eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
983 عکس
95 ویدیو
125 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 واقفه؛ کِلاب مَمْطُوره ● «واقفه» در اصطلاح عام، برای همه فرقه هایی به کار می رود که بر امامی توقف کنند و شهادت آن امام و جانشینی فرد دیگر پس از ایشان را نپذیرند؛ «سبأیّة» و «ناووسیّه» و «مولّفة» این گونه اند. ولی مراد از واقفه در کتب رجالی، اصطلاح خاصۀ آن، یعنی توقف کنندگان بر امامت امام کاظم علیه السلام است. ●فرقه واقفه به چند گروه تقسیم شده اند: گروهی از آنان معتقد شدند امام کاظم علیه السلام، مهدی قائم است و از دنیا نمی رود تا آنکه شرق و غرب را به تصرّف خویش در آوَرَد و زمین آکنده از جور و ستم را با عدل و داد پُر سازد. برخی از اینان، بر این باور بودند که امام رضا و امامان پس از ایشان علیهم السلام، امام نیستند؛ بلکه خلفایی هستند که یکی پس از دیگری می آیند تا هنگامه خروج امام کاظم علیه السلام فرا رسد؛ از این رو، پذیرش خلافت ایشان برای مردم لازم است ... . ● در میان امامیه همه گروههای واقفه به «ممطوره»(۱) نیز معروف شدند. ——————— ۱. سبب این معروف شدن این بود که علی بن اسماعیل میثمی و یونس بن عبدالرحمن با یکی از واقفه مناظره می کردند؛ هنگامی که سخن میان آنان اوج گرفت، علی بن اسماعیل رو به وی کرد گفت: «ما انتم الّا کلاب ممطورة» (شما جز سگانِ باران خورده نیستید!) یعنی شما از مُردار بدبوترید؛ زیرا هنگامی که سگ، باران خورده و خیس می شود از مُردار بدبوتر می شود (فرق الشیعة، ص۸۲-۸۱). 📚 استناد، ص۴۶۴ @madras_emb
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 توضیحات استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری (دامت برکاته) دربارۀ انگیزه تدوین کتاب «استناد»: کتابهایی که درباره «علم رجال» نگاشته شده، روشمند نیستند. یعنی به کاربر، روش آموزش رجال را نمی‌آموزد. کسی که وارد «رجال» می‌شود باید پشتوانه‌ای از آموزش عملی داشته باشد. علم رجال یک فن کاربردی است و باید قواعد و اصولی برای کمک به دانش پژوهانی که می‌خواهند در رجال کار کنند، تدوین می‌شد. رابطه این قواعد رجال با علم رجال، مانند رابطه اصول فقه با فقه است.کتاب «استناد» با این نگاه تألیف شده است. @mfeqhi
🔅قال امیرالمومنین علیه السلام: جالِسِ العلماءَ يَزْدَدْ علمُكَ و يَحْسُنْ أدبُكَ وَ تَزكُ نَفْسُكَ. با علماء همنشينى كن تا بر دانشت افزوده، ادبت نيكو و جانت پاكيزه گردد. ❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» 📖 موضوع: صلاة جماعت 📆 پنج شنبه ۱۱ آبان 🕰 ساعت ۲۰ در دفتر معظم له برگزار می گردد. اساتید و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند. 📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵ 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ. @madras_emb
عنوان بصری، وجود خارجی ندارد ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● اینکه می گویند، عنوان بصری مشهور است، مشهور در لسان متاخرین است و الا در مصادر اصلی حدیثی و رجالی ما، عنوان بصری اصلا وجود خارجی ندارد. ● حدیث عنوان بصری یک روایت معروفی است که اولین بار در «مشکات الانوارِ» سبطِ شیخ طَبْرسی (نوه ی مرحوم صاحب مجمع البیان)، شیخ علی بن حسن بن فضل وارد شده و بعد از ایشان هم مرحوم شهید ثانی در منیة المرید از خط شهید اول نقل کرده کرده است و در هیچ یک از مصادر اولیه نیامده است. ● بعضی می گویند از روایات عامه است، ولی اصلا در کتب عامه تا آنجا که من تحقیق کردم، چنین روایتی وجود ندارد. ● در واقع مشخص نیست این حدیث از کجا در آمده؛ حدیثی که شیوه های تعبیرش با شیوه های تعبیر روایات اهل بیت علیهم السلام اصلا سازگار نیست. ● باید این چیزهای باطل را کنار گذاشت. مرحوم آسید علی قاضی معروف است که ایشان محور ریاضت هایش حدیث عنوان بصری بوده. این روشها، روشهای نادرستی است. اگر هم میخواهیم به روایات اعتماد کنیم و محور ریاضت های خود را روایات قرار دهیم، روایتهای که اصل داشته باشد و این روایت های که در مصادر اصلی نیامده را کنار بگذاریم. ● بعضی از عبارات این روایت با روایات مصباح الشریعة تطبیق می کند، ولی مصباح الشریعة هم بنابر تحقیق برای امام صادق علیه السلام نیست. شخصی نقل میکرد: خدمت مرحوم آقای بروجردی صحبت شد، ایشان فرمود: اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ، منبع ندارد. شخصی گفت: در مصباح الشریعة آمده است. آقای بروجردی فرمود: شما چطور مصباح الشریعة را حدیث میدانید، مصباح الشریعة برای شقیق بخلی [از بزرگان صوفیه] است. 🔺درس خارج اصول؛ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ @madras_emb
🔆 ملاک برتری أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ يَرْفَعُهُ إِلَى أَحَدِهِمْ علیهم السلام أَنَّهُ قَالَ: بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صَلَاةً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ حَجّاً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صَدَقَةً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صِيَاماً مِنْ بَعْضٍ وَ أَفْضَلُكُمْ أَفْضَلُ مَعْرِفَةً. 📚صفات الشيعة (للصدوق)؛ ص15 ابن ابی عمیر از یکی از امامان علیهم السّلام روایت کرده است که فرمودند: بعضی از شما [دوستداران ما] نسبت به بعضی دیگر بیشتر نماز می‌خوانید و بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر حجّ بجا می‌آورید، و بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر صدقه می‌دهید. نیز بعضی نسبت به بعضی دیگر ، بیشتر روزه می‌گیرید؛ 👈 ولی با فضیلت‌ترین شما کسی است که معرفتش [نسبت به ما] بیشتر باشد. @madras_emb
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ 📣 اسامی ممتازین حضور و غیاب در مهر ماه سال تحصیلی ۱۴۰۲ 🔹پایه ۷ 1. آقای احسان بروجردی 2. آقای احمد رحمتی 3. آقای محسن پرتوی 4. آقای محمدحسین کابلی 5. آقای محمد بخشی 6. آقای احمد رحمانی 7. آقای امیرعلی فضیلی نژاد 8. آقای محمدصادق حسین زاده 9. آقای امیر جعفری 10. آقای محمدطاها علی آبادی 11. آقای سیدمحمدجواد رحمانی 12. آقای مهدی شیاسی 13. آقای سیدحسین موسوی 14. آقای محمدهادی بهمئی 15. آقای علی زواره 16. آقای محمدصادق آقایی عطا 17. آقای محسن صفرزاده 18. آقای سیدحسین احمدی 🔹پایه ۸ 1. آقای سیدعلی سجادی 2. آقای حسن عباسی 3. آقای سیدحسین احمدی 4. آقای علی برهانی 5. آقای محمد نبی نژاد 6. آقای سیدمحمدتقی حسینی 7. آقای محمدحسین توکلی 🔹پایه ۹ 1. آقای مصطفی نقدی 2. آقای مهدی احمدلو 3. آقای علیرضا بارانی 4. آقای محمدرضا صفایی 🔹پایه ۱۰ 1. آقای محمد مهدی پورحیدری 2. آقای هاشم نجفی اردبیلی 3. آقای محمدعلی ابن الدین حمیدی 4. آقای سیدمهدی طباطبایی 5. آقای میثاق احمدی نژاد 6. آقای علی دمساز 7. آقای محمد علی اصلانی 8. آقای سیدمحمدصادق فاطمی 9. آقای محمدهادی کرخی 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 ... فاصله بسیار است. ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● در دوره‌های قبل دو چیز در میان اهل علم قوی بود: یکی در نظر گرفتن مسئولیت الهی در درس خواندن که ما مسئول هستیم و باید حلال و حرام الهی برای مردم روشن شود. از این رو با کمال احتیاط و جدیت کامل درس می‌خواندند. دوّم اینکه خود علم برای آنان مطلوب ذاتی بود. ● متأسفانه این معنا در حوزه ضعف پیدا کرده و باید این مسئولیت را حس کنیم. در غیر اینصورت آرام آرام فقه مضمحل می‌شود. ● ما اگر فقاهت صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری را با فقاهت امروز مقایسه کنیم، می‌بینیم که فاصله بسیار است. ● مرحوم آقای سیّد محمّدصادق لواسانی از پدرش مرحوم آقای سیّد ابوالقاسم لواسانی که از اعلام و شاگردان مرحوم آخوند بود، نقل کرد: منزل آقایی رفتم. آسیّد محمدصادق اسم او را نمی‌دانست ولی گفت به مسائل علمی عشق می‌ورزید (ایشان حاج شیخ علی محمّد نجف آبادی است). مرحوم آقای سیّد ابوالقاسم گفت: آن شخص مریض بود و من به عیادت او رفتم. و او گفت که شنیده‌ام آقای آخوند ملّا کاظم، «کفایه» نوشته و من می‌دانم که امروز را به آخر نمی‌رسانم، ولی دلم می‌خواهد از مطالب ایشان بشنوم و می‌خواهم شما بیان کنید. می‌گفت: من مقداری از مطالب آخوند را بیان کردم و او آن روز را به آخر نرساند. ● این حالت در میان فقها و علمای ما بوده است و امیدوارم که دست‌کم در میان اقلیتی از اهل علم این معنا حفظ شود تا در طلّاب دیگر تأثیر بگذارد. سابق در تمام مجالس بحث علمی بود و جلسه‌ای پیدا نمی‌شد که بحث علمی نباشد.¹ ————————— 1. آقایی از علمای سابق که نامش را فراموش کرده‌ام، به ساوه رفته بود و در آنجا شاگرد نداشت و برای اینکه مطالبی را که یاد گرفته است، فراموش نکند، هر روز در ساعت مقرری خطاب به ستون مسجد درس می‌گفت و در راه هم اگر به کسی برخورد می‌کرد، می‌گفت که مباحثه دارم. کار ایشان عقلایی هم بود. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج ۴؛ ص ۴۶۶ @madras_emb
🔔 کتاب "رساله غیبت" به چاپ رسید 📜 اثر مرحوم علّامه سیّد دلدار علی لکهنوی (رحمت الله علیه) 🔶 این کتاب در ردّ یک عقیده از باب هفتم کتاب "تحفه اثنی عشریه" پیرامون مهدویّت است. در این کتاب مرحوم سیّد دلدار علی، ابتدا عبارت تحفه را نقل می‌کند و قبل از پاسخگویی مستقیم به عبارات تحفه ابتدا ادله امامیه بر وجوب نصب امام را بیان می کنند، سپس شبهات اشاعره را پاسخ می‌دهند، بعد از آن با بیان عبارت "قوله قوله" به نقد و پاسخگویی به بند بند عبارت تحفه می‌پردازند و به مناسبت هم برخی از شبهات فخر رازی را جواب می‌دهند. @madras_emb
231104_0316.mp3
11.09M
✨ مدح حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🎙آقای احمد 📆 شنبه 13 آبان 1402 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
🔆 عبادت بدون اعتقادات صحیح، سودی ندارد (۲) عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) لِعَبَّادِ بْنِ کَثِیرٍ الْبَصْرِیِّ الصُّوفِیِّ وَیْحَکَ یَا عَبَّادُ غَرَّکَ أَنْ عَفَّ بَطْنُکَ وَ فَرْجُکَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ»، اعْلَمْ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْکَ شَیْئاً حَتَّی تَقُولَ قَوْلًا عَدْلًا. 📚الکافی؛ ج٨؛ ص١٠۷ امام صادق عليه السّلام به عَبّاد بن كثير بصرى صوفی فرمودند: واى بر تو اى عَبّاد! گمان مکن با عفّتِ شكم و عفّتِ عورت، ایمانت کامل شده! به اینها مغرور مشو، اين تنها كافى نيست. خداى عزّوجل در قرآن فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ‌ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً» یعنی: «اى كسانى كه به ظاهر ايمان آورده‌ايد از خدا بترسيد و سخنِ درست بگوييد تا خداوند كردارتان را به اصلاح آورد.» 👈بدان كه خداوند متعال هيچ‌چيز از تو نمى‌پذيرد مگر اينكه از روی درستی و عدالت سخن بگویی. 📎مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله علیه": قوله عليه‌السلام: حتى تقول قولا عدلا" فسّر عليه‌ السلام القول السديد بالاعتقاد الصحيح و لما كان هذا الصوفي المبتدع منحرفا عن ناحية أهل البيت عليهم‌ السلام غير قائل بإمامتهم نبهه عليه‌السلام على أنه لا ينفعه أعماله مع تلك العقيدة، فإن قبول الأعمال مشروط بصحة العقائد. 📚مرآة العقول؛ ج٢۵؛ ص٢۶٠ @madras_emb