eitaa logo
مبنا🇮🇷
1.1هزار دنبال‌کننده
159 عکس
27 ویدیو
12 فایل
▪️سلسله نشست های تخصصی مبنا 📍تبیین مبنای فکر و اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه العالی) 🔸جهت ارتباط با ادمین با این شناسه ارتباط بگیرید: @admin_mabna
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره سوم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 💎 چند ویژگی خاص کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹 این کتاب چه از بعد سیستم عاملی و چه از بعد محتوا نو و جدید است. 🔸 شبهه ای که اینجا مطرح می شود این است که آیا این محتوا کهنه نیست؟ آیا نمی شود سراغ یک کتاب جدید و چاپ ۹۸ رفت و نه محتوای سال ۵۳؟ در جواب می گوییم اگر به دنبال مثال ها و تک گزاره ها هستیم پاسخ مثبت است. یعنی می توان از یافته های جدید تر استفاده کرد. اما اگر از جنس سیستم عاملی به موضوع نگاه کنیم پاسخ خیر است. یعنی محتوای سیستم عاملی کتاب طرح کلی زمان بردار نیست و کهنه نمی شود. در واقع اگر از حضرت آقا می خواستیم برای جامعه امروز ایران سیستم عامل کنش گری و مجاهدت ارائه دهند چیزی متفاوت از کتاب طرح کلی بیان نمی فرمودند. البته توجه کنید مثال ها می تواند به روز باشد، اما مسلماً مثال ها ملاک نیستند. آنچه که چارچوب اصلی و شاکله اصلی در این کتاب به مخاطب داده می شود زمان بردار نیست و کهنه نمی شود. کلمه شاکله از قرآن وام گرفته شده است: سوره مبارکه اسراء آیه 84. قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ انسان ها بر اساس شاکله هایشان رفتار می کنند. 🔸 ما نیازمند شاکله هستیم. مدرسین کتاب طرح کلی باید برای مردم و جوانان شاکله بسازند. گره اصلی که در کار مجاهدین خلق یا همان منافقین افتاد همین شاکله بود. اینها در جلسات اسلام شناسی شرکت می کردند. چندین بار در نجف با حضرت امام (ره) جلسه داشتند، و ارجاعاتشان به اسلام و قرآن و نهج البلاغه خیلی زیاد بود و به تعبیر حضرت امام 《از من بیشتر بود》. 🔸 ابلیس اصول عقایدش از همه ما بیشتر بود و بسیار توحیدش بالا بود. در قرآن آمده است که خداوند را با صفات جمالیه و جلالیه اش می شناخته. معاد شناسی اش خوب است و می گوید: {قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ}.سالها خداوند را عبادت می کرده. اما شاکله اش درست نبوده و لذا در عمل [بازنده می شود]. تمام نگرانی های کتاب طرح کلی این است که نظام فکری که منجر به عمل شود مورد نیاز است. 🔸 دقیقاً تمام اعمال و رفتار امروز حضرت آقا مبتنی بر الگوریتم کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی است؛ یعنی الگوریتم فکر آقا تغییری نکرده است. الگوریتم یک مجموعه منطقی، منسجم، هدفمند و اثر بخش است. جنس الگوریتمی یک کتاب کهنه نمی شود. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره چهارم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 💎 چند ویژگی خاص کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹 این کتاب احیاگر فکر دینی است. 🔸 حضرت آقا در طرح کلی شاکله اعتقادی مخاطبان را در وجود آنها زنده می کند. در واقع نیاز می بیند که این شاکله باید بازسازی شود که چند استراتژی در اینجا به کار گرفته می شود: ◀️ ۱. تغییر در مفردات ؛ یعنی اصطلاحات را از نو در ذهن می سازد. کلمه تقوا را از ذهن [مخاطب] بر می دارد، بازسازی مفهومی می کند و دوباره داخل ذهن کار می گذارد. ◀️ ۲. ارتباط بین کلمات و گذاشتن آن در زمین خودش ؛ [برای تقریب موضوع به ذهن] بازی منچ در زمین شطرنج انجام نمی شود و همچنین مهره های شطرنج در صفحه منچ چیده نمی شوند. ممکن است انفاق در ذهن کاشته شده است، اما باید آن را در زمین توحید بکارید. آنوقت در آن اسلام می شود توحید انقلابی، چیزی که در مقالات اسرائیل تعبیر اسلام خمینی به کار رفته است. ◀️ ۳. عملیاتی و عملگرایی محتواها ؛ به تعبیر حضرت آقا محتوا باید تعهد آفرین باشد و ما را به عمل نزدیک کند. سوالی که هر مسلمان باید از خودش بپرسد این است که چقدر در مسلمانی اش و خواندن تک تک آیات قرآن احساس ماموریت دارد؟ انسان خلیفه الله است. جانشین کسی است که همیشه با ماموریت معنا پیدا می کند. عمده تعهدات نیز در جامعه سازی و امور اجتماعی است. در اغلب فرمایشات حضرت امام (ره) و حضرت آقا بعد اجتماعی اسلام مشهود است. قرآن می فرماید انبیاء آمده اند که 《لیقوم النّاس بالقسط》. قرار است حرکت اجتماعی در جهت تحقق عدالت انجام شود نه عدالت فردی و پشت درهای بسته! 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره پنجم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 اساساً گویا می توان گفت ماموریت اصلی که خدا به انسان ها داده است جامعه سازی است. 🔸 جنس شهید مدرس که در مقابل رضا شاه ایستاد جنس سیستم عاملی بود که می گوید 《دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست》. او نگفت سیاست ما دینی است و یا دین ما سیاسی است! به دین صفت نداد. به سیاست صفت نداد. گفت عین هم هستند، یعنی اسلام را می توان برداشت و به جایش سیاست را قرار داد. این نشان دهنده جوهره فلسفه نبوت، فلسفه امامت و فلسفه اسلام است. 🔸 اگر آن موقع جامعه سازی در اولین گامش نفی طاغوت سیاسی بود، یعنی بعد سلبی در نظر گرفته شد؛ الان جامعه سازی نفی استکبار است. بیانیه گام دوم بعد ایجابی جامعه پردازی است. لذا در دولت سازی و تمدن سازی تمام افرادی که می خواهند کنش گر گام دوم باشند باید شاکله داشته باشند. در این خصوص می توان مطالعه آثار شهید مطهری و بعد تفسیر المیزان را مفید دانست که البته صحبت های حضرت امام (ره) و حضرت آقا کامل کننده آن خواهد بود. همچنین مطالعه محتوای آثار شهید صدر نیز توصیه می شود. 🌐 @mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره ششم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 همه شنیده ایم کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ، اما مسئولیت چیست؟ 🔸 در ابتدای بحث ایمان موضوع رهبانیت مطرح می شود و تاکید می شود که مسلمان محیط پیرامونش را باید بسازد. مسلمان هم پاک است و هم پاک کننده. در این عبارات مقوله ماموریت گرایی اسلام برجسته است. باید درون مادیات جامعه را اسلامی کنید، نه با گوشه گیری و کناره گیری از مادیات. حضرت امام قدرت را گرفت که امامت(جامعه سازی و اقامه اسلام) کند. مساله ما ترکیب قدرت و امامت است. قدرت یابی تنها می شود نظام ماکیاولیستی و این که بگوئیم تنها سالم باشیم می شود رهبانیت. به تعبیر شهید مطهری باید از تقوای ضعف به تقوای قوت رسید. باید ظرفیت بسازی تا قدرت را بگیری، مسئولیت را بگیری. باید ثروت خلق کنی. 🔸 حضرت آقا در بحث ایمان بلافاصله می رسند به ولی {أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ} یعنی اجتماع باید ولی داشته باشد و شاخص اطاعت از خدا ولایت است. آیت الله مهدوی کنی در یکی از سخنرانی های پایان عمر بیان داشتند: آن افرادی که تاکید به فطرت دارند اما ولایت را مطرح نمی کنند توجه داشته باشند که فطرت به تنهایی انحراف آور است. می توان گفت در این بحث هدف گفتن این است که ماموریت بدون فرمانده (ولی) معنا ندارد. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره هفتم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 راهبردهای ارائه بحث در موضوع ایمان قابل توجه است. سریع به رحم خدا می رسد. یعنی مقایسه ای می کند بین پندار عامیانه و بیان قرآن. اصلاح گر فکری این گونه است. حضرت آقا سعی دارند بگویند رحم خدا جایگزین عمل نیست، بلکه نتیجه عمل و در ادامه عمل است. این گونه رحمت خدا را وصل می کند به ماموریت. 🔸 بر اساس آیه (عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ) است که جامعه سازی، اقتصاد مقاومتی، تولید ثروت و اشتغال زایی معنا پیدا می کند. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره هشتم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 خوانش طرح کلی باید فعال باشد.یعنی اثر بخش باشد. این با خوانش منفعل مثل مطالعه روزنامه ای، متفاوت است. 🔸 خوانش اثر بخش سه مشخصه دارد: ۱. دست به قلم بودن؛ یعنی فرد مباحث را با قلم خودش بازنویسی کند که با دیکته اشتباه گرفته نشود. ۲. مطالعه با طرح سوال؛ با مطالب قبلی ارتباط برقرار کند و یا تضارب ایجاد کند. با متن چالش ایجاد کند. در اینصورت دانش به شاکله تبدیل می شود که منجر به عمل می شود. ۳. عناصر را کنار هم منتظم کنید؛ اضلاع بحث را منظومه سازی کنید. 🔸 به عنوان مثال در اینجا میتوان اضلاع غفران را بیرون بیاوریم: ضلع اول این که غفران از جنس التیام و پر کردن است. ضلع دوم بازگشت به کارکرد است(ناکارآمدی عملی غفران را در ذهن بر طرف می کند). ضلع سوم جبران و عقب ماندگیاست ( به روز رسانی و پر کردن نقایص). ضلع چهارم پاک کردن اشتباهات قبل است.《حالا شما شب احیایی را از دل این بحث بیرون بکشید که چنین غفرانی نصیب تو شود》 . 🔸 این موضوع را می شود خلاصه کرد در این که غفران الهی منوت به حرکت جهادی است. این یعنی غفران را یک امر بریده از من تایید نمی کند که از بالا قرار است بر من ببارد، *قرار است من حرکت جهادی بکنم تا مغفرت بیاید* 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره نهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 قرآن اولین ویژگی مومن را انفاق قرار داده است، یعنی یک عمل. این موضوع را بر اساس بحثی که شهید صدر و امام موسی صدر در تفسیر سوره ماعون دارند می توان بهتر تشریح کرد. در این سوره آیه قرآن می گوید: آیا مکذب به دین دیده ای؟ به نظر ما مکذب به دین یعنی دروغ گو، زناکار و کسی که تمام گناهان کبیره را مرتکب می شود ولی قرآن می گوید اگر کمک به یتیم در عمل تو دیده نشد مکذب دین هستی. کنش گری اجتماعی اینگونه شکل می گیرد. این اهمیت و محوریت فقر زدایی را نشان می دهد. سپس نماز مطرح می شود و در آخر سراغ بحث های اجتماعی (يُرَاءُونَ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ) می رود. مکذب دین را خداوند در ۵ ضلع تعریف می کند. شهید صدر می گوید دقت کنید نگفت اطعام مسکین، بلکه گفت طعام مسکین! اطعام مسکین یعنی از جیب خودت می دهی اما طعام یعنی حق خود مسکین است. نه تنها گفته طعام بدهید بلکه {يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ}، یعنی مکذب دین تشویق کننده به طعام نیست و لذا کسی که مکذب دین نیست باید به طریق اولی طعام دهنده هم باشد. 🔸 حضرت آقا انفاق را بیرون می کشند و آنچه که در ذهن ما به معنای پول خرج کردن بلاعوض است را تغییر می دهند به معنای خرج کردن اثر بخش به طوری که می توان با آن اقتصاد مقاومتی را ساخت. حتی برای اهل و عیال هم به طور اثربخش خرج می کنیم انفاق می کنیم. در اینجا حضرت آقا تاکید دارند که انقاق خرج کردنی است که یک خلائی پر شود و نیاز راستینی برآورده شود. گاهی پر کردن شکم گرسنه هم انفاق نیست. شما کارکرد داشتن اسلام که اثربخشی و نتیجه دهی است را در تعریف انفاق ملاحظه می کنید. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره دهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 والعافین عن النّاس 🔸صحبت آقا در عفو به مردم را می توان با عینک الگوی سبک زندگی نگاه کرد. در سبک زندگی ما این گونه برداشت می شود که همیشه ببخش. اینجا رهبری می فرماید خیر! در جاهایی نباید ببخشید. تاکید می شود که در دو صورت نمی شود بخشید: ۱. اگر خطا از روی تعمد و عناد بود. ۲. از جیب مسائل اجتماعی،از جیب مردم اجازه نداریم ببخشیم. افراد فتنه کردند بر نظام ظلم کردند انتظار دارند که آقا ببخشند. در ظلمی که به حقوق اجتماعی نظام اسلامی وارد شده بخششی در کار نیست. 🔸 اینجاست که می گوید لغزش ها، قصورها که در کار عامه مردم فراوان است، قابل گذشتن و عفو کردن است. {وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين} اما از آن عمل خلافی نباید صرف نظر کرد که از روی تعمد و عناد انجام گرفته است. 🌐 @mabna_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عیب برادر دینی‌ات را شایع نکن! 🔹 شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای @mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره یازدهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 والکاظمین الغیض این را چگونه تبدیل کنیم به یک محتوای سبک زندگی به گونه ای که کاظم باشیم؟ 🔸در بحث کنترل خشم تاکید می شود که این به این معنا نیست که آدم هیچ وقت عصبانی نشود. انسان در مقابل یک سری چیزهایی باید غیضش بگیرد. اگر مورد شخصی است کاظم باش، اما اگر مورد اجتماعی است، در احقاق حق در موضوعات اجتماعی باید داد زد. 🔸به امام خمینی (ره) می گفتند در مقابل شاه کاظم الغیض باش! مخاطب آقا در طرح کلی کسانی هستند که در مقابل شاه هنوز بلند نشده اند. آقا دارند مردم را آماده می کنند. اینجا باید خشم انقلابی را عیان کنید. 🔸نکته بعد این است که بر اساس خشم کاری انجام نگیرد. زیرا خشم و هیجان خلوص کار را از بین می برد. مبتنی بر خشم عمل کنید یعنی مبتنی بر شخص خودت عمل نموده ای. کاظمین الغیض یک معیاری است برای سنجش عیار خلوص. مخاطب با اینها سبک زندگی پیدا می کند. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره دوازدهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 یکی از نخ تسبیح های مهمی که در تمام مباحث حضرت آقا در طرح کلی اندیشه اسلامی وجود دارد بعد اجتماعی است. 🔸بحثی در اندیشه اسلامی هست که بعضی قائل به اصالت فرد هستند که در غرب می شوند لیبرالیست ها و بعضی قائل به اصالت جمع هستند که سوسیالیست ها و مارکسیست ها چنین اعتقادی دارند. 🔹 شهید مطهری، شهید صدر، حضرت امام (ره) و حضرت آقا قائلند که در اندیشه اسلامی اصالت فرد و اصالت جمع توامان در نظر گرفته می شوند و اگر تزاحمی بین آنها به وجود آمد اصالت با جمع است. دلالت های عملی حضرت آقا در این رابطه در طرح کلی متعدد آمده است. این اهمیت هویت جمعی ما را نشان می دهد. 🔸 چرا با ازدواج گفته اند نصف دین شخص کامل می شود؟ چون دین فردی ما کامل است اما دین جمعی ما که اولین مظهرش خانواده است با ازدواج کامل می شود. تا خانواده تشکیل نشود کامل نیستیم. سپس در جامعه می شویم یک انسان. 🔸لذاست که در منابع تاکید شده است که هر کس با امامش محشور می شود و این یعنی دین جمعی. یعنی من باید در چند ساحت مسلمان باشم. هم فردی مسلمان باشم، هم خانواده مسلمان تشکیل دهم و هم جامعه مسلمان. مسلم بودن را حضرت آقا صفتی می دانند که هم به فرد قابل اطلاق است و هم به جامعه. جامعه مسلمان حضرت آقا تاکید دارند که ممکن است تک تک شما مسلمان باشید اما جامعه تان مسلم نباشد. 🔸 چه بسا یک مسیحی به لحاظ فردی مسیحی است، در قبرستان مسیحی دفن می شود. اما به لحاظ هویت جمعی مسلمان است. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره سیزدهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 مختصات تقوا و شرط مومن بودن با سه چیز بیان می شود: ۱. *خودنگهداری* (تقوا) ۲. *اخلاق* (أَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ) ۳. *شرعیات و احکام فردی و اجتماعی* ( اطیعو الله و رسول) 🔸جنس مسلمانی خیلی از ما فقط فقه است و اخلاق در وجود ما کم رنگ است. *ترکیب اخلاق، عرفان و فقه* انسان را انقلابی می کند و نه فقه تنها. این است که حضرت امام (ره) تشکیل کلاس های اخلاق را در حوزه دنبال می کنند‌. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره چهاردهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 در رابطه با مغفره و رزق کریم حضرت آقا بیان می کنند که روزی شرافتمندانه، روزی کریمانه، بی ذلت، بی عسرت، بی سرافکندگی باید در جامعه اسلامی مد نظر باشد. 🔸 مطرح می شود اگر شاه بود وضع اقتصاد ما چگونه بود؟ اولاً می شود ثابت کرد اقتصاد ما عقب تر از وضع فعلی می شد. حالا با فرض این که بهتر می شد، آیا شکم سیر بود اما شرافتمندانه نبود شایسته است؟ 🔸 البته مخاطب فرق دارد. اگر مخاطب بچه حزب اللهی است و قبول دارد می خواهد جامعه مومن باشد، در این صورت شما شاخص ها را در گوش او می کارید که [از اعتقادش] لذت ببرد. یعنی در مواجهه با مشکلات اقتصادی و مصائبی که دارد، می داند رزق اش کریم است و از سوی خداست. دنبال نان روغنی استکبار نمی رود. 🔸 یک موقع مخاطب بچه حزب اللهی نیست. او را باید با بحث دیگری پای کار بیاورید. باید غیر دینی بحث را شروع کنید. می توان گفت فرض کنید ۲۰۰ سال قبل است و می خواهید تصمیم بگیرد که آلمان باشید، مصر باشید و یا آلمان باشید؟ آیا می خواهید نوکر باشید یا آقا؟ اگر خواستین آقا باشین، آقاهای دیگر با تو ممکن است بجنگند. حالا می توان به این شبهه پاسخ داد که می پرسند: چرا ما داریم با دنیا می جنگیم؟ چون ما رزق کریم می خواهیم. از خدا می خواهیم نه از آمریکا! می خواهیم مستقل باشیم. اینجا دیگر نمی شود مثل مالزی زندگی کرد. مالزی نگفت آمریکا می خواهیم تو نباشی. گفت تو استکبار باش، من هم نوکری تو را می کنم. لذاست که امثال این کشورها، کره جنوبی، ژاپن نه رقیب ایران هستند و نه الگویی برای [پیشرفت] 🔹 یک جامعه آن وقتی لقمه نانش پاکیزه، شرافتمندانه، توام با سربلندی و کرامت است، آن وقتی عزیز و شرافتمندانه روزی می گیرد که مومن باشد. اگر اینجوری بود همه آن شعارهایی که احزاب سیاسی دنیا دارند مطرح می کنند مجموعا در جامعه ایمانی تحقق پذیر است. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره پانزدهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 در بحث اقامه نماز حضرت آقا تاکید دارند که این مطلب نه به این معناست که فلانی نمازخوان نیست، نماز خوانش کنیم؛ اقامه نماز یعنی جامعه نمازخوان باشد، یعنی جامعه ای که دائما به یاد خدا و در راه خدا باشد. 🔸 در رابطه با اقامه نماز ملاحظه می کنید هدف گذاری حضرت آقا برای جامعه خیلی مهم تر از هدف گذاری برای تک تک مردم است. 🔸 بعضی می گویند در مکه نماز جماعت در صفوف متعددی بسیار منظم برگزار می شود و این یعنی در اقامه نماز جدی هستند. در پاسخ به این شبهات باید گفت: در آن جامعه، تک تک مردم نمازخوانند اما آیا جامعه آنها هم نمازخوان هستند؟ جامعه نماز خوان یعنی باید حج ابراهیمی انجام دهند و برائت از مشرکین کنند. اگر جامعه ای به یاد خدا باشد و در راه خدا باشد نباید از آمریکا بترسد.اینجاست که باید گفت تک تک نماز خواندن افراد کافی نیست [و مسلمان بودن اجتماعی باید عینیت بخشیده شود.] 🌐 @mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
🔻مجموعه نمایشگاهی سرمشق🔻 📻 روایت هایی کمتر شنیده شده ♦️از زندگی رهبر معظّم انقلاب 🔹۲۲ پوستر در ابعاد ۷۰*۵۰ 🔸مناسب جهت اکران در مدارس، مساجد، کانون های فرهنگی، هیات مذهبی، تشکل های فرهنگی و.... ♦️جهت دریافت نمایشگاه عدد ۱۵ را به سامانه ۱۰۰۰۴۰۰۲۰ ارسال نمایید. کسب اطلاعات بیشتر: @khaane_enghelab ☎️ 09010944038
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره شانزدهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 نوع ارائه حضرت آقا با آنچه که از موضوعات در ذهن داریم متفاوت است. در بحث ایمان متعصبانه و ایمان مقلدانه حضرت آقا می گویند: بعضی از ما، به پیغمبرهای دیگر بی احترامی می کنند، برای خاطر دلخوشی پیغمبر ما! خیال می کنند در ملکوت اعلی هم میان پیغمبران تناقض است. 🔸 اگر در فضای عمومی مسلمانان نگاه کنید ملاحظه می کنید که گفته می شود اساساً موسی و عیسی را رها کنید و بچسبیم به پیغمبر اسلام و ائمه اطهار. اما آیات الهی این را نمی گویند، سبک زندگی اصیل دینی این را نمی گوید. قرآن می فرماید: { لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ } ما بین انبیاء هیچ تفاوتی قائل نیستیم. البته بین دین های آنها مراتب قائل هستیم. دین عیسی از موسی یک درجه کامل تر بود و پیغمبر اسلام که خاتم است، دینش کامل ترین بود. 🔸 اگر ما به کتب و رسل خداوند ایمان نداشته باشیم و فقط ایمان ما به پیامبرمان و ائمه اطهار باشد، این ناقص است. شما در زیارت وارث می خوانید السلام علیک یا وارث آدم ...، یا وارث نوح.... یعنی از حضرت آدم شروع می کنید و به همه سلام می دهید و امام را با آنها می شناسید این خیلی مهم است که امام رضا (ع) را به همراه سایر پیامبران خدا می دانید. 🔸بر این اساس است که گفته می شود《 إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام. در این نگاه مسیحی را برادر مسلمان خودم می دانم. در راستای ماموریت های الهی با او می توانم علیه استکبار ائتلاف کنم. ما به دنبال تقریب ادیان هستیم. در بحث تقریب مذاهب، شیعه و سنی که به طریق اولی باید مقابل جبهه استکبار با هم حل شوند. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره هفدهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 نکته بعدی این است که ادیان الهی به صورت مرتبه مرتبه کامل تر شده اند. 🔸 دین یهودیت ویندوز اش قدیمی است که خداوند آن را ارتقا داده است، اما افرادشان قدیمی مانده اند. اسلام بالاترین ویرایش ویندوز دینی خداست. یعنی در مواجهه با یک مسیحی دین اسلام نسبت به او برتر است. این برتری به این معنا نیست که خود ما هم برتری داریم نسبت به مسیحیان. وقتی در این سالها حضرت آقا به مناسبتهای مختلف با خانواده های مسیحی دیدار دارند، آن خانواده ها آنچنان ارتباطی با ایشان برقرار می کنند که بعضی از شیعیان این درجه از ولایت شناسی را ندارند و آن ارتباط را نمی فهمند. 🔸 باید توجه داشت که نسبت به اهل تسنن، مذهبم برتر است نه خود شخصم. کم نداریم برادران اهل تسنن که در جبهه ولایت مقابل استکبار به خوبی ایستاده اند. در روزهای آغازین مسائل سوریه که هنوز داعش و جبهه النصره و ... مشخص نبود عده ای از متدینین سنتی - که اسلام غیرسیاسی دارند- ایراد می گرفتند که چرا ایران باید با ارتش سوری که مسیحی است و یا آنچنان پایبند به عقاید اسلام نیست ائتلاف کند و الله اکبر گو و نماز شب بخوان را بکشد؟ اولا اینها نمی فهمیدند که پشت زمینه اش صهیونیزم بود. ثانیا نکته اینجاست که می شود با فرمانده بی قید و بند سوری که در جبهه ولایت مقابل صهیونیزم می جنگد ائتلاف کرد، اما با نماز شب خوان دانش که از جنس خوارج هستند نمی شود و باید او را کشت. ما با حافظ قرآنی که در جبهه استکبار منویات صهیونیزم را اجرا می کند مشکل داریم. 🔸 به مسیحیان می گوییم پیامبر شما، پیامبر ما هم هست، {كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ}. خیلی بحث مهمی است که در زیارت وارث اساساً وقتی من خودم را به خط انبیاء اتصال بدهم هویت پیدا می کنم.حالا اگر با این نگاه قرآنی خودمان را به خط سیر انبیاء حق وصل کرده باشیم، می توان گفت از منظر فلسفه تاریخی مطمئن هستیم که روز به روز پیش رفته ایم و عقب رفتی وجود نداشته است. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره هجدهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 موضوع دیگری تحت عنوانایمان به ملائکه اینجا مطرح می شود. 🔸 ایمان به ملائکه خیلی در قرآن موج می زند ولی در زندگی ما نیست. در احادیث هم ایمان به ملائکه فراوان گفته شده ولی در ذهن ما فعال نیست. این یک اشکالی است در اسلام شناسی عمومی مردم که با اسلام شناسی قرآن شکاف دارد. در احادیث آمده است که اگر به قصد علم آموزی از خانه بیرون بیایی، بال های ملائکه زیر پای تو پهن است. یعنی ملائکه را لحظه به لحظه یک زندگی روزمره درست شما گره می زند. همچنین در حدیثی آمده است قطره بارانی که از آسمان می بارد توسط چهار ملائکه همراهی می شود. ملائکه را بارش باران گره می زند. این که ما تمام عالم را از منظر ملائکه و حضور آنها نگاه کنیم یک بحث قرآنی است که در زندگی ما مغفول است و حسشان نمی کنیم. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره نوزدهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹حضرت آقا ذیل آیه {لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ} بحثی را برای خردمندان مطرح می کنند و می فرمایند: خردمند آن است که دارای خرد و نیروی فهمیدن باشد. در صورتی که مردم فکر و هوششان را به کار بیاندازند خردمند می تواند از همه مردم باشد، و الا خردمندها از اول ولادت با یک آرم مخصوصی جدا نشده اند؛ خردمند یعنی همه مردم. 🔸 حسب مخاطب می توان دلالت عملی و کاربردی بحث را منتقل کنیم. 🖋نکته اول این که حضرت آقا فرمودند در چهار عرصه باید تمدن اسلامی راه بیافتد. علم، فکر، معنویت و رفاه. در فکر فرمودند ما قوم متفکر میخواهیم {لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ} 🖋 نکته دوم این که ما از نظر اسلامی نخبه نداریم. در نگاه اسلامی همه انسانها باید نخبه باشند. 🔸 فکر کردن واجب کفایی نیست که فقط حوزویان و دانشگاهیان داشته باشند. همه مردم باید فکر کنند و متفکر باشند. نتیجه عملی اش در انقلاب اسلامی خودمان این است که ده ها هزار مادر شهید اولی الالباب بودند که بخش زیاد آنها ممکن است کم سواد یا بیسواد باشند. آنها تحصیلات دانشگاهی نداشتند ولی بصیرت داشتند. سیاست های فرهنگی اسلام را این گونه می توان از دل موضوعات قرآنی بیرون آورد. 🌐 @mabna_mashhad