♨️ بلاغت
• وقتی میگوییم شعر باید به درک عوام نزدیک باشد و برای خواص هم عمقی داشته باشد مثالش در روزگار ما در حوزۀ بافت اثر میشود این بیت فاضل که:
که گفتهاست که من شمع محفل غزلم
به آب و آتش اگر میزنم بخاطر توست
• تناسب شمع با آب و آتش
• موسیقی «اگر میزنم» کاملا در بافت، کلمه «گرم» را متبادر میکند که با شمع و آتش سنخیت دارد.
این مورد آخری همان پرداخت عمقی و لایهای بافت است که خواص را درگیر میکند و تحسین آنان را درپی دارد.
امری که مهم است این است که این پرداخت نباید بوی تصنع بدهد. یعنی همین موسیقی لایهای که میبینید...
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
چندیپیش به توصیه برادر عزیزم مجتبی خرسندی شروع به مطالعه این کتاب کردم:
کتاب «چیستی و چرایی ادبیات قدسی»
درآمدی بر روشنامۀ ادبیات آئینی
از طاقچه هم میتوانید تهیه کنید...
چندین بحث گرهگشا دارد این کتاب.
قبل از اینکه بحث جدید را مطرح کنم، مطالعه کتاب را الزامی میدانم.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
در نگاه اول، اسم کتاب یک فاجعه ادبیست:
«من ندانستم چه شد شعر سرودم»
اما وقتی دو سه غزل از کتاب را میخوانی، پی میبری این اسم چقدر دقیق و فنّی بودهست. مثلا این بیت:
در بازی شطرنج عشق
دل مات گشت و کیشتر
این است قمار عاشقی
تاسش بود جفت شیشتر!
حقیقتا هم شاعر نمیداند چرا شعر سروده در حالی که وزن را بلد نیست.
ولی اگر من بودم نام کتاب را میگذاشتم:
من ندانستم چه شد چاپ کردم!
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
مخلص کلام اینکه نوع «تکرار» مهمه
تکرار لفظ با معنا یا مضمون متفاوته
چه چیزی تکرار شده؟
اگر لفظ و گونهای ادون از معنای اولیهست بله قطعا شاعر باید فکری کنه
ولی اگر صرفا تکرار متوجه مضمون شده، باید بافت رو تقویت کرد. (تمارین چگالی معنایی یاکوبسن در دوره #مترو_معیار ناظر به تقویت همین گونهست)
مَدرَس/ ۸
مخلص کلام اینکه نوع «تکرار» مهمه تکرار لفظ با معنا یا مضمون متفاوته چه چیزی تکرار شده؟ اگر لفظ و گون
مطالعه سیر تطور مضمون خیلی مفیده...
مثلا من قبلا سیر تطور مضامین امروزی در مورد شکاف کعبه رو آورده بودم:
https://eitaa.com/madras8/117
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب]
🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو
✅ بالاترین و بهترین خروجیهای ادبی
✅ کارگاه نقد فعال
✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو
✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور
✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی
✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد
👇از اینجا وارد شوید 👇
https://eitaa.com/madras8
┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
♨️ کژتابی در شعر آئینی
• استاد علی مقدم (عاصی)
✓ بخش اول:
https://eitaa.com/sheikh_ali_moghaddam/4468
✓ بخش دوم:
https://eitaa.com/sheikh_ali_moghaddam/4469
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
• در فرهنگ ژاپن کلمهای وجود دارد که شگفتانگیز است: "ایکیگای".
مفهوم این کلمه این است: «دلیلی که صبح ها برای آن برمیخیزم»
نگاه کنید به خودتان، چرا امروز از خواب بیدار شدم، دلیلش را پیدا کنید، برایش راه بروید، نفس بکشید و زندگی کنید.
📕 ایکیگای/ هکتور گارسیا
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
هدایت شده از شعر هیأت
دوری تو را بهانه کردن خوب است
شِکوِه ز غم زمانه کردن خوب است
از دیده به جای اشک، خون میگریم
یلداست... انار دانه کردن خوب است
📝 #مسعود_یوسفپور
✅ @ShereHeyat
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
💠 #جایگاه_زن | نزار قبانی
قبانی در شعری، بسیار موجز و عذب، سوالی را در لباس یک واج آرایی بسیار دقیق مطرح می کند که:
• وَلکن لا أحدَ یَعرفُ لِماذا لایوجَدُ باِلشّطرنجِ ملکةٌ
وَ یوجَدُ مَلِکٌ فقط؟
• و اما هیچ کس نمی داند چرا در شطرنج، ملکه ای نیست و تنها شاه وجود دارد...
این تکرار واج لام که خود بر تاکید جنبه پرسشی دلالت دارد، سوالی ست که ممکن است برای کسی صورت وقوع نپذیرفته باشد و قبانی در واقع از یک امرِ پذیرفته، در جهت اعتلای مضمونی و محتوایی استفاده می کند. شعر همین است! عنتره وقتی برای اولین بار لفظ شعر را در معلقه بکار بست که:
هل غادر الشعراء من متردمی...
مقاییس می گوید به این جهت است که شاعر هیچ امری را بدون موشکافی رها نمی کند!
قبانی نیز از دل مضامین یا تصاویر قدیم، روی به صورت جدید و نحو بی نظیری می آورد.
جوابی می دهد خواندنی، کوبنده و قاطع که یقه ام را تا کنون رها نکرده...
می گوید:
• لأنَّ المرأةَ لاتُصلِحُ أن تَکون لُعبةً!
• چون زن بازیچه نیست!
✍️ مسعود یوسف پور
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0