eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
216 عکس
99 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 بافت فعل • انوری غزلی دارد با مطلع « جرمی ندارم بیش از این، کز جان وفادارم تو را» بیتی از آن غزل شگفت این است که: هان ای صنم! خواری مکن، ما را فرا زاری مکن آبم به تاتاری مکن! تا دردسر نارم تو را! به مصرع دوم بنگرید و بافت فعل ناوردن (نیاوردن) به صورت نارم یعنی نیاورم. این بافت فعلی کلمه «نار» به معنای آتش را کنار آب قرار داده تا شاعر از تضاد بهره برد. نیز خوار که خار را کنار آب تبادر می‌کند و زاری نیز تناسبش با آب. شاعر استادانه از بافت فعلی در جهت فرم استفاده کرده‌است. این از ظرائف مغفول شعر پارسی است. پر واضح است صنم و نار هر دو پرستیدنی بودند و ارتباط دردسر با سجده و صنم نیز رابطه‌ای در لایه‌های بعدی معنا دارند. 🏷️ هنرجویان دوره «مترو معیار» بایست بعد از کارگاه انواع فعل در فرم، جویای این ظرائف باشند. یوسف پور/ مدرس ۸ ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
🏷️ گزارش کار • مدرس هشت، ماه شهریور را در حالی پشت سر گذاشت که بیست هنرجوی جدید به کارگاه جامع پیوستند، ده هنرجو به شمشیر پادشاه و سه هنرجو به مترو معیار. 👈 کارگاه جامع، مجموع سیزده دوره مدرس هشت (تمام دوره‌های فعلی) و کتاب‌های استاد است و به زودی لینک دانلود کتابخانه ادبیات نیز به آن کانال خصوصی افزوده خواهد شد. [مجموع دوستانی که تا کنون در دوره‌های ما شرکت داشتند از پانصد و چهل نفر عبور کرده‌است.]
این خط نادر ابراهیمی است! ظاهرا برنامه خودش را به خط خوش می‌نوشته و آن را در خانه نصب العین می‌کرده. بسیار جالب بود خصوصا بند آخرش: « و به حد کشنده‌ای بنویس...» 🏷️ این یادداشت اکنون در موزه‌ی نادر ابراهیمی قرار دارد. ═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
16.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 فهم عبارت • شنیدم یکی از دوستانی که در مشهد، در کارگاه جناب حسین زحمتکش بودند، از قول ایشان گفتند: اینکه مولا فرموده «فزت و رب الکعبه» واوش حالیه است! یعنی رستگار شدم در حالی که من رب کعبه بودم! و تاکید داشتند تاکنون ترجمه ها غلط بوده😄 🏷️ برادرجان! واو حالیه جایگاهی دارد. مراتبی دارد. از کجا چنین استنباط سستی می‌کنید! اینجا واو قسم است. باز خوب است نفرمودند واو عطف است! 🏷️ حضرت هزار در هزار مناقب دارد و نیازی به این ترجمه‌های غلط اندر غلط نیست. گاهی حس می‌کنیم چیزی فهمیدیم ولی در مسند تدریس شایسته نیست بر فهم (زعم) خود تکیه کنیم! باید مطلب بر ما روشن باشد خصوصا در فهم عربی... پ ن: کلیپ را ببینید که چهارتا حرف درست حداقل نقل کنید! این‌ها در مضمون به‌کار شاعر می‌آید، نه... ═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
📌 شمشیر پادشاه • در قسمت دوازدهم کارگاه شعر عرب، به عصر عباسی می‌رسیم و « ابوطیب متنبی ». 🏷️ سعدو نجلیل نویسنده معروف عرب، بغداد را بدون متنبی مانند بدنی توصیف می کند که نبض نداشته و خون در آن بدن جریان ندارد! شاید بیشترین شاعری که سعدی، حافظ، مولوی، ناصرخسرو و سایرین از او بهره‌ها گرفتند، متنبی باشد. خود متنبی هم از کلام امیرالمومنین بهره‌ها برده است. «برای شرکت در کارگاه به ادمین پیام بدهید» ═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
📌 شمشیر پادشاه 🏷️ نظرات دوستان همیشه راهگشاست. هم اساتید حوزه علمیه، هم طلاب و هم شاعران محترم و پژوهندگان... شمشیر پادشاه، مهم‌ترین کارگاه شناخت ریشه‌ای شعر عرب و پیوند آن با فارسی است! زحمت فراوانی داشت تتبع و درک لذائذ شعر عربی و نیز مصادیق آن در فارسی، اما کنار شما دوستان شیرین و قطعا زیباست. تهیه این دوره را واجب می‌دانم بر هر شاعر و ادب دوستی... هزینه دوره: ۱۱۰ تومان ثبت و دریافت: @Admine8 ═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 دقایقی پیش، خبر شهادت سید حسن نصرالله تایید شد • عرض تسلیت به پیشگاه امام عصر عجل الله فرجه، رهبر معظم انقلاب و تمام ملت‌های مظلوم جهان... ═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
📌 فهرست کانال مدرس هشت: https://eitaa.com/madras8/216
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 کارگاه نقد • در آستانۀ پنجمین کارگاه نقد هنرجویان، سری بزنید به قسمت‌های قبلی: 🏷️ اولین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1130 🏷️ دومین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1158 🏷️ سومین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1182 🏷️ چهارمین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1219 🏷️ نقد کتاب: https://eitaa.com/madras8/247 ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ در باب اتیمولوژی کلمه «دچار» و نمونه موفقی در شعر خانم عارف نژاد که یک پارادوکس زیبا را رقم زده‌ست.
🔥 کارگاه هشت ساعته استیبل دیفیوژن برای اولین بار در ایران! 📍 تضمین شرایط شغلی! 📍از صفر مطلق و بدون پیش‌نیاز 📍 با حداقل سخت افزار 📍 لینک مستقیم، نیم‌بها و پرسرعت 📍 دسترسی دائم به لینک دوره 📍 پشتیبانی ۲۴ ساعته و ارتباط با استاد 📍 کاملا دانلودی بدون قفل و پسورد! • مشاهده سرفصل های دوره: https://eitaa.com/ravaaj/139 • رزومه مدرس دوره، استاد یوسف پور: https://eitaa.com/ravaaj/125 🎁 هدیه بزرگ به‌مناسبت رونمایی دوره: آموزش کامل فتوشاپ مقدماتی و پیشرفته (۳۰ قسمت) و افترافکت (۱۲ قسمت) به ارزش شش میلیون تومان صورت رایگان! 🏷️ قیمت دریافت دوره به مناسبت رونمایی از 3,500,000 رسیده‌است به 850,000 تومان! 🏷️ ثبت از طریق: @Admine8 ═✧موسسه رواج | 👈 عضویت ✧═
56.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📥 قسمت اول کارگاه «آفرینش» 👈 کیفیت کارگاه بسیار خوب و بیان روان‌ست. حجم تا حد زیادی با اینکودرهای اختصاصی ما کاهش یافته و در هر جلسه تمارینی قرار دارد. این کارگاه هیچ مشابهی ندارد! • مشاهده سرفصل های دوره: https://eitaa.com/ravaaj/139 • رزومه مدرس دوره، استاد یوسف پور: https://eitaa.com/ravaaj/125
📌 شعر تفعیلی مقاله‌ای می‌خواندم از محمدعلاءالدین عبد المولی یکی از پژوهندگان شعر عربی. ظاهرا موج «شعر نثری» در تقابل با «شعر تفعیلی» قرار دارد و این منتقد به خوبی این گروه را نقد کرده. می‌گوید عمده مشکلات سرایندگان شعر نثری، عدم مطالعه شعر تفعیلی است و همین باعث شده گونه‌های ایقاعی را کم‌کاربرد بدانند... در کارگاه «حرکت آخر» مفصلا حرف می‌زنم در موردش. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 شعر تفعیلی مقاله‌ای می‌خواندم از محمدعلاءالدین عبد المولی یکی از پژوهندگان شعر عربی. ظاهرا موج «ش
اگر بخواهم با شما صادق باشم، ایراد ۹۰ درصد از شاعران فعلی، این است که نبض‌شناسی و ضرب را نمی‌دانند. آن‌ها که اندکی می‌دانند هم روش تعمیم قواعد را نمی‌دانند. ان شالله را قبل از روز بزرگداشت یعنی جمعه ۲۰ مهرماه عرضه می‌کنیم.
🏷️ دومین گزارش محفل ادبی مطلع: https://eitaa.com/6812367/1592
🔥 تعداد شرکت کنندگان در کارگاه جامع به ۱۵۰ رسید! همچنین مجموع هنرجویان دوره‌ها از پانصد و چهل نفر عبور کرد... با تشکر از همراهی و اعتماد شما عزیزان. [دوره‌های مدرس هشت هیچ مشابهی ندارند]
📌 واکنش‌ مخاطبان شبکه الجزیره به خطبه‌های مقام معظم رهبری... این است عزت اسلام!
کماکان عرض می‌کنم نقد بیان کژی‌ها نیست! ابتدا بر منتقد مسائل زیبایی‌شناختی فرض است. اگر به علوم مربوطه آگاهی ندارید، نام «تخریب» را «نقد» نگذارید! امان از شبه منتقدین که کمر نقد را شکستند امان...
📌 رضا براهنی! • برای ما که در جریانات موج پسانیمایی و مکاتب دهه هفتاد نبودیم، مجال خوبی‌ست که به لطف بعضی شبه منتقدین علی الخصوص آن‌ها که ادبیات را تک بعدی مطالعه کردند، در نظریات شاذ رضا براهنی تامل کنیم. 🏷️ دکتر اسماعیل شفق و بسیارانی دیگر نقدهای اساسی بر نظریات شاذ و دور از خرد و بعضا بی‌کاربرد براهنی وارد می‌کنند و گاه حتی آن را «هذل» می‌دانند. 🏷️ این بعلت عناد من با شعر سپید و فراسپید، پسانیمایی و حرکت و «شعر زبان» و پست مدرن نیست! اساسا همه حرف را دکتر عبدالمولی زد. شعر نثر به شعر تفعیلی بی توجه است. اینطور بگویم که هرجا ما رفتیم سراغ عرب (فرهنگ تسری یافته در ساختار و بافت ما) سود کردیم و حاصلش شد سعدی و حافظ، هرجا رفتیم به سمت غرب (فرهنگ ناآشنای اتو کشیده) ضرر کردیم و خروجی شد شاملو و براهنی و امثالهم! 🏷️ آنکه در ادب عرب ریش سپید کند، ولله هم به ساحت معنا می‌رسد هم فرم هم تمام مسائلی که نیاز باشد. دنبال این غربی‌ها و مستشرقین نروید! آفت است! اگر هم می‌روید، قبلش از فحول عرب و پژوهندگان فارسی حتما مطالعه کنید. مطول را چندبار بخوانید! مباحثه کنید! مطول به این زودی تمام نمی‌شود! جرجانی بخوانید. اگر حوصله نداشتید حداقل «آسیمه‌های معنا» بخوانید که شرح فرم جرجانی‌ست. کتاب های بلاغت عربی همه ناب هستند. کسی که عربی نمی‌داند «بی‌سواد» است تا چه رسد به «منتقد»! این را من نمی‌گویم. بروید کمی مطالعه کنید در آثار قدما ببینید چه کسانی در مباحث خود گفتند. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
از کی تا حالا نظریات بی اساس رضا براهنی شد «مرجع» ما نمی‌دانیم! فقط می‌دانم که شبه منتقدین مشهدی باید از سر پست مدرن و نگرش براهنی‌گونه به «زبان» دست بردارند. اینها «زبان» را اصلا متوجه نشدند و الا زبانِ فارسی (زفانِ پهلوی) اصلا به شکل «زبانیت» استعمال نمی‌گردد! اسم نظریه براهنی اشتباه است چه برسد به خود نظریه
برشی از نقد اسماعیل شفق بر نظریات مضحک براهنی 👇
🏷️ شاید بتوان گفت چالش برانگیزترین بخش نظریه ی براهنی آنجاست که معتقد است برای نمایان شدن معنای زبان بودن زبان، باید دستور و معنا و منطق متوقف شود (رک براهنی، ۱۳۷۴ الف: (۱۸۷) 🏷️ بر این بخش از نظریه براهنی نقد جدی وارد است گویا او معنی را جزئی از زبان نمی‌داند. مگر زبان بدون معنی وجود دارد؟ آنچه او بیان می‌کند تنها صورت زبان و در واقع، جسمانیت زبان است. اگر جسم بدون روح بتواند زندگی داشته باشد، زبان هم بدون معنا می تواند وجود داشته باشد چگونه با در هم شکستن ساختمان دستوری و منطقی و معنایی زبان میتوانیم ادعا کنیم که اکنون زبان معنای زبان بودن خود را به ما نشان میدهد؟! آیا زبان بودن زبان تنها در ساخت آوایی و موسیقایی آن نهفته است؟ آیا در شعر باید اجزای زبان را بدون در نظر گرفتن معنای آنها به عنوان مصالحی مجزا به کار برد؟ 🏷️ براهنی در توضیح یکی از هشت قطعه شعر خود می‌گوید «زیبایی درونی آن از بی معنایی آن به وجود آمده است لذت هنری هر گونه حالت هرمنوتیکی و معنی بخشی را از آن گرفته است» (همان (۱۸۹)؛ اما مشخص نیست که کاربرد پوسته ی فاقد معنای زبان چگونه می تواند زیبایی بیافریند! (🤣🤣🤣) 🏷️ در برخی از شعرهایی که در بخش پیشین به آنها اشاره کردیم، علاوه بر نحو زبان، نظام معنایی زبان نیز تخریب شده است گاهی دلیل بی معنایی همان نحوگریزی است؛ مثلاً در این عبارت مثل همین تو که در یک همان متبلور می شد» (همان: ۵۷)، شاعر ضمیر اشاره ی (همان) را به عنوان اسم به کار برده و برای آن صفت شمارشی «یک» هم آورده است. در برخی از شعرها نیز عدم انسجام و ارتباط منطقی میان سطرها و عبارتهای شعری با یکدیگر در کنار برخی دست کاریهای صرفی و نحوی، سبب بی معنایی شده است مانند قطعه ی ۶ از شکستن در چهارده قطعه ...»؛ این قطعه از چند سطر متنافر تشکیل شده است که پیوند مفهومی روشنی میان آنها دیده نمی شود: «مردی مرا هماره به بوی تو میرواند / زیباست فصل کبوتر به چابهار / قولنج کلمه ی پیچاپیچی است که در نخاع شعر به قنداق میرسد / [...].» (همان: (۹۱) در برخی از شعرهای مجموعه خطاب به پروانه ها ساختار نحوی و معنایی زبان آن چنان به هم ریخته است که تقریباً میتوان گفت تنها مجرای ارتباطی متن با مخاطب، فقط صدا و موسیقی ظاهری کلمات است. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
« ما کیستیم؟ رودِ به طوفان درآمده» فائزه امجدیان | 👈 کانال شاعر
📌 فارسی شکر است گویا متروی تهران به مناسبت روز شعر و ادب پارسی(۲۷ شهریور) کتیبه‌های فرهنگی را در برخی از ایستگاه‌های مترو نصب کرده که هنوز آثار برخی از آن در مترو باقی مانده است و شهروندانی که از مترو استفاده می‌کنند، می‌توانند این کتیبه‌ها را با هدف استفاده از شعرهای زبان فارسی که در مکالمات روزانه‌شان طراحی شده، ببینند. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═