سخنرانی.mp3
20.16M
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت"
📋 جلسه دوم: دو مساله مهمی که جامعه متدینین با آن مواجه هستند: ۱. توجه به حلال و حرام ۲. اتکاء به عالمان دینی
🎙#سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن #قندهاری
📆 شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیهالسلام"
#مهدویت
@madras_emb
💠 سیادت و شجره نامه
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● در اثبات نسب، اطمينان را همچون مرحوم آقاى حكيم شرط نمىدانيم، بلكه مجرد اشتهار در محل را كافى مىدانيم... هر چند اطمينان به سيادت وى نباشد، و شجره نامه و امثال آن اصلاً معتبر نيست و در صورت اشتهار به سيادت نيازى بدان نيست.
● يك مطلبى در ميان عوام شهرت يافته كه اثبات سيادت را به شجره نامه مىدانند، و در پى بدست آوردن شجره نامه هستند، به خصوص بعد از انقلاب براى درج سيادت در شناسنامه بسيار به ما مراجعه مىكنند كه ما مثلاً شجره نامه داشتهايم و گم شده است، يا خواب ديدهايم يا... و ما سيّد هستيم و توقع دارند كه ما سيادت آنها را امضا كنيم، در حالى كه اين امور ناشى از عوامى و ناآگاهى است.
● همين ناآگاهى سبب مىشود كه برخى به طمع افتند و شجره نامه جعل كنند و بدست افراد بىسواد بدهند كه در بسيارى از آنها به راحتى مىتوان مجعول بودن يا ناقص بودنشان را با مراجعه به كتب نسب يا قواعد نسب بدست آورد.
👈 ما تاكنون ياد نداريم كه از اين افرادى كه معروف به سيادت نبودهاند، شجره نامه بياورند كه جعلى نباشد يا در آن سقط و ايرادى راه نيافته باشد. برخى نيز شجرهنامههاى معتبرى را كه مثلاً در قرن هشتم بوده آورده انتظار دارند ما آنها را بدان شجره متصل بنماييم در حالى كه از زمان ما تا قرن هشتم حدود 20 واسطه در كار است و چگونه مىتوان به اين مسئله واقف گرديد؟
● برخى مىآيند و مىگويند: شما در نسب آگاه هستيد،ما تا شش پشت خود را مىگوييم شما بقيه را تعيين بفرمائيد، اينان نمىدانند كه شش پشت حدود 200 سال را شامل مىشود و به اوائل زمان قاجاريه برمىگردد، آن زمان مانند زمان حاضر بوده، معناى اين كه ما با دانستن شش پشت ساير اجداد را تشخيص مىدهيم اين است كه سادات زمان قاجاريه كه شايد چند ميليون بودهاند همه شجرهنامه صحيح و مضبوط داشتهاند و همه اين شجرهنامهها بدست ما رسيده و ما مىتوانيم از ميان تمام آنها، نسب اين شخص خاص را پيدا كنيم. راستى اين مطلب معقول است؟!
● در زمانهاى قديم سادات، نقيب داشتهاند كه از حقوق دولتى و تشكيلاتى برخوردار بوده و از وظايف آنها حفظ انساب سادات بود، در آن زمانها نسبها تا حدودى حفظ مىشده ولى با از بين رفتن دستگاه نقابت، نسلهاى بعدى كه چه بسا از افراد گمنام و بىسواد كه در قرار قصبات دور افتاده زندگى مىكردند را چگونه مىتوان شناخت؟!
● بهر حال بايد آقايان مردم را آگاه كنند كه شجره نامه ملاك نيست، درباره خاندانهاى بسيار قطعى و مسلم از سادات چه بسا شجرهنامههايى در دست باشد كه صحيح نباشد، افتادگى يا تحريف در آنها رخ داده و يا با شجرهنامه ديگرى كه در دست بنىاعمام آنهاست، متفاوت نباشد، بنابراين، نادرستى شجرهنامه بلكه مجعول بودن آنها به هيچ وجه دليل بر نفى سيادت نيست و كسانى كه مشهور به سيادت هستند از اين جهت نبايد در دل هراس داشته باشند تا در دام افراد فريبكار و طمّاع گرفتار نيايند.
● داستان عبرت انگيز جعل نسب وحيد بهبهانى و اتصال آن به شيخ مفيد در كتاب سردار كابلى وارد شده. جعلى بودن اين نسبنامه از جهات عديده ثابت گرديده است كه مجال پرداخت به آن نيست، بنابراين آقايان وظيفه دارند مردم را ارشاد كنند واين افكار عوامانه را از ذهنهاى آنها بيرون آورند و به آنها بفهمانند كه ملاك صحيح در اثبات سيادت چيست؟
🔺برگرفته از دروس خارج ایشان
@madras_emb
📣 بنا به درخواست دوستان ، ثبتنام مسابقات تنیس روی میز جام دهه فجر تا اخر وقت چهارشنبه 11بهمن تمدید شد.
مسابقات بطور متمرکز در صبح جمعه 13 بهمن در سالن تختی برگزار خواهد شد. فرزندان اساتید و طلاب گرامی نیز میتوانند در این مسابقات شرکت کنند.
◀️ ثبت نام از طریق پیام به اقای صندیدزاده: @Sandid99
مداحی.mp3
11.37M
🚩 روضه حضرت زینب کبری "سلاماللهعلیها"
🎙حجة الاسلام محمد #قربانی
📆 یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
💠 اشتباهی در معنای صله رحم
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است.
... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ عَنِ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ
سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟
امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ.
(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142)
● روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است.
به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛
عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى مِسْكِينٍ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج93؛ ص137)
و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛
صَدَقَتُكَ عَلَى الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354)
● در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد.
صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است.
مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن.
در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد.
● محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست.
صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست.
🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲
@madras_emb
قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: النَّظَرُ فِي وُجُوهِ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ.
سُئِلَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ علیهماالسلام عَنْهُ فَقَالَ: هُوَ الْعَالِمُ الَّذِي إِذَا نَظَرْتَ إِلَيْهِ ذَكَّرَكَ الْآخِرَة ...
❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (۹ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار میشود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
#استفتائات
🔸تشخیص محدودۀ شهر برای تعیین مبدأ مسافت شرعی
❓پرسش:
تعیین محدودۀ شهرها که در اندازهگیری مسافت شرعی اثر میگذارد به عهدۀ عرف است یا اگر شهرداری هم جایی را جزو محدودۀ شهری اعلام کند همان حکم را دارد؟
✍️پاسخ:
تعیین محدوده با عرف است، بله تعیین شهرداری ممکن است به تدریج عرف را تغییر دهد.
🔸شک در تعیین محدودۀ شهر
❓پرسش:
اگر فردی شک کند که آیا منطقهای که بهتازگی جزو شهر اعلام شده و قبلاً با شهر فاصله داشته، از نظر عرفی جزو شهر محسوب میشود یا نه وظیفهاش چیست؟
✍️پاسخ:
بنا بر این بگذارد که جزو شهر نشده است.
🔺کتاب استفتائات، ج1، ص443
@zanjani_net
مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
🔆 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام: إذا هَمَمتَ بِخَيرٍ فبادِرْ؛ فإنَّكَ لا تَدري ما يَحدُثُ. 📣 #اط
📣اطلاعیه شماره 3
بنا به درخواست اساتید و طلاب محترم؛ ثبت نام سفر زیارتی عتبات در ایام مبارک نیمه شعبان؛ تا جمعه ۱۳ بهمن تمدید شد.
🌹عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ نَادَى مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ يَا وَفْدَ الْحُسَيْنِ لَا تُخْلُو لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِنْ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ علیهالسلام فَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِيهَا لَطَالَتْ عَلَيْكُمُ السَّنَةُ حَتَّى يَجِيءَ النِّصْفُ.
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی مهدویت
🔹جلسه سوم
🎙سخنران: حجة الاسلام و المسلمین مهدی مهدیان
🗓 چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۴۵
🕌 مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ مدرس یک (حسنیّه حضرت اُمالأئمه علیهاالسلام)
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 میرزای شیرازی و عشق به مباحث علمی
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● عشق میرزا به مسائل علمی در حدّی بوده که هفت ساعت مباحثه میکرده.
● از مرحوم آقای حائری شنیدم که به نظرم از مرحوم حاج شیخ نقل میکرده که ایشان میفرموده: «یک موقع که ارتباط بین ایران و عراق یکی دو سال قطع شد، مسافر کم می آمد و میرزا فراغت داشت، مباحثه های هفت ساعتی میکرده است».
● همین طور چون فکر جوّالی داشته و آن شاگردها هم افراد متفکّری بودند، به آنها اختیار می داده که فکر بکنید و نظر شاگردان را میپرسیده و درس جنبه ی مباحثه داشته و خودش محاکمه می کرده و ترجیح میداده است.
● میرزای نائینی در بحث «لباس مشکوک» از او به «فخر البشر» تعبیر میکند.
📚جرعه ای از دریا؛ ج1؛ ص112
#زی_طلبگی
#میرزای_شیرازی
#جرعهای_از_دریا
@madras_emb
سخنانی.mp3
17.98M
❇️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت"
📋جلسه سوم: فرجام شوم گناه
🎙#سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مهدی #مهدیان
📆 چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیهالسلام"
#مهدویت
@madras_emb
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ
📣 اسامی ممتازین حضور و غیاب در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۲
🔹پایه ۷
1. آقای محمدحسین کابلی
2. آقای محمدصادق حسین زاده
3. آقای امیر جعفری
4. آقای علی اکبر حاج فتحعلی
5. آقای سیدمحمدجواد رحمانی
6. آقای مهدی شیاسی
7. آقای سیدحسین موسوی
8. آقای سیداحمد موسوی اطهر
9. آقای محمدطاها علی احمدی
10. آقای محمدصادق عطا آقایی
11. آقای علوی
12. آقای محمدهادی بهمئی
13. آقای امیرعلی فضیلی نژاد
14. آقای سعید علیپور
15. اقای محمدعرفان جابری
16. آقای محمدحسن عمادی
🔹پایه ۸
1. آقای محمد نبی نژاد
2. آقای سیدحسین احمدی
3. آقای محسن خلیق آرانی
4. آقای علیرضا رحیم پور
5. آقای حبیب محمد علی
6. آقای محمدحسین توکلی
7. آقای مهدی باقری
8. آقای علی برهانی
9. آقای حسن عباسی
10. آقای سیدعلی ابطحی
11. آقای سیدمحسن شاهمیری
🔹پایه ۹
1. آقای علیرضا بارانی
2. مصطفی نقدی
3. ابوالفضل کریمی
🔹پایه ۱۰
1. آقای محمد مهدی پورحیدری
2. آقای هاشم نجفی اردبیلی
3. آقای محمدعلی ابن الدین حمیدی
4. آقای سیدمهدی طباطبایی
5. آقای میثاق احمدی نژاد
6. آقای سیدعلی حسینی
7. آقای محمدعلی اصلانی
8. آقای سیدمحمدصادق فاطمی
9. آقای حمیدرضا بوستانی
10. آقای مهدی پور ایوانی
11. آقای ایمان حاجی نژاد
12. آقای حمیدرضا صوفی
12. آقای ایمان راستی
13. آقای علی دمساز
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم.