👑 ارباب معانی
[ مضمون در سبک هندی
جهانبینی فاضل نظری
فرم در کتاب گریههای امپراطور]
👈 این رویداد ۹۰ دقیقه و تصویری است و مثل سایر دورهها، آفلاین و با لینک دائمی_نیمبهاست.
ثبت و دریافت رویداد:
https://eitaa.com/Madras_Admin
ایتا / تلگرام / اینستاگرام / سایت
🪶 «حواصیل منتشر شد»
[ وزن در مکاتب ادبی
اسم عروض پارسی
وزن و عروض کاربردی ]
👈 این رویداد ۱۰۰ دقیقه و تصویری است و مثل سایر دورهها، آفلاین و با لینک دائمی_نیمبهاست.
ثبت و دریافت رویداد:
https://eitaa.com/Madras_Admin
ایتا / تلگرام / اینستاگرام / سایت
مَدرَس/ ۸
👑 ارباب معانی [ مضمون در سبک هندی جهانبینی فاضل نظری فرم در کتاب گریههای امپراطور] 👈 این رویداد
دوستان عزیز!
خیلی از مباحث این رویداد مثل « #مضمون_پایه » در واقع بسیار عمیق و درازدامن است.
ما سعی میکنیم بعضی از مقالات مرتبط را در کانال اختصاصی #قفسه منتشر کنیم اما انتظار رفرنس دقیق نداشته باشید.
مثلا همین مضمون پایه، استنباط من از بخش افول سبک هندی و پیدایش دورۀ بازگشت است که در کتاب سبک شناسی ملک الشعرا آمده، منتها تحت این عناوین نیست و باید مجموع چند کتاب و مقاله رصد شود تا بتوان به چیزی استنباط کرد.
📝 مسعود یوسف پور
💠 خمیازه | #مضمون
• کلیم:
خمیازه در بهار ز گل بیشتر کشم!
(ایهام؛ استعاره؛تناسب معناییِ یازه و کشیدن)
• سلیم:
عاشقان یک دو قدم رفتن و برگشتن را
در ره کوی تو خمیازۀ پا می گویند
( ترکیبسازی )
• صائب:
خمارآلود از خمیازه در خمیازه می افتد
(مصرع مثل؛ واقع)
•مگو پوچ تا نشنوی حرف پوچ
که خمیازه خمیازه می آورد!
(ساحت حِکمیِ مضمون)
ایتا / تلگرام / اینستاگرام / سایت
1-عنصر جادویی.mp3
7.29M
38.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞 تماس ناشناس
قسمت آخر مجموعۀ «غیر قابل مشاهده»
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
❌ رویدادهای مدرس هشت، مقدماتی نیستند!
فقط برای عزیزانی مناسبند که یا دورههایی مثل نردبان و معادن را مشاهده کردند یا در سطوح پیشرفتهای از ادبیات هستند!
مَدرَس/ ۸
🪶 «حواصیل منتشر شد» [ وزن در مکاتب ادبی اسم عروض پارسی وزن و عروض کاربردی ] 👈 این رویداد ۱۰۰ دقیقه
💠 #حواصیل
[ در این رویداد حدودا دو ساعته، سراغ بحرهای معروف و رمزگشایی و کاربرد آنها رفتیم ]
دوستان شاعر اکثرا از اسم بحرها یا زحاف هنوز میترسند که این رویداد خیلی میتواند مفید باشد.
👈 چرا بحر هزج مهمترین بحر ادبیات پارسی است؟
👈 زحافها چه قابلیتی به ارمغان میآورند؟
👈 رابطه پدر و فرزندی در اوزان دوری و زحافات آنها چیست؟
👈 دلیل نامگذاری بحرها به رمل، مجتث، مضارع، خفیف، منسرح و...
👈 اختلاف روش خانلری
👈 علت نامگذاری زحافهایی مثل حذف، قصر، اسباغ و...
🔥 ثبت و دریافت این رویداد:
https://eitaa.com/Madras_Admin
💠 #سوانح_اوقات | رباعی
• برای شاعران خصوصا شاعران آئینی، خواندن نمونههای عالی رباعی و حفظ آن از واجبات است! این کار باعث برانگیختگی طبع میشود.
رباعی، سوانح اوقات است. هر شاعری که دل به سرایش رباعی ندهد، به گونهای به طبع خود ستم کرده است.
📚 چلۀ شعر | مرتضی امیری اسفندقه
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
💠 چرا #ادبیات | ماریو بارگاس
• بورخس همیشه از این پرسش که "فایدهی ادبیات چیست؟" برآشفته میشد. او این پرسش را ابلهانه میشمرد و در پاسخ آن میگفت "هیچ کس نمیپرسد فایدهی آوازِ قناری و غروبِ زیبا چیست." اگر این چیزهای زیبا وجود دارند و اگر به یُمنِ وجودِ آنها، زندگی در یک لحظه کمتر زشت و کمتر اندوهزا میشود، آیا جستجوی توجیهِ عملی برای آنها کوتهفکری نیست؟
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
💠 فرم در نگاه مقام معظّم رهبری
• داستان فقط گزارش نیست، چفت و بندش هم مهم است. اهمّیّت «جنگ و صلح» تولستوی یا «دُن آرام» شولوخوف به خاطر این است که چفت و بند داستانی اینها خیلی محکم است؛ یعنی همهجای داستان، صحیح پیش آمده است.
شعر هم همینطور است. یک شعر، غیر از #انسجام عرضی، انسجام طولی لازم دارد؛ حتّی در غزل.
#قصیده از قصد است؛ یعنی شما مقصدی دارید؛ بنابراین هربیتی دنبال بیت دیگر است و یک توالی طبیعی دارد_در #غزل این توالیِ طبیعی وجود ندارد اما به این معنی نیست که به هم ربط نداشته باشد.
اگر غزل انسجام نداشت، امکان نداشت چنین جابیفتد.
زیبایی بمیزان زیادی به انسجام و هماهنگی و همنواختی و همآوایی ارتباط دارد.
📝 دیدار گروه ادب و هنر رادیو
پنجم اسفندماه سال ۱۳۷۰
👈 کارگاه فرم
👈 سایر دورههای مدرس هشت
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
🪧 #اعلانات
• امشب، دورۀ «راهبرد» منتشر خواهد شد:
• سخنان مهم مقام معظم رهبری از سال ۶۱ تا ۱۴۰۲ پیرامون شعر
• راهکارهای ارتقاء زبان
• مرزهای ادبی
• شش ویژگی زبان فارسی
• نه نکته در باب درون مایهها
• نظر رهبری در مورد ترکیب سازی
• نگاه رهبری به ادبیات غنایی
• نگاه رهبری به مکاتب ادبی
• ظرفیتهای زبانی
...
[🔥 این کارگاه را از دست ندهید! ]
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
[ راهبُرد ]
🔥 کارگاه جدید مدرس هشت
[ #شعر و #زبان و شاعران در نگاه مقام معظّم رهبری ]
نوع دوره: محتوای دانلودی _ صوتی
تعداد جلسات: ۱۲ جلسه
مدت دوره: ۱۸۰ دقیقه
لینک توضیحات کامل دوره در سایت
🎁 هدیه دوره در ایتا: 89,000
• ثبت نام و دریافت آنی دوره
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
مروری بر یازده دوره مدرس هشت:
• نردبان [کارگاه شعر و شاعری]
• معادن [کارگاه مضمونیابی]
• امکان [کارگاه شعر آئینی]
• بی نفخ صور [تحلیل و تطبیق شعر محتشم کاشانی]
• عبارت [تحلیل آثار سید اسماعیل حمیری]
• گوشۀ انزوا [دربارۀ فرم و نقد ادبی]
• ساحت فصاحت [کارگاه تکنیک]
• اقلیم مردگان [پلی به زبان هنری]
• راهبرد [شعر و شاعری در نگاه رهبری]
• حواصیل [رویداد وزن و عروض]
• ارباب معانی [رویداد مضمونی]
• راهنمای دوره ها
• ثبت و دریافت:
@Admine8
💠 #تکنیک | چطوری بنویسیم
• جان گریشام نویسندۀ مطرح انگلیسی میگوید:
« نویسندگان هنگام نوشتن از کلمات زیادی استفاده میکنند! چرا که نه؟ کاغذ زیادی در دسترس ماست و محدودیتی نداریم اما بهتر است هر جمله را سه بار بخوانید و کلمات اضافی را حذف کنید.»
• ابن خلدون در مقدمۀ شاعری از آن به «تنقیح» یاد کرده است.
• مرحوم سیّدحامد حسینی (راوش) روزی در منزلش غزلی برایم خواند. گفت این ویرایش هفتم غزل است! میگفت همین ردیف و قافیه را هفت بار نوشتم و خط زدم و هربار به درک بهتری رسیدم.
[ اینجا هم از تنقیح گفتیم ]
«تنقیح» لازمۀ هر اثر است | مدرس هشت
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
47.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 یازده قانون ابن خلدون | قسمت سوم دوره #امکان
🔥 حتما مشاهده کنید!
👈 این یک قسمت از دوره کامل امکان هست برای عزیزانی که مایل بودند بیشتر در باب دوره بدونن
🎁 این دوره رو با تخفیف ویژه می تونید تهیه کنید!
از کجا؟ 👈 از این لینک
#ابن_خلدون | مدرس هشت