هدایت شده از فقه و احکام
#بدانیم
›››› سَبُک شمردن نماز
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> #نماز مهمترين اعمال دينى است كه اگر قبول درگاه خداوند عالَم شود، عبادتهاى ديگر هم قبول مىشود و اگر پذيرفته نشود اعمال ديگر هم قبول نمىشود.
سبک شمردن نماز مصادیقی دارد :
۱- آشکارترین نمونه سبُک شمردن نماز، ترک عمدی نماز است گرچه برای یک بار.
۲- تأخیر نماز بدون عذر تا آخر وقت؛ بلکه فقها فرموده اند مستحب است نماز در اول وقت خوانده شود آن هم به جماعت. [۱]
۳- شرکت نکردن در نماز جماعت.
← مراجع تقلید فرموده اند شرکت نکردن در نماز جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست. [۲]
۴- نماز خواندن بدون آرامش و طمأنینه، به طوری که رکوع و سجود کلمات و اذکار آن، به صورت کامل انجام نشود.
←روزى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم، در مسجد تشريف داشتند ؛ مردى وارد و مشغول نماز شد و ركوع و سجودش را كامل به جا نياورد، حضرت فرمودند : « اگر او با این حال از دنيا برود، به دين من از دنيا نرفته است» ؛
پس انسان بايد مواظب باشد كه به عجله و شتاب زدگى نماز نخواند و در حال نماز به ياد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد. [۳]
۵- مستحب است پدر و مادر، بچه مميز (بچه اى كه خوب و بد را مىفهمد) را به نماز خواندن و عبادتهاى ديگر عادت دهند، البتّه نبايد اين كار به صورتى انجام گيرد كه موجب ناراحتى و بيزارى او از نماز گردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۳۹۹
۲. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۷۶۸
۳. همان ، ص ۳۹۹
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
هدایت شده از فقه و احکام
#بدانیم
›››› آنچه سهو و عمدش نماز را باطل می کند
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> بعضی از چیز ها نماز را باطل می کند ؛ سهواً انجام شود یا عمداً :
۱- انجام کارهایی که صورت نماز را برهم می زند.
← مانند دست زدن و به هوا پریدن و امثال این کارها. [۱]
۲- چیزهایی که غسل، وضو و تیمم را باطل می¬کند. [۲]
۳- اضافه یا کم شدن یکی از ارکان نماز. [۳]
۴- رو گرداندن از قبله، البته تمایل اندک به طرف راست یا چپ اشکال ندارد به شرط آن که صدق انحراف از قبله نکند. [۴]
۵- خوردن و آشامیدن. [۵]
۶- گریه 😭 برای دنیا، و خنده ای که همراه قهقهه 😆😂 باشد. [۶]
۷- اضافه شدن یک رکعت؛ زیرا سبب اضافه رکن می گردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص ۶۲۸
۲. مجمع الرسائل ، ج۱ ، ص ۳۳۰
۳. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۶۲۸
← ارکان نماز عبارت است از : قیام، نیت، تکبیرة الاحرام، رکوع و سجود.
۴. مدارک العروة ، ج ۱۲ ، ص ۴۲۵
۵. همان
۶. منهاج الصالحین، آیة الله سیستانی مدظله العالی، ج۱ ، ص ۲۳۶
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
هدایت شده از فقه و احکام
❣ دهم ربیعالاول سالروز پیوند آسمانی #حضرت_خدیجه_کبری (سلام الله علیها) و #حضرت_محمد_مصطفی (صلوات الله علیه و آله) تهنیت باد. 💕
🌸🌸🌸🌸🌸
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
هدایت شده از تلاوت
📖 صفحه ۱۳۵ قرآن کریم
🌸 آیات ۶۰ تا ۶۸ سوره مبارکه انعام
➕ #ترجمه و #تفسیر_مختصر
https://eitaa.com/mabaheeth/66937
#تلاوت
╭══════════
🥀✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
٦٠ - وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّيْكُمْ بِالَّيْلِ ...
← خداوند پیگیر اعمال شبانه روزی انسان هاست.
یکی از آثار قدرت و تسلّط خداوند بر انسان این است که او روح شما را به هنگام شب که خواب میروید میگیرد و چون شب سپری شد دوباره روح شما را به جسمتان بر می گرداند و شما از خواب بیدار میشوید؛ بنابراین با این وضعیتی که شما دارید و خواب و مرگتان در دست قدرت اوست و زیر چتر قدرت او قرار دارید، پس هیچ عمل ظاهری و انگیزه و نیت باطنی از شما از علم و دید خدا مخفی نمی ماند.
حالا میدانید چرا وقتی صبح از خواب بیدار میشویم باید نماز بخوانیم؟
برای این که ما به شکرانه این که از مرگ احتمالی به حیات دوباره قدم نهاده ایم نخستین کارمان نماز و اظهار بندگی به پیشگاه الهی باشد.
← در اینجا میفرماید: «یتوفاکم» که به معنای تمام و کمال گرفتن است معلوم میشود که حقیقت انسان تنها روح اوست.
هدایت شده از تلاوت
٦١ - وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ...
گفته اند: مراد از فرشتگان حافظ، آنهایی هستند که مأمورند انسان را از آفات و بلیّاتی که منجر به مرگ انسان میشود حفظ کنند و این محافظت تا وقتی ادامه دارد که پایان عمر تعیین شده او فرا رسد. در این جا مأموریت محافظت این فرشتگان تمام میشود و دست از محافظت انسان بر می دارند.
در پایان آیه می فرماید این فرشتگان در انجام مأموریت خود قصور و کوتاهی نمیکنند و در قبض روح جلو یا عقب نمی افتند؛ یعنی وقتی لحظه مرگ کسی فرا رسید فرشتگانِ ما او را قبض روح میکنند.
در آیه اول، توفّی را به خدا نسبت داده و در آیه بعد به فرشتگان و در آیه دیگر قرآن آن را به عزرائیل علیهالسلام نسبت میدهد.
عزرائیل علیهالسلام متولی مستقیم قبض ارواح است و اعوان و انصاری از فرشتگان دارد که آنها نیز تحت نظر او قبض روح میکنند و همه این مأموریتها و توان آن را، خدا به فرشتگان مزبور داده است.