eitaa logo
مبانی نظری ولایت فقیه
464 دنبال‌کننده
83 عکس
2 ویدیو
9 فایل
گفتمان سازی مباحث ولایت فقیه برای جامعه انقلابی و حزب الهی
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️تصویر پیوست٬ گزیده ای از نامه مفصل آیت الله وحید خراسانی است که در شهریور ۵۸ و در کوران بحث های مربوط به تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ نگارش یافته است. ▫️ایشان در این متن بر ایده حکومت اسلامی توسط ولی فقیه در مقابل ایده حکومت مردم بر مردم٬ تاکید می ورزد. 🔸در بخشی از این سند چنین آمده است: 🔹مبنای حکومت بر اساس قانون کتاب و سنت است و از نظر اجرا٬ «من بیده الامر» بر طبق مقبوله و غیر آن از ادله ولایت فقیه. 🔹ولایت فقیه علت محدثه و مبقیه جمهوری اسلامی است. 🔹قیام مشروطه به رهبری رجال دین٬ به عنوان اسلام نسبی و عدل اضافی و این قیام[انقلاب اسلامی]٬ به عنوان اسلام مطلق و عدل حقیقی بود .... ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه: شهید مطهری قطعا دنبال یک تئوری حکومت مبتنی بر شریعت و ولایت فقیه بوده است. ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بازخوانی اندیشه‌های اجتماعی شهید صدر : 🔹ایشان با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می‌کند که ما نیز می‌توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔹فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می‌شود و الگوی شهید صدر در این‌باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می‌توان پیشگام در فقه نظامات دانست. http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️ 🔹فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند. 🔹فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش اول ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با بیان این که شهید صدر دارای نوآوری های مختلفی است، بیان کرد: برخی از اندیشه های ایشان در قلمرو فقه و اصول و برخی در اندیشه های اسلامی می باشد و این اندیشه ها ناظر به مسائل پیرامونی است. 🔸وی با اشاره به این که فقه نظام ضمن بیان مباحث فقهی ناظر به نیازهای پیرامونی است، خاطرنشان کرد: عمده کار فلسفی شهید صدر ناظر به نیازهای آن زمان است. مانند مارکسیسم و ماتریالیسم دیالکتیک که شاید امروز این بحث آنقدر محل رجوع و نیاز نباشد. 🔸استاد حوزه تأکید کرد: ثقل مباحث مارکسیستی در آن زمان مسائل اقتصادی بود و اقتصاد اسلامی مقابل سرمایه داری و مارکسیست قرار داشت به همین دلیل شهید صدر به وسیله اقتصاد اسلامی وارد مباحث نظامات می شود که این نظامات قابل تعمیم در دیگر مسائل نیز است. 🔸وی در ادامه با بیان این که گام های فقه بیشتر درباره مباحث فقه فردی شکل گرفته است، گفت: فقه شیعه بیشتر ناظر به فقه فردی بوده و در آن مباحث اجتماعی زیاد به چشم نمی خورد. شهید صدر نیز در لابه لای مسائل فقه فردی، نظامات اجتماعی را مطرح می کند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می کند که ما نیز می توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔸وی ورود شهید صدر به فقه نظامات را کار نویی دانست و گفت: امروزه فضلای حوزه درباره فقه نظامات به صحبت می نشینند و این موضوع مطرح است که احکام، ناظر به افراد و اشخاص است و عناوین حقوقی متعلّق احکام نیست. برای نمونه بانک از همین مسائل است. 🔸استاد دانشگاه تهران یکی دیگر از نمونه ها را احکام مربوط به بغی بیان کرد و گفت: با فرد باغی که امنیت اجتماعی را برهم می زند، چه باید کرد؟ اگر فقه فقط فردی باشد می گوید همان فردی که ناامنی ایجاد کرده، متعلّق حکم است. ولی اگر ناامنی به وسیله گروه، سازمان یا تشکیلاتی ایجاد شود، آیا تنها فردی که عمل کرده متعلق حکم است یا حکم شامل آن سازمان نیز می شود؟ این نمونه ای از خروج احکام از فرد و اجتماعی شدن آن است. 🔸وی افزود: نظامات اجتماعی نیز دارای شخصیت حقوقی است و شهید صدر براساس این موضوع، مباحث نظامات را بیان می کند؛ با اقتصادنا وارد این مباحث می شود. البته زمانی که ایشان به این موضوع می پردازد چیزی به نام نظامات اجتماعی مطرح نبوده است، ولی رقیبی وجود داشته که شهید صدر در صدد پاسخ به آن بر می آید. ادامه دارد ... http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️اندیشه های اجتماعی شهید صدر♦️ 🔹برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود. 🔹فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند. حجت الاسلام حمید پارسانیا بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، نشست اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با بازخوانی اندیشه های اجتماعی شهید صدر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، با تأکید بر این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به فقه نظامات بیشتر و شدیدتر احساس شد، اظهار کرد: فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می شود و الگوی شهید صدر در این باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می توان پیشگام در فقه نظامات دانست. 🔸وی یادآور شد: البته برخی می گویند اگر وارد مباحث فقه نظامات شویم باید قائل به اصالت جامعه باشیم. در حالی که اینگونه نیست چون جامعه وجودی جدای از افراد ندارد. شهید صدر نیز قائل به اصالت جامعه نبود و رویکردشان خُرد بود. 🔸استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ما نیازهای جدیدی داریم که باید در امتداد نظامات شهید صدر مطرح شود مانند نظام سیاسی. البته مسائل دیگری داریم که از سنخ فقه حکومت و فقه حکومتی است که فقه حکومتی پیش از انقلاب چندان مبتلابه نبود. پرداختن به این موضوع عمدتاً پس از انقلاب صورت گرفت و در زمان شهید صدر این مسأله مطرح نبود تا به آن پرداخته شود. همزمان با شهید صدر، امام راحل نیز در نجف فقه حکومت را مطرح کردند و این موضوع به قدری شهید صدر را به وجد آورد که ایشان اشک شوق ریختند. 🔸وی یادآور شد: فقه فردی و فقه نظامات، احکام و قواعد کلی است که در مقام اجرا نیامده و برای اجرا، عقل وارد عمل می شود. یعنی بعد از شناخت احکام و شخص باید حکم را تشخیص داده و عمل فقهی انجام گیرد. احکام اولیه و ثانویه نیز احکام کلی هستند. 🔸استاد حوزه، فقه حکومت را بخشی از فقه نظامات دانست که دارای احکام و قواعد کلی است و تصریح داشت: فقه حکومت عملکرد حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی چگونگی رفتار در حوزه حکومت را بیان می کند. یعنی مشخص می کند که حاکم چگونه عدالت را رعایت کند؟ چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند و… . 🔸وی افزود: فقه حکومت شأن و ویژگی های حکومت را بیان کرده ولی فقه حکومتی مقام اجرا را مطرح می کند. به همین دلیل فقه حکومت شرط لازم برای عقلانیت است ولی کافی نیست. چون حوزۀ اجرا متفاوت است. حکمی که حاکم بیان می کند مانند چیزیست که عقل بیان می کند. 🔸حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در پایان گفت: امروزه نیازمند قواعد احکام حکومتی هستیم که باید در امتداد کار شهید صدر صورت گیرد. http://yon.ir/e7vK8 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با مسئولان موسسه مفتاح: 🔹فقه حکومتی نیازمند چندین پیش‌نیاز است. یکی از این پیش‌نیازهای غیر فقهی تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید نظامات اسلامی استخراج شود. 🔹رهبر معظم انقلاب همانند امام راحل(ره) معتقد به فقه سنتی پویا هستند و تأکید دارند عمق اندیشه فقه حکومتی را از دل فقه سنتی خارج کنند. ارزیابی بنده این است که ایشان تمایل دارند در دل فقه سنتی به فقه مقبول نظام برسیم. 🔹بنده این رساله‌ها را خط به خط خوانده‌ام و معتقدم در فقه شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون هیچ فقیهی به تفصیل و عمق ایشان «الامان»، «الصابئه» و «المهادنه» را به تحریر در نیاورده است. این رسائل به قلم خودشان است و اتصال آن با فقه سنتی کاملاً مشهود است. 🔹همچنین باید بر پایه نظامات، قواعد فقه حکومتی استخراج شود. کلید ورود به فقه حکومتی قواعد فقه حکومتی است. قاعده سازی بسیار مهم است. پس از قاعده سازی نوبت به مسائل فقه حکومتی می‌رسد. مسائل فقه حکومتی متناسب با ساختار خود فقه است. تاکنون این کار در حوزه انجام نشده است. 🔹ما نیز نگاه سیستمی به اسلام را تأیید می‌کنیم. فکر می‌کنیم اسلام سیستم است. ولی افزون بر سیستم، نظام‌هایی نیز دارد لذا یک مجموعه‌ای به هم پیوسته است که یک هدف را تأمین می‌کند، ولی نباید سبب شود از گنجینه‌های گرانسنگ فقه شیعه، دایره المعارف‌های فقه شیعه مانند جواهر فاصله بگیریم. http://yon.ir/zfqzD ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️علوم انسانی پیش نیاز فقه حکومتی♦️ 🔹همچنین باید بر پایه نظامات، قواعد فقه حکومتی استخراج شود. کلید ورود به فقه حکومتی قواعد فقه حکومتی است. قاعده سازی بسیار مهم است. پس از قاعده سازی نوبت به مسائل فقه حکومتی می‌رسد. مسائل فقه حکومتی متناسب با ساختار خود فقه است.تاکنون این کار در حوزه انجام نشده است. ما در اول اسلامی سازی علوم انسانی مانده‌ایم. در نظام سازی باید نظامات استخراج شود، نظامات بحث فقهی نیست فرا فقه است. 🔹فقه حکومتی نیازمند چندین پیش‌نیاز است. یکی از این پیش‌نیازهای غیر فقهی تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید نظامات اسلامی استخراج شود. آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری ▫️به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مفتاح، مسئولان مؤسسه و پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح با آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در شهر مقدس قم دیدار نموده و به ارائه گزارشی از عملکردشان پرداختند. 🔸در بخشی از این دیدار موضوع فقه حکومتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب مطرح شد که آیت‌الله کعبی اظهار داشت: مقام معظم رهبری ضمن استقبال از تمامی فعالیت ها پیرامون فقه حکومتی، انتظار عمق بخشی و حفظ اصالت این مباحث را دارند؛ یعنی به اصالت و عمق مباحث تأکید داشته و نگرانند این مباحث به صورت سطحی بحث شوند و یا از اصالت‌های فقه سنتی فاصله بگیرند. 🔸وی افزود: رهبر معظم انقلاب همانند امام راحل(ره) معتقد به فقه سنتی پویا هستند و تأکید دارند عمق اندیشه فقه حکومتی را از دل فقه سنتی خارج کنند. ارزیابی بنده این است که ایشان تمایل دارند در دل فقه سنتی به فقه مقبول نظام برسیم. 🔸آیت‌الله کعبی تصریح کرد: برای نمونه از ایشان سه رساله «الامان»، «الصابئه» و «المهادنه» درباره جهاد چاپ شده که بسیار عمیق هستند. گویی فقیهی در گوشه‌ای از نجف یا مسجد اعظم نشسته و همانند مرحوم حضرت آیت‌الله میرزاجواد تبریزی، حضرت آیت‌الله وحید و دیگران درس فقهی می‌گوید و گویی اگر این بزرگواران نیز این مقالات را ببینند، می‌گویند یک بحث عمیق فقهی است. 🔸وی تأکید کرد: بنده این رساله‌ها را خط به خط خوانده‌ام و معتقدم در فقه شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون هیچ فقیهی به تفصیل و عمق ایشان «الامان»، «الصابئه» و «المهادنه» را به تحریر در نیاورده است. این رسائل به قلم خودشان است و اتصال آن با فقه سنتی کاملاً مشهود است. 🔸عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در رسائل مقام معظم رهبری بحث‌های حکومتی بسیار عمیقی دیده می‌شود که مبتنی بر فقه سنتی است، یادآور شد: چیزی که نظر امام راحل، رهبر انقلاب و بزرگان حوزه است، اینکه فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است. این‌که این موضوع منجر به تأسیس فقه جدید نشود برای ایشان(رهبر انقلاب) بسیار مهم است. 🔸وی اضافه کرد: البته اگر بخواهیم به شکل مبنایی درباره فقه حکومتی بحث کنیم، این امکان وجود دارد که به غیر از این فقه مدون بحث شود. چون یکی از مباحث مبنایی به ساختار فقه باز می‌گردد. آیا ساختار فقه قابل تحول است یا قابل تحول نیست؟ به نظر بنده قابل تحول است. من خودم یک ساختار پیشنهادی آماده کرده‌ام. 🔸آیت الله کعبی با بیان این‌که فقه حکومتی نیازمند چندین پیش نیاز است، اظهار کرد: چند پیش نیاز غیر فقهی وجود دارد که باید حل شود. یکی از این پیش نیازها تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید نظامات اسلامی استخراج شود. 🔸وی افزود: همچنین باید بر پایه نظامات، قواعد فقه حکومتی استخراج شود. کلید ورود به فقه حکومتی قواعد فقه حکومتی است. قاعده سازی بسیار مهم است. پس از قاعده سازی نوبت به مسائل فقه حکومتی می‌رسد. مسائل فقه حکومتی متناسب با ساختار خود فقه است. تاکنون این کار در حوزه انجام نشده است. ما در اول اسلامی سازی علوم انسانی مانده‌ایم. در نظام سازی باید نظامات استخراج شود، نظامات بحث فقهی نیست فرا فقه است. 🔸عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان بیان داشت: ما نیز نگاه سیستمی به اسلام را تأیید می‌کنیم. فکر می‌کنیم اسلام سیستم است. ولی افزون بر سیستم، نظام‌هایی نیز دارد لذا یک مجموعه‌ای به هم پیوسته است که یک هدف را تأمین می‌کند، ولی نباید سبب شود از گنجینه‌های گرانسنگ فقه شیعه، دایره المعارف‌های فقه شیعه مانند جواهر فاصله بگیریم. http://yon.ir/zfqzD ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️دانلود کتاب ولایت فقیه در اندیشه رهبر انقلاب (پنجمین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری رهبری) 🔹گردآورنده: حجه الاسلام والمسلمین فخریان ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️متن کتاب " حکیمانه ترین حکومت کاوشی در نظریه ولایت فقیه " اثرعلامه آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 🔹تحقیق و نگارش : محسن شبان نیا (عضو هئیت علمی موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه) ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️برگزاری کرسی تدریجی و نظریه پردازی با عنوان " نظریه کفایت نقد رای اکثریت در مشروعیت ولایت فقیه " با سخنرانی : حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی 🔹ناقدان : حجج الاسلام دکتر قاسم شبان نیا و دکتر سعید باغستانی 🔹مدیر کرسی : حجت الاسلام دکتر سعید باغستانی 🔸دوشنبه ۴ آذرماه ۹۸ 🔸موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی،طبقه پنجم، سالن اندیشه ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️علی بهادری جهرمی : ولایت مطلقه امتداد حرکت مشروطه است (امور حسبیه و حکومت‌داری) 🔹ولایت مطلقه دقیقا در امتداد همان حرکت مشروطه است. اگر ولایت مطلقه فقیه را با اصطلاحات حقوقی می‌خواهیم تعریف کنیم؛ یک ولایت مشروطه در چارچوب قانون شریعت و پیاده‌سازی شده در چارچوب قانون اساسی و این قانون کاملا در استمرار حرکت مشروطه است. 🔹ولایت مطلقه یک تئوری است در برابر ولایت مقیده، یعنی وقتی می‌گوئیم ولایت مطلقه به این معنی نیست که هیچ حدی ندارد. اولا محدود به امور عمومی است، دوما محدود به چارچوب شریعت است، سوما محدود به رعایت مصالح امور مسلمین است. 🔹در حوزه اختیارات ولی فقیه، دو تئوری کلان مطرح است؛ تئوری که مشهور هست می‌گوید هر آنچه که معصوم در حوزه اختیارش داشته ولی فقیه هم دارد، تئوری دوم که تئوری اقلیت هست و قائلان به این تئوری افرادی همچون آیت‌الله خویی، شیخ انصاری و میرزا جواد آقا تبریزی هستند که عقیده دارند فقیه قطعا ولایت دارد، این علما حوزه امورعمومی را حوزه امور حسبیه می‌دانند و تعریف‌شان از امور حسبیه شبیه همان تعریف حکومت‌داری است. http://yon.ir/Jc7SA ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️نمایشگاه آثار و دستاوردهای علمی مراکز و شعب دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص "ولایت فقیه" به مناسبت پنجاهمین سالگرد تدریس ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) در نجف اشرف» 🔹از ۵ تا ۸ بهمن ماه ۹۸ از ساعت ۱۰ تا ۱۹ 🔹قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) تبلیغ نیوز ؛ پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم Tablighnews.Dte.ir ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️همایش «بررسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره)» با حضور: آیت الله طباطبایی نژاد و حجج اسلام والمسلمین اختری و رحیمیان 🔹پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه ۹۸ ـ ساعت ۹ تا ۱۲ 🔹قم، سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
▫️فایل متنی مقاله حجت الاسلام شیخ احمد رهدار با موضوع " ولايت فقيه به مثابه تئوري براي عمل اجتماعي ـ سياسي " 🔹دوفصلنامه نظام ولائی (سال اول- شماره اول- پاییز و زمستان 1398) ▪️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️بیست و چهارمین قسمت از فصل سیزدهم مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» با موضوع ایده نهاد علم در باره مناسبات بین نهاد ولایت فقیه ،نهاد دولت و مردم چیست؟ 🔹به مناسبت پنجاهمین سالگرد طرح بحث ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره) 🔸فایل ویدئویی در آپارات https://www.aparat.com/v/PDgXY ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🌹 تبریک و تهنیت به مناسبت سالروز ۲۲ بهمن و ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️متن مصاحبه و گفتگوی مجله رسائل با آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با عنوان " فقه و نگاه حکومتی ؛ فرد مکلف است یا حکومت ؟ " 🔹به کوشش : علی محمدی و یحیی عبدالهی و تنظیم : مهدی عرب مختاری 🔹این گفتگو در شماره یازدهم مجله رسائل که به مدیرمسئولی حجت الاسلام محمد مهدی محققی و سردبیری مسعود معینی پور منتشر شده است. ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️فایل صوتی سخنرانی و پرسش و پاسخ حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با موضوع " نسبت ولایت فقیه با مردم سالاری و استبداد " 🔸سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه؛ساعت ۲۲:۱۵ مصادف با ۲۵ ماه مبارک رمضان المبارک 🔹 سوالاتی که استاد در این سخنرانی و نشست جواب می دهند عبارتند از : ۱- نسبت ولایت فقیه با مردم سالاری و استبداد چیست؟ ۲- آیا در حکومت ولایت فقیه، مکانیسم‌هایی در نظر گرفته شده که مسئولان آن از عالی‌ترین رده تا پایین، از فساد و استبداد منع شوند؟ ۳- پاسخگویی در نظریه ولایت فقیه چگونه است؟ ۴-آیا در طول چهل سال گذشته، درباره نظارتی که بر رهبری صورت می‌گیرد، به مردم اطلاع‌رسانی شده است؟ ۵- چرا رهبری با خبرنگاران و رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند؟ ۶-آیا بین دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی که مقبولیت را دخیل در مشروعیت نمی‌دانند با دیدگاه رهبری که مقبولیت را جزء مشروعیت می‌دانند تغایری هست؟ ۷-نقش مقبولیت مردم در مشروعیت جامعه‌شناختی را همه قبول دارند و جای بحث نیست؛ اما آیا مقبولیت مردمی در مشروعیت فقهی و فلسفی نقش دارد یا نه؟ ▫️عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 ‌ http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh