و نشان مى‌دهد كه ميان توانگرى و فقر و همچنين زندگى و مرگ فاصلۀ چندانى نيست؛ شب مى‌خوابد و توانگر است، صبح برمى‌خيزد و فقير، چراكه ثروت‌هاى او براثر حادثه‌اى بر باد رفته و ورشكست شده و به خاك سياه نشسته است. گاه در نهايت سلامت و شادابى زندگى مى‌كند اما حوادث پيش‌بينى نشده ناگهان خرمن زندگى او را درو مى‌كند و همه را متحير مى‌سازد. قرآن مجيد نيز ناپايدارى دنيا را بارها به گياهانى تشبيه مى‌كند كه در فصل بهار مى‌رويند و سرسبز و خرم و پرطراوت‌اند اما چيزى نمى‌گذرد كه خزان فرامى‌رسد و همگى خشكيده و زرد مى‌شوند و تندباد خزان، آن‌ها را جدا كرده و به هر سو پراكنده مى‌كند. تهامى، شاعر و اديب نكته‌دان شيعه و شهيد راه ولايت قصيدۀ معروفى دارد كه به‌مناسبت از دست دادن فرزند دلبندش سروده و از بهترين اشعار عرب در اين زمينه است و با اين شعر آغاز مى‌شود: حُكْمُ‌ المَنِيَّةِ‌ فِي البَرِيَّةِ‌ جاري ما هٰذِهِ‌ الدُّنيا بِدارِ قَرارِ حكم مرگ در تمام انسان‌ها جارى است و اين جهان جاى قرار و ثبات نيست
🌙 فردا پنجشنبه اولین روز از است. 📢 اطلاعیه دفتر رهبر انقلاب درباره اثبات رؤیت هلال ماه رمضان 📝 متن اطلاعیه به این شرح است: بسمه تعالی به اطلاع عموم برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران میرساند، بر اساس گزارشهای موثق از گروه‌های رصدگر در غروب روز چهارشنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲، حلول ماه مبارک رمضان برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی محرز شده است. 👈🏻 بنابراین پنج شنبه سوم فروردین ماه اول میباشد. 🤲 از خداوند متعال آرزوی توفیق و بهره مندی کامل از برکات این ماه شریف را مسئلت داریم. 💻 Farsi.Khamenei.ir 📜 گزارش استهلال ماه رمضان المبارک ۱۴۴۴ ه.ق 🔍 بخوانید👇 https://khl.ink/f/52289 ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به رؤیت هلال با چشم غیر مسلح در غروب روز چهارشنبه ٢٩ شعبان فردا پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان است. توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت داریم. دفتر آقاى سیستانى (مدظله) ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | های رهبر انقلاب برای استفاده هر چه بهتر از 🌙 ✨ 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │🍃🌙🌸 @Mabaheeth ╰───────────────
هدایت شده از تلاوت
بسم الله الرحمن الرحیم 📖 طرح ختم قرآن | شماره ۱ 💫 با نیّت؛ ✨ هدیه به محضر نورانی چهارده معصوم علیهم الصلوة و السلام و تعجیل در فرج (عجّل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌) و سلامتی امام خامنه‌ای مدّظله العالی 🖱️ جزء انتخابی را به @ali_Shamabadi ارسال بفرمائید. 📖 | انتخاب توسط | تلاوت جزء ۰۱ | علی رضایی | 🔄 جزء ۰۲ | ... | ❌ جزء ۰۳ | ... | ❌ جزء ۰۴ | ... | ❌ جزء ۰۵ | ... | ❌ جزء ۰۶ | ... | ❌ جزء ۰۷ | ... | ❌ جزء ۰۸ | خانم قاسمی | ✅ جزء ۰۹ | ... | ❌ جزء ۱۰ | ... | ❌ جزء ۱۱ | ... | ❌ جزء ۱۲ | خانم سادات حسینی | 🔄 جزء ۱۳ | ... | ❌ جزء ۱۴ | ... | ❌ جزء ۱۵ | ... | ❌ جزء ۱۶ | ... | ❌ جزء ۱۷ | ... | ❌ جزء ۱۸ | ... | ❌ جزء ۱۹ | ... | ❌ جزء ۲۰ | خانم معصومه ریحانی | ✅ جزء ۲۱ | ... | ❌ جزء ۲۲ | ... | ❌ جزء ۲۳ | ... | ❌ جزء ۲۴ | ... | ❌ جزء ۲۵ | ... | ❌ جزء ۲۶ | خانم زهره وند | ✅ جزء ۲۷ | خانم زهره وند | ✅ جزء ۲۸ | خانم کوثر رضایی | ✅ جزء ۲۹ | خانم کوثر رضایی | ✅ جزء ۳۰ | خانم صفا | 🔄 ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ ❌ : جزء انتخاب نشده 🔄 : در حال تلاوت ✅ : تلاوت جزء تمام شده | ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
👌🏻یک پیشنهاد ویژه جهت آماده شدن برای مهمانی پروردگار! ⏳ماه رمضان نزدیک است و مشتاقان تقرب خدا در حال آماده کردن خود برای ورود به این مهمانی بزرگ هستند. آمادگی پیدا کردن قبل از ورود به هر مهمانی، کمک می‌کند تا انسان با آرامش و اشتیاق بیشتری به آن مهمانی وارد شود و بهرۀ بیشتری از پذیرایی تدارک شده ببرد. 🔹اگر شما هم دوست دارید این ماه رمضان برایتان متفاوت با قبل باشد و بیشتر از آن بهره و لذت ببرید، پیشنهادی برایتان داریم. 📗 "برای مهمانی خدا آماده شویم" یک کتاب کوتاه ۸۰صفحه‌ای است که شنیدن یا مطالعه آن شاید یک ساعت وقت ببرد اما اثر آن در نگرش شما می‌تواند فوق العاده باشد و ماه رمضان متفاوتی را برایتان رقم بزند. 👈🏻 نسخه کاغذی این کتاب را می‌توانید از فروشگاه‌های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه کنید. همچنین نسخه الکترونیکی و صوتی این کتاب از لینک‌های زیر قابل دسترسی است: 📱 taaghche.com/book/55230 🎧 taaghche.com/audiobook/95568 📗 fidibo.com/book/149975 @Panahian_ir
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ امیرالمؤمنین(علیه السلام) به خواندن دعای در ماه رمضان 🔹جبرائیل علیه السلام در‌ یکی از جنگ‌ها بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل شد و گفت که خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: "هركَس با نيّت خالص، دعای جوشن کبیر را در آغاز ماه رمضان بخواند، خداوند شب قدر را روزىِ او می‌كند و برايش هفتاد هزار فرشته می‌آفريند كه خدا را تسبيح می‌گويند و پاداش آنان را براى او قرار می‌دهد. اى محمّد! هركَس اين دعا را بخواند، ميان او و خدا، حجابى نمی‌ماند و از خدا چيزى درخواست نمی‌كند، مگر آنكه خدا آن را به وى عطا مى‏‌كند" 📗 (مصباح کفعمی، صفحه۳۳۲ و مفاتیح‌الجنان) @Panahian_ir ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
890610-Panahian-Qom-Mohebin-JoshanKabir-18k.mp3
20.21M
🎧 | 🎙️ 🗓 شب نوزدهم ماه رمضان ۸۹ 🕌 هیئت محبین قم @Panahian_ir ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موضوع: ضرورت ورود باطنی به ماه مبارک رمضان 🎙️ حاج شیخ جعفر دام عزّه ‌ @Nasery_ir ‌ ‌ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از تلاوت
💠 حاج شیخ جعفر ناصری دام‌عزّه 🌙 ضرورت انس با قرآن در 🔻 بخشی از گله‌های قرآن و اهل بیت علیهم السلام از بشر، به دلیل عدم ثبات و عدم استقرار در اعمال عبادی و اعمال صالح و کارهای خیر است. 🌙 ماه رمضان، ماه ثبات و استقرار در اعمال صالح، به ویژه قرائت است. ، ماه انس با قرآنی است که منبع نور و نمایان کننده راه لیلة القدر است. انسان‌ها باید در این ماه، با قرآن انس پیدا کنند و در انس با قرآن، به ثبات برسند. کثرت قرائت در ماه مبارک رمضان به طور ویژه مطلوب است. ‌ ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
💠 هدیه ختم قرآن به صلی الله علیه وآله 🔻اگر بشود در ، انسان ختم قرآن اول را ابتدا به رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌وآله هديه كند بسيار خوب است. ‌ ‌ ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
💠 ای برای شناخت شب قدر 🔻 در روایتی، قرائت صد بار سوره دخان از ابتدای ماه تا شب بیست و سوم، برای شناخت شب قدر وارد شده است. در روایت دیگر به جای آن، هزار بار سوره قدر آمده است... @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -