آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ گفتگوی اختصاصی #دفتر_مطالعات_اسلامی با آیتالله ملک زاده؛ 🔶 قسمت #سه ✅ تبیین #اجتهاد
✅ #مصاحبه
⏮ گفتگوی اختصاصی #دفتر_مطالعات_اسلامی با آیتالله ملک زاده؛
🔶 قسمت #چهار
🔶 طرح مورد تأیید اسلام یا طرحی که بتواند به شکل حداکثری، اهداف، مقاصد و آرمانهای اسلامی را در زمینه نظام اقتصادی و مشخّصاً سیستم مالی و پولی محقَّق نماید، باشیم که در صورت به منصه ظهور رسیدن و اجرا شدنش اصلاً چنین مسألهای و عویصات و معضلات شبیه به آن پیش نیایند. و معنای عرض بنده به طور خلاصه عبارت بود از اینکه: به جای پرداختن به اجتهاد دفاعی، به دنبال اجتهاد ابتدائی باشیم.
🔶 حقیقت آن است که در اجتهاد دفاعی با نوعی انفعال در قبال حادثهسازیها و مسألهآفرینیهای دیگران مواجهیم؛ گویا فقیه در صحنه و زمینی که دیگران طراحی کردهاند ایفای نقش میکند. این دیگران هم میتوانند عبارت باشند از مکاتب، علوم، فرهنگها، سبکهای زندگی و تمدنهای غیر اسلامی.
🔶 اما در اجتهاد ابتدائی، فقه و فقیه، خود، صحنهگردان و حادثهساز، بلکه طراح زمین و صحنه هستند. در اجتهاد دفاعی، غالباً فقیه، چارهای ندارد جز پرداختن به معلولها و مبارزه با شاخهها و میوهها؛ ولی در اجتهاد ابتدائی، فقیه به سراغ علتها میرود و به صورت ریشهای به مبارزه با مشکلات و مسائل میپردازد.
🔶 فقیه در اجتهاد ابتدائی، منتظر نمینشیند تا مسأله به او عرضه گردد، کجراهه پیش پایش نهاده شود، نقشه نادرست برایش ترسیم شود و کار تا جایی پیش رود که احیاناً و در تنگنای عناوین ثانویهای مثل اضطرار و ضرورت، کارشناسانِ کارناشناس برای طرحهای معوج و التقاطی خود از او امضا بگیرند، بلکه او خود، و لو در صورت نیاز پس از بازخوانی تجربه متراکم بشری، دست به طراحی میزند، افقگشایی میکند و عرصهها و راههای جدیدی را فرا روی بشر، تصویر و ترسیم میکند. به نظر میآید این جمله امیر المؤمنین امام علی (ع) درباره جهاد که در خطبه 27 نهج البلاغه آمده است: «وَ الله ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقْر دارِهِم إلّا ذَلّوا» تا حدودی درباره اجتهاد نیز صدق میکند و اهمیت اجتهاد ابتدائی را به یادمان میآورد؛ خصوصاً در عصر حاضر و با وجود هژمونی غرب مدرن و سیطره جهانیِ تمدن تمامیّتخواهِ سکولار.
🔶 فقیه در اجتهاد ابتدائی، به هیچ روی، منتظر و متوقّف نمیماند؛ یا راه را مییابد و یا آن را میسازد. یا به سراغ ادله و منابع اسلامی میرود و راه را درون آنها مییابد، و یا مبتنی بر مبانی و اصول کلان گفتمانی و در چارچوب اندیشهها و باورهای بنیادینِ اسلامی، راه را میسازد. و در مجموع، از نقشه اسلام برای عرصههای گوناگون حیات بشر پردهبرداری مینماید.
🔶 در برخی از نوشتههایم از اجتهاد ابتدائی با عنوان سطح یا مرتبه پنجم اجتهاد یاد کردهام. سطح و مرتبه پنجمِ اجتهاد، طبق تعریف، جایگاه انجام نظریهپردازیهای اساسی و راهگشا و نوآوریهای بنیادین و بنبستشکن در علوم و معارف اسلامی، تولید علوم انسانی – اسلامی و نیل به توان نظامسازی و کشف دیدگاههای کلان اسلام در پهنههای گوناگون و ارائه اَنظِمه و نظامهای اسلامی همچون نظام فرهنگی اسلام، نظام تعلیم و تربیت اسلامی، نظام اجتماعی اسلام، نظام اقتصادی اسلام، نظام سیاسی اسلام و ... میباشد.
🔶 مطالبی که تا بدینجا بیان گردید همگی بر محور تقسیم اجتهاد به دفاعی و ابتدائی بود، حال اگر سه رویکرد: فردی، اجتماعی و حکومتی در عرصه فقه و فقاهت را هم لحاظ نماییم و آن دو قِسم اجتهاد، یعنی اجتهاد دفاعی و اجتهاد ابتدائی را در این سه رویکرد ضرب کنیم، شش صورت به دست میآید؛ که توضیح یکایک آنها و ذکر مثالهایی برای هر یک، مجال گستردهتری میطلبد و بهتر است که به فرصت دیگری احاله شود.
🔶 ولی به هر حال، همه این انواع، اقسام، سطوح و مراتب اجتهاد و فقاهت، مشمول تعریف مختار از اجتهاد که آن را در کتاب «رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی» آوردهام میشوند؛ تعریفی نسبتاً جامع، و ناظر به هر نوع نظریهپردازی اسلامی و استخراج و استنباط هر سه شاخه از تعلیمات، آموزهها و معارف الهی (عقائد، احکام و اخلاق) و علوم مختلف اسلامی: «تکاپوی نظری روشمند با تمام توان، برای کشف دیدگاه اسلام و نظریهپردازیِ اسلامی» و یا: «فهم قاعدهمند "ما أنزَلَ الله" و کشف و استخراج روشمند پاسخهای دین به نیازها و مسائل بالفعل و بالقوه بشر».
⏮ متن کامل مصاحبه:
http://b2n.ir/746859
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #سی_هشت
⏮ نکات مثبت(عقل، حسن خلق) و نکات منفی(حماقت، عجب)
🔶 پرهیز از دوستی با #احمق و #بخیل و #فاجر و #کذاب
⏮ #اصول_حکمرانی در انتخاب #مدیران و #مشاوران
🔶 نادیده گرفتن #توانایی_داخلی و خوش بینی نسبت #دشمن؛
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #سی_نه
⏮ جایگاه #مستحبات و #واجبات
🔶 استخراج اصل کلی: الأهم فالأهم؛
⏮ #برنامه_ریزی یکی از مهمترین بخشهای هر حرکت حکیمانه؛
🔶 ارکان برنامه ریزی: تعیین هدف و تعیین راهبرد تحقق هدف.
اصل مهم مدیریتی: تقسیم اهداف به اهم و مهم؛
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #معرفی_کتاب
⏪ برنامه کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد
◾️ برای خواندن دروس حوزوی از آغاز تا ورود به درس خارج و دستیابی به مرتبه نخست #اجتهاد، حداکثر در مدت #شش_سال
🔶 مولف: آیت الله ملک زاده
✅ عنوان کتاب گویای بسیاری از محتوای آن می باشد.
🔶 این کتاب لبیک عملی و نه شعاری، به منویات مقام معظم رهبری در مورد «برنامه درسی حوزه علمیه» می باشد.
🔶 کتاب پس از دوازده سال پژوهش، مطالعه و ده ها مصاحبه و مشورت با علما و مراجع تقلید و بهره گیری از تجربیات گذشتگان و معاصران و سال ها و بارها آزمون و خطا توسط یکی از اساتید رسمی درس خارج حوزه علمیه قم تدوین و انتشار یافته است؛
🔶 طبیعی ترین حق هر کتاب و مولف آن، در مورد #نقد و #نظر پیرامون کتاب، قضاوت نکردن از روی عنوان کتاب و خواندن حداقل یک دور کامل کتاب می باشد.
🔶 تا کنون چندین جلسه عمومی و رسمی پیرامون کتاب همراه با پرسش و پاسخ و ده ها جلسه غیر رسمی با اساتید، روسای برخی حوزه های علمیه و فضلا و چند هزار جلسه با محوریت برنامه کتاب به صورت مشاوره تحصیلی برای طلاب توسط نویسنده انجام شده است.
🔊 توصیه 🔊
✅ توصیه می شود قبل از خواندن کتاب #حتما به «توضیحی درباره کتاب» که ذیل همین مطلب آمده مراجعه شود؛
⏪ برنامه اجتهاد
⏩ @barnameijtihad
هدایت شده از برنامه اجتهاد
🔊 توضیح مهم 🔊
✅ #برنامه_اجتهاد
💥 قبل از خواندن کتاب، حتما این توضیح خوانده شود 💥
✅ توضیحی درباره کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد»
⏪ برنامه اجتهاد
⏩ @barnameijtihad
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #چهل_سه
⏮ اشاره به زندگی و مجاهدتهای #خبّاب_بن_الأرت
🔶 اسلام آوردن با شوق، هجرت با اختیار، قناعت به کفایت، زندگانی مجاهدانه؛
⏮ تفاوت نیاز اساسی، #نیاز_فرعی و نیاز کاذب؛
تاریخچه ایجاد نیاز کاذب در #تمدن_غربی
🔶 انقلاب اقتصادی و اخلاقی در جامعه با عمل به «قنع بالکفاف»
⏮ تفاوت مقام #رضا با #تسلیم
🔶 خبّاب مصداقی برای توده ها و مردمانی مؤمن، صادق، کم هزینه، پرتلاش و بی ادعا؛
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
♦️بنده جزو مخالفین مدارس تخصصی هستم!
▫️برشی از جلسه #سوم سلسله جلسات #گرایش_تحصیلی و تخصص_گرایی
⏮ آیتالله ملک زاده
📆 زمان: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
💥 #ادبیات_عرب 💥
✅ #هدایه، #صمدیه و #شرح_الفیّه ابن مالک
⏮ برای فراگیری #علم_نحو، خواندن و یادگیریِ کامل مطالب سه کتاب «هدایه، صمدیه و شرح الفیّه ابن مالک (نوشته ابن عقیل یا سیوطی)» در نظر گرفته شده است. اما با این وجود، میتوان این سه کتاب را با کتاب یا کتابهای دیگر نیز جایگزین نمود؛ به شرط آنکه آن کتاب یا #کتب_جایگزین :
1⃣ اولاً، به لحاظ محتوا و میزان شناختی که از علم نحو در اختیار دانش پژوه میگذارند با مجموع سه کتاب هدایه، صمدیه و شرح الفیّه، برابر و یا از آنها بیشتر و کاملتر باشند؛
2⃣ ثانیاً، از نظر کیفیت تألیف، تبویب و شیوه بیان، عرضه و انتقال مطالب به مخاطب، بهتر و مناسبتر از سه کتاب مذکور باشند؛
3⃣ ثالثاً، به جهت مقدار زمانی که باید برای تعلیم و تعلّمشان صرف نمود با مجموع سه کتاب نامبرده، برابر و یا از آنها کمتر باشند.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #بیان_نکته
🗓 زمان: ۱۹ فروردین۱۴۰۰
🔶 ضرورت #نظام_سازی_اسلامی
🔶 دیدگاه و سلوک #امامین_انقلاب نسبت به نظام سازی؛
🔶 جایگاه #قانون_اساسی و نهادهای انقلابی؛
🔶 دوران #دفاع_مقدس و پس از آن
#دولت_سازندگی و #اصلاحات
🔶 نکته مهم در #انتخابات پیش رو؛
⏮ یکی از شاخص های بسیار مهم #رئیس_جمهور ذیل عنوان مؤمن و انقلابی بودن؛
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📖 تبیین اجتهاد ابتدائى و اجتهاد دفاعى با تطبیق بر مسائل فقه فضاى مجازى
🔰 استاد محمدحسین ملکزاده در گفتوگویی تبیین کرد؛
💢 در نگاه بَدْوی، ممکن است برخی گمان کنند چیزی به نام مسائل فضای مجازی و یا به تعبیر دقیقتر، مسائل اختصاصیِ فضای مجازی وجود ندارد که فقیهی بخواهد وقت علی حده برای استنباط احکام آنها بگذارد و مبتنی بر تعبیر مذکور، به اجتهاد دفاعی در این ساحت بپردازد؛ زیرا به طور مثال همانگونه که کذب، غیبت، تهمت، اشاعه فساد و فحشا، نمیمه و غیره در فضای بیرونی حرام هستند، در فضای مجازی و با استفاده از ابزارها و قابلیتهای این فضا هم حکمشان حرمت است.
💢 روشن است که اگر مسائل فضای مجازی در این حد باشند، نیازمند یک فقه مجزّا، مضاف و تخصصی به نام «فقه فضای مجازی» نیستیم و بیان چنین احکامی، به اجتهاد و کوشش فِقاهیِ خاصی نیاز ندارد.
💢 فقه و فقها موظف هستند که علیالاقل برای پاسخگویی به مسائلی که در حوزه فضای مجازی مطرح میباشند، مانند هر موضوع یا مسأله شرعیِ دیگری که برای بشر مطرح است ورود نمایند و به این مسائل جواب دهند. پاسخگو بودن فقه به پرسشهای شرعیِ مطرح برای انسان و جوامع انسانی، پایینترین سطح انتظاری است که میتوان و باید از فقه داشت. اما انتظارات سطح بالاتری نیز از فقه و دستگاه فقاهت وجود دارد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23308
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ #سخنرانی
⏮ موضوع: #فقه_انتخابات
🔶 الگوی مبارزات سیاسی و رقابتهای انتخاباتی مبتنی بر #تفقه_جامع
👤 سخنران: آیتالله ملک زاده
🗓 زمان: پنجشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
🕖 ساعت: ۱۱ پیش از ظهر
🕌 مکان: قم، بولوار غدیر، کوچه۶، مدرسه هدایت
💥 به همراه #پخش_زنده در صفحه #خانه_طلاب در آپارات به آدرس:
@khanetolab
🔶 برای شرکت حضوری در جلسه به شماره 09109669411 پیامک دهید؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #چهل_چهار
⏮ #ادبیات_تبلیغی لطیف و زیبا
🔶 ترجمه بر اساس #فرهنگ_جوامع
⏮ دو کلمه اساسی #مبدأ و #معاد
🔶 برنامه بر اساس #راهنمای_الهی
⏮ #مرگ_اندیشی_دینی شور آفرین است.
🔶 تمدن غربی بر اساس #اصالت_لذت و #شهوت
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9