#رسول_اکرم
#مبعث
🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸
💐از عرش فروغ ایزدی می آید
💐آیینه ی نور سرمدی می آید
💐در غار حرا به شوق احمد، جبریل
💐با عطر گل محمدی می آید
🎉مراسم جشن مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم🎉
💠 سخنران: سرکار خانم مهاجرانی
💠مدیحه سرایی: سرکار خانم عبدوس
⏰ زمان: یکشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۳۰
🕌 مکان: پیروزی، خیابان اول نیروی هوایی، خیابان ۱/۳۱، جنب حسینیه خوانساریها پایگاه شهید معبودیان
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
#پایگاه_شهید_معبودیان
@mabudian
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
1_1505592815.mp3
5.76M
صوت #زیارت_آل_یاسین🎵💚
🎤|استاد فرهمند
هدیه میڪنیــم به امام زمــان ارواحنافداه ❤️
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
#پایگاه_شهید_معبودیان
@mabudian
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
بهش گفتند: برامون یه شعر میخونی؟
گفت: میشه دعای فرج بخونم؟
گفتند بخون و چقدر زیبا خوند!
گفتند: بَهبَه چقدر زیبا خوندی!
گفت: من روزی هزار بار دعای فرج میخونم!
🔸 ازش پرسیدند: چرا هزار بار؟!
گفت:اینقدر میخونم تا امام زمان ظهور کنه
آخه میگن:
اگه امام زمان ظهور کنه،
شهدا هم باهاش میان
شاید یه بار دیگه بابامو ببینم
-فرزندشهیدمدافعحرم:)
👈 تصویر مربوط به فرزند شهید مدافع حرم شهید اکبر زوار جنت در تشییع پیکر مبارک این شهید بزرگوار می باشد.
#امام_زمان
#جان_فدا
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
#پایگاه_شهید_معبودیان
@mabudian
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۱۲جمادی الثانی
💢بخش سوم خطبه ۱۹۰💢
کتاب فیص الاسلام۲۲۳
حضرت در وصف حال بهشتیان درمرگ وبعد ازمرگ می فرماید
🔷 و سیقَ الذینَ اتَقَوا الیَ الجنةِ زمرا
در آن میانه پرهیزکاران گروه گروه [زمر]به سوی بهشت رهنمون می شوند.
تعابیر عجیب ودقیقی ازبهشت بیان میفرماید.امام باقر علیه السلام در روایتی فرمود: 《 احسنوا الظن بالله واعلموا أن لله الجنةثمانیة ابواب عرض کل باب منها مسیرة اربعین سنه 》به خدا حسن ظن داشته باشید و بدانید که برای خدا بهشتی است عرض هر در ازآن درها مسیری ست به اندازه ۴۰ سال . یعنی فاصله بین هر در چهل سال قیامتی از هم فاصله دارند و مردم فوج فوج می توانند از این درها وارد بهشت میشوند. پس باید به خدا اطمینان داشت چرا که او بسیار مهربان است.
گرچه قانون او صحیح است و باید همه پایبند حلال ،حرام ، واجب و مکروه او باشند اما باید از راه محبت و عشق با خدا پیوند و انس قرار دادو مردم خدا را بشناسند و دلبسته او شوند.
در روایت دیگری آمده هر کس وارد بهشت میشود دستگیره در بهشت به صدا در می آید و صدای آن یا علی و نوع این صدا نسبت به افراد تفاوت می کند یعنی از نوع یاعلی می فهمند این فرد از چه گروهی است و با امیرالمومنین چگونه ارتباط داشته است؟حضرت در جایی می فرماید همه زیبایی هایی از بهشت که در دنیا توصیف شده برای ورودی بهشتند اما درون بهشت ؛رضوان و مقامات معنوی وچیزهای دیگری است ظرفیت شنیدن آن را ندارید.
🔷قد اُمِنَ العذاب
بهشتیان از عذاب ایمنی داده شده اند
بهشت و سلامت است و عتابی در آن نیست.
🔷وانْقَطَعَ العِتاب
سرزنش از آنها قطع شده است
این جمله حضرت دو معنا دارداول آنکه؛ در قیامت اهل جهنم مورد عتاب و سرزنش هستند هم از طرف خودشان که خودخوری از عذاب های جهنم است وقتی ببیند که دوستی که با هم در دنیا بودند میبیند به چه جاهایی رسیده ولی اونرسیده است.
وهم ازطرف دیگران وملائک ملامت میشود.
معنای دوم اینکه مومنین مدام در دنیا مورد سرزنش از طرف منافقان چاپلوس و حاکمان ظالم هستندوتحمل میکنند اما در بهشت دیگر خبری از عتاب نیست. حضرت فرمود؛
《ان الجنه حفت بالمکاره》 بهشت پیچیده به سختی هاست.
درخطبه ۱۹۶ می فرماید: از گروهی بودم که سرزنش سرزنش کنندگان اثری بر من نگذاشت و در نامه ۳۱ به فرزندش امام حسن فرمود تو و همه مومنین نباید از سرزنش سرزنش کنندگان بترسید اگر می خواهی به آن جایی برسی که عتاب قطع میشود امروز باید وظیفه ای که خدا بعهده آن نهاده با تمام قدرت انجام بدهی و فقط رضایت الهی در نظرت باشد.
زمانی مروان بن حکم به امام سجاد علیه السلام عرض کرد در تمام مکه و مدینه هیچ کس به اندازه علی از عثمان دفاع نکرد (نه ازسر دوستی بلکه حضرت می خواست ظلم و خلیفه کشی باب نشود) امام فرمود شما که خدمات و خوبی های علی را می دانیدچرا او را سب (دشنام ) می گویید. مروان گفت برای اینکه به حکومت برسیم چاره ای جز بی احترامی به او نداشتیم زیرا اگر مردم جایگاه او و فرزندانش را می شناختند به طرف آنها می رفتند و دیگر کسی طرف ما نمی آمد ما مجبور بودیم آنها را ملامت و تخریب کنیم و بر ضد آن ها جعل حدیث کنیم تا خودمان حکومت کنیم .
آری مومن باید برای رسیدن به بهشت سرزنش ها را تحمل کند.
🔷و زَحزِحٌوا عنِ النار
بهشتیان از آتش دور شده اند.
🔷واطْماَنَتْ بهِمُ الدار ، و رَضُوا المَثویَ وَالقرار
در بهشت سکونت داده شده و به آن منزل و قرارگاه امن راضی شده اند
انسان وقتی به جایی اطمینان کند آنجا را به عنوان خانه خود برمی گزیند، آنقدر نعمت در آنجا هست که مومنان راضی اند . بهشت بقدری جذابیت و کمالات دارد که ابد را تضمین می کند بدون اینکه انسان ازماندن دربهشت خسته و دلزده شود.
برای رسیدن به چنین بهشتی چه کنیم؟ حضرت در ادامه بهشت را توصیف می کند تا راه و درسی برای مومنین باشد:
🔷 الذینَ کانَت اعمالُهم فی الدنیا زاکیة
بهشتیان چنین هستند اعمالشان در دنیا (از هر گونه شرک ؛ریا؛ خودخواهی و شک) پاک است.عمل آنها پاکیزه است و هیچ گونه انحراف و غل و غشی ندارد.
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
#پایگاه_شهید_معبودیان
@mabudian
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
✅ صرف عمل کافی نیست بلکه عمل باید پاکیزه باشد و مهمتر از کثرت عمل طیب و طاهر بودن آن مهم است
《 قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا کهف-۱۰۳》
آیا شما را از زیانكارترین مردم از جهت عمل آگاه كنم؟
《الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا》
آنان كسانی هستند كه كوششان در زندگی دنیا به هدر رفته [و نابود شده است] در حالی كه خود میپندارند، خوب عمل میكنند.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود: 《العلماء کلهم هلکی الا العاملون والعاملون کلهم هلکی الا المخلصون والمخلصون علی خطر》
علما همگی در هلاکت هستند ،عاملان به علم و عاملان هم در هلاکت هستند مگرمخلصین و مخلصین هم برسر خطر و مرز هستند ویک دفعه می لغزند.
حضرت در آخر این خطبه می فرماید نیت باید صادقانه باشد
تفاوت نیت با عمل در این است که در نیت امکان عجب وریا نیست چرا که کسی نیت را نمی بیند ولی در موقع عمل گاهی خراب میشود لذا می فرماید خدا نسبت به نیت ها به شما جزا میدهد.
🔷واعْیُنهُم باکیة
بهشتیان چشم هایشان گریان است مومن در دنیا از خوف وشوق خدا و از ظلم به مظلومین ودر نیمه های شب مدام میگرید .
روایات درباره گریه بسیار است مرحوم خویی ره در شرح نهج البلاغه خود روایات متعدد آورده از جمله از نبی اکرم ص که فرمود اگر کسی چشمش از خوف خدا گریان شود از هر قطره ای که بریزد خداوند قصری برای او در بهشت می سازد.و در دعای کمیل فرمود: «و سلاحُه البُکاء»
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
#پایگاه_شهید_معبودیان
@mabudian
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
🔷وکانَ لَیلُهُم فی دنیاهُم نهاراً تَخَشُعَاً واسْتِغفاراً
در دنیا شب آنها مثل روز است از خشوع و عبادت و استغفار. آنان در دنیا اهل بیداری شب و مناجات و عبادت و استغفار هستند.
🔷وکانَ نهارُهُم لیلاً
و روز آنها مانند شب است.
🔷 تَوَحُشَاً وانْقِطاعا
از دنیا می ترسند و از آن انقطاع دارند.
شب که همه می خوابند آنها بیدارو مشغول مناجات استغفار وگریه اند و روزها که همه مشغول کسب سود هستند انان در گوشه ای مراقب هستند مبادا گرفتاردنیا و گناه شوند
به تعبیر شهید بهشتی ره بهشت را به بها میدهند نه به بهانه.
🔷فجَعَل اللهُ لهُمُ الجنةَ مأبا
خداوند بهشت را برای شان محل بازگشت قرارداد
ما همه از بهشت آمده به بهشت بر می گردیم فطرت و روح ما از بهشت آمده است .حب الوطن من الایمان : وطن اصلی ما بهشت بوده است
🔷والجزاءَ ثوابا، وکانوا اَحقَ بها و اهلَها
و جزای شان را ثواب قرار داد و آنها سزاوارتر به بهشت اند واهل آن هستند
در مقابل اعمال نیک وعبادت هایشان سزاوار این ثوابند و اهل این ثواب هستند درجزای یک عمر تحمل سختی و ملامت. وگذر از خواب شیرین شب و تلاش روز.
🔷 فی مُلکٕ دائم و نعیمٕ قائم
در ملک وسرای دائمی و نعمتهایی که پایدار هستند
جایی که نه فرسودنی ونه از بین رفتنی ست و هرچه اراده کند آنجا مهیا است.نعیم شامل نعمتهای مادی و معنوی است. نعمت های معنوی به نسبت درجاتی که مومن دارد میتواند به زیارت پیامبرو امامان نائل شود مانند دنیا موانعی بر سر راه نیست هر زمان اراده کند نعمت دیدار برایش قائم است .
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
#پایگاه_شهید_معبودیان
@mabudian
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
🔷و کاَن قد نَزَلَ بکمُ المخوفُ بلا رَجعَهُُ تَنالُون
گویا همین الان مرگ (مخوف)بر شما نازل شده به حق بازگشت ندارید
باید نگاه معاد باورانه باشد نگاه به مرگ و قیامت به گونه ای باشد که انگار الان برای ما اتفاق افتاده است نه اینکه بعدا خواهد آمد.
بزرگی از امام سجاد نقل می کرد که ایشان هرگاه بیمار می شد وصیت نامه می نوشت و بعد از بهبودی می فرمود چه کسی بهتر برای عمل به آن وصیت بهتر از خودم می باشد آنچه که بر عهده ام است همین الان باید انجام دهم.
🔷ولا عَثرَهً تُقالُون
وازهیچ گناه و لغزشی [عثره] اقاله نمی کنند [برهم زدن معامله]
توبه برای دنیاست و در آنجا دیگر مورد قبول قرار نمی گیرد که خدایا گناهی کردم ظلم مرتکب شدم و ببخش بخواهد.
🔷اِستَعمَلنَا اللهُ و ایاکم بطاعَتِه و طاعة رسولِه
خداوند ما و شما را در اطاعت خود و و اطاعت پیامبرش به کارگیرد [استعمل] ومشغول سازد
همه امید ما این است که حضرت خود را هم در زمره ما گناهکاران قرار داده است و خداوند کریم تر از آن است که دعا در مورد برخی افراد را ببیند در مورد برخی را نبیند چرا که خود حضرت فرمود قبل از دعای خود صلوات بفرستید زیرا خدا کریم تر از آن است که صلوات را که یک دعاست مستجاب کند و دعای شما را مستجاب نکند.
🔷و عَفا عَنّا و عَنکم بفضلِ رحمتِهِ
و خدا ما و شما را به فضل رحمتش عفو کند وببخشاید
(خداوند به برکت و نورانیت حضرت دعای ایشان را در حق ما هم اجابت کند.)
در ادامه احتمالاً تقطیعی در بین آمده و ظاهرا این خطبه را بعد از جنگ نهروان و در روزهای پایانی عمر مبارک بیان فرموده است. بعد از من اتفاقاتی می افتد معاویه هایی بر قدرت می آیند آنگاه باید مراقب باشید و برای قیام از امام خود باید اذن بگیرید و دنباله رو او باشید.
🔷اِلزَموا الاَرضَ ، واصبِروا علیَ البلاء
ملتزم به زمین باشید ( کاری نکنید ) وبر بلا صبر کنید
چرا که فرموده اند《 الصبر مفتاح الفرج》
حضرت می فرماید وقتی شرایط سخت می شود کاری نکنید و دنبال قیام نباشید و صبر پیشه کنید.
این جملات دو تحلیل دارد
۱- حضرت بطور کلی این جملات را بیان می کند چرا که در میان لشکر ایشان افراد تنبل هم بودند و در مقابل افرادی هم تندرو بودند که حضرت آنان را توصیه به صبر می کند که نباید بی گدار به آب زد باید حکمت و مصلحت را هم در نظر گرفت و می خواهد که آن افراد تندرو را آرام کند تا مطیع باشند.
۲- حضرت فضای بعد از خود را برای مردم بیان می کند اگر سیلابی به راه افتاد جلوی آن را باز کنید تا به دریا بپیوندد وگرنه همه را نابود میکند.
گویا یک جمله خاص برای شرایط خاص بیان میکند که اگر شرایط ویژه ای پیش آمد باید اهل تقیه وسکوت بود .
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود:《المومن مجاهد لانه یجاهد اعداء الله فی دولة الباطل بالتقیه وفی دولة الحق بالسیف》 مومن اهل جهاد است درزمان حکومت باطل با تقیه مجاهدت میکند ودر حکومت حق با شمشیر .
مومن منهای جهاد تصور نمی شود اما شاید شکل جهاد فرق کند همچنان که رهبر معظم امروز فرمودند اسلام جهاد را برای زن و مرد تعریف کرده فقط نوع جهاد متفاوت است.
اصل جهاد ثابت است ولی کیفیت آن متفاوت می باشد
🔷لا تُحَرِکوا باَیدیٖکم و سُیُوفِکم فی هویٰ اَلسِنَتکم
دست ها و شمشیر های خود را درهوای زبان ها بحرکت درنیاورید.
مبادا دست و شمشیر شما بر مبنای زبان شما حرکت کند.
گاهی کسی رجز می خواند و می خواهد که بر سر حرفش بماند امام می فرماید دست و شمشیر شما از خواسته زبانتان پیروی نکند بلکه شمشیر و دست باید تحت تصرف عقل باشد . اگر فضا مناسب نباشد شمشیر را باید در غلاف گذاشت.
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
#پایگاه_شهید_معبودیان
@mabudian
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
🔷فَارعَوا عبادالله ما برعایَتِهِ یَفوزُ فائزُکم
ای بندگان خدا رعایت کنید آنچه را که افراد پیروز و سربلند آنها را رعایت کردند.
باید برای رسیدن به فوز و سعادت؛ بفرموده حضرت باید ببینیم خوبان ، ائمه ، شهدا و حاج قاسم، چه چیزهایی را رعایت کردند ما نیز رعایت کنیم .
بحث فوز و فائزین در قرآن بسیار آمده مقابل دقت است .
《وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ نساء -۱۳》
اطاعت خدا و رسول موجب فوز معرفی شده.
ویا فرمود :《 الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَآئِزُونَ توبه _۲۰》
اهل ایمان و هجرت و جهاد با مال و جان شان اهل فوز هستند.
🔷 وباِضاعَتِهِ یَخسَرُ المبطلون
(رعایت کنید آنچه را ) اهل باطل باضایع کردن آن موارد، دچار خسران و زیان میشوند
کسانی که اهل باطل هستند عمر خود ،فطرت و محبت اهل بیت علیهم السلام و دین خدا را ضایع کردند. نگاهتان به فائزان باشد که چه چیزهایی را رعایت کردند، به اهل باطل بنگرید چه چیزهایی را ضایع کردند.
حضرت به بحث اسوه والگو گیری اشاره میکند چه کسی را اسوه بگیریم.
🔷وَ بادروا اجالَکم باَعمالِکم
با اعمال صالح از مرگ تان سبقت بگیرید
قبل از اینکه مرگ سراغ تان بیاید به اعمال صالح مبادرت کنید زیرا مرگ به سراغ همه می آید و باید قبل از آمدن آماده شده و توشه برگرفت.
🔷فانکم مُرتَهِنونَ بما اَسلَفتُم
شما در گرو اعمالی هستید که پیش از خود فرستادید هر ثواب یا هر گناهی را محاسبه می کنند وگرو می کشند.
🔷و مَدینونَ بما قَدَّمتُم
به چیزی که پیش از خود فرستادید جزا داده می شوید [مدِینون]
اعمال شماست که معادتان را میسازد وفردا هر کسی سر سفره خود مهمان است و غذایی را که دوست دارید و به درد آن طرف می خورد را پیش بفرستید قبل آنکه دیر شده و فرصت از دست برود.
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄
#پایگاه_شهید_معبودیان
@mabudian
┄═❈๑๑🕊๑๑❈═┄