آیتالله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #تدریس #کفايه 4 ⏮ پايه 10 👤 آیتالله ملک زاده 🕌 مکان: فيضيه، مدرس 21 🗓 زمان: صبحها
🔊 #تدریس_کفایه 🔊
✅ سال تحصیلی جدید
⏮ پایه دهم
💥 به صورت #مجازی
⏮ به توفیق الهی، صوت جلسات به صورت روزانه در کانال
@kefaye_10
بارگزاری خواهد شد.
آیتالله ملک زاده
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام 🎤 با حضور: آیت الله سیدعلیاکبر حائری آیت الله محمدحسین احمدی فقی
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام
🎤 با حضور:
آیت الله سیدعلیاکبر حائری
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
آیت الله محمدحسین ملکزاده
🗓 زمان:
چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
⏮ آیتالله سید علی اکبر حائری
🔶 قسمت #یک
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح 👤 آیتالله ملک زاده ✅ موضوع: مدیریت دانش در راستای دستیابی
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #دو
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
✅ مدیریت دانش طبق معنای مختار و تفاوت آن با مدیریت آموزشی
🔶 پیش از تعریف مدیریت دانش باید به این نکته توجه داشت که اصطلاحی تحت عنوان مدیریت آموزشی نیز وجود دارد. مدیریت آموزشی یعنی مدیریتی که در درون یک سازمان علمی و آموزشیاِعمال میشود. در حقیقت نوع مدیریتی که یک مدیر مدرسه، مدیر دانشگاه و مدیر مؤسسة علمی که به فعالیت آموزشی می پردازد، ارائه میکند مدیریت آموزشی نام دارد.
🔶 اما در این مقام ، از مدیریت آموزشی سخن گفته نمیشود، بلکه از مدیریتی سخن گفته میشود که نه «در» مر ا کز آموزشی بلکه «بر» مر ا کز آموزشی و دیگر فضاهای علمی ا ِعمال میگردد.
🔶 به عبارت دیگر مجموعهای از مراکز علمی، دانشمندان و اندیشمندان در سطح جامعه در زیرچتر مدیریتی ِ مدیریت دانش قرار میگیرند و بر کار آنها نظارت می شود و به آنها جهت داده میشود.
🔶 در حقیقت در مدیریت دانش یا مدیریت علم به این نکته توجه میکنیم که در جامعه به چه دانشی نیاز است و چه کسانی یا چه مراکزی میتوانند دانش مورد نیاز را تولید کنند، سپس میان این افراد یا مراکز ربط برقرار میکنیم؛ یعنی مراکز علمی و دانشمندان و اندیشمندان را در راستایی جهتدهی میکنیم که به صورت هم یار و هم افزا دانش مورد نیاز جامعه را تولید کنند و بر روند تولید دانش در مراحل تولید، فرآوری، ارتقا، توسعه و ... تا رسیدن به جامعة هدف نیز نظارت میکنیم . این امر مدیریت دانش نام دارد.
🔶 در این تعریف جدید از مدیریت دانش از تعاریف اولیة مدیریت دانش در درون سازمان و رشتة مدیریت استفاده کردهایم اما تعریفمان به آن محدود نیست. طبیعتاً در مدیریت د انش به دنبال یک نظام هستیم؛ سامانهای که از فرآیند خلق علم و دانشآفرینی تا فرآیند استفاده از علم و به کارگیری دانش را در بگیرد و سامان بدهد. این نظام، نظام مدیریت علم و دانش نام داد.
✅ نیاز به نظام مدیریت دانش در تولید علوم انسانی اسلامی
⏮ به نظر شما نقش و جایگاه مدیریت دانش در تولید علوم انسانی اسلامی چیست؟
🔶 به نظر میرسد در طیّ این سال ها که در جامعة ما بحث تولید علم، به ویژه تو لید علوم انسانی اسلامی مطرح است و بعد از سالها آزمون و خطا و تلاشهایی که در این راستا صورت گرفته است و دانشمندان، اندیشمندان و مراکز علمی متعددی در این جهت فعال شدهاند، بزرگترین نقص و معضلِ این عرصه، نبود نظام مدیریت دانش و نظامسازی علمی بوده است؛ امری که مع الاسف به صورت جدی مورد عنایت قرار نگرفته و به آن پرداختهنشده است.
🔶 توضیح اینکه مراکزی با کیفیت و کمیت نیروی انسانی و امکانات معنوی و مادی متفاوت وجود دارند که به انحاء مختلف و با رویکردها و رهیافت های گوناگون، در جهت تولید علوم انسانی اسلامی فعال هستند. اشخاصی نیز وجود دارند که در حوزه و دانشگاه متناسب با رشتة خودشان در این گستر ه فعالیت میکنند. برخی از این افراد و مراکز در بخش مبادی و مبانی علوم انسانی کار میکنند، برخی از این مرحله عبور کرده اند و در جهت تولیدالگو و روش مشغول هستند، برخی (با هر مبنا وروشی) مشغول تولید گزارة علمی هستند، برخی بیشتر به کار آموزشی نظر دارند و برخی در حوزة فرهنگسازی و ترویج و اشاعة این مباحث فعال هستند.
🔶 اما واقعیت ناگوار آن است که بسیاری از این افراد و مراکز نظیر جزایر جداافتاده از یکدیگر کار میکنند. این سخن به این معنی نیست که هیچگونه ارتباطی میان این افراد و مراکز وجود ندارد، بلکه ارتباط منظم، هدفمند و مستحکمی میان آنها وجود ندارد. در بسیاری از موارد ِ برقراری ارتباط نیز این کار از سنخ دغدغههای شخصی و به صورت موردی و اتفاقی است؛ یعنی شخص یا مرکزی با توجه بهدغدغهای که دارد ارتباطی می گیرد و احیاناً اقدام مشترکی را سامان میدهد اما چنین نیست که یک سیستم قوی حاکم باشد و همة این اشخاص و مراکز را شناسایی کرده باشد و ارتباط منطقی میان آنها را برقرار کند و ترتیب و ترتب میان حلقات تولید علوم انسانی ا سلامی را از آغاز تا انجام مشخص ن ماید تا معلوم گرد د که کدام شخص یا مجموعه، مشغول به حلقه مقدم است و کدام یکمشغول به مؤخر، چه کسی کار ش مکمّل دیگری است، کدام ها موازی کاری می کنند و کدام مراحل خالی مانده است و اشخاص و مراکز به قدر لزوم یا کفایت در آن مراحل فعالیت نمی کنند.
🔶 در مجموع، سیستمی حاکم نیست تا مشخص کند در یک بخش از تولید علوم انسانی اسلامی چه مراکزی با رویکردها و رهیافتهای مختلف مشغول به فعالیت هستند و هر کدام چه خروجی و نتیجه ای خواهند داشت.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام 🎤 با حضور: آیت الله سیدعلیاکبر حائری آیت الله محمدحسین احمدی فقی
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام
🎤 با حضور:
آیت الله سیدعلیاکبر حائری
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
آیت الله محمدحسین ملکزاده
🗓 زمان:
چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
⏮ آیتالله ملک زاده
🔶 قسمت #یک
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح 👤 آیتالله ملک زاده ⏮ قسمت #دو ✅ موضوع: مدیریت دانش در را
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #سه
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 به طور مثال در بحث تولید روش ممکن است افرادی در دانشگاه و حوزه روشهای مختلفی برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی مطرح کنند. تمام این افراد در ایستگاه و پایگاه تولید روش فعالیتمیکنند اما هر کدام با رویکرد و دیدگاه خاص خود به این امر مبادرت می و ر ز ند. مثلاً آنهایی که در درون گفتمان فلسفه اسلامی به مفهوم صدرایی کار میکنند اهتمامی به استفاده از استقرا ندارند؛ چرا که استقرا را یقینآور نمیدانند و معتقدند نمیتوان از استقرا در تولید علم مخصوصاً تولید علوم اسلامی استفاده کنیم. در مقابل، کسانی که نظریة شهید صدر در مبانی منطقی استقرا را پذیرفته باشند، بر این باور هستند که میتوان از استقرا نیز به عنوان یک روش در تولید علوم اسلامی بهره گرفت. مثال دیگر این است که عدهای در بحث روش بر روی روش اجتهادی تأکید زیادی دارند و برخی اصلاً به این روش کاری ندارند و با تأکید بر استفاده از روشهای تجربی موجود ، به نظریه پردازی در زمینه چگونگی تولید علوم انسانی اسلامی میپ ر دازند و گروهی هم در عین تأکید بر محوریت روش اجتهادی، قائل به جامعیت در روش و بهره گیری از روش های مختلف، هر یک در مورد و جایگاه خود هستند. تمام این اندیشمند ان با رویکرد و جهتگیری خاص خود در مرحلة تولید روش فعالیت میکنند.
🔶 در مبانی نیز چنین است. برخی در مرحلة مبانیِ پیش از روش ، بر مبانی فلسفی در چارچوب مکتب فلسفی صدر ایی یا نوصدرایی تأکید میکنند. در مقابل، عدهای دیگر ، اساساً آنچه به نام فلسفة اسلامی شناخته میشود ، از جمله حکمت متعالیه رافلسفهای یونانی زاده و یونانیزده و در عین حال، ناکارآمد میدانند که به هیچ وجه صلاحیت و اهلیت لازم برای قرار گرفتن در جایگاه مبنای علوم انسانیاسلامی را ندارد و بر این باور ند که باید برای این مهم، طرحی نو درانداخت و با مبانی ناب و فلسفهای جدید به سراغ تولید علم دینی و از جمله، علوم انسانی اسلامی رفت .
🔶 تازه همه اینها در حوزه تولید دانش بود. در حوزه توزیع و مصرف دانش نیز اوضاع بهتر از این نیست و می دانیم که نظام مدیریت دانش، پوشش دهنده و سامان بخش هر سه مرحله است:
1. تولید علم و معرفت
2. توزیع علم و معرفت
3. مصرف علم و معرفت
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام 🎤 با حضور: آیت الله سیدعلیاکبر حائری آیت الله محمدحسین احمدی فقی
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام
🎤 با حضور:
آیت الله سیدعلیاکبر حائری
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
آیت الله محمدحسین ملکزاده
🗓 زمان:
چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
⏮ آیتالله احمدی فقیه یزدی
🔶 قسمت #دو
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تدریس محققانۂ آثار #شهید_صدر
⏮ دسترسی به:
🔶 کانال #برنامه_اجتهاد
▪️ برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در #شش_سال
@barnameijtihad
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثالثه:
sapp.ir/halgheh3
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثانیه:
@halghee2
🔶 دسترسی به صوت های حلقه اولی:
@halgheh1
⏪ دسترسی آسان به مطالب گوناگون کانال، با استفاده از قابلیت جستجوی #
🔶 توضیح: برای دسترسی به مطالب با عناوینی که ذکر می شود کافی است روی # مقابل عنوان کلیک کرده و برای دستیابی به تمام جلسات جستجو را ادامه دهید.
✅ تدریس کتب #شهید_صدر
1⃣ #المعالم_الجدیدة
2⃣ #المرسل_الرسول_الرسالة
3⃣ #الاسس_المنطقیة_للاسقراء
4⃣ #المدرسة_القرآنیة
✳️ و مطالب متنوع و مفید دیگر برای #طلبه_پسا_انقلاب
⏭ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏮
💥 توجه:
دسترسی به بسیاری از صوتهای کانال به صورت یکجا در سایت
👇👇👇
mabaheth.ir
آیتالله ملک زاده
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام 🎤 با حضور: آیت الله سیدعلیاکبر حائری آیت الله محمدحسین احمدی فقی
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام
🎤 با حضور:
آیت الله سیدعلیاکبر حائری
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
آیت الله محمدحسین ملکزاده
🗓 زمان:
چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
⏮ آیتالله سید علی اکبر حائری
🔶 قسمت #دو
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ کتاب #نواندیشی_دینی و #نوآوری_فقهی
⏮ سال ۱۳۸۷ از سوى رهبر معظم انقلاب، سال #نوآورى و #شکوفايى ناميده شد.
🔶 در اين سال، #خبرگزارى_رسا مصاحبه هايى را با عنوان نوآورى هاى فقهى، با سه نفر از اساتيد فقه حوزه، آقايان صفائى بوشهرى، ابوالقاسم عليدوست و محمد حسين ملک زاده به انجام رساند.
✅ کتاب نوانديشى دينى و نوآورى فقهى متن کامل مصاحبه علمى، تخصصى و مفصل اين خبرگزارى با استاد ملک زاده است.
⏮ برخى از موضوعات مورد اشاره در اين کتاب:
رابطه نوآورى فقهى با نوانديشى دينى - فقه و اصول مضاف - مبادى اجتهاد - #مراتب_پنجگانه_اجتهاد - #روش_شناسى_اجتهاد - ارکان نوآورى در فقه - #فقه_پويا - جمع ميان اصل و عصر - #مکتب_حله - #مقاصد_شريعت و ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #هدایت_تحصیلی
🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج
⏪ فائده #چهار
🔶 عدم اکتفاء به یک #استاد (منحصر نکردن خود در #درس یک استاد)
▪️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #چهار
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
💥 لزوم تشکیل ستاد و شورای مراکز فعال در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی؛
🔶 به نظر میرسد که اکنون و با عنایت به تکثّر و تعدّد افراد و مراکز فعال در این زمینه و اختلاف نظرگاهها یی که به مواردی از آن اشاره شد، مدیریت دانش ، اقتضا دارد که یک ستاد مرکزی یا شورای هماهنگی ِ واقعی، قدرتمند و بسیار فعال و مؤثر برای این امر شکل بگیرد. یک ستاد مرکزی که تمام این مراکز و اشخاص را شناسایی، احصاء و معرفیک ند، مرحله یا مراحلی که هر کدام از اینها در آن مشغول به فعالیت هستند را مشخص کند، کمکها و همافزاییهایی را که هر کدام نسبت به د یگری میتواند داشته باشد معلوم ن مای د، نقاط افتراق و اشتراک مراکز را معیّن کند و اثر هر کدام را در بخش برون داد ها مشخص کند؛ یعنی مشخص کند که با حرکت بر اساس هر کدام از مبانی و روش هاچه خروجی یا خروجی هایی به دست خواهد آمد.
🔶 اقدام دیگر این مجمع یا ستاد مرکزی این است که زمان تقریبی و تخمینی دستیابی به هدف بر اساس روشهای مختلف را مشخص نماید. مثلاً بیان کند که خط مشیی که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پیش گرفته است سبب می شود که زمان تقریب ی رسیدن به مرحلۂ تولید گزارۂ علمی طبق دیدگاه این پژوهشگاه از زمان تقریبی مورد نیاز، متناسب با خط مشی بعضی مراکز دیگر کوتاهتر باشد. مستحضرید که بعضی از این مراکز آنقدر مبدء را بعید در نظر گرفته اند که رسیدن به مرحلۂ تولید گزارۂ علمی طبق مبنا و روش آنها در زمانی کمتر از یک قرن محتمل نیست.
🔶 مثال دیگر، نظر ی است که بعضی اساتید [مثل دکتر رضا #داوری_اردکانی ] به آن قائل هستند و معتقدند علم و جامعه با هم قوام مییابند . مبتنی بر این رأی، به وجود آمدن علم اجتماعی، وابسته به وجود بستر اجتماعی ِ لازم است و علم اجتماعی اسلامی هم، منوط به شکلگیری مدینۀ اسلامی است. نخست باید عالمی با نظام اسلامی، نظم اسلامی و غایات اسلامی ساخته شود تا آنگاه بتوان از علوم اجتماعی اسلامی سخن گفت . با مسامحه، شاید بتوان این دیدگاه را از جهاتی شبیه یا حتی تکرار بخشی از دیدگاه #شهید_صدر در کتاب اقتصادنا نیز تلقّی نمود، که البته توضیحش مجال دیگری می طلبد. روشن است که این دیدگاه ، تولید #علم_دینی را به پاره ای امور غیرمعرفتی گره می زند و از این جهت، از سایرین متفاوت است. همچنین به لحاظ زمانی نیز مقدار زمانی که برای رسیدن به #علوم_انسانی اسلامی بر اساس چنین دیدگاهی لازم است احتمالاً بسیار طولانی تر از برخی دیدگاه های دیگر است.
🔶 #مدیریت_دانش به معنای این نیست که مشخص کنیم کدام نظریه صحیح و کدام یک غلط است. اساساً در مدیریت دانش، اولاً و بالذات، به درست بودن و غلط بودن کاری نداریم بلکه به تفاوتها توجه داریم و مشخص میکنیم که هر کدام به چه نوع برون دادی و تقریباً در چه بازۂ زمانی دست خواهند یافت و احتمالاً پاسخ کدام مسأله و نیاز و کدام جامعه هدف را می توانند بدهند.
✅ ترکیب اعضای ستاد و شورای مذکور
🔶 برای تشکیل ستاد، مجمع و یا شورایی برای هماهنگی میان مراکز ، اعم از حوزوی و دانشگاهی، پژوهشگاهها، مؤسسات و ...، نخست باید به دنبال شناسایی مراکز و دانشگاههای پیشتاز، پیشآهنگ و خطشکن در زمینه علوم انسانی اسلامی بو د. سپس از اشخاص حقیقی که خارج از مؤسسات هستند نیز دعوت شود و در نهایت شورایی شکل بگیرد. طبیعتاً شکلگیری چنین شورایی نیازمند حمایتهای جدی دستگاه حاکمیتی است. باید دبیرخانهای وجود داشته باشد که هماهنگیها را انجام دهد و همه را دور هم جمع کند.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام 🎤 با حضور: آیت الله سیدعلیاکبر حائری آیت الله محمدحسین احمدی فقی
✅ سلسله جلسات #هماندیشی فقه نظام
🎤 با حضور:
آیت الله سیدعلیاکبر حائری
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
آیت الله محمدحسین ملکزاده
🗓 زمان:
چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
⏮ آیتالله ملکزاده
🔶 قسمت #دو
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
⏮ #قوه_قدسیه در اجتهاد
🔶 علاوه بر همه اشکالاتی که بزرگان به قوه قدسیه به عنوان یکی از #مقدمات_اجتهاد یا خود اجتهاد وارد کردهاند، اشکال دیگر آن است که اساسا باب بحث علمی مُنسد میشود. یعنی وقتی به فقیهی گفته شود، چرا اینطور فتوا میدهی؟ می گوید «فهمتُ بالقوة القدسیة»؛
از دیگری سوال میشود تو چرا اینطور میگویی؟ او نیز میتواند پاسخ دهد «فهمتُ بالقوة القدسیة ایضاً». لذا لازمۀ آن #معنای_عرفانی که برخی از آقایان میخواهند از قوه قدسیه برداشت کنند، این است که از اول تا آخر کتاب فقه را ببندیم و فقیه در ابتدای کتاب خود بگوید همۀ مسائل را با قوه قدسیه فهمیدم و همه، از #اشراقات_الهیه بوده است.
🔶 بله، #امداد_غیبی و اینکه انسان فکر کند و خدا به ذهن انسان بیندازد و ... را اجمالا میشود پذیرفت و فی الجمله برای عموم آقایان این حاصل میشود.
🔶 گمان نشود که این مطلب (اعتقاد به قوه قدسیه به عنوان مقدمه اجتهاد) در حال حاضر قائل ندارد. علاوه بر تصریح در بیانات بعضی اشخاص، بنده شخصا با برخی از افرادی که جزء شخصیتهای وابسته به یکی از جریانات درون حوزه هستند بحث کردم و بطلان مطلبی را برای او اثبات کردم و او هم پذیرفت. اما آخرین پاسخی که او داد این بود که «چه کنیم، آقای فلانی این مطلب را گفتهاند و ایشان اهل تهذیب نفس هستند!»
⏮ برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
May 11
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛
✅ امروزه با توجه به وضعیت کشورهای مسلمان چالشی که با آن روبرو هستیم تعدد دار الاسلام است؛ به این معنا که دیگر با یک دار الاسلام مواجه نیستیم، بلکه چندین دارالاسلام در نقاط مختلف جهان وجود دارد. این مشکل را مترجمین در ترجمه عربی به فارسی این کلمه برطرف کردهاند؛ زیرا بجای لفظ دار الاسلام تعبیر جهان اسلام را بکار گرفتهاند.
✅ کثرت مسلمانان یک منطقه به تنهایی دلیل بر اطلاق دارالاسلام به آن منطقه نمیشود. برای این کار علاوه بر کثرت جمعیت مسلمانان، وجود حکومت اسلامی نیز ضروری است.
✅ چالش دیگر وجود مرز میان دو یا چند حکومت شیعی است؛ به عبارت دیگر وجود چند دار الایمان چگونه قابل توجیه خواهد بود؟ این چالش به این معنی است که در یک دوره زمانی چند ولی فقیه وجود دارد.
✅ برای پاسخ به این مسئله در ابتدا از احکام اولیه استفاده میشود؛ از این رو باید گفت پهنه و قلمروی اعمال ولایت ولی فقیه محدود به دو حد است: حوزه بسط ید فقیه و تزاحم مورد؛ یعنی مصداق و قلمرو متعلق ولایت یک فقیه با فقیه دیگر. در واقع ولی فقیه فقط در این چارچوب میتواند ولایت خود را اعمال کند.
✅ حوزه بسط ید فقیه: به گستره مکانی و جغرافیایی که به لحاظ تحقق خارجی دست فقیه برای اجرای فرامین الهی باز بوده و فرامین وی فی الجمله مورد تبعیت قرار گرفته و به اجرا در می آید، گفته میشود؛ به عبارت دیگر این موضوع همان مسئله مقبولیت و مشرعیت است.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح 👤 آیتالله ملک زاده ⏮ قسمت #چهار ✅ موضوع: مدیریت دانش در
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #پنج
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 افزون بر حوزه علمیه، از مؤسسات آموزش عالی و دانشگاههای ی که در این زمینه فعالیت میکنند میتوان از دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه آزاد اسلامی (معاونت علوم انسانی و هنر)، دانشگاه شاهد، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه سوره و دانشگاه خوارزمی، در شهر تهران، همچنین مؤ سسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، جامعة المصطفی (ص)، دانشگاه قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه معارف اسلامی (دانشگاه نهاد رهبری) ، در شهر قم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه فردوسی در شهر مشهد، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین ، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز ، دانشگاه باهنر کرمان و بعضی دانشگاه های بزرگ دیگر نام برد که هر کدام ظرفیتهایی د ارند که میتوان از آنها بهره برد.
🔶 مراکزی نیز در این عرصه مشغول به فعالیت هستند که از جمله میتوان به انجمن های علمی و برخی از مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیو قطب های علمی دفتر تبلیغات اسلامی ، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، دفتر فرهنگستان علوم اسلامی، مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، مؤسسه علوم انسانی اسلامی صدرا، مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، مؤ سسه مفتاح و ... اشاره کرد.
🔶 شورای هماهنگ ی باید از مجموع این مراکز حوزوی، دانشگاهها، پژوهشگاه ها، مؤسس ات ، مراکز و غیره که در بحث تولید علوم انسانی اسلامی پیشتاز و خطشکن هستند یا این ظرفیت را دارند که به صورت جدی در این عرصه فعالیت کنند و نیز از اشخاص حقیقی ، اعم از اینکه این ا شخ ا ص حقیقی در یکی از دانشگاهها و مؤسس ات فعالیت داشته باش ن د یا نه ، شکل بگیرد. درباره اشخاص حقیقی ِ عضو مراکز، این واقعیت وجود دارد که بعضی از آنها جایگاه و خصوصیات ی د ارند که فارغ از مر کزی که در آن مشغول به کار هستند قابل استفاده میباشند.
🔶 در سطح و لایهای دیگر، آن دسته از اصحاب رسانه، نشریات، پایگاهها و کانالهای مجازی و بخشهایی از صدا و سیما مثل شبکه چهار سیما، که نسبت به علوم انسانی اسلامی و ساحتهای نزدیک به آن اهتمام میورزند دعوت شوند.
🔶 همچنین، فراخوان مجامع و اتحادیه های نشر و پخش کتاب و انتشاراتیها و مراکز فعال در عرصه چاپ، نشر و توزیع آثار دینی، فرهنگی، تمدنی، فلسفی، معرفتی و علوم انسانی، به خصوص علوم انسانی اسلامی نیز نباید از قلم بیفتد و همه این مجموعهها هم باید نمایندگانی در شورای مذکور داشته باشند.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9