eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
99 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از دوستان اسم تمام شاعران سده دهم رو نوشته فقط نام خواجه شیراز نیست که اگر اون هم سده دهم بود میفرستادند😄 این تلاش حقیقتا ستودنیه👏👏
شب شهادت چرا انقدر ما باید بخندیم!
مَدرَس/ ۸
💠 #مسابقه_هفته • املح الزمان، لقب کدام یک از شاعران سده دهم است و از سوی چه کسی انتخاب شده ست؟ 🎁 ه
💠 نوعی خبوشانی شاعر هندی‌سرای سده دهم و یازدهم، توسط بسیارانی از تذکره نویسان و بزرگان ادب، تمجید شده است. • صاحب تذکره میخانه: شاعری مرغوب و نکته‌دانی به اسلوب. • مولّف عرفات العاشقین: نخل حدیقه لطافت و سوار میدان وسیع بلاغت و معانی و املح الزمان! همچنین امین احمد رازی در هفت اقلیم، طرز و طور او را پسندیده است. https://eitaa.com/madras8
مهمترین اثر وی مثنوی «سوز و گداز» است که در واقع در باب اجرای آیین سَتی یا ساتی (الههٔ هندی) در هند است. بر طبق این آیین، همسر مرد متوفا همراه او خود را به آتش می‌کشید. ظاهراً قبل از خودسوزی، پایداری و مصمم بودن زن بر این امر مورد آزمون قرار می‌گرفت، اگر وی مصمم به سوختن خود بود، با مردش سوزانده می‌شد، و اگر تردیدی در خصوص خودسوزی ابراز می‌کرد، بر دیگر مردان حلال می‌شد. نوعی در مثنوی سوز و گداز، خودسوزی همسری وفادار را پس از کشته شدن همسرش روایت کرده‌است. در مثنوی معروفش «سوز و گداز» که انتخاب این نام هم در نوع خود بسیار رندانه‌ست، جایی از زبان یار هندو می‌نویسد: به سر خشتِ لحد را برنهادن به از تنها به بالین سرنهادن شاید بتوان این بیت را خلاصه تمام مثنوی دانست که نمونه بارز فصاحت و بلاغت است. ابتداء هر دو مصراع به حرف « به »، استفاده به‌جا از تنها و تبادر تن‌ها. نوعی حقیقتا در سیر روایی، قلمی توانا دارد. مسعود یوسف پور https://eitaa.com/madras8
بسیار شاعر تکنیکال و اهل فرمی است. بیتی هست که در گردآوری مرحوم قهرمان « صیادان معنی » ندیدم و آن این بود: بیار آتش خونی و آب دل برچین که مصر حوصله در نیل غم شناور شد! آتش خون کنایه از شراب است. می‌توانست بگوید بیار جام شرابی و آب دل برچین. منتها ذهن تکنیکال دوست دارد آتش را کنار آب بگذارد تا پازل درست نقش ببندد. ایضا چین در برچین، با مصر مطابقت دارد و هم‌نوع است. مسعود یوسف پور https://eitaa.com/madras8
🔥 پکیج ویژه: صفر شاعری • مدرس: مسعود یوسف پورشامل دوره های: نردبان، معادن و امکان • محبوب ترین دوره با بیش از ۳۰۰ هنرجو توضیحات دوره جامع در سایت: [ https://yosefpoor.ir/product/%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac-%d9%88%db%8c%da%98%d9%87-%d8%b5%d9%81%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d8%b9%d8%b1%db%8c/ ] • لینک ثبت نام و دریافت
🔥 کارگاه صوتی: مترو معیار • مدرس: مسعود یوسف پورشامل پنج فصل کامل • برای سطوح حرفه ای توضیحات دوره جامع در سایت: https://yosefpoor.ir/product/%d9%85%d8%aa%d8%b1%d9%88-%d9%85%d8%b9%db%8c%d8%a7%d8%b1/ • لینک ثبت نام و دریافت https://zarinp.al/569912
13.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 [ واریزی های مدرس هشت و آمار ثبت نام از تیرماه تا دی ماه ۱۴۰۲ در ایتا ] لازم به ذکر است آمار ثبت نامی در سایت، تلگرام و اینستاگرام نیز روند خوبی را تجربه کرده است اما این تیزر ویژه ایتاست! مدرس هشت | پایگاه شعر 👇 https://eitaa.com/madras8
💠 در کارگاه نبض شناسی که دو جلسه در دوره بیان کردیم، مسئله مهمی هست. شما سراغ هر قالبی بروید، خواه سپید خواه قصیده یا...، ناچارید نبض سرایش را بدانید. این نبض شناسی، مسئله ای هست که در بعضی محافل منتقدینِ شهودی، با عبارتی مثل «آن داشتن» و یا «غلغلک دادن» و «تحریک عاطفه» از آن یاد می‌کنند. 👈 اینجا در مورد نقد شهودی گفته بودیم: https://eitaa.com/madras8/149 📚 نکته اینجاست که نبض در ساختارها متفاوت است و آنچه رمز توفیق سرایش محسوب می‌شود، فارغ از ابعاد تکنیکال و فرمیک، همین نبض شناسی می‌باشد. همچنین بحث در تفعیله آخر، که در قصائد عربی مطرح می‌شود، زیر مجموعه همین نبض شناسی است و باید بعد از تسلط به اوزان، حتما تمارین آن را انجام داده و برای ما ارسال کنید. ‌‌┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب ✧═┅ ‌ ♡ ‌ ‌ ❍ㅤ   ⎙ㅤ  ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 توضیح دوره جامع و ورود به سطح حرفه ای سرایش و نویسندگی 👇👇👇
💠 این کارگاه ویژه صوتی، برای سطوح پیشرفته در پنج فصل برگزار شده است: 👈 فصل اول این کارگاه به نام اقلیم مردگان، دوازده جلسه پانزده دقیقه ای ارائه می‌دهد و تمارینی که شما را از زبان روزمره به زبان ادبی خواهد رساند. 👈 چرا فصل اول سراغ شناخت مبانی زبان ادبی رفته‌ایم؟ خیلی از اساتید، با بحث « شعر چیست » شروع می‌کنند اما شایسته است ابتدا، زبان ادبی را درس بدهند نه چیستی شعر و اقوال آن! یاکوبسن، یکی از مهم‌ترین فرمالیست‌های روسی، قولی مطرح کرده است که آن را شاگردش ایستوپ بسیار خلاصه و فنی شرح داده و آن هم مبحث چگالی معنایی است. ما در این فصل، نخست با زبان روزمره و ادبی آشنا شده و سپس سراغ تمارین چگالی رفته ایم. 👈 فصل اول به چه کار می‌آید؟! نخستین بار، مبحث چگالی را برای سنین ۱۳ سال و در کلاس شرح دادم. آن زمان کمی سخت بود و اصلا توجیه نداشت که کسی با آن سن کم و در کلاس من، چگالی را از زبان فرمالیست درک کند. پس آن بحث عمیق را ساده‌سازی و به قولی عرفی کردم و ذره ذره با تمرین، به خورد شاگردهایم دادم. نگارش هایی که قبل و بعد تمرین ها نوشته اند، از زمین تا آسمان فرق داشت و خاطرم هست یکی از آن دوستان در مسابقات هم توانست رتبه بیاورد. 👈 برای شاعر، درک چگالی معنایی قدم اول است و اگر آن را خوب فرابگیرد، مشکلی در درک سبک صوری و مسائل بعدی نخواهد داشت. https://eitaa.com/madras8
• موضوع فصل دوم چیه؟ 👈 فصل دوم این کارگاه، در هفت جلسه به فصاحت و بلاغت می‌پردازد و نکات مهم دستور زبان. دستور زبان یکی از مسائل مهمی‌ست که باید پس از شناخت و درک زبان ادبی، سراغ شرح و بسط آن رفت، انواع فعل و حرف و اسم را باید شناخت و در جای خود بکار گرفت. شاعر یا نویسنده باید از عیوب زبان مصون باشد و شناخت این مسئله برای جامعه امروز، امری لازم است. • آیا همه فهم توضیح دادین؟ 👈 این کارگاه، با بیانی روان و همه فهم است و از سطح مقدماتی تا پیشرفته را توضیح داده است. بعنوان مثال در بحث « انواع فعل » علاوه بر توضیح زمان در شناخت افعال، سراغ افعالی با ساختار متفاوت هم رفته‌ایم و هم‌چنین در حروف ربط و اضافه، مصداقی و از اشعار حافظ و سعدی به توضیح انواع حروف پرداخته ایم که یکی از آن ها توضیح حدودا یازده مدل « واو » در شعر سعدی است!