♨️ نقدی بر نقد
• یکی از منتقدین در بررسی یکی از آثار شاعران فرمودند:
وقتی «اگرچه» میآید، نباید «ولی» آورد!
• در جواب اما نیازی به بررسی مدل و گونه حرف ربطی نیست و تنها مصادیق گواه است:
🏷️ از حافظ علیه الرحمه:
گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی
او سلیمانِ زمان است که خاتم با اوست
اگرچه زنده رود آب حیاتست
ولی شیراز ما از اصفهان به
گر چه رندی و خرابی گنه ماست ولی
عاشقی گفت که تو بنده بر آن میداری
🏷️ هم از مولانا:
اگر چه باغ را نیمی گرفته است
ولیکن سخت بیمیوه درخت است
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
جواب به پرسش دستوری.mp3
4.45M
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
♨️ رودکی بزرگ
نه مقهور طبیعت نه کور مدیحت!
مشاهده متن:
https://eitaa.com/madras8/1377
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
🔥 کتاب پرفروش تنباکوی هندی
• عنـــــوان: تنبـاکــوی هنــدی
• مؤلّف: مسعود یوسف پور
• نشــــــــــر: مَدرَس هشــــــت
• تعـــــداد صفـحـــــــات: 120
• روش دریافت: دانلــود فایل
• حجم محتــوا: یک مگـابایت
پشتیبانی :
09330933369👇لینک سفارش و تهیه آنی کتاب 👇 https://zarinp.al/589042 👇نظرات اساتید و دوستان در مورد کتاب: https://eitaa.com/madras8/845 ═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═
مَدرَس/ ۸
🔥 کتاب پرفروش تنباکوی هندی • عنـــــوان: تنبـاکــوی هنــدی • مؤلّف: مسعود یوسف پور • نشــــــــــر
به مناسبت انتشار کتاب جدید
۲۰ درصد تخفیف روی کتاب تنباکوی هندی اعمال شد!
مشکلات ریشهای در بعضی نقدها، برمیگردد به عدم احصاء جوانب یک سبک و آثار قدیم.
مثلا
در بحث حذف عین، هیچکس رفرنس ندارد. دیدم بعضی از منتقدین نام برخی از شاعران سبک هندی را آوردهاند حال آنکه ما از سبک خراسانی رفرنس داریم.
یا بحث مهم «غزل مثنوی» را از یکی از پژوهندگان جویا شدم ایشان فلان شاعر از سبک هندی را مثال زدند حال آنکه در خراسانی داریم!
و خدا را شکر کلی مبحث بسیار مهم را در «نسخۀ خطی» ذکر کردم که راهگشای نسل امروز است.
موضوع کتاب نسخه خطی، پرداخت عمیقتر به شاعران سبک خراسانیست و شاید قبل از کتاب، در قالب یک کارگاه صوتی به بیان مسائل مهم و ساختاری پرداختم.
📝 مسعود یوسف پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
🏷️ گاهی میگویم چطور یک فرد مسیحی لبنانی «ژوزف الهاشم» فهمید که شعر مقاومت و شعر ولایی پیوند عمیق دارند امّا بعضی دوستان ما هنوز بین این دو فرق میگذارند!
• هنوز بعضی دیدگاهشان این است که شعر انقلاب نه در موضوع بلکه در موضع با شعر ولایی متفاوت است!
• حال آنکه اگر به هاشمیات کمیت (سیر منطقی برائت) یا قصائد اعتراضی دعبل یا شاعران معاصر معصوم چنانکه باید و شاید پرداخته میشد، این دودستگی نیز در ذهن دوستان پیش نمیآمد.
• یکی از تبعات رونمایی گرفتنهای مکرّر برای کتابی که نویسندهاش موضع درستی در مسائل روز مثل قضیه فلسطین، فتنه زن زندگی آزادی و غیره اتّخاذ نکرده، جز هدر رفت بودجهای که علی القاعده باید مصروف مقاصد دیگری میشد _ و شاعران مشهد از آن بیبهره هستند همیشه_ این است که دارد قدم نادرستی در تبیین همان مسئله فوق برمیدارد!
• شاید ورود به مسئله اخیر، داد بعضی را درآورد طبق معمول و تکفیرمان کنند امّا امیدوارم جایی این چرخه نادرست متوقف شود...
#مسعود_یوسف_پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
• اجمالا با این سخن موافقم منتها فال گرفتن مدلول آن دلیل نیست.
یکی از ساحتهای شعر حافظ، حساب ابجدی و ارزش عددی کلمات و چینش غزلیات اوست که الگوی تفألی ساختهست.
شرح این مهم را ندیدم جایی در کتب حافظ پژوهان. ضمن اینکه تفال دقیق به دیوان حافظ خودش از رموزیست که نمیتوانم اینجا بگویم منتها آن را در نجف از یک بزرگواری آموختم و شرطش این بود تدریس یا نقل نکنم.
• خلاصه آنکه این حساب ابجدی بسیار دقیق است. شماره غزل، بیت شاهد، جمع کردن شماره غزل به شکلی خاص و همه اینها در فهم ساختار تفالی دیوان حافظ موثر است.
نمونه بسیار آشکار از کاربرد ابجدی و زبان رمز حافظ، آنجا که میگوید:
می دوساله و معشوق چارده ساله
همین بس است مرا صحبت صغیر و کبیر
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8