eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
983 عکس
95 ویدیو
125 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
مداحی.mp3
17.01M
✨جشن میلاد سرداران کربلا علیهم السلام 🎙حاج علی اصغر 📆 شنبه 28 بهمن 1402 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
💠 کیفیت سلام زیارت عاشورا ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● در قسمت سلام های زیارت عاشورا عبارت "و علی اولاد الحسین" جزء زیارت نمی‌باشد. در مصادر قدیمی این مطلب را دنبال کردم، در مصباح المتهجد بنابر نسخ معتبر آن را نیافتم. اولین بار در برخی نسخه‌های کتاب منهاج الصلاح علامه حلی این عبارت را دیدم و به نظر می‌رسد در اصل زیارت نبوده‌ است و به اشتباه افزوده شده باشد. ● توضیح این مطلب این که: ظاهرا زیارت عاشورا در اصل زیارت در حرم حضرت ابا عبد الله علیه‌السلام است و خواندن آن در دیگر جاها از باب احساس حضور در آن مرقد شریف است، همچنانکه خواندن آن در غیر روز عاشورا هم از همین باب است.بسیاری از زیارات حرم حضرت سید الشهدا علیه‌السلام (همچون زیارت وارث) سه قسمت دارد: ۱. سلام بر امام علیه‌السلام ۲. سلام بر حضرت علی اکبر آرمیده در ضریح امام علیه‌السلام ۳. سلام بر شهدا یاران امام علیه‌السلام سلام‌های زیارت عاشورا نیز دقیقا به همین ترتیب است: السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اصحاب الحسین. افزودن" و علی اولاد الحسین" از سر عدم توجه به شأن صدور زیارت است. 🔺درس خارج فقه @madras_emb
💠 می‌توان آرامش قلب امام زمان بود جَعْفَرُ بْنُ مَعْرُوفٍ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ، عَنْ حُسَيْنِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ، عَنْ أَبِيهِ أَبِي حَمْزَةَ، قَالَ: وَ اللَّهِ إِنِّي لَعَلَى ظَهْرِ بَعِيرِي بِالْبَقِيعِ إِذْ جَاءَنِي رَسُولٌ فَقَالَ أَجِبْ يَا أَبَا حَمْزَةَ! فَجِئْتُ وَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جَالِسٌ، فَقَالَ إِنِّي لَأَسْتَرِيحُ‏ إِذَا رَأَيْتُك‏ ... 📚رجال الكشي؛ ص۳۳ ... حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام ابوحمزه را طلبید، چون وارد شد حضرت به او فرمودند: إِنِّي لَأَسْتَرِيحُ‏ إِذَا رَأَيْتُك‏؛ من آرامش و آسایش می‌یابم وقتی که تو را می‌بینم. 📚منتهی الآمال؛ ج۲؛ ص۳۱۰ @madras_emb
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ سی‌ام بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● استاد ما مرحوم آقای داماد از نظر دقت نظر و استقصای مطالب، بسیار ممتاز بود. و افرادی در درسشان حاضر می‌شدند که طالب مسائل دقیق علمی بودند و سطح فهمشان از سطح عموم بالاتر بود. از این رو شاگردان مرحوم آقای داماد از نظر کمیت زیاد نبودند ولی از نظر کیفیت ممتاز بودند. ● مرحوم آقای داماد در بسیاری موارد از روایات مطالبی را استفاده می‌کردند و مشکلاتی را که دیگران طبق قواعد نمی‌توانستند حل کنند، حل می‌کرد. ● به نظرم آقای خویی محقق تر از آقای داماد و آقای داماد مدقق تر از آقای خویی بود. در ریزه کاری و موشکافی مطالب آقای داماد ترجیح داشت و در مبانی کلی آقای خویی مقدم بود. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۶۱ و ۶۶۸ @madras_emb
💢 منکر ضروری دین (۱) ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔹 راجع به انکار ضروری، مطلبی هست که همه کتابها دارند؛ شیخ انصاری، حاج آقا رضا همدانی، آقای حکیم و آقای خویی دارد و قبلش هم محقق اردبیلی دارد. می‌گویند: لازم نیست مورد انکار ضروری باشد، بلکه اگر کسی یقین داشته باشد که مطلبی را پیغمبر فرموده ولی منکر شود، انکارش کفر می آورد. معیار را انکار همراه با یقین می‌دانند و درباره روایاتی که برای اثبات کفر منکر ضروری مورد استدلال قرار گرفته‌اند، بسیاری از این آقایان می‌گویند معلوم نیست این کفر بخاطر انکار ضروری باشد، بلکه چون یقین دارد پیغمبر فرموده و انکار کرده کافر شده است. چیزی را که یقین داشته باشد (ضروری باشد یا غیر ضروری) اگر انکار کند، کفر می‌آورد و در مقابل اگر ضروری را یقین نداشته باشد و انکار کند، کفر نمی‌آورد. 🔹مرحوم آقای داماد روی این مبنا مشی نمی‌کرد و می‌فرمود این که شخص بداند چیزی را پیغمبر فرموده است ولی در عین حال انکار کند دو صورت دارد: صورت اول: شخص می‌گوید این مطلب را پیغمبر فرموده ولی من قبول ندارم، این تکذیب پیغمبر و رسالت است و تکذیب، کفر می‌آورد؛ «ماینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی» صورت دوم: شخص هر چه را پیغمبر فرموده به عنوان حکم الله قبول دارد و هیچ مخالفتی در کار نیست، هم لفظا و هم اعتقاداً به این مطلب معتقد است، منتها می‌گوید این حرف را پیغمبر نفرموده است، ایشان می‌گوید این کذب علی الرسول است و تکذیب الرسول نیست. کذب علی الرسول روزه را باطل می‌کند اما کفر نمی‌آورد. مثلا شخص می‌داند که حجاب را پیغمبر آورده است و قلبش هم معتقد است که هر چه پیغمبر فرموده، من الله تعالی است، شهادتین هم می‌دهد، منتها می‌گوید حجاب را پیغمبر نیاورده، این آخوندها درست کرده‌اند و به پیغمبر نسبت داده‌اند، این فسق می‌آورد و روزه اش را باطل می کند، اما کفر نمی‌آورد. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۱۶-۱۷ @madras_emb
📣 قابل توجه اساتید و طلاب محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ 📌ان شاءالله مدرس فقهی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲ و ۳ اسفند و شنبه ۵ اسفند، باز و کلاس ها برقرار است. 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی مهدویت 🔹جلسه هفتم 🎙سخنران: حجة الاسلام و المسلمین سیدرضا هاشمی گلپایگانی 🗓 چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۴۵ 📍مدرس یک 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 علائم ظهور ● نشانه‌هایی که در احادیث برای ظهور امام عصر عجل الله فرجه ذکر شده، هیچ کدام قطعی‌الوقوع نیستند. یعنی از آن جهت که این علائم بداءپذیر هستند، ممکن است ظهور آن حضرت بدون ظهور هیچ یک از آن علائم واقع شود یعنی تا قبل از وقوعشان احتمال تغییر یا حذف در مورد آنها منتفی نیست. حتی در مورد خروج سفیانی نیز با اینکه حتمی نامیده شده، اما در روایات به بداءپذیر بودن آن تصریح شده است. ● ابوهاشم جعفری از حضرت جوادالائمه علیه‌السلام سوال می‌کند که با توجه به حتمی بودن خروج سفیانی در روایات، آیا ممکن است خداوند در آن بداء کند؟ (هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُوم‏) حضرت می‌فرمایند: «بله»، بعد ابوهاشم اضافه می‌کند: پس می‌ترسیم در اصل قیام قائم نیز بداء شود! حضرت می‌فرمایند: إِنَّ الْقَائِمَ‏ مِنَ‏ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ‏ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد همانا قیام قائم از وعده‌های خداست و خداوند خُلف وعده نمی‌کند. 📚 الغيبة للنعماني؛ ص۳۰۳ @zanjani_net
🔆 والْفَضْلُ ما شَهِدَتْ بِهِ الأعْداءُ محمد بن محمد بن سليمان عن يوسف بن موسى القطان عن جرير عن مغيرة قال‏ قال معاوية من أحق الناس بهذا الأمر؟ قالوا أنت. قال لا أولى الناس بهذا الأمر علي بن الحسين بن علي جده رسول الله و فيه شجاعة بني هاشم و سخاء بني أمية و زهو ثقيف. 📚 بحار الأنوار؛ ج‏45؛ ص45 مغیره گوید، معاويه (لعنة الله علیه) از اطرافيانش پرسيد: به نظر شما چه کسی سزاوارتر از همه به خلافت مسلمین كيست؟ اطرافیان گفتند: شما. معاويه گفت: خير، سزاوارترين مردم به خلافت، على بن حسين (عليهما السّلام) است كه جدّش رسول خداست و شجاعت و دلاورى بنى هاشم، سخاوت و شکوه و جلال قبیله ثقيف در او جمع است. گویی هنوز چشم پدر در قفای اوست میدان‌ نرفته اهل حرم در عزای اوست پایین پای قبر پدر خفته با ادب این عذرِ برنخاستنش پیش پای اوست. @madras_emb
هاشمی-مراسم ولادت حضرت علی اکبر-12.2.MP3
20.93M
❇️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت" 📋جلسه هفتم: انگیزه های یاد امام زمان علیه السلام در دوره غیبت 🎙 حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا 📆 چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیه‌السلام" @madras_emb
💢 تعبیر «لا بأس به» ● تعبیر «لا بأس به» به خودی خود، بر نفی عیب دلالت می‌کند و با توجه به اینکه در دانش رجال، راویان از نظر شرایط قبول خبر بررسی می‌شوند، این تعبیر نفی کننده هر گونه عیبی است که مانع از قبول خبر راوی باشد؛ از این رو، مفاد آن با مفاد لفظ «ثقة» یکسان است؛ مگر آنکه قرینه خاصی نشان دهد این تعبیر، منحصر به بخشی از مفاد لفظ «ثقة» (صدق، ضبط، صحت مذهب) است؛ البته، از تعبیر «لا بأس به»، مرتبه بالای وثاقت فهمیده نمی‌شود. 📚 استناد، ص۳۵۳ @madras_emb