♨️ وجاهت ادب ولایی
🏷️ بنده احساس میکنم رویکردی که امثال استاد فقید، غلامرضاشکوهی و همقطارانش در شعر ولایی داشتند، بیش از آنکه پیشبرد شعر بلاغی باشد؛ دفاع از حیثیت شعر ولایی بود.
🏷️ آن سالها یعنی اواخر دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد، رویکردی در تقابل شعر آئینی شکل گرفته بود که آنرا تهی از صنایع و خیال میانگاشتند و منتقدین چندان وقعی به این گونه نمینهادند.
پس شعر استاد شکوهی با آن سطح خیال و عاطفه، وجاهت شعر ولایی بود و امری لازم. لیکن تداوم و تسرّی آن در شعر امروز با توجّه به خاصیّت شعر بلاغی و رسایی کلام، چندان صائب نیست.
🏷️ البته این در طول تاریخ از همان عصر پیامبر یعنی دوره مخضرم تا عباسی و نحلههای شعر عرب نیز بود. اصمعی جایی نقل قولی دارد که آثار جاهلی حسّان بن ثابت را از قصائد نبوی او بهتر و نیکوتر میداند و حسّان وجه آن را منع اسلام از دروغ _خیال_ بیان میکند.
🏷️ و ناگفته پیداست سطحیانگاری و ولنگاری زبان یا بیان بدون پرداخت هنری، هماناندازهای آفت شعر ولایی است که دیریابی اثر.
و این بین، تعریف شعر بلاغی در مخلص قول این است:
https://eitaa.com/madras8/178
📝 مسعود یوسف پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
دوستانی که منو میشناسند میدونند که معمولا شعرهایی که مینویسم ارتجالی هست و بعدا البته منقح میکنم.
این در تمام موضوعات صادقه جز نوشتن برای حضرت صدیقه سلام الله علیها
هیچ وقت نشد من چیزی بنویسم...
هربار در این قریب به شانزده سال آمدم بنویسم دیدم مضامین علوی شده. و ناخواسته شعرم رفته سوی دیگر...
چند شب پیش چیزهایی نوشتم...
خط زدم
بارها نوشتم و خط زدم...
امروز کلافه بودم. گفتم چرا منی که خیر سرم خودم را شاعر میدانم نمیتوانم بنویسم!
در همین حال و هوا بودم و داشتم توی گوشی چیزی مینوشتم که این اولین بیتش بود:
آنچه با دیدن آن پشت حسین تو شکست
بعدِ پهلوی تو، پهلوی علی اکبر بود
باز دیدم که به نام «علی» مزین است.
گفتم نکند شعرم دوباره علوی بشود!
در همین فکر بودم. ناگهان ماشینی بوق زد. سرم را آوردم بالا دیدم روبه روی گنبد امام رضا علیه السلام ایستادم!
گویا کسی میگفت بدون اجازه حضرت محال ممکن است کسی در مورد مادرش چیزی بنویسد... اذن گرفتم و غزل را شروع کردم.
این روزها، اگر دورید اگر نزدیک، دلتان را اول بفرستید زیارت حضرت و اجازه بگیرید. من راه دیگری برای نوشتن شعر فاطمی سراغ ندارم!
یوسف پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
جلسه اول. اسواق العرب.mp3
50.23M
♨️#شمشیر_پادشاه
• قسمت اول
• موضوع:
• بازارهای عرب
و جایگاه آن در ادب
[شکلگیری جریان معلقات
سبع یا هفت آویز]
#مسعود_یوسف_پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
الهام و وحی.mp3
36.43M
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
دورههای ما در مدرس هشت:
✓ صفر شاعری (تخصصیترین دوره سه فصلی آموزش شعر):
https://eitaa.com/madras8/1385
✓ مترو معیار (کارگاه شش فصلی پیشرفته):
https://eitaa.com/madras8/1386
✓ شمشیر پادشاه (دوره شناخت شعر عرب):
https://eitaa.com/madras8/1387
✓ چشم و چراغ (دوره جامع مضمون یابی و استخراج):
https://eitaa.com/madras8/1390
[تمام کارگاههای فوق به انضمام کارگاه تصنیف، دوره راهبرد (شعر از زبان رهبری)، دوره فرم در شعر محتشم و رویدادهای مهم، تحت عنوان (#کارگاه_جامع_شاعری) در دسترس عزیزان است. شهریه دریافت کارگاه جامع ۸۹۰ تومان است! ]
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ چه و چگونه
• جناب اکرامیفر، فرد محترمیست. لیکن در مصاحبه اخیرشان چندین ایراد جدی به مطالب وارد است.
مهمترینش اینکه میگویند ما تا حالا فریب «چگونه» را خوردیم! شعر امروز نیازمند «چه» هست نه چگونه!
مصرعی نیز از شهریار میآورند که شعر نیاز به صنایع ندارد و اصطلاحا نباید در دام صنعتزدگی افتاد:
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا!
در ادامه نیز حرفهایی نظیر لزوم تسری حکمت در شعر و...
این کارگاه تخصصی به نام «آموزش شعر» در هرمزگان ساعت ۱۵ تا ۲۰ دوشنبه ۲۸ آبانماه، در سالن رودکی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در چهار راه فرهنگ (۲۲ بهمن) بندرعباس برگزار شد.
و اما چند نکته مهم 👇
۱_ دوستانی که کارگاههای این حقیر را دنبال میکنند، میدانند تا امروز سخنهای بسیار در باب چه و چگونه گفتم.
شاید در اولین کارگاه فرم که در #مترومعیار داشتیم مفصلا بیان کردم. آخرین مطالب هم در #چشم_و_چراغ گفتم.
از قول کسانی نظیر زرینکوب تا فرمالیستها و غیره و غیره. جمعبندی هم داشتیم و به یک نتیجه خوب رسیدیم.
خروجی آنهمه بحث این است که مسئله شعر «چگونه»ست نه «چه».
خلاقیت در همین چگونهست. من احساس میکنم درست متوجه نشدند بعضی از بزرگواران مسئله چگونه را.
وگرنه محال است ما در یک کارگاه مهم آموزشی، بحث «چه» را بعنوان یکی از چالشهای امروز شعر معرفی کنیم!
۲_ بحث شاعران صنعت و عصر صنعت، خود بحثی عمیق و البته انیق است که گمانم از حوصلۀ بحث خارج باشد اما ریشۀ آن از عصر جاهلی تا سده چهار و پنج قابل رهگیریست. برکسی پوشیده نیست صنعت زدگی با استفاده بلاغی از صنایع متفاوت است، لیکن این مسئله، باز هم دغدغۀ شعر امروز نیست!
به بیان دیگر، ما در عصر عدم صنعت هستیم! باید از کاربرد بلاغی صنایع سخن گفت نه صنعتزدگی!
۳_ ایشان میگویند فقر مضمونی، آفت شعر امروز است اما در کارگاه، بیان نمیکنند مراد از مضمون چیست.
مضمون یک امر بسیار کلیست که در سبکهای فردی یا در نگاه کلیتر در سبک دورهای بسیار متفاوت جلوه دارد.
ما فقط سه ساحت مضمونی در سبک هندی داریم!
که بارها در طی کارگاهها کامل توضیح دادم علی الخصوص کارگاه صفر شاعری.
مضمون همچنین در تعریف کسانی مثل ژانپیر ریشارد، الیوت، خرمشاهی، زرینکوب و غیره... تعاریف مختلفی دارد.
فکر نمیکنم مادامی که از اطراف مسئله آگاه باشیم، اطلاق علی العموم این واژه صحیح باشد.
۴_ برعکس این نگاه برخی شبه منتقدین که عادت دارند بگویند ما شاعر خوب نداریم و چقدر شعر امروز بیچاره شده و سخنهایی از ایندست، این حقیر با مطالعه آثار نسل فعلی نمیتوانم چنین حکمی بکنم.
اتفاقا شعر امروز در مسیر درخشانی قرار دارد.
منتها بر منتقد فرض است که پیش از باز کردن دهان، دیده بر آن آثار باز کرده باشد!
• اونجا که #كامل_صالح میگه:
وأنت تكسر قلبي
انتبه
أن تجرح يديك!
«دلم را که میشکنی
مواظب باش دستت را نبُری!»
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
یازده فراگیر جدید در دوره جامع شاعری شرکت کردند...
تعداد فراگیران دوره به ۱۸۰ رسیده است.
هزینه دریافت کارگاه جامع (تمام دورهها) تنها ۸۹۰ تومان است که در دو قسط هم میتوان پرداخت کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز یکی از دوستان بعد از «سه سال» پیام دادند که دوره نردبان را دیدند و سوالاتی پیرامون وزن دارند.
هرچند پشتیبانی ما محدود نیست، اما پیگیری دوره بعد از سه سال هم واقعا عجیب و خلاف مروت هست!
دوره تمرین دارد، ممارست نیاز دارد و در این مسیر تلاش شما و ارتباط با ما گام موثریست و اکیدا توصیه میکنم چون متدهای فردی متفاوت هستند وقفه بین ثبت دوره و مشاهده و پیگیری نیفتد.
• بعضی دوستان در مورد #دوره_خصوصی شعر پرسیده بودند...
• دوره خصوصی_آنلاین یک ماهه ست.
از تسلط بر اوزان تا فرم کار میشه.
تا الان هم داشتیم چند موردی که در یک ماه اول پیشرفت چشمگیری داشتند.
دوره های آفلاین رو هم از اینجا میتونید ببینید:
https://eitaa.com/madras8/1397
🏷️ اطلاعات بیشتر رو از پشتیبان میتونید بپرسید: @Admine8
♨️ کارگاههای نقد
منتقد #مسعود_یوسف_پور
🏷️ اولین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1130
🏷️ دومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1158
🏷️ سومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1182
🏷️ چهارمین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1219
🏷️ پنجمین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1351
🏷️ نقد کتاب:
https://eitaa.com/madras8/247
💎 دوره های رایگان مدرس۸:
https://eitaa.com/madras8/615
💎 دوره های تخصصی:
https://eitaa.com/madras8/1397
[ فهرست مطالب کانال ]
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ آغاز فصل دوم کارگاه «چشم و چراغ»
• تحت عنوان «قدیم»
• با خوانش اثر ورقه و گلشاه اثر عیوقی (از شاعران سده پنجم)
موضوعات:
✓ استخراج مضمون در مثنوی
✓ جایگاه رتوریک
✓ درک ساختار
اطلاعات کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1390
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
بعد از صلات صبح، نشستم پای خوانش چند اثر اخیر که در محفلی در تهران خوانده شده... واقعیتش داشتم لذت میبردم تا رسیدم به این بیت:
مگر شراب طهور است طفل ساقی کوثر
چنین که دست به دستش کنند حیدر و زهرا
این بیت حالم را بد کرد!
اسناد شراب به آن ذات مقدس ولو با صفت طهور، باز نارواست.
علی الخصوص تصویر دست به دست شدن که هیچ صورت خوشی ندارد.
کاش بیشتر دقت کنیم در سرودههای ولایی...
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8