eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
219 عکس
100 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای وجدان های خُفته! بیدار شوید درود به شرفت شیخنا! خدا نگهدار شما و نسل شما باشه... افتخار ماست مصاحبت با شما. ان شالله طبع درخشان شما جوشان‌تر از همیشه.
♨️ جریان فرمالیسم روسی • ۱. در خلال جنگ جهانی اول در روسیه به وجود آمد. • ۲. فرمالیسم را مخالفان، جهت تحقیر به این مکتب دادند. • ۳. اعضای انجمن زبانشناسان فرمالیست عبارت بودند از: ۱۹۱۶ م /بوریس آخن بام، شکلوفسکی، یاکوبینسکی) ۱۹۱۵ م/ یاکوبسون ♨️ تفکر فرمالیست ها: • ادبیات صرفا یک مساله زبانی نیست و لذا می توان گفت که زبان ادبی یکی از انواع زبان هاست و باید به آن از دید زبان شناسی نگریست. اثر ادبی، شکل (فرم) محض است و در بررسی اثر ادبی باید تکیه بر فرم باشد نه محتوا. آنها مخالف تقسیم متن به صورت و معنی بودند. از نظر آنها ادبیات در فرم و ساخت است نه در روح و فکر. مثلا از نظر آنها یک شعر غنایی یا عاشقانه فقط یک طرح و ساختار زبانی است. • فرمالیست ها سرنوشت مطالعات ادبی را در غرب تغییر دادند. می‌توان گفت که همه ساختارگرایان معروف قرن بیستم تحت تاثیر فرمالیسم روسی و حلقه زبانشناسان پراگ هستند. • معادل فرمالیسم روسی در نقد ادبی غرب، نقد نو و در زبانشناسی، زبان شناسی همزمانی است. • فرمالیست ها که از ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۵ آزادانه فعال بودند حدود ۱۹۳۰ بر اثر حماقت استالینیست ها که می خواستند ادبیات را هم بر مبنای اقتصاد توضیح دهند، از میان رفت. ♨️ تکیه منتقدان فرمالیست: • ۱. تغییر شکل در زبان عادی • ۲. صناعات ادبی که باعث آشنا زدایی می شوند. ◀️فرمالیست معروف، ویکتور شکلوفسکی، نخستین اثر فرمالیستی را موسوم به "رستاخیز واژه" نوشت. به نظر او هسته مرکزی هنر، در ایجاد تغییر در واقعیت یا به اصطلاح خود او در غریب سازی است. ♨️ ویکتور شکلوفسکی • اصطلاح روابط بینامتنی را مطرح کرد. به این معنی که متونی که موضوع مشترک دارند در همه ادوار تاریخ به هم مرتبطند و بین آنان مکالمه است. او می‌گوید: هر قدر آشنایی ما با ادبیات گذشته بیشتر باشد این نکته بر ما بیشتر روشن خواهد شد که تقریبا هیچ موضوع و تصویری نیست که بدیع و بی سابقه باشد. چه بسا افرادی که شاعری را در ابداع مضامین و تصاویر جدید و بی همتا بدانند اما برای اهل فن روشن است که آن مضامین و تصاویر هم قبلا گفته شده است. لذا مساله در تصویر و موضوع نیست، در زبان است یعنی عمده نوآوری و ابداع در طرز بیان و استعمال زبان است. • با از بین رفتن فرمالیسم، یک جریان جدیدی از ازدواج فرمالیسم با مارکسیسم به وجود آمد که مانند فرمالیسم به ساخت زبانی آثار ادبی عنایت داشت اما در ضمن بر مبنای آرای مارکسیستی می گفت که زبان و معنی از هم جدا نیستند. از نمایندگان این جریان، ، پاول مدویدف و لوشینوف هستند. 📝 خلاصه جریان : از کتاب نقد ادبی دکتر 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ نقد مکاتب • ملک الشعرا در نقد منظومی خطاب به صادق سرمد، سبک هندی را چنین وصف می‌کند: سبک هندی گرچه سبکی تازه بود لیک او را ضعف بی‌اندازه بود سست و بی‌شیرازه بود فکرها سست و تخیّل‌ها عجیب شعر پرمضمون ولی نادلفریب وز فصاحت بی‌نصیب! • دکتر محمدحسین محمدی در کتاب «بیگانه‌ مثل معنا» صفحه ۲۵ ذیل شعر می‌نویسد: در سبک هندی، وسواس خاص در استفاده از الفاظ ادبی_آنگونه که در سبک عراقی هست_ به‌چشم نمی‌خورد لکن نباید محکوم به عدم فصاحت شود؛ چراکه در این صورت با ملاک‌های یک سبک (مثلا سبک عراقی) سبک دیگری (مثلا هندی) را تحلیل کرده‌ایم و این امر با ملاک‌های سبک‌شناسانه تناسبی ندارد. تسرّی حرف دکتر یعنی با امتیازات و خصیصه‌های مثلا پست مدرن نیز نمی‌شود برای شعر ولایی نسخه پیچید یا شاعران سایر مکاتب را محکوم به نابرخورداری از زبان کرد! 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ قدرت نفوذ یکی از دوستان انقلابی، می‌گفت باید به‌جایی برسی که دشمنت از پس حذف کردنت برنیاید! این نقل تاریخ یادم آمد که محمودالعقاد می‌نویسد: ابن عمید (وزیر ادیب و دانشمند آل‌بویه) را چندی پس از درگذشت خواهرش دیدند. یکی از یاران چون احوالش آشفته دید بدو گفت: وزیر را غم مباد! چه‌پیش آمده که خاطر مکدر ساختید. ابن عمید می‌گوید هرچه کردم نشد مُتِنَبّی را حذف کنم! بیش از شصت نامۀ تسلیت برایم ارسال شده که در تمام آن‌ها دو بیت از متنبی است! • آن دوبیت: طَوی الجزیرةَ، حتّی جاءنی خبرٌ فَزِعتُ فیهِ بآمالی الی الکَذِبی حتّی اذا لم یَدَع لی صدقُه أملا شَرِقتُ بالدّمع حتّی کادَ یَشرَقُ بی • گفتم دروغ است این خبر که از میان‌رودان آمده، دیدم درست است، چندان گریستم که نزدیک بود نفس گریه بند آید! 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ دوره جامع شاعری • پیام‌هایی گاه برای من ارسال می‌شود از هنرجویان که البته خود استاد فن هستند. این طبع‌های جوشان متاسّفانه در شهرهای خودشان دور از اساتید هستند و تا امروز هم من جایی ندیدم که کارگاه مجازی مثل مدرس هشت با این کم و کیف برگزار شود. پس فرصت مغتنم است و افتخار دارم که با شما از طریق همین صفحه آشنا بشوم و گپ و گفت کنیم. شما آینده ادبیات ولایی هستید... توضیحات دوره جامع شاعری: https://eitaa.com/madras8/1103 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لطف استاد مجاهدی عزیز و بزرگ به شعر این حقیر در حاشیه جلسه محیط قم. این شعر، غزلی در مدح حضرت خدیجه سلام الله علیهاست که حدودا ده سال پیش سروده شده‌ست. با حضور استاد قاسمی و دوستان عزیزم. این ویدیو را عباس جواهری نازنین ثبت کرده است که از همینجا از لطف و برادری همیشگی او ممنونم. متن کامل شعر: https://eitaa.com/yosefpoor_ir/495 @yosefpoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ مثنوی‌ خوانی • چندسالی‌ست منزل حاج آقای مقدم، جلسات مثنوی خوانی‌ست. ساعت پنج صبح، پذیرای طلاب و شاعران است. این جلسه صرفا خوانش مثنوی نیست، باید نامش را گذاشت جلسات بیداری! اشعار حکمی که در ضمن جلسه می‌خواند، بررسی روایات و آیات، بررسی نکات و ظرائف و لطائف داستانی، زیبایی‌شناسی ابیات و... الحمدلله که توفیق داشتم این هفته شرکت کنم و از نزدیک شاهد مجاهدت این عالم بزرگوار باشم. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ چشم و چراغ • به زودی کارگاه بسیار راهبردی «چشم و چراغ» با موضوع فرار از بن‌بست‌های شاعری و تکنیک‌های انتحال ارائه خواهد شد. 🏷️ این کارگاه مثل کارگاه پیشرفته «مترو معیار» صوتی است و مناسب شاعران و نویسندگان خواهد بود. 🏷️ کارگاه دو فصل تئوری و عملی خواهد داشت که در بخش عملی، تکنیک‌ها حاصل تلاش مسعود یوسف‌پور است و جایی تا به‌حال بیان نشده‌ست. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
47.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جزئیات بالا بدون دردسر! • در قسمت ۲۲ از فصل دوم کارگاه «آفرینش» مبحث بسیار مهم dynamic Threshold رو کامل گفتیم! بحث داینامیک تریشولد رو جایی ندیدم و مثل خیلی از سرفصل‌های دیگه دوره، حاصل آزمون خطا و خوندن مقالات اصلیه که واقعا جای خالیش احساس می‌شد. خیلی از مدرسین، با سیستم‌های دویست سیصد میلیونی تدریس می‌کنند برای هنرجویانی که یا کارت گرافیک ندارند یا کمتر از چهارگیک هست! پس ما چیکار کردیم؟ کلا در فصل اول کارت گرافیک رو غیر فعال کردیم! و در فصل دوم هم با کارت گرافیک کوادروی چهار تدریس کردیم که خیلی پایینه! فقط نتیجه کار رو ببینید که چقدر جزئیات بالایی گرفتم!💯 ♨️ سرفصل‌های دوره: https://eitaa.com/ravaaj/139 ♨️ هدایای دوره: https://eitaa.com/ravaaj/147 ♨️ شرکت در دوره: https://eitaa.com/ravaaj/141 📌 تخصصی‌ترین کانال گرافیک در ایتا @ravaaj
♨️ موسیقیِ شعر حافظ ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم جامهٔ کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم 🏷️ من تردیدی ندارم که حافظ در انتخاب هجای «-ق» در قافیه و صامت «ق» در درون شعری با این حال و هوای اعتراض‌آمیز و خطابی، کاملاً از روی آگاهی و توجه به تأثیر موسیقایی آن عمل کرده است. 🏷️ ابن‌جنّی در کتاب الخصایص اشاره می‌کند که اعراب کلمهٔ «قَضْم» -به معنی شکستن- را در مورد اجسام خشک و کلمهٔ «خِصْم» -به معنی شکستن- را برای اجسام نرم به کار می‌برند و این به سبب قوت «ق» و ضعف «خ» است. از این روی صوت قوی‌تر را برای فعل قوی‌تر و صوت ضعیف‌تر را برای فعل ضعیف‌تر به کار برند. ابن‌سینا نیز وقتی می‌خواهد توضیح دهد که اصوات حروف از حرکت‌های غیرگفتاری هم شنیده می‌شود، دربارهٔ صوت حاصل از حرف «ق» می‌نویسد که از شکافتن جسم‌ها و کنده شدن ناگهانی آنها شنیده می‌شود. 📝 گمشده لب دریا تقی پورنامداریان، ص ۹۹ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از قفسه
الشوک و القرنفل (خار و گل میخک)ا.pdf
4.12M
📚 خار و میخک • مولف: شهید یحیی سنوار • مترجم: عبدالمؤمن شهزدا سپاهی 📌 مرجع فروش و دانلود کتب ادبی @ghafasehh
🔰 لوح | • «هر ضربه به رژیم صهیونی، خدمت به کل انسانیت است» مقام معظم رهبری (مدظله العالی) • طراح: مسعود یوسف پور • نشر تنها با ذکر منبع 📌 تخصصی‌ترین کانال گرافیک در ایتا @ravaaj