#مصاحبه #عرفان_نوظهور
◾️فردگرایی افراطی و تضعیف کارکرد اجتماعی دین، ثمره گسترش نحلههای نوپدید معنوی
مصاحبه با حجتالاسلاموالمسلمین حاجی آقازاده، مدیر گروه نقد عرفانهای نوظهور مرکز تخصصی کلام ادیان حوزه
⬅️ به نظر میرسد اعتراضاتی که در قرن نوزدهم میلادی بهواسطه ناکارآمدی کلیسا، در غرب اتفاق افتاد زمینهساز پیدایش ادیان جدید و عرفانهای نوظهور شده است. آنها این ادیان را با دو نگاه ذاتگرایانه و کارکردگرایانه تقسیمبندی کرده و با توجه به ظرفیتهایی که بتوان بهواسطه آنیک پوشش اجتماعی را رقم زد، مجموعهای معنوی و آسمانی ولو ناقص را ایجاد نمودند.
📌 برخی از این جریانها مانند عرفان حلقه، داخلی بوده و تأسیس، رشد و پایان آنها در درون مرز جغرافیایی کشور ما بوده است.
🔻نکته مهم بعدی جابهجایی برخی مفاهیم اساسی میباشد. به این معنا که در زمان گذشته قویترین مفهوم ذهنی، مفهوم "ما" بود و یک قبیله گرایی به معنای مثبت آن، بر فضا حاکم بود؛ اما در عصر جدید، مفهوم "من" قویترین مفهوم ذهنی بشر شده است. که این عرفانها در هر دو بخش عملکرد خوبی به نمایش گذاشته و حتی اگر رشدشان ناقص هم باشد ولی حداقل شعار رشد رادارند.
⭕️ بزرگترین خطر این عرفانها، عدم صراحت در مخالفت با عقاید شیعه است که خروجی آن شیعه سکولار میشود.
👈 با توجه به اینکه سخنان نسل جدید در حال تبدیلشدن به فرهنگ است و با توجه به تغییر کارکردها، اگر برای مقابله با این فرقهها کار اصولی صورت نگیرد، آینده خوبی در پیش نخواهد بود.
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت "مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
#کرسی_علمی
📚 فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی
🎤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا
🎤 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
🗓 دوشنبه ۱۸ بهمن، ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🖇 ورود به جلسه انلاین
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #الگوی_دینی_اوقات_فراغت
🔘 بسیاری از تفریح های انحرافی، بر اثر کمبود امکانات تفریحی، ناآگاهی و بی توجهی به آموزههای دینی، نداشتن برنامه ریزی و اجرای نادرست سیاست های اجتماعی، در ایران رواج یافته و چه بسا پایه های کجروی را فراهم می کند.
👈 نهاد فراغت در جامعه ایرانی سه مسئله اساسی دارد:
1⃣ کوتاه بودن چتر پوششی نهاد فراغت و توزیع ناعادلانه آن
2⃣ کیفیت فعالیت های فراغتی و بی توجهی به خرده فرهنگ ها در زمینه نهاد فراغت
3⃣ ناآگاهی و بی توجهی به مصادیق و معیارهای دینی
🔔 یکی از مهمترین رویکردهایی که باید در این زمینه در نظر گرفت، نگرش دینی به آن است، در حالی که متأسفانه نظام مدیریتی کشور توجه کتری به آن دارد و این موضوع چالش های مختلفی را به جامعه ایران تحمیل کرده است.
📌 بنابراین در این کتاب، تلاش شده است علاوه بر بررسی و تبیین اوقات فراغت مطلوب از منظر دین، حل استراتژیک این مسئله فرهنگی را هدف قرار دهد.
📚مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا
🆔@mabna_center
#یادداشت #زندگی_فاطمی
💠 نقش بانوان در ترویج سبک زندگی فاطمی
🖋خانم فاطمه ازناوی
🔰 سبک زندگی به معنای شیوه خاص زندگی است که شامل مجموعه ای از ارزش ها، رفتارها، سلایق و باورها میشود. بررسی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها اثبات می کند تمام مراحل حیات ایشان سراسر درس و الگو بوده است. سبک زندگی حضرت در محورهای مختلفی از جمله: سیاسی، علمی، عبادی، قرآنی، معنوی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی هنری و ... قابل بررسی است. با توجه به اهمیت جایگاه خانه و خانواده در اسلام از حیث: کانون مقدس بودن، محل تسکین و آرامش، محل تربیت فرزندان، محل ذکر و عبادت و ... سبک زندگی حائز اهمیت می شود. لذا اگر اصلاح سبک زندگی صورت پذیرد؛ به اصلاح جامعه منجر می شود.
⭕️ بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر، غالبا سبک زندگی خانواده ها فاطمی نیست. از جمله مهمترین علل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: توجه بیش از حد به خواسته های مادی و تجملات در زندگی امروز و نبود قناعت در مسیر زندگی؛ نبود ایثار و گذشت در خانواده ها؛
نبود امید و نشاط در زندگی ها؛ نبود آگاهی نسبت به حقوق یکدیگر و عدم رعایت آن...
✅ در صورت رعایت سبک زندگی فاطمی پیامد های مختلفی به وجود می آید. از جمله: تحکیم، تداوم و تعالی خانواده سالم؛ ایجاد سکینه و آرامش در زندگی؛ کم شدن آسیب های اجتماعی...
📌 بر اساس تاکید مقام معظم رهبری در پیام کنگره هفت هزار زن شهید، باید به تعریف و تبیین «زن نه شرقی نه غربی یا همان الگوی سوم زن مسلمان» بپردازیم تا در راستای اصلاح سبک زندگی قدم مهمی برداریم.
📝 متن کامل یادداشت
🆔@mabna_center
#مصاحبه #قبیله_گرایی
💢 پرهیز از فرهنگ قبیله گرایی سیاسی
مصاحبهای با آقای دکتر غفاری ساروی، عضو هیئتعلمی و استادیار دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
⬅️ این مسئله از دو منظر قابلطرح است که اول، منظر ساختاری که مربوط به کلیت اجتماع است؛ زیرا ساختارهای اجتماعی رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار میدهند. دوم مربوط به حیطه رفتاری افراد است، همان رفتاری که تحت عنوان فرهنگ شناخته میشود.
🔻نکته قابلتأمل دیگر موجود، از منظر کنشها و رفتارهای سیاسی این است که سبک سیاسی جامعه و نیروهای سیاسی و اعضای اجتماع ما به این شکل است که معمولاً میل به ساختن دوقطبیهای کاذب در آن وجود دارد.
◾️گاهی استفادههای نادرست و نا بهجا از اعتقادات مذهبی و تاریخی منجر به افزایش نارواداری میشود.
👈 طبق فرموده امیرالمؤمنین (ع) ابتدا باید حق را شناخت و بعد اشخاص آن شناخته شوند ولیکن در جامعه ما به دلیل عدم شناخت واقعی حق و ساختارها و شاخصهای آن، افراد را بهسرعت در یک سطح مبتذلی در دودسته حق و باطل قرار میدهند.
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت
"مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
#گزارش
📸 گزارش تصویری کرسی علمی ترویجی
«فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی» که صبح دیروز به همت مرکز پزوهشی «مبنا» در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد.
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #افراط_گرایی
📖 افراط گرایی، چالش ها و راهکارها
⭕️ افراط گرایی دینی یکی از پیچیده ترین چالشهایی است که همه ادیان و مذاهب جهان با آن دست به گریبان هستند.
📌 هدف اصلی تألیف این کتاب، بررسی وضعیت تنش و افراط گرایی مذهبی در جامعه ایران و جهان بوده است.
⬅️ بسیاری از حوادث کشورهای منطقه و ایجاد واگرایی های قومی و مذهبی، باعث تأثیر گذاری آن در جامعه ایران شده است که این مسئله هم می تواند از منظر امنیتی برای جامعه خطرناک باشد و هم مانع پیشرفت کشور در بعد فرهنگی شود.
👈 از این رو در این کتاب ابتدا به بررسی عوامل افراط گرایی در منطقه پرداخته شده و سپس وضعیت درونی کشور و مسائلی که در رابطه با تنش شیعه و سنی در داخل کشور وجود دارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
📚مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا
🆔@mabna_center
مرکز پژوهشی مبنا
#کرسی_علمی 📚 فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی 🎤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا 🎤
#گزارش #کرسی_علمی
✍🏻 گزارش کرسی علمی ترویجی «فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی»که صبح دوشنبه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین ارسطا و به همت مرکز پژوهشی مبنا و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
👈🏻 حجت الاسلام والمسلمین ارسطا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران،با بیان این که دو اصطلاح فقه سیاسی و فقه اجتماعی در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند، اظهار داشت: از آنجا كه فقه اجتماعی اصطلاح تعریف شدهای نیست لذا نیاز است تا در ابتدا معنا و اصطلاح فقه اجتماعی ارائه گردد.
🔸 وی با بیان این که در فقه اجتماعی، دولت به عنوان نهاد تدبیر کننده زندگی اجتماعی مردم وظایفی را بر عهده دارد، گفت: فقه اجتماعی رویکردی است که با چند ویژگی «هدف»، «مکلفان»، «خصوصیات موضوع» از فقه سیاسی متمایز میشود.
🔸 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که فقه اجتماعی تبیین و استخراج یک نگاه جدید نسبت به احکام شرع است، اضافه کرد: بسیاری از روایات اسلامی دارای چنین نگاهی به مسائل احکام شرعی است. بهعنوان نمونه در حدیث نبوی «لولاَ أن أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِی؛ لَأَمَرتُهُم بِالسِّوَاك عِندَ كُلِّ صَلاَة» رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بهعنوان زعیم جامعه اسلامی، مدیریت عدم ایجاد مشقت را نیز مورد توجه قرار میدهد و آن را بر دیگر مصالح موجود در این عمل ترجیح میدهد.
🔸 در نهایت نیز ایشان تأكید كردند كه فقه اجتماعی، متضاد با فقه فردی نیست، بلکه فقه اجتماعی تکمیل کننده فقه فردی بوده و این دو رویكرد در کنار هم فقه جامعه اسلامی را تشکیل می دهند.
👈🏻 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی نیز در ادامه این نشست بهعنوان ناقد کرسی، بر اساس مطالب استاد ارسطا در جلسه و نیز کتاب فقه اجتماعی ایشان به ارائه دیدگاه خود پرداخت.
🔹 وی با بیان اینکه در واژه فقه الحکومة، موضوعی به نام حکومت، مشتمل بر ساختار، روش، اهداف و ابزارهای حکمرانی مورد توجه قرار میگیرد، اظهار داشت: فقه الحکومة عنوانی، خاص ذیل فقه سیاست قرار میگیرد و در مقابل آن نیز فقه الحکومی را داریم که رویکرد و نگاهی است که بر اساس آن حل مشکلات جامعه مورد توجه قرار میگیرد و در این فقه رسیدن به نظام جامعه مهمترین هدف است.
🔹 این استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی موضوعات فقه اجتماعی اشاره کرد و با بیان اینکه این ویژگیها ویژگی جامعه است، گفتند: اجتماع مجموعهای از سخت افزارها و نرم افزارهای حاکم بر جامعه است.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در پایان سخنان خود با بیان اینکه حوزه فقه سیاست زیر مجموعه فقه جامعه تعریف میگردد، اضافه کرد: فقه سیاست را از حیث تاریخی میتوان به دو گونه فقه سیاسی در زمان قبض ید و یا در زمان بسط ید و اقتدار فقیه که در اینجا ذیل مقوله حکومت و قدرت قرار میگیرد، بررسی نمود.
📝 متن کامل گزارش
🆔@mabna_center