🔰یادداشت محقق
✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(بخش اول)
🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کردهاند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق».
🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بیشک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است.
1️⃣وجه اول: محتمل است که صاحب جواهر در فطحی بودن عمار تردید داشته باشد....
2️⃣ وجه دوم: در باب رجال، مبانی در پذیرفتن شهادات مختلف مطرح است. برخی مانند صاحب معالم آن را مانند باب شهادات در امور دیگر میدانند که بینه معتبر است....
3️⃣وجه سوم: همان طور که در باب شهادات، اگر شاهد هنگام أدای شهادت فاسق باشد در اعتبار قولش تأثیرگذار است ولو قبل یا بعد از شهادت عادل باشد، در باب روایت هم، عدالت و فسق راوی هنگام اخذ و استماع روایت از او در اعتبار روایت تأثیر گذار است....
4️⃣وجه چهارم: دوره فطحیگری خیلی کوتاه، قریب به هفتاد روز بوده که با فوت زود هنگام عبدالله أفطح به پایان میرسد...
5️⃣ وجه پنجم: در عطفهایی که در اسانید واقع می شود، گاهی کسی دو طریق به یک کتاب، یا به یک شخص دارد که گاهی هر دو طریق از نظر مقدار واسطه مساوی هستند و گاهی یک طریقش اعلای از طریق دیگر است که در اصطلاح، نسبت به دیگری علو سند دارد.
طبق توضیحات فوق، چند احتمال در عطفهای سند روایت عمار، «حسن بن محبوب عن هشام بن سالم و الحکم الاعمی عن عمار ساباطی عن ابی عبدالله علیه السلام» داده می شود که طبق برخی از آنها روایت صحیحه می شود و طبق برخی روایت موثقه.
✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/w24169
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
🔸قابل توجه مسئولین محترم حضور و غیاب
لطفا لیست حضور و غیاب مهر و آبان ماه را هر چه سریعتر به حاج آقای حسنی تحویل دهید.
💠 منابع حکم شرعی از دیدگاه ابن ادریس حلی در سرائر
به نظر ابن ادریس، احکام فقهی را میتوان از چهار طریق کتاب، سنت متواتر، اجماع و عقل به دست آورد. البته طریق عقلی وقتی دلیل محسوب میشود که فقیه از سه طریق دیگر دلیلی نداشته باشد.
کتاب
استدلال به آیات الأحکام در سرائر جایگاه ویژهای دارد؛ چنانکه ابن ادریس در موارد فراوان در استنباط حکم شرعی به سراغ قرآن رفته و با استفاده از قواعد و ادبیات عرب....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZKetabshenasi
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
💠يا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفآءٌ
جهت سلامتی عالمان و خدمتگزاران به مکتب نورانی اهلبیت "علیهم السلام" و صحت و عافیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله، هدیه به محضر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، هفت مرتبه سوره مبارکه حمد را قرائت میکنیم.
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
غفاری -اخلاق.mp3
9.04M
💠 #درس_اخلاق
🎙استاد حاج آقای سید طاهر #غفاری
📌موضوع: محبت و دلسوزی نسبت به شیعیان و دوستداران امیرالمومنین علیه السلام
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
.. با دوست علی علیه السلام دوستى كن، هرچند که او قاتل پدر و فرزندت باشد، و با دشمن او دشمنى كن، هرچند که او پدر یا فرزند خودت باشد.
📚الأمالي( للصدوق)؛ ص۱۱
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
#دو_خط_روضه
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم ...
ای کشتی نجات! تویی مایه ی حیات
ما بی جهت تو را به رُخ یَم نمی کشیم
شرط گرفتنِ پرِ شالاَت..،طهارت است
ما بی وضو که دست به پرچم نمی کشیم
ما را کسی نخواست..،فدای سرت نخواست
تا با توییم..،منّت همدم نمی کشیم
از بعد آن که شمر به زلف تو چنگ زد
شانه به هیچ گیسویی،محکم نمی کشیم
بردیا محمدی
🚩 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن.
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 امام حاضر
... بعد از اقامۀ نماز، حضرت نگاهى به او كرد و فرمود: «این روزها حال خوشی نداشتی، با خود گفتى كارى بهتر از اين نيست كه غسلى كنى و در مسجد حاضر شوى و با ما نماز جمعه بخوانى، بعد هم كمى احساس سبكى كردى، و وقتى من به منبر رفتم، بيماريت عود كرد»
از غیبگویی امام مبهوت شده بود، فقط توانست یک جمله بگوید: «مولای من! به خدا سوگند، از داستان من يك حرف هم كم و زياد نكردى!» ...
@zanjani_net
🔅معرفت امام، وظیفه شیعیان در عصر غیبت
عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» فَقَالَ: يَا فُضَيْلُ اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَ إِمَامَكَ لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ وَ مَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ ثُمَّ مَاتَ قَبْلَ أَنْ يَقُومَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ كَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ كَانَ قَاعِداً فِي عَسْكَرِهِ لَا بَلْ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوَائِهِ قَالَ وَ قَالَ بَعْضُ أَصْحَابِهِ بِمَنْزِلَةِ مَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله.
📚الكافي؛ ج۱؛ ص۳۷۱
فضيل بن يسار گويد: از امام صادق عليه السلام درباره قول خداى تعالى «روزى كه هر دسته از مردم را به امامشان ميخوانيم» پرسيدم. فرمود:
اى فضيل! تو امامت را بشناس، زيرا هر گاه امامت را شناختى تقدم يا تأخر اين امر زيانت ندهد، كسى كه امامش را بشناسد و پيش از قيام صاحب الامر بميرد، مانند كسى است كه در لشكر آن حضرت بوده است، نه، بلكه مانند كسى كه زير پرچم آن حضرت نشسته باشد. در اينجا يكى از اصحابش گفت: مانند كسى است كه در ركاب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله شهيد شده باشد.
💠 تواضع فوقالعاده
عجیب است یکی از افرادی که از نظر سواد فقهی در سطح خیلی پایین و آدم ساده و خوبی هم بود ولی متوجّه حدّ خودش نبود یعنی متوجّه نبود که مرتبه علمیاش پایین است، پیش آقای آسید احمد خوانساری رفته و گفته بود شما فرض كنيد من مجتهدم و فرض کنید حکم حاکم نافذ است، من حکم میکنم که از فلان آقا دیدن کنید.
آقای خوانساری هم که محذور داشت و از طرفی، حکم حاکم را هم نافذ نمیدانست و همچنین نمیخواست اظهار کند که تو علمیّت نداری، به آن طلبه میگوید: من خواهش میکنم حکمت را بردار! او هم مجبور میشود که حکمش را لغو کند.
📚 جرعهای از دریا؛ ج ۲؛ ص ۶۷۱
@Adropfromthesea