eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج در و غیر اسلامی؛ ✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی در زمینه و پیوند زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر ⏪ تالیف: آیت الله ملک زاده آدرس تهیه اینترنتی: https://bookroom.ir/book/69017 ⏪ پخش و توزیع: 09196151249 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 پاسخ به شبهه در اسلام 🔶 تاریخ سیاه برده گیری وحشی ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر #نخبه_نوآور_حوزوی 🔶 موضوع: بازخ
⏪ بازخوانی هویت، مأموریت و جریان شناسی یکصد ساله اخیر 🔶 موضوع: بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله سید محمد باقر 🔶 قسمت 🔹 حوزه بسیاری سیاسی نجف، پس از شکست‌های پی در پی در ورود به سیاست، در دوران شهید صدر در انزوای کامل سیاسی قرار داشت. 🔹 تشکیل حزب الدعوة الاسلامیة در دورۀ اول نظریه سیاسی شهید صدر؛ (تفاوت دیدگاه شهید صدر با امام خمینی در این دوره) 🔹 تنها گروه توانمند برای ادارۀ کشور عراق، پس از سقوط صدام، تربیت شدگان شهید صدر بودند. 🔹 تشکیل جماعة العلماء، حلقۀ واسطی میان جامعه علمی با مراجع؛ 🔹 أثرگذاری محسوس در جماعة العلماء، انتشار مجلۀ الأضواء و مقالات رسالتنا و ... 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 ۲۱ آذر ۱۴۰۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 5 🔶 آیت‌الله ملک زاده *⃣ ملاک تحقّقِ #تقلید از یک #فقیه ⏮ #پرسش: چگونه می‌توانی
6 ⏮ 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : آیا از هر مجتهدی می‌توان تقلید کرد، یا حتماً باید باشد؟ 💥 : در مسائل شرعی، تنها می‌توان از شخصی تقلید کرد که افزون بر برخورداری از فقاهت، اجتهاد و اسلام‌شناسیِ تخصصی، دارای شرایطی همچون بلوغ، عقل، ایمان، عدالت و ... باشد. ولی اَعلمیّت یعنی عالم‌تر بودن از بقیۀ فقها، جزء شرائط الزامی در مرجع تقلید نیست و بر اساس ادلّه، حجیّت نظر و فتوای یک فقیه، دائر مدار علم و فقاهت او، البته به همراه سایر شرایطی است که اشاره شد، نه اَعلمیّتش. نکته مهم آن است که گذشته از ادلۀ جواز تقلید از عالِم و فقیه بدون قید اَعلمیّت، و مساوی بودنِ نسبت عالِم و اَعلم با عناوین وارد شده در ادله تقلید، آنچه به عنوان دلیل بر اشتراط اعلمیّت ذکر می‌شود عموماً مخدوش می‌باشد. 🔶 مثلاً سیره‌ای که در پیروی عُقَلا از متخصص‌ترین فرد در میان کارشناسان و متخصصان، در موارد علم به وجود اختلاف در بین آنها، مورد ادعا و استدلال قرار می‌گیرد، و از نظر بعضی از بزرگ‌ترین فقهای قائل به وجوب تقلید از اَعلم، تنها دلیل صحیح و غیر قابل خدشه بر این حکم، همین سیره عقلائیه است ، هم انعقادش به صورت عام و جریانش حتی در اموری که دائر مدار حجّیت و مُعَذّریّت هستند و نه واقع، محلّ اشکال است، و هم اتصالش به زمان ظهور معصومین (ع) و در نتیجه امضاء و تقریر این سیره به وسیله امامان معصوم (ع) قابل اثبات و پذیرش نیست. از جمله توجیهات عقلی یا عُقَلایی که برای عدم اکتفا به فتوای عالِم، و لزوم تقلید از اَعلم (عالم‌تر) ذکر می‌گردد، این است که درصد احتمال اصابت رأی اَعلم به واقع، بیش از عالِم است، و به اصطلاح، فتوای اَعلم «اَقرب إلی الواقع» می‌باشد. و این در حالی است که علاوه بر خدشه‌ای که به اصل این ادّعا یعنی نزدیک‌تر بودن قول اعلم به واقع، به صورت بالفعل و نه شأنی و اقتضائی، وارد است و فقهای بزرگی، اشکالات صُغروی و کُبرویِ متعددی بر آن وارد کرده و آن را نپذیرفته‌اند، باید بدانیم که اگر این احتمال به عنوان مبنای سیره عقلا و توجیه انعقاد و جریان چنین سیره‌ای بیان گردد، به هیچ روی قابل پذیرش نیست؛ ◾️ چون عُقَلا بما هُم عُقَلا، در جایی که صِرف وجود یک حجّت و استناد به یک عذر قانونی، کافی دانسته شده و اساساً احتیاط در قِبال واقع از آنها خواسته نشده باشد، به هیچ وجه خود را ملزَم به کوشش برای دستیابی به واقع، و در نتیجه، موظف به یافتن اَعلم و رجوع و استناد به او نمی‌بینند. خلاصه آنکه نه تنها طبق نظر مشهور، رأی عالِم برای خودش حجّت است و برای او جایز نیست که از اَعلم تقلید نماید، تقلید از عالِم، با وجود علم به اختلاف فتوای او با اَعلم، مانعی ندارد. با این همه، و با وجود تساویِ فقها از نظر اصل جواز تقلید، به رغم اختلاف سطح علمی‌شان، شکّی در این نیست که در برخی موارد، تقلید از یک فقیه، اعمّ از آنکه اَعلم باشد یا غیر اَعلم، می‌تواند اَحوَط و اَرجَح باشد؛ از جمله در موردی که فتوای وی موافق نظر مشهور قُدَما و مطابق با احتیاط باشد، و در مقابل، فتوای فقیه دیگر، مخالف فتوای مشهورِ فقهای متقدّم و مخالف احتیاط باشد. 💥 اما دو نکته پایانی: 🔶 بسیاری از فقهایی که لزوم تقلید از اَعلم را مطرح می‌کنند، این مطلب را هم متذکر می‌شوند که اگر فقیهِ اَعلم و غیر اَعلم، در مسأله‌ای فتوای کاملاً یکسانی داشتند، لازم نیست که مقلّدان در آن مسأله به صورت معیّن، اَعلم را به عنوان مرجع تقلید خویش در نظر بگیرند و مشخصّاً با استناد به فتوای او آن کار را انجام دهند، بلکه آنچه مهم است انجام کار مطابق آن فتوای مشترک میان اَعلم و غیر اَعلم است. 🔶 همچنین یکی از استثناءاتی که احیاناً برای سیرۀ ادعاییِ عقلا در رجوع به اَعلم، ذکر می‌شود موردی است که فتوای فقیهِ غیر اَعلم مطابق احتیاط باشد و فتوای اَعلم مخالف احتیاط، مثلاً فقیهِ اَعلم به جواز و اباحه فتوا داده باشد و فقیه دیگر که از نظر علمی در جایگاه پایین‌تری قرار دارد، در همان مسأله، قائل به یک حکم الزامی مثل وجوب یا حرمت شده باشد. در این صورت، ادعا می‌کنند که سیره عقلا این است که آنها به امید درک واقع و دستیابی به آن، تقلید از غیر اَعلم را بر تقلید اَعلم ترجیح می‌دهند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 6 ⏮ #تقلید_از_اعلم 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ #پرسش: آیا از هر مجتهدی می‌توان تقلید
7 ⏮ و 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : آیا بهتر نیست که به جای مرجعیت فردی، شورای فتوا و مرجعیت شورایی وجود داشته باشد و در هر مسأله، نظر اکثریت اعضای آن شورا، به عنوان فتوای شرعی منتشر شود و همه مردم از آن فتوا پیروی نمایند؟ 💥 : از آیات و اخباری که در باب رجوع مردم به فقها و تقلید از آنان و حجیّت قول و فتوایشان مورد استناد قرار می‌گیرند، مثل آیه سؤال: «فَاسألوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون» ، آیه نفر: «... لیتفقّهوا في الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلّهم یحذرون»، توقیع شریف: «و أما الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعوا فيها إلى رواةِ حديثنا، فإنّهم حُجّتي عليكم، و أنا حجة الله»، روایت: «من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً لهواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه» که به تعبیر شیخ اعظم انصاری، آثار صدق در آن مشهود است، و آیات و روایات دیگر، نه تنها نمی‌توان حجیت و اعتبار شرعی برای شورای فتوا و مرجعیت شورایی استنباط و استفاده نمود، بلکه خلاف این دیدگاه استفاده می‌شود و ظاهراً از نظر شارع مقدس، محوریت اجتماعیِ افراد در میان امت اسلامی و شیعیان موضوعیت داشته است. این خطابات شرعیه، به تعبیر مشهور، دارای اطلاق مقامی هستند؛ چون شارع در مقام بیان بوده است و در عین حال، عموم مردم را به فردِ فقیه و آحاد و افرادی که فقیه می‌باشند، به نحو عامّ و طِلق بدلی، ارجاع داده و نفرموده است که به فتوای اکثریتِ فقها رجوع شود. 🔶 شایسته تذکار است که معمولاً و به خصوص در زمان حاضر که مسائل فقهی متنوّع و حقیقتاً فراوانی پدید آمده است، هر یک از مراجع عظام تقلید دارای یک هیأت استفتاء هستند که مرجع را در صدور فتوا یاری می‌دهند. و بیشتر یا حتی احیاناً همه اعضای آن هیأت، علاوه بر تسلط بر مبانی فِقاهی و اجتهادیِ آن مرجع، خود مجتهد یا قریب الاجتهاد هستند. مرجع تقلید در پاسخگویی به بسیاری از سؤالات و استفتاءات، به خصوص در مورد مسائل جدید و مستحدثه، گذشته از بهره‌گیری از نظرات کارشناسی در حوزه موضوع‌شناسی و مسأله‌شناسی، نخست به بحث و گفتگوهای فقهی و استدلالی با اعضای هیأت استفتای خویش و نیز بررسی آراء و انظار فقها و مراجع دیگر در آن مسأله و یا حتی مسائل مشابهش می‌پردازد، سپس رأی و فتوای فقهی خود را که به نحو مستدل و از جمع‌بندی ادله به دست آمده است، اعلام می‌کند. اما به هر حال، و پس از همه بحث‌ها و مشورت‌ها، فتوا را آن مرجع تقلید صادر می‌کند، مسؤولیتش با خود اوست و حجیت آن نیز مربوط به فقاهت اوست. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💥 دروس اساسی و مهمّ دیگر به ویژه 💥 🔶 دروسی نظیر ، ، ، ، صحیفه سجادیه، کافی (اصول، فروع و روضه)، و سیره معصومان (ع) که از جمله بحوث لازم و دروس اساسی و بسیار مهم هستند نیز باید لااقل به صورت هفته‌ای یک یا دو جلسه، علاوه بر آنچه در متن برنامه آمده است، در برنامه درسی طلبه گنجانده شوند. 🔶 به ویژه خواندن دست کم یک دور تفسیر مختصر کلّ قرآن حکیم در طول سنوات تحصیل مقدمات و سطح از ضروری‌ترین امور برای هر طلبه است، که برای این مهم می‌توان – به صورت حداقلّی و در گام نخست – از یک تفسیر روان و موجز مثل « » نوشته محمد جواد مَغنیه، یا « » نوشته ملا محسن فیض کاشانی، یا « » (معروف به تفسیر شبّر) نوشته سید عبدالله شُبّر و یا لااقل از « » نوشته محمد هوَیدی استفاده نمود؛ و در مراحل و گام‌های بعدی از تفاسیر مفصّل‌تر بهره گرفت. ⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در شش سال، تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
💥 💥 ✅ ، و ابن مالک ⏮ برای فراگیری ، خواندن و یادگیریِ کامل مطالب سه کتاب «هدایه، صمدیه و شرح الفیّه ابن مالک (نوشته ابن عقیل یا سیوطی)» در نظر گرفته شده است. اما با این وجود، می‌توان این سه کتاب را با کتاب یا کتاب‌های دیگر نیز جایگزین نمود؛ به شرط آنکه آن کتاب یا : 1⃣ اولاً، به لحاظ محتوا و میزان شناختی که از علم نحو در اختیار دانش پژوه می‌گذارند با مجموع سه کتاب هدایه، صمدیه و شرح الفیّه، برابر و یا از آنها بیشتر و کامل‌تر باشند؛ 2⃣ ثانیاً، از نظر کیفیت تألیف، تبویب و شیوه بیان، عرضه و انتقال مطالب به مخاطب، بهتر و مناسب‌تر از سه کتاب مذکور باشند؛ 3⃣ ثالثاً، به جهت مقدار زمانی که باید برای تعلیم و تعلّمشان صرف نمود با مجموع سه کتاب نامبرده، برابر و یا از آنها کمتر باشند. ⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00