eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.3هزار عکس
33.2هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 سلسله مباحث تبیین فریضه؛ امر به معروف و نهی از منکر 🔸قسمت شانزدهم 🔸️سرنوشت ایران و فرزندانمان را معطل فلان لایحه نکنیم 🔹️ لعن و نفرین امیرالمؤمنین(علیه السلام) نثار آنها که واجب خدا را رها می‌کنند 🔸️ جامعه را برای آنها که نسبت به واجبات الهی اعلام جنگ کرده اند، ناامن کنیم 🔹️ مؤمنین خوار و ذلیل چه کسانی هستند؟ ⚠️ خطر سلطه اشرار بر کشور جدّی است☠️ @omidreza_sattari 📼 قسمت اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم | نهم | دهم | یازدهم | دوازدهم | سیزدهم | چهاردهم | پانزدهم ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
♻️ یادآوری به نمایندگان مجلس 🔴 در لایحه عفاف و حجاب به این نکته بسیار مهم توجه کنید 🔻یک مورد بسیار حیاتی که نمایندگان مجلس باید در لایحه عفاف و حجاب به آن توجه داشته باشند، این است که اساساً به هیچ عنوان نباید از عبارت هایی نظیر « کشف حجاب »، « برهنگی »، « نیمه برهنگی » و مانند اینها در نص قانون استفاده شود؛ بلکه باید مطابق تبصره ذیل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، از عبارت: « زناني كه بدون در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند » استفاده گردد. اما چرا باید اینگونه شود؟ 1️⃣ وقتی که گفته می شود، پوشش یا حجاب شرعی، این عنوان از بد_حجابی گرفته تا بی_حجابی_محض را شامل می شود. 2️⃣ اساساً در مملکت اسلامی، هیچ فردی نمی تواند به صورت علنی هتک احکام کند و حرام شرعی را در ملأعام انجام دهد. تظاهر به فعل حرام نباید تلویحاً یا تصریحاً در هیچ قانونی مجاز شمرده شود. 👈 اگر مانند لایحه قبلی عفاف و حجاب ( که در رسانه ها منتشر شد) برخی مصادیق پوشش غیر شرعی ذکر گردد، در آنصورت مواردی از هنجارشکنی ها پیدا می شود که حرمت شرعی دارد، تظاهر به آن حرام است؛ اما از نظر قانونی منعی ندارد❗️ 👌برای مثال، مواردی از بدحجابی و شُل حجابی در جامعه مشاهده می شود که کشف حجاب محسوب نمی شود؛ اما میزان فساد انگیز بودن و آسیب آن به عفت عمومی چه بسا از برخی مصادیق کشف حجاب هم بیشتر باشد. ⏪ البته، اینکه مأمور اجرای قانون باید با کدام مصادیق پوشش غیر شرعی برخورد کند؟ با توجه به شرایط، تصمیم گیری می شود و نمی توان یک حکم کلی برای همه موارد داد؛ منتها از نظر قانونی باید انواع و اقسام پوشش های غیر شرعی، غیر مجاز شمرده شود. ⏪ از همین رو، آوردن عبارت «حجاب شرعی» در متن قانون قبلی، بسیار بجا و ماهرانه بوده است و لازم است در قانون جدید هم این عبارت که جامع و مانع است بیاید نه عبارت های دیگر. @Clad_girls ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🖼 | در رثای امام(ره) 🔍 مروری بر محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در ۳۳ سال اخیر Farsi.Khamenei.ir ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | جمهوری اسلامی، ابتکار ماندگار امام(ره) 🎞️ : امام ابتکارات زیادی داشتند لکن این مهم‌ترین ابتکار امام است، و آن عبارت است از «جمهوری اسلامی». 🇮🇷 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
📣 رهبر انقلاب ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام خمینی(ره) سخنرانی می‌کنند 🔹 مراسم سی‌وچهارمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمةالله‌علیه) با حضور و سخنرانی رهبر انقلاب برگزار خواهد شد. ⏰ این برنامه صبح روز یکشنبه چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و سخنرانی رهبر انقلاب نیز حدود ساعت ۹ صبح خواهد بود. 📽 این مراسم به صورت زنده و مستقیم از رسانه KHAMENEI.IR و شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد. 💻 آدرس پخش زنده KHAMENEI.IR👇 Farsi.khamenei.ir/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 پخش «عاشق خمینی(ره)»؛ محصول تازه مؤسسه‌ی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی 📽 این مستند که بخشی از تصاویر و خاطرات آن برای اولین بار منتشر می‌شود، درباره‌ی ارتباط قلبی و مستمر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی با حضرت (ره) از شروع مبارزات انقلاب اسلامی تا زمان ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی است. ⏰ زمان پخش این مستند، شنبه ۱۳ خرداد ساعت ۲۲ از رسانه KHAMENEI.IR و شبکه‌ی یک سیما، و یکشنبه ۱۴خرداد،ساعت ۲۰ شبکه‌ی افق و ساعت ۲۲ از شبکه‌ی دو سیما است. Farsi.Khamenei.ir ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از مباحث
17.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه حسن زاده ره: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم اینطور با شما رفتار نمیکردم!! آیت الله بهجت ره: بهتر از ایشان نداریم. _______ 🤔 چند تا از جوان های ما این ها رو میدونند؟!😔 🎙استاد عباسی ولدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه @nodbeha ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ توصیه مهم علما درباره شخصیت و عظمت حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی - امام خمینی ره - علامه حسن‌زاده آملی ره - آیت الله فاطمی نیا ره - آیت الله ناصری ره ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
‌🎨 مجموعه لوح 🖤 ویژه سالگرد ارتحال (ره) ۱. عامل مهم پیروزی ما؛ شخصیت تربیت‌شده امام(ره) ۲. سرمایه‌ی جوانی امام؛ بنیان حکومت ۳. استاد واقعی علم و فکر و روح ۴. شیفته سکوت استاد؛ آتشفشان خاموش خمینی ۵. رهبر بدون مرز 🖼 روایت‌هایی از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی درباره شخصیت و رهبری حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ویژه ساعت رحلت امام خمینی ره 📹 رهبر انقلاب: امام روح انقلاب است 💻 Farsi.Khamenei.ir
⬛ سالروز رحلت رهبرکبیر انقلاب، امام خمینی قدس سره تسلیت باد. آنکه سیاست و عرفان را به هم آمیخت و با نور عرفان عالم سیاست را رنگ توحید و زیبائی بخشید. روحش شاد و راهش پر رهرو باد. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
حاج شیخ جعفر (دام عزه) 🔻 کم هست کسی که بین سلطنت عقلی شدید و بین محبت جمع کرده باشد. مرحوم - رحمت الله علیه- خیلی در این جهت قوی بود؛ یعنی هم در سلطنت عقلانی و هم در عرفان و و هم در جهات اجتماعی و روابط عمومی خیلی مسلّط بود و این خیلی حرف است! 📿 یک نفر بود به نام فخار، پیرمردی بود که در اول انقلاب درب فیضیه تسبیح درست می کند؛ سال چهل و دو مستخدم امام بوده؛ این شخص می گفت: در همین خانه امام که الآن در محله یخچال قاضی قم هست یک عروس و دامادی از کرمانشاه آمده بودند و می خواستند امام عقدشان را بخوانند. 🔹 آن وقت مرحوم امام یکی از علمای فاضل قم و این عروس از عشایر کرمانشاه بود؛ وقتی که مقابل امام رسیدند، مرحوم امام روی تشک نشسته بود، این عروس خانم نمی دانست چه جوری احترام کند؛ لذا افتاد روی زمین و خواست که سرش را پائین بیاورد؛ مرحوم امام حس کرد که این می خواهد سجده کند! خیلی سریع از روی تشک پرید و خودش را به یک چشم به هم زدن به این زن رساند و او را از این کار نهی کرد. 🔸 این خادم گفت: من چنین حرکتی و چنین سرعت عملی از امام نه قبل و نه بعد ندیده بودم! ایشان در این جهات خیلی قوی بود و خیلی اهل مراعات و اهل شرع بود. 🔹 زحمت سلوکی هم کشیده بود. حاج آقا مصطفی خمینی برای بعضی از زحمت‌هایی که امام کشیده بود را گفته بود و ایشان می گفت گاهی حاج آقا مصطفی می گفت: آقا فلان ریاضت و فلان ریاضت را در خمین که بودیم، کشیده بودند. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مباحث
مؤلف گوید: که تاریخ موت او سنه پانصد و هشتاد و پنج است و تاریخ ولادتش ماه رمضان سنه پانصد و یازده ،
و نقل کرده که بعد از وفات او شوهرش اسحاق مؤتمن خواست که او را به مدینه معظمه نقل کند و در بقیع دفن نماید اهل مصر مستدعی شدند که آن مخدره را در مصر بگذارد برای تبرک و تیمن و مالی بسیاری هم بذل کردند. اسحاق راضی نشد تا آنکه در خواب دید رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم را که فرمود: معاوضه مکن با اهل مصر در باب نفیسه ! همانا رحمت نازل می شود برایشان به برکت او و کراماتی از آن مخدره نقل کرده بلکه کتابی در مآثر او نوشته شده موسم به ( مآثرالنّفیسه ) . 👤 و محمّد بن جعفر را (دیباجه) می گفتند به جهت حسن و جمال و بهاء و کمال او؛ و مردی سخی و شجاع بود و با رأی زیدیه در خروج به شمشیر موافقت داشت و در ایام مأمون سنه صد و نود و نه در مدینه خروج کرد و مردم را به بیعت خود خواند. اهل مدینه با او بیعت به امارت مؤمنین کردند و او مردی قوی القلب و عابد بود و پیوسته یک روز روزه می داشت و یک روز افطار می نمود، و هرگاه از منزل بیرون می شد بر نمی گشت مگر آنکه جامه خود را کنده بود و برهنه ای را با آن پوشانیده بود و در هر روزی گوسفندی برای میهمانان خود می کشت. پس به جانب مکه رفت و با جماعتی از طالبیین که از جمله ایشان بودند حسین بن حسن افطس و محمّد بن سلیمان بن داود بن حسن مثنّی و محمّد بن حسن معروف به ( سلیق ) و علی بن حسین بن عیسی بن زید و علی بن حسین بن زید و علی بن جعفر بن محمّد با هارون بن مسیّب جنگ عظیمی نمودند و بسیار کَس از لشکر هارون کشته گشت. آنگاه دست از جنگ برداشتند و هارون بن مسیّب حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام را به رسالت به نزد محمّد بن جعفر فرستاد و او را به طریق سلم و صلح طلبید، محمّد بن جعفر از صلح ابا کرد آماده حرب شد، این وقت هارون لشکری فرستاد تا محمّد را با طالبین در آن کوهی که منزل داشتند محاصره کردند و تا سه روز مدت محاصره طول کشید و آب و طعام ایشان تمام گشت ، اصحاب محمّد بن جعفر دست از او برداشتند و متفرق شدند، لاجرم محمّد ردا و نعلین پوشیده به خیمه هارون بن مسیب رفت و از او برای اصحاب خود امان خواست، هارون او را امان داد. و به روایت دیگر به جای هارون، عیسی جلودی ذکر شده . بالجمله؛ طالبیین را در قید کردند و در محملهای بدون وطاء نشانیدند و به خراسان فرستادند و چون به خراسان ورود کردند مأمون ، محمّد بن جعفر را اکرام کرده و جایزه داد و با مأمون بود تا هنگامی که در خراسان وفات یافت. مأمون به تشییع جنازه او بیرون شد و جنازه او را حمل داده تا به نزدیک قبر رسانید و بر او نماز خواند و در لحد خوابانید، پس از قبر بیرون آمد و تأمل کرد تا او را دفن نمودند؛ بعضی گفتند: ای امیر! شما امروز در تعب افتادید خوب است سوار شوید و به منزل تشریف برید، گفت : این رحم من است که الحال دویست سال است که قطع شده است؛ پس قرضهای محمّد را که قریب به سی هزار دینار بود ادا کرد.
📚 و از (تاریخ قم) نقل است که محمّد دیباج در جرجان وفات یافت در وقتی که مأمون به عراق متوجه شده بود در سنه دویست و سه و مأمون بر او نماز گزارد و به جرجان او را دفن کرد و عبیداللّه بن حسن بن عبداللّه بن عباس بن علی بن ابی طالب علیه السلام و دیگر علویه، مأمون را بدین سبب شکر کردند. و به من رسیده است که الصاحب الجلیل کافی الکفاه ابوالقاسم اسماعیل بن عباد بر سر تربت او عمارتی کرده است در سنه سیصد و هفتاد و چهار [ اربع و سبعین و ثلثمائه ] انتهی . شیخ صدوق(ره) روایت کرده از حضرت عبدالعظیم بن عبداللّه حسنی از جدش علی بن حسن بن زید بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام که گفت : حدیث کرد عبداللّه بن محمّد بن جعفر از پدرش از جدش امام جعفر صادق علیه السلام که امام محمدباقر علیه السلام جمع کرد اولاد خود را و در میان ایشان بود عموی ایشان زید بن علی علیه السلام ، آنگاه بیرون آورد برای ایشان کتابی به خط امیرالمؤ منین علیه السلام و املاء رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم ، که نوشته بود در آن حدیث لوح آسمانی ( هذا کِتابٌ مِنَ اللّهِ العَزیزِ العَلیمِ ) تا آخر، که در آن تصریح شده به اوصیاء پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم ، و در آخر روایت است که حضرت عبدالعظیم فرمود: عجب و تمام عجب از محمّد بن جعفر و خروج او است، با آنکه شنیده حدیث لوح از پدرش و خودش حکایت کرده آن را. و بدان که از اعقاب محمّد بن جعفر است، سید شریف اسماعیل بن حسین بن محمّد بن حسین بن احمد بن محمّد بن عزیز بن الحسین بن محمّد الأطروش بن علی بن الحسین بن علی بن محمّد دیباج ابن الامام جعفر صادق علیه السلام، ابوطالب مروزی علوی نسّابه اول کسی که از اجداد او منتقل شده از مرو به قم ، احمد بن محمّد بن عزیز است و از برای او است از مصنفات ( حظیره القدس ) حدود شصت مجلّد و غیر آن از مصنفات دیگر که همگی در انساب بوده. یاقوت حموی در سنه ششصد و چهارده در مرو او را ملاقات کرده ، و از ( معجم الأدباء ) نقل شده که ترجمه او را مفصّل در آن ایراد کرده و عباس بن جعفر مردی جلیل و فاضل نبیل بوده . 👥 ذکر علی بن جعفر و ابوالحسن و احمد بن قاسم که یکی از احفاد او است و در قم مدفون است؛ بدان که علی بن جعفر علیه السلام سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن ، شدید الورع عالم کبیر، راوی حدیث، کثیر الفضل بوده و تا حضرت جواد علیه السلام بلکه به قول صاحب (عمده الطالب ) تا حضرت هادی علیه السلام را درک کرده و در ایام آن حضرت وفات کرده و پیوست ملازمت برادرش حضرت موسی بن جعفر علیه السلام را اختیار کرده بود و از آن جناب معالم دین اخذ می نمود و از برکات او است ( مسائل علی بن جعفر ) که در دست است و علامه مجلسی رحمه اللّه آن را در مجلد چهارم ( بحار ) [چاپ قدیم ] نقل فرموده. و بالجمله ؛ جلالت شأن آن بزرگوار زیاده از آن است که در اینجا ذکر شود و تمامی علمای رجال او را ستایش بلیغ نموده اند. و شیخ کشّی روایت کرده که وقتی طبیب خواست حضرت امام محمّد جواد علیه السلام را فصد کند چون نیشتر را نزدیک حضرت آورد که رگ را قطع کند علی بن جعفر نزدیک آمد و گفت : ای آقای من ! ابتدا مرا فصد کند چون حدّت نیشتر در من اثر کند و جناب شما را متألم نگرداند. و چون آن حضرت برخاست برود علی بن جعفر برخاست و کفشهای آن حضرت را جفت کرد و در پیش پای آن حضرت نهاد و حال آنکه علی بن جعفر در آن وقت پیرمرد محترمی بوده و حضرت جواد علیه السلام تازه جوان بوده ! و شیخ کلینی روایت کرده از محمّد بن حسن عمّار که من ده سال در مدینه خدمت علی بن جعفر بودم و از او اخذ می کردم احادیثی که از برادرش حضرت ابوالحسن علیه السلام شنیده بود و می نوشتم آنها را، وقتی در خدمت او بودم که حضرت جواد علیه السلام داخل مسجد حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم شد. علی بن جعفر چون نظرش بر آن حضرت افتاد بی اختیار از جای برخاست و بی کفش و رداء خدمت آن حضرت دوید و دست او را بوسید و او را تعظیم و تکریم کرد، حضرت جواد علیه السلام فرمود: ای عمو! بنشین خدا تو را رحمت کند، عرض کرد: ای سید و آقای من ! چگونه بنشینم و حال آنکه تو ایستاده ای؛ پس چون علی بن جعفر از خدمت آن حضرت مرخص شد و آمد در مجلس خود نشست اصحابش او را سرزنش کردند و گفتند تو این نحو با او رفتار می کنی و حال آنکه عموی پدر او می باشی ؟! فرمود: سکوت کنید! پس دست برد و محاسن خود را گرفت و گفت : هرگاه حق تعالی مرا با این ریش اهلیت نداد از برای امامت و این جوان را اهلیت داد و امامت را به او تفویض نمود آیا من انکار کنم فضل او را، پناه می برم به خدا از آنچه شما می گویید که احترام او را ندارم بلکه من بنده او می باشم !
📖 مؤلف گوید: که از ملاحظه این دو حدیث معلوم می شود که این بزرگوار چه اندازه معرفت به امام زمان خود داشته و کَفاهُ ذلِکَ فَضْلا وَ شَرَفا. قبر این بزرگوار مشتبه است ، آیا در قم است یا در عریض که یک فرسخی مدینه است که ملک آن جناب و محل سکنای او و ذرّیه اش بوده، اختلاف است؛ و ما در ( هدیه الزّائرین ) آنچه متعلق به این مقام است ذکر کردیم به آنجا رجوع شود. 📚 صاحب (روضه الشهداء) گفته: اما علی عریضی، کنیتش ابوالحسن است عالم بزرگ بوده، در کودکی از پدر بازمانده و از برادر خود امام موسی علیه السلام علم آموخته و نسبت او به عریض است و آن دهی است به چهل میل از مدینه دور و اولاد او بسیارند و ایشان را ( عریضیّون ) گویند، و او را عقب از چهار پسر است : محمّد و احمد شعرانی و حسن و جعفر. اما جعفر اصغر، عقب او از علی پسر او است و حال این عقب پوشیده است ، انتهی و احتمال می رود قبری که در قم است قبر همین علی باشد. و اما قول او که علی را عقب از چهار پسر است خلاف آن چیزی است که نقل شده؛ زیرا عالم فاضل جلیل سید مجدالدّین عریضی استاد شیخ ابوالقاسم محقق حلّی نسبش به عیسی بن علی بن جعفر الصادق علیه السلام منتهی می شود، بدین طریق السید مجدالدّین علی بن حسن بن ابراهیم بن علی بن جعفر بن محمّد بن علی بن حسن بن عیسی بن محمّد بن علی العریضی صاحب المسائل عن اخیه الکاظم علیه السلام ابن الإمام جعفر صادق علیه السلام ، و حسن بن علی بن جعفر پدر عبدالله بن حسن علوی است که از مشایخ شیخ جلیل، عبدالله بن جعفر حمیری است و بر او اعتماد کرده در طریق خود به مسائل علی بن جعفر روایت می کند از جدش علی بن جعفر. و بدان که در بعضی از کتب انساب است که فاطمه کبری بنت محمّد بن عبداللّه الباهر بن الإمام زین العابدین علیه السلام زوجه علی عریضی است. 🕌 و بدان نیز آنکه در قم یکی از احفاد علی بن جعفر رضی اللّه عنه که به شرافت و جلالت معروف است مدفون است و نام شریف او احمد بن قاسم بن احمد بن علی بن جعفر الصادق علیه السلام است و قبرش مزار عامه مردم است و واقع است در قبرستان نزدیک به دروازه قلعه در بقعه قدیمه که از زمان بنای آن تا به حال هفتصد سال است . و خواهرش فاطمه نیز ظاهرا در آنجا به خاک رفته و احمد بن قاسم مذکور جلیل القدر است . 📚 و در تاریخ قم است که چنین رسیده است که احمد بن قاسم زمین گیر و عنّین بوده و آبله در چشمش پیدا شده و بدان سبب هر دو چشمش تباه گشت و چون وفات یافت به مقبره قدیمه مالون دفن گردید و تربت او را زیارت می کردند و بر سر تربت او سایبانی بوده . و چون اصحاب خاقان مفلحی در سنه دویست و نود و پنج به قم رسیدند آن سایبان را از سر قبر او کشیدند و مدتی زیارت او نمی کردند تا آنگاه که بعضی از صلحای قم به خواب دید در سنه سیصد و هفتاد و یک که ساکن در این تربت مردی بس فاضل است و در زیارت کردن او ثواب و أجر بسیار است؛ پس دیگرباره بنای قبر او را از چوب مجدد گردانیدند و مردم زیارت کردن او را از سر گرفتند و جمعی از ثقات گفته اند که جمعی که صاحب علت (مرضی ) کهنه بوده اند و یا در عضوی از اعضای ایشان زحمتی و علتی واقع شده بر سر قبر او می رفتند و طلب شفا می نمودند و به برکت روح شریف او، از آن علت شفا می یافتند. فصل هشتم ←
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۴۰ 🏷️ نقش خواب در زندگى ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام مَا أَنْقَضَ اَلنَّوْمَ لِعَزَائِمِ اَلْيَوْمِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: خواب ديدن‌ها چه بسا تصميم‌هاى روز را نقش بر آب كرده است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ سُستى در كار) فرموده است: چه بسيار مى‌شكند و تباه مى‌سازد خواب تصميمهاى روز را (شرح اين فرمايش در شرح سخن دويست و يازدهم در باب خطبه‌ها گذشت). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين جملۀ كوتاه و پر معنا مى‌فرمايد: «چه شكننده است خواب براى تصميم‌هايى كه (انسان) در روز مى‌گيرد»؛ (مَا أَنْقَضَ‌ النَّوْمَ‌ لِعَزَائِمِ‌ الْيَوْمِ‌). هدف امام عليه السلام از بيان اين سخن اين است كه نمى‌توان به تصميم‌ها و وعده‌هاى افراد زياد خوش‌بين بود؛ زيرا بسيار مى‌شود كه تصميم‌هاى محكمى امروز مى‌گيرند ولى شب مى‌خوابند و صبح بيدار مى‌شوند و به‌كلى آن را رها مى‌سازند گويى نه تصميمى گرفته بودند نه وعده‌اى داده بودند. اين سخن، هم مى‌تواند اشاره به اين باشد كه زياد نبايد به قول و قرارهاى افراد اعتماد كرد و روى آن برنامه‌ريزى نمود و نتيجۀ آن را سريع الوصول پنداشت و هم اين كه اگر كسانى بر اثر عصبانيت يا عدم مطالعۀ كافى تصميم سوئى گرفتند نبايد زياد از آن وحشت كرد. اى بسا خواب شبانه آن را برهم زند و فردا از آن خبرى نباشد. جمله‌اى كه بعد از آن در خطبۀ 241 آمده معنى اول را تقويت مى‌كند؛ زيرا مى‌فرمايد: «و أمحى الظُّلَم بتَذاكيرِ الهِمَم؛ چه بسيار تاريكى‌هاى شبانه‌اى كه ياد همت‌هاى بلند را از خاطره‌ها محو كرده است». اين در واقع شبيه ضرب المثل معروفى است كه مى‌گويند: «كلامُ‌ اللّيلِ‌ يَمحوه النّهارُ؛ سخن شب را صبحگاهان محو مى‌كند». به هرحال اين موضوع هم يكى از نشانه‌هاى ناپايدارى دنياست. نه مالش پايدار است نه مقامش نه جوانى نه سلامت و نه وعده و وعيدهايش. با فاسد شدن يك خواب شبانه ممكن است همه چيز به‌هم بخورد و به همين دليل هيچ عاقلى به مظاهر دنيا اعتماد واطمينان نمى‌كند هرچند نبايد دست از تلاش‌وكوشش برداشت. 💭 اين احتمال نيز در تفسير جملۀ بالا داده شده كه منظور امام عليه السلام اين است كه خواب زياد تصميم‌ها را سست مى‌كند و پرخوابى عامل عقب‌ماندگى و شكست است. ازاين‌رو مرحوم محدث نورى در كتاب مستدرك الوسائل اين كلام شريف را در بابى ذكر كرده كه عنوانش چنين است: بَابُ‌ كَرَاهَةِ‌ كَثْرَةِ‌ النَّوْمِ‌ وَ الْفَرَاغِ‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────