30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادشاه برکه ها منتشر شد!
💠 در این پادکست، سفری علمی به هایکوی ژاپن و سه مکتبش داریم. مکتب دانرین، تیمون و شفو.
همچنین در مورد ماتسو باشوی بزرگ، ریتوریک ژاپن و ادبیاتش توضیحاتی دادیم...
نخستین پادکست از مجموعه « مقولات »
• استاد یوسف پور
👈 تخصصی ترین پایگاه ادبیات را دنبال کنید:
https://eitaa.com/madras_8
33.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مقدمه فصل دوم دوره پرمخاطب #نردبان با بیشترین درصد رضایت هنرجو!
🔻مدرس دوره: استاد یوسف پور
[ این دوره بروز رسانی خواهد شد ]
• تعداد قسمت ها: 40
• فصل ها: دو فصل. منطوق | مضمون
• فرمت ویدیوها: mp4
• میانگین زمان هر ویدیو: 15 دقیقه
• پشتیبانی، تمرین، ارتباط با استاد: دارد
• دریافت دوره
💠 #نظر_هنرجو | نردبان
• این پیام، یعنی دوره ما برای کارشناسان ارشد ادبیات هم مفیده.
و دوره ای که در فاز مقدماتی، هم برای عموم مردم و شاعران و هم برای معلمان ادبیات (نزدیک به چهار هنرجوی ما استاد ادبیات هستند) و هم برای دانشجویان این رشته مفید باشه، کیمیاست!
💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات
https://eitaa.com/madras_8
💠 سیر تطور | مسعود یوسف پور
آنچه این حقیر با بررسی سیر تطور مکاتب یافتم، مضمون در خراسانی به تعریف دکتر کامیار نزدیک است که گاه در منطوق رخ می دهد. آن هم به دلیل غنایی بودن بافت کلام است.
مضمون در عراقی، طبق قول ژان پیر ریشارد؛ به نفس رابطه و موضوع اطلاق می شود.
مضمون در هندی اما سه نوع متفاوت دارد؛ مضمون یابی ( صائب ) مضمون رسانی ( کلیم ) و مضمون بستن ( بیدل ).
بیدل آنجا که بیت نتیجه یا مثل را به نحو درست کلام و دور از اغلاق ارائه داده، شاهکار آفریده...
• به بیت زیر توجه کنید:
آنجا که ادب
قابل دیدار پرستی ست
واکردن مژگان
کم از آغوش نباشد
مصراع اول، تابع قاعده خود بیدل است که از آن به طرز خیال یاد می شود. همه طرز خیال هم یعنی عقال بستن بر پای لفظ که درک معنا را عذب کند.
ساحت ادب را قابل پرستیدن «دیدار» می داند و مصراع نتیجه آن یک امر فوق العاده ست...وا کردن مژگان کمتر از آغوش نیست!
این یعنی رشد همان ادب عراقی در بستر ایماژیسم هندی! و ارتقاء سنت های رایج در یک مکتب. همان امری که دغدغه اش موجب شد پایان نامه دکتر قیصر امین پور برآن بنا شود.
👈 تخصصی ترین پایگاه ادبیات ولایی را دنبال کنید:
https://eitaa.com/madras_8
💠 قریحه شاعر | ابن خلدون
« بدان که قریحه چون پستان است، چندان که بدوشی اش شیر افزون گردد و چون فروگذاریش بخشکد!»
مقدمه ابن خلدون، جلد دوم صفحه 1225.
این نکته ذیل اصل یازدهم شعر و شاعری مطرح شده و در باب کثرت تمرین است. هدایت هم در باب نویسندگی « زیاد نوشتن و مشق کردن» را الزامی می داند.
💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات
https://eitaa.com/madras_8
💠 #نظر_هنرجو | دوره امکان
با فضل و لطف الهی، در مسیری خطیر قدم زدیم و شکر خدا لطف دوستان رفیق راه ماست.
به نظر این هنرجوی بزرگوار، مشاهده دوره امکان بر اهل قلم واجب است!!
🔗 شرکت در دوره، مشاوره یا سوال
💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات
https://eitaa.com/madras_8
💠 #نظر_هنرجو | نردبان
دوره تخصصی نردبان در 23 قسمت، یکی از دوره های ویژه ادبیات است که برای عموم علاقمندان مفید و قابل استفاده است.
جهت مشاهده نظرات، هشتگ #نظر_هنرجو را جستجو کنید
💠 #نظر_هنرجو | امکان
دوره تخصصی امکان از دوره های ویژه ادبیات ولایی است و بزرگترین دانشنامه ولایی!
جهت مشاهده نظرات، هشتگ #نظر_هنرجو را جستجو کنید
💠 #نظر_هنرجو | نردبان
سرکار خانم سادات از کرج که پک فیزیکی سفارش داده بودند، بهمراه هدیه ای امروز به دستشان رسید.
سرمایه ما همراهی شما و نظرات ارزنده شماست!
💠 اقتراح | بازی مضمونی
در کتب از این دست طبع آزمایی ها آمده ست، مخصوصا از شاعران سبک هندی.
مرحوم استاد شکوهی، در جمع ما بسیار از خواص «اقتراح» و «مطروحه» یاد می کردند و برای دوستان شاعری که میخواهند ساعاتی دور هم باشند، به جای مافیا یا بازی های عبث دیگر بسیار مفید است.
میگویند وقتی ذهن در ترکیب کلمات بیگانه از هم متبحر شود قطعا در کلمات آشنا استاد خواهد شد.
🔻 عموما چهار واژه بیگانه از هم توسط افراد پیشنهاد می شود و شاعران طبق دقیقه معینی باید بیت یا رباعی بگویند.
• در مجلسی به ملک الشعراء بهار این چهار لفظ پیشنهاد شد:
تسبیح، چراغ، نمک، چنار
• بهار سرود :
با خرقه و تسبیح مرا دید چو یار
گفتا ز چراغِ زهد ناید انوار
کس شهد ندیده است در کام نمک
کس میوه نچیده است از شاخ چنار
💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات
https://eitaa.com/madras_8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهادت حضرت حمزه | استاد موید خراسانی
• ای قامتِ بلند رشادت به هر زمان
كوتاه بود عبای پيمبر برای تو
🔻 دو گریز در یک بیت، تعلیل هنری حذف عین از وزن، تضاد و کلی اتفاق در یک بیت!
«چرا درس نمی گیریم از اساتید اعتقاد و بیان؟»
استاد یوسف پور
💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات ولایی
https://eitaa.com/madras_8
💠 صفحه ما در اینستاگرام
پس از گذشت یک ماه از شروع فعالیت، به ۳۶ هزار بازدید از پست رسیدیم که قطعا مرهون لطف شماست.
اینستاگرام مدرس هشت
💠 بیست سوالی مضمونی
این کارگاه در سال ۱۴۰۰ بود و برای دوستان متوسطه دوم در مدرسه منجی برگزار شد.
یکی از جلسات آن تحت عنوان « بیست سوالی مضمونی» بود که نکات جالبی در راه کشف و استخراج بیان کردیم.
این قسمت را با لینک مستقیم دانلود کنید👇👇
https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/emkan/bist.m4v
• استاد یوسف پور/ سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ / مدرسه منجی «مشهد»
💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات
https://eitaa.com/madras_8
💠 باران | حسین منزوی
به مناسبت وضعیت آب و هوا، بسیاری از دوستان در صفحات مجازی خود، وضعیتی بارگذاری می کنند و بیتی با مضمون باران قرین آن می سازند.
من با مضمون باران، مضامین زیادی در خاطر دارم. اما آن بیت که کالنقش فی الحجر در سینه ام ثبت است از منزوی است:
شتک زده ست به خورشید، خون بسیاران
بر آسمان که شنیده ست از زمین باران؟
حقیقتا در قلمروی مضمونی باید گفت « زمین شد شش و آسمان گشت هشت »
💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات
https://eitaa.com/madras_8
💠 حکایت دنیا | ملا مهرعلی خوئی
در احوالات مُلا آمده که روزی مقابلش دو کودک بر سر گردویی نزاع داشتند، یکی از کودکان با چوب به چشم دیگری می زند و متواری می شود.
ملا جلو می رود و گردو را می شکند. چون گردو را از مغز تهی می بیند، ناگاه می زند زیر گریه....
می پرسند چرا گریه می کنی؟
می گوید این گردو پوچ بود! و مَثَل دنیا همین گردوی پوچ است که جماعتی بر آن نزاع دارند...
• از صائب است:
جهان، استخوانی ست بی مغز صائب!
به پیش سگ انداز این استخوان را!
📝 @madras_8 | پایگاه تخصصی ادبیات
8-lahnshenasi.mp3
33.28M
💠 لحن شناسی | جلسه هشتم کارگاه فن بیان
🔗 در این ویس، اجمالا با بحث جایگاه واج در موسیقی کلام آشنا می شویم.
این دوره سال 1398 برگزار شد.
• مدرس: مسعود یوسف پور
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
47.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 یازده قانون ابن خلدون | قسمت سوم دوره #امکان
🔥 حتما مشاهده کنید!
👈 این یک قسمت از دوره کامل امکان هست برای عزیزانی که مایل بودند بیشتر در باب دوره بدونن
🎁 این دوره رو با تخفیف ویژه می تونید تهیه کنید!
از کجا؟ 👈 از این لینک
#ابن_خلدون | مدرس هشت
💠 #اتیمولوژی | ابریق
• ابریق، بمعنی ظرف سفالین است و طبق نظر مفسرینی مثل طوسی و ابن درید، معرب است و اصل آن در فارسی « آبریز» است.
این کلمه تنها یکبار و به صورت جمع در قرآن کریم سوره مبارکه واقعه بکار رفته و در شعر شاعرانی چون اعشی و ابونواس دیده شده است.
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 بر همه معنا صادق | خاقانی
• گویند خاقانی مدعی است که از تمام معنای کلمه در شعر بهره جسته...
مصادیق فراوانی دارد که یکی از آنها را در کتاب اخیرم به نام بازآرایی آورده ام:
در ده رکابِ می، که شعاعش عنان زنان
بر خنگ صبح، برقع رعنا برافکند
نخست رکاب، هم بمعنی رکاب اسب با توجه به معنای اسب داشتن خنگ، هم جام شراب به تناسب می، هم حلقه به تناسب دیگر معنای خنگ.
خنگ هم بر معنای مست، هم اسب خاکستری ( به تناسب گرگ و میش صبح ) و هم لباس سپید به تناسب برقع!
و نیز، حافظ شیراز بی شک مهندسی و معماری زبان را وامدار ذهن خلاق اوست و بیشترین وام را از خاقانی گرفته.
در خصوص همین بیت، حافظ می گوید:
• ساقی چراغ می به ره آفتاب دار
✍️ مسعود یوسف پور
«مَدرَس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 کوری | ژوزه ساراماگو
• طی سفرم به اصفهان، کتاب کوری را برای کوتاهی طریق، رفیق برگزیدم. برنده نوبل ادبیات است و کاری هم به مواضع اعتقادی او ندارم.
چیزی که باعث می شود کوری را دنبال کنید ( ترجمه مینو مشیری ) بی شک تشبیهات صوری و سبک توصیف اوست که باعث شده برخی قلم او را با گابریل گارسیا قیاس کنند.
در ابتدای امر، فردی پشت چراغ قرمز دچار نوعی کوری می شود که همه چیز را سفید می بیند...
فردی به کمک او آمده، دستش را گرفته و جلوی خانه از او می پرسد چی حالی داری؟
کور جواب می دهد: انگار در دریای شیر غوطه ورم! (از جهت سفید دیدن اشیاء)
مرد دستش را رها می کند.
اینک اولین تجربه کور اتفاق می افتد، یعنی همان مدد جستن از دست ها برای راه رفتن.
اینجا خود نویسنده، در وصف حرکت دست های کور می نویسند:
« بله!
گویا کسی در دریای شیر شنا کند! »
✍️ مسعود یوسف پور
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 #تَوَرُّق | افسر کرمانی
میرزا مهدی قلی خان کرمانی، ملقب به « افسر الشعراء»، موسس اولین محفل ادبی کرمان، دو دیوان دارد که بسیاری از سروده هایش در دسترس نیست اما مدح خاندان رسالت است. بیتی دارد که تشبیه صوری آن مرا به فکر واداشت:
چو یوسف شد نهان، خورشیدِ خاور در چهِ مغرب
وز این اندوه آمد چشم یعقوبِ جهان اعمی...
کاری به کارکرد « آمد» در مصرع دوم با توجه به رفتن خورشید و نیز موسیقی و جناس جهان و نهان ندارم!
صورت فلکی دلو، فرو شدن در چاه، سیاهی دیدن کور و تشبیهش به شب و موسیقی چشمِ ( چشمه ) و این موارد بسیارها بر من عذب بود!
✍️ مسعود یوسف پور
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
❌ هر چیزی را نگو، نخوان، ننویس! ❌
• ابن حِجّه حَمَوی از ادباء عرب، نقلی دارد که باید با طلا نوشت:
در غزلی که برای پیامبر ( بخوانید خاندان رسالت ) سروده می شود، باید جانب ادب رعایت گردد. شایسته نیست آنگونه که معشوق را وصف میکنند توصیف شود. نظیر سفیدی ساق یا سرخی گونه! یا امثالهم!
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
💠 نسیب غزلی | مسعود یوسف پور
• با ظهور اسلام، طبعا سنت های ادبی جاهلی دستخوش تغییر شد. یکی از آنها نسیب است که شاعر به وصف معشوق پرداخته ست.
شاعران ابتدائی مثل مالک بن عوف الیربوعی صرفا تقلیدی می گفتند و از کرامت و سخاوت می نوشتند. به مرور وقتی بیشتر با پیامبر آشنا شدند و مبانی اسلام را دریافتند، شاعران مثل طفیل بن عمرو دیگر جمالگرا نبودند و وصف مقام داشتند...
این سیر تطور خیلی درس دارد. یکی از آنها همین درک ابتدایی ست که امروزه متاسفانه بسیارانی از شاعران در همین مرحله ماندند.
شعرشان فقط جمالی یا نهایتا وصف سخاوت است که این یعنی رکود ادبی و خاستگاهش عدم مطالعه ست که از آفات است.
چیزی که ما در جلسه ای تحت عنوان «صرف الخبر» در دوره امکان به آن پرداختیم...
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
💠 نسیب غزلی | مسعود یوسف پور • با ظهور اسلام، طبعا سنت های ادبی جاهلی دستخوش تغییر شد. یکی از آنها
نسیب و تشبیب به نوعی سنت ادبی است در قصیده. نیز اطلال و دمن در شعر جاهلی و مخضرم و عباسی تا منوچهری در ادبیات ما.
نسیب به نوعی وصف معشوق است که در ابیات ابتدائی قصیده ست و در سیر تطور قصیده ولایی، نسیب غزلی جای خودش را به نسیب نبوی داده که از متدها و اصول رایج مدح در قصیده تبعیت نمی کند.
این حقیر در باب اطلال و دمن ولایی مقاله ای نوشتم که بناست در کتاب «ارباب قصائد» گنجانده شود.
در مورد کتاب هم عرض کنم هنوز چندماهی زمان می خواهد که تحقیق سه ساله خودم را عرضه کنم اما به نوعی آن را باز تعریفی سید حمیری می دانم و مجموعه یادداشت هایی بر شعر سید که باعث شگفتی خواهد شد.
💠 تطور مضمون | ترک کعبه
[ یادم است برای بسیاری از مضامین ولایی مثل لیله المبیت، دست مولا در غدیر، ترک کعبه و... سیر تطوری یادداشت کردم و دگرگونی مضمونی را رصد کردم. ]
این یادداشت ها برای آن مهم هستند که عبور از عصر صرف الخبر و رسیدن به دوره حُسن الاخبار را نوید می دهند و معیار خوبی برای سنجش مضمونی در روزگار ماست!
• دیدی که دهانِ کعبه هم وا مانده
لا حَولَ و لا قُوَّه اِلّا بِالله
#یوسف_رحیمی
• همسایه ی خداست علی پس عجیب نیست
دیوار کعبه، جامه دران، «مَستِ جار» شد
#داوود_رحیمی
• کعبه وقتی که در آغوش خودش یوسف دید
خود زلیخا شد و خود پیرهن صبر درید
#سید_حمید_برقعی
• تَرَک خانه ی کعبه به دو عالم فهماند
دل که بشکست فقط جای خدا می گردد
#مهدی_نظری
• پای تو حیف بود که روی زمین رسد
کعبه شکاف خورد و در آن پاگُشا شدی
#محمد_بیابانی
هیچ دیواری نمیشد مانع راه علی
از شکاف کعبه و دروازهی خیبر بپرس
#مجتبی_خرسندی
• کوزه کعبه ترک خورده شد و قیمت یافت
تا که از ساقی خم آب بقائی بخورد!
#محمد_ناصری
• شکست بیت الله از قدوم سیف الله
غلاف پاره شد از فرط تیزی شمشیر
#علی_مقدم_عاصی
این حقیر هم در ولادت حضرت صدیقه نوشتم:
• شب میلاد تو نه! پیشتر کعبه ترک برداشت
خدا ای مادر خلقت! برایت کادو وا کرده
در باب دو بیت اخیر، یعنی شعر جناب ناصری و مقدم؛ نکاتی را در باب زیبایی شناختی عرض خواهم کرد.
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0