eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر #نخبه_نوآور_حوزوی 🔶 موضوع: بازخ
⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر 🔶 موضوع: بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله سید محمد باقر 🔶 قسمت 🔹 چه طلابی در درس خارج فقه امام خمینی در نجف شرکت می‌کردند؟ 🔹 مهمترین خطاب و تکلیفی که حضرت امام در پایان جلسات ولایت فقیه در بهمن سال ۴۸ در نجف اشرف، به طلاب انقلابی توصیه می‌کنند. 🔹 تحلیل عملکرد گروهی از طلاب که در فعالیت اجتماعی همراه با دانشجویان انقلابی ایفای نقش می‌کنند. 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 ۲۱ آذر ۱۴۰۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
2 🔶 آیت‌الله ملک زاده *⃣ موضوع: وجوب بر مردان ⏮ : آیا ختنه کردن جزء شرایط مسلمان شدن است و شخصی که ختنه نکرده باشد اصلاً مسلمان به حساب نمی‌آید؟ 💥 : ⏮ خِتان یا خَتَنه کردن به معنای بریدن قسمتی از پوست روی آلت تناسلی است. انجام ختنه بر هر مرد مسلمان بالغی، که اَغلَف باشد یعنی ختنه نشده باشد، واجب است و خودداری از خِتان برای مردان، حتی کسانی که در کهن‌سالی به اسلام گرویده باشند جایز نیست. خِتان که یکی از سنّت‌های کهن در و آسمانی می‌باشد، از اسلام برشمرده شده است و حتی بنا بر نظر برخی از فقها، در صورت اجتناب مرد مسلمان بالغ از ختنه، باید او را به انجام این کار وادار سازد. ⏮ در فقه اسلامی، معمولاً در ابواب و کتاب‌هایی همچون صلاة، حج، نکاح و اجاره از ختان بحث می‌شود و از آن به عنوان شرط صحّت بعضی از عبادات یاد می‌گردد. با این همه، باید بدانیم که ختان و ختنه کردن، شرط و مقدمه مسلمان شدن نیست و هر مردی پس از گفتن شهادتین، یک مسلمان به شمار می‌آید، چه فوراً به انجام ختنه اقدام کند و چه آن را به تأخیر اندازد. 🔶 و تأکید: همان‌طور که دانستیم، آنچه درباره ختنه گفته شد مربوط به مردان می‌باشد. ختنه کردن بر زنان واجب نیست. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
اولین جلسه رسمی سخنرانی مؤلف محترم، پیرامون کتاب «برنامه درسی»؛ 👤 آیت الله ملک زاده 💥 به‌ همراه ؛ 🗓 شهریور ۹۳ 🕌 قم. ⏩ @barnameijtihad 🔶 👇👇👇 🔶
3 ⏮ خانوادگى 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : شوهرم مقلد یکی از مراجع است، آیا لازم است که من و فرزندانم که به تکلیف رسیده‌اند هم از شوهرم به عنوان سرپرست خانواده تبعیت کنیم و از مرجع او، تقلید کنیم؟ 💥 : خیر؛ هر کدام از شما به طور مستقل، وظیفه شرعی خود را دارد و نباید در یافتن و برگزیدن فقیه جامع الشرایط برای تقلید، تابع یکدیگر باشید. البته اگر افراد خانواده به صحّت تحقیق سرپرست خانواده اطمینان پیدا کنند، می‌توانند بر اساس گفته او عمل نمایند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 شیوه پاسخگویی به نظریه داروین و ؛ ▪️ پاسخ آیت الله به شبهه؛ 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
4 🔶 آیت‌الله ملک زاده *⃣ موضوع: تعریف و : یکی از امور مسلّم برای هر مسلمانِ پیرو (ع) این است که در زمان (عج)، در مورد مسائل شرعی، اگر فقیه نیستیم و احتیاط هم برایمان سخت است، که حقیقتاً هم سخت بلکه احتیاط کامل، آن هم در عصر حاضر، ناممکن است، پس باید از یک فقیه نماییم. لطفاً به اختصار و روشنی توضیح دهید که دقیقاً منظور از فقه و فقیه چیست؟ 💥 می‌توان «فقه» را به عنوان یک اصطلاح خاص که نام علمی مشخّص و شناخته شده می‌باشد – و نه صرفاً به معنای لغوی اولیّه‌اش و یا معنای اصطلاحیِ عامّش که شامل آگاهی عمیق نسبت به همه می‌شود – این‌گونه تعریف کرد: ◾️ «فقه، دانش فرایندهای استنباطِ قوانین الهی، برای سامان‌بخشی به زندگی انسان و جهت‌دهی به وی است.» و یا به بیان دیگر: ◾️ «فقه، دانش کشف، تبیین و ارائه احکام شریعت و قوانین الهی و متعلقات آنها، برای سامان‌بخشی به ابعاد گوناگون زندگی بشر است.» و یا به طور خلاصه، فقه عبارت است از: ◾️«دانش و شریعت» بر اساس تعریفی که از علم فقه ارائه کردیم، در تعریف «فقیه» می‌توان گفت: ◾️ «فقیه» عالم و دانشمندی است که گذشته از اسلام‌شناسیِ عام (شامل احاطه بر هر سه شاخۀ آموزه‌های اسلامی یعنی ، و شریعت)، به شکل خاص در زمینه کشف و شناخت دقیق و فنّیِ احکام و اسلامی و استخراج دیدگاه‌های شارع مقدّس با استفاده از ادلۀ نَقلی و عقلی، تخصّص کامل دارد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 علیه السلام. 🔶 علت عدم همراهی بسیاری از با امیرالمؤمنین در ؛ 🔶 وضعیت ؛ ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.ir/mabaheth
اجتهاد: 🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. 1️⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداخته‌اند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشته‌اند. از جمله این کتب می‌توان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد. 2️⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کرده‌اند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی می‌باشد. 3️⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کرده‌اند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دسته‌اند. 🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه می‌کنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه می‌کند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آن‌ها نام می‌برد. 🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و می‌گویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است. دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی می‌توان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت می‌باشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث می‌باشد. اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه می‌کند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. این کتب، عمدۀ کتاب‌های لغت مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند. ⏮ برگرفته از درس و اجتهاد 🔶 آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر #نخبه_نوآور_حوزوی 🔶 موضوع: بازخ
⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر 🔶 موضوع: بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله سید محمد باقر 🔶 قسمت 🔹 شهید صدر بازوی خدمتگزار برای اسلام بود. 🔹 نقش ایشان در مرجعیت 🔹 پاسخ‌های شهید صدر به چند ده مسأله مهم که از طرف امام برای ایشان فرستاده شده بود، در بیش از بیست دفتر، که متأسفانه هیچ کدام به دست ما نرسیده است. 🔹 شهید صدر پدرخوانده ناشناخته جمهوری اسلامی ایران 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 ۲۱ آذر ۱۴۰۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
5 🔶 آیت‌الله ملک زاده *⃣ ملاک تحقّقِ از یک : چگونه می‌توانیم بگوییم یک هستیم؟ آیا همین که تصمیم بگیریم از مرجعی تقلید کنیم کافی است یا حتماً باید رساله‌اش را هم تهیه کنیم تا از مقلّدان او به شمار آییم؟ 💥 به نظر می‌رسد که تقلید، از مقوله فعل و از قبیل اقدام و عمل است یعنی در صورتی تحقق می‌یابد که عملاً در یک مسأله اختلافی، رأی و فتوای یک مرجع مشخص، مورد پیروی قرار گیرد و بر طبق آن عمل شود، و با صِرف التزام و بناگذاری بر تقلید از وی، یا تهیه رساله و اموری از این دست، تقلید از آن مرجع، صدق نمی‌کند و تحقق نمی‌یابد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ تلبس به ✅ با وجود مشکلات و برخی آزار و اذیت ها آیا شدن به لباس روحانیت برای لازم است؟ ⏪ آیت‌الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر #نخبه_نوآور_حوزوی 🔶 موضوع: بازخ
⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر 🔶 موضوع: بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله سید محمد باقر 🔶 قسمت 🔹 قدر متیقن از اندیشه سیاسی اجتماعی آیت‌الله شهید سید محمد باقر صدر، لزوم تشکیل ‌در عصر غیبت است. 🔹 ادوار سه گانه نظریه سیاسی در اندیشۀ شهید صدر و کنش‌گری سیاسی اجتماعی متناسب با آن. 🔹 تأسیس و تشکیل از حرکت‌های ایشان در دوره اول اندیشه سیاسی؛ 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 ۲۱ آذر ۱۴۰۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ گزارشی از نشست «جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی» 👤 آیت‌الله محم
✅ معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می کند. ⏪ نهمین نشست علمی همایش بین‌المللی روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان با عنوان: 🔶 جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی 🔸 👤 ارائه دهنده : آیت الله محمد حسین ملک زاده 🗓 زمان : چهارشنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 مکان : قم. بلوار ۱۵ خرداد. کوچه شهید میثمی. سالن اجتماعات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. 💥 و مجازی از طریق لینک : meet.quran.ac.ir/res شرکت برای عموم فرهیختگان و علاقمندان آزاد است.
⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج در و غیر اسلامی؛ ✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی در زمینه و پیوند زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر ⏪ تالیف: آیت الله ملک زاده آدرس تهیه اینترنتی: https://bookroom.ir/book/69017 ⏪ پخش و توزیع: 09196151249 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 پاسخ به شبهه در اسلام 🔶 تاریخ سیاه برده گیری وحشی ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر #نخبه_نوآور_حوزوی 🔶 موضوع: بازخ
⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر 🔶 موضوع: بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله سید محمد باقر 🔶 قسمت 🔹 حوزه بسیاری سیاسی نجف، پس از شکست‌های پی در پی در ورود به سیاست، در دوران شهید صدر در انزوای کامل سیاسی قرار داشت. 🔹 تشکیل حزب الدعوة الاسلامیة در دورۀ اول نظریه سیاسی شهید صدر؛ (تفاوت دیدگاه شهید صدر با امام خمینی در این دوره) 🔹 تنها گروه توانمند برای ادارۀ کشور عراق، پس از سقوط صدام، تربیت شدگان شهید صدر بودند. 🔹 تشکیل جماعة العلماء، حلقۀ واسطی میان جامعه علمی با مراجع؛ 🔹 أثرگذاری محسوس در جماعة العلماء، انتشار مجلۀ الأضواء و مقالات رسالتنا و ... 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 ۲۱ آذر ۱۴۰۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 5 🔶 آیت‌الله ملک زاده *⃣ ملاک تحقّقِ #تقلید از یک #فقیه ⏮ #پرسش: چگونه می‌توانی
6 ⏮ 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : آیا از هر مجتهدی می‌توان تقلید کرد، یا حتماً باید باشد؟ 💥 : در مسائل شرعی، تنها می‌توان از شخصی تقلید کرد که افزون بر برخورداری از فقاهت، اجتهاد و اسلام‌شناسیِ تخصصی، دارای شرایطی همچون بلوغ، عقل، ایمان، عدالت و ... باشد. ولی اَعلمیّت یعنی عالم‌تر بودن از بقیۀ فقها، جزء شرائط الزامی در مرجع تقلید نیست و بر اساس ادلّه، حجیّت نظر و فتوای یک فقیه، دائر مدار علم و فقاهت او، البته به همراه سایر شرایطی است که اشاره شد، نه اَعلمیّتش. نکته مهم آن است که گذشته از ادلۀ جواز تقلید از عالِم و فقیه بدون قید اَعلمیّت، و مساوی بودنِ نسبت عالِم و اَعلم با عناوین وارد شده در ادله تقلید، آنچه به عنوان دلیل بر اشتراط اعلمیّت ذکر می‌شود عموماً مخدوش می‌باشد. 🔶 مثلاً سیره‌ای که در پیروی عُقَلا از متخصص‌ترین فرد در میان کارشناسان و متخصصان، در موارد علم به وجود اختلاف در بین آنها، مورد ادعا و استدلال قرار می‌گیرد، و از نظر بعضی از بزرگ‌ترین فقهای قائل به وجوب تقلید از اَعلم، تنها دلیل صحیح و غیر قابل خدشه بر این حکم، همین سیره عقلائیه است ، هم انعقادش به صورت عام و جریانش حتی در اموری که دائر مدار حجّیت و مُعَذّریّت هستند و نه واقع، محلّ اشکال است، و هم اتصالش به زمان ظهور معصومین (ع) و در نتیجه امضاء و تقریر این سیره به وسیله امامان معصوم (ع) قابل اثبات و پذیرش نیست. از جمله توجیهات عقلی یا عُقَلایی که برای عدم اکتفا به فتوای عالِم، و لزوم تقلید از اَعلم (عالم‌تر) ذکر می‌گردد، این است که درصد احتمال اصابت رأی اَعلم به واقع، بیش از عالِم است، و به اصطلاح، فتوای اَعلم «اَقرب إلی الواقع» می‌باشد. و این در حالی است که علاوه بر خدشه‌ای که به اصل این ادّعا یعنی نزدیک‌تر بودن قول اعلم به واقع، به صورت بالفعل و نه شأنی و اقتضائی، وارد است و فقهای بزرگی، اشکالات صُغروی و کُبرویِ متعددی بر آن وارد کرده و آن را نپذیرفته‌اند، باید بدانیم که اگر این احتمال به عنوان مبنای سیره عقلا و توجیه انعقاد و جریان چنین سیره‌ای بیان گردد، به هیچ روی قابل پذیرش نیست؛ ◾️ چون عُقَلا بما هُم عُقَلا، در جایی که صِرف وجود یک حجّت و استناد به یک عذر قانونی، کافی دانسته شده و اساساً احتیاط در قِبال واقع از آنها خواسته نشده باشد، به هیچ وجه خود را ملزَم به کوشش برای دستیابی به واقع، و در نتیجه، موظف به یافتن اَعلم و رجوع و استناد به او نمی‌بینند. خلاصه آنکه نه تنها طبق نظر مشهور، رأی عالِم برای خودش حجّت است و برای او جایز نیست که از اَعلم تقلید نماید، تقلید از عالِم، با وجود علم به اختلاف فتوای او با اَعلم، مانعی ندارد. با این همه، و با وجود تساویِ فقها از نظر اصل جواز تقلید، به رغم اختلاف سطح علمی‌شان، شکّی در این نیست که در برخی موارد، تقلید از یک فقیه، اعمّ از آنکه اَعلم باشد یا غیر اَعلم، می‌تواند اَحوَط و اَرجَح باشد؛ از جمله در موردی که فتوای وی موافق نظر مشهور قُدَما و مطابق با احتیاط باشد، و در مقابل، فتوای فقیه دیگر، مخالف فتوای مشهورِ فقهای متقدّم و مخالف احتیاط باشد. 💥 اما دو نکته پایانی: 🔶 بسیاری از فقهایی که لزوم تقلید از اَعلم را مطرح می‌کنند، این مطلب را هم متذکر می‌شوند که اگر فقیهِ اَعلم و غیر اَعلم، در مسأله‌ای فتوای کاملاً یکسانی داشتند، لازم نیست که مقلّدان در آن مسأله به صورت معیّن، اَعلم را به عنوان مرجع تقلید خویش در نظر بگیرند و مشخصّاً با استناد به فتوای او آن کار را انجام دهند، بلکه آنچه مهم است انجام کار مطابق آن فتوای مشترک میان اَعلم و غیر اَعلم است. 🔶 همچنین یکی از استثناءاتی که احیاناً برای سیرۀ ادعاییِ عقلا در رجوع به اَعلم، ذکر می‌شود موردی است که فتوای فقیهِ غیر اَعلم مطابق احتیاط باشد و فتوای اَعلم مخالف احتیاط، مثلاً فقیهِ اَعلم به جواز و اباحه فتوا داده باشد و فقیه دیگر که از نظر علمی در جایگاه پایین‌تری قرار دارد، در همان مسأله، قائل به یک حکم الزامی مثل وجوب یا حرمت شده باشد. در این صورت، ادعا می‌کنند که سیره عقلا این است که آنها به امید درک واقع و دستیابی به آن، تقلید از غیر اَعلم را بر تقلید اَعلم ترجیح می‌دهند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
و 🔶 نکته ⏪ ویژگی هایی که سبب شده، به منبعی منحصر به فرد و ، تبدیل شود؛ 🔶 بیان ؛ ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00