♨️ کارگاههای نقد
منتقد #مسعود_یوسف_پور
🏷️ اولین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1130
🏷️ دومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1158
🏷️ سومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1182
🏷️ چهارمین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1219
🏷️ پنجمین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1351
🏷️ نقد کتاب:
https://eitaa.com/madras8/247
💎 دوره های رایگان مدرس۸:
https://eitaa.com/madras8/615
💎 دوره های تخصصی:
https://eitaa.com/madras8/1397
[ فهرست مطالب کانال ]
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ آغاز فصل دوم کارگاه «چشم و چراغ»
• تحت عنوان «قدیم»
• با خوانش اثر ورقه و گلشاه اثر عیوقی (از شاعران سده پنجم)
موضوعات:
✓ استخراج مضمون در مثنوی
✓ جایگاه رتوریک
✓ درک ساختار
اطلاعات کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1390
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
بعد از صلات صبح، نشستم پای خوانش چند اثر اخیر که در محفلی در تهران خوانده شده... واقعیتش داشتم لذت میبردم تا رسیدم به این بیت:
مگر شراب طهور است طفل ساقی کوثر
چنین که دست به دستش کنند حیدر و زهرا
این بیت حالم را بد کرد!
اسناد شراب به آن ذات مقدس ولو با صفت طهور، باز نارواست.
علی الخصوص تصویر دست به دست شدن که هیچ صورت خوشی ندارد.
کاش بیشتر دقت کنیم در سرودههای ولایی...
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
در ذهن زمانه، روضه ای ناب گذاشت
صد داغ در این سینه بیتاب گذاشت
قبل از سفر شبانه اش چندین بار
بالای سر حسین خود آب گذاشت...
مسعود یوسف پور
@yosefpoor_ir
هدایت شده از فریضه
♨️ فریضه
بدا به آینهای که دچار خودبینیست
دل از نگاه تو افتد، شکست تضمینیست
فقط به گریه سبک میشود دلم، در این
زمانهای که لبالب سکوت و سنگینیست
غمت اصیلترین راه روشن است حسین!
جز این چراغِ کهن، هرچه هست تزئینیست
تو آن روایت فتحی که دم زدن از تو
به دوش جان به کفی چند مثل آوینیست
چقدر ریخته خون، شمرِ این زمانۀ دون
شمار آنهمه کشته هنوز تخمینیست
کدام نعشِ گران؟ این بلند پرچم توست
که روی شانۀ لبنانی و فلسطینیست
کدام قول و غزل؟ این نوشتن از مظلوم
برای شاعر تو یک فریضۀ دینیست
شکوه نام رسای تو ای حماسۀ سرخ
خلاصۀ همۀ شعرهای آئینیست
🏷️ شاعر: #مسعود_یوسف_پور
📎 نشانی صفحه فریضه در ایتا:
@farizeh_ir
♨️ بلاغت
• وقتی میگوییم شعر باید به درک عوام نزدیک باشد و برای خواص هم عمقی داشته باشد مثالش در روزگار ما در حوزۀ بافت اثر میشود این بیت فاضل که:
که گفتهاست که من شمع محفل غزلم
به آب و آتش اگر میزنم بخاطر توست
• تناسب شمع با آب و آتش
• موسیقی «اگر میزنم» کاملا در بافت، کلمه «گرم» را متبادر میکند که با شمع و آتش سنخیت دارد.
این مورد آخری همان پرداخت عمقی و لایهای بافت است که خواص را درگیر میکند و تحسین آنان را درپی دارد.
امری که مهم است این است که این پرداخت نباید بوی تصنع بدهد. یعنی همین موسیقی لایهای که میبینید...
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
چندیپیش به توصیه برادر عزیزم مجتبی خرسندی شروع به مطالعه این کتاب کردم:
کتاب «چیستی و چرایی ادبیات قدسی»
درآمدی بر روشنامۀ ادبیات آئینی
از طاقچه هم میتوانید تهیه کنید...
چندین بحث گرهگشا دارد این کتاب.
قبل از اینکه بحث جدید را مطرح کنم، مطالعه کتاب را الزامی میدانم.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
در نگاه اول، اسم کتاب یک فاجعه ادبیست:
«من ندانستم چه شد شعر سرودم»
اما وقتی دو سه غزل از کتاب را میخوانی، پی میبری این اسم چقدر دقیق و فنّی بودهست. مثلا این بیت:
در بازی شطرنج عشق
دل مات گشت و کیشتر
این است قمار عاشقی
تاسش بود جفت شیشتر!
حقیقتا هم شاعر نمیداند چرا شعر سروده در حالی که وزن را بلد نیست.
ولی اگر من بودم نام کتاب را میگذاشتم:
من ندانستم چه شد چاپ کردم!
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
مخلص کلام اینکه نوع «تکرار» مهمه
تکرار لفظ با معنا یا مضمون متفاوته
چه چیزی تکرار شده؟
اگر لفظ و گونهای ادون از معنای اولیهست بله قطعا شاعر باید فکری کنه
ولی اگر صرفا تکرار متوجه مضمون شده، باید بافت رو تقویت کرد. (تمارین چگالی معنایی یاکوبسن در دوره #مترو_معیار ناظر به تقویت همین گونهست)
مَدرَس/ ۸
مخلص کلام اینکه نوع «تکرار» مهمه تکرار لفظ با معنا یا مضمون متفاوته چه چیزی تکرار شده؟ اگر لفظ و گون
مطالعه سیر تطور مضمون خیلی مفیده...
مثلا من قبلا سیر تطور مضامین امروزی در مورد شکاف کعبه رو آورده بودم:
https://eitaa.com/madras8/117