💠 اشتباهی در معنای صله رحم
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است.
... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ عَنِ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ
سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟
امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ.
(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142)
● روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است.
به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛
عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى مِسْكِينٍ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج93؛ ص137)
و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛
صَدَقَتُكَ عَلَى الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354)
● در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد.
صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است.
مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن.
در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد.
● محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست.
صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست.
🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲
@madras_emb
قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: النَّظَرُ فِي وُجُوهِ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ.
سُئِلَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ علیهماالسلام عَنْهُ فَقَالَ: هُوَ الْعَالِمُ الَّذِي إِذَا نَظَرْتَ إِلَيْهِ ذَكَّرَكَ الْآخِرَة ...
❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (۹ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار میشود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
#استفتائات
🔸تشخیص محدودۀ شهر برای تعیین مبدأ مسافت شرعی
❓پرسش:
تعیین محدودۀ شهرها که در اندازهگیری مسافت شرعی اثر میگذارد به عهدۀ عرف است یا اگر شهرداری هم جایی را جزو محدودۀ شهری اعلام کند همان حکم را دارد؟
✍️پاسخ:
تعیین محدوده با عرف است، بله تعیین شهرداری ممکن است به تدریج عرف را تغییر دهد.
🔸شک در تعیین محدودۀ شهر
❓پرسش:
اگر فردی شک کند که آیا منطقهای که بهتازگی جزو شهر اعلام شده و قبلاً با شهر فاصله داشته، از نظر عرفی جزو شهر محسوب میشود یا نه وظیفهاش چیست؟
✍️پاسخ:
بنا بر این بگذارد که جزو شهر نشده است.
🔺کتاب استفتائات، ج1، ص443
@zanjani_net
مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
🔆 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام: إذا هَمَمتَ بِخَيرٍ فبادِرْ؛ فإنَّكَ لا تَدري ما يَحدُثُ. 📣 #اط
📣اطلاعیه شماره 3
بنا به درخواست اساتید و طلاب محترم؛ ثبت نام سفر زیارتی عتبات در ایام مبارک نیمه شعبان؛ تا جمعه ۱۳ بهمن تمدید شد.
🌹عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ نَادَى مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ يَا وَفْدَ الْحُسَيْنِ لَا تُخْلُو لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِنْ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ علیهالسلام فَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِيهَا لَطَالَتْ عَلَيْكُمُ السَّنَةُ حَتَّى يَجِيءَ النِّصْفُ.
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی مهدویت
🔹جلسه سوم
🎙سخنران: حجة الاسلام و المسلمین مهدی مهدیان
🗓 چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۴۵
🕌 مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ مدرس یک (حسنیّه حضرت اُمالأئمه علیهاالسلام)
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 میرزای شیرازی و عشق به مباحث علمی
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● عشق میرزا به مسائل علمی در حدّی بوده که هفت ساعت مباحثه میکرده.
● از مرحوم آقای حائری شنیدم که به نظرم از مرحوم حاج شیخ نقل میکرده که ایشان میفرموده: «یک موقع که ارتباط بین ایران و عراق یکی دو سال قطع شد، مسافر کم می آمد و میرزا فراغت داشت، مباحثه های هفت ساعتی میکرده است».
● همین طور چون فکر جوّالی داشته و آن شاگردها هم افراد متفکّری بودند، به آنها اختیار می داده که فکر بکنید و نظر شاگردان را میپرسیده و درس جنبه ی مباحثه داشته و خودش محاکمه می کرده و ترجیح میداده است.
● میرزای نائینی در بحث «لباس مشکوک» از او به «فخر البشر» تعبیر میکند.
📚جرعه ای از دریا؛ ج1؛ ص112
#زی_طلبگی
#میرزای_شیرازی
#جرعهای_از_دریا
@madras_emb
سخنانی.mp3
17.98M
❇️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت"
📋جلسه سوم: فرجام شوم گناه
🎙#سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مهدی #مهدیان
📆 چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیهالسلام"
#مهدویت
@madras_emb
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ
📣 اسامی ممتازین حضور و غیاب در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۲
🔹پایه ۷
1. آقای محمدحسین کابلی
2. آقای محمدصادق حسین زاده
3. آقای امیر جعفری
4. آقای علی اکبر حاج فتحعلی
5. آقای سیدمحمدجواد رحمانی
6. آقای مهدی شیاسی
7. آقای سیدحسین موسوی
8. آقای سیداحمد موسوی اطهر
9. آقای محمدطاها علی احمدی
10. آقای محمدصادق عطا آقایی
11. آقای علوی
12. آقای محمدهادی بهمئی
13. آقای امیرعلی فضیلی نژاد
14. آقای سعید علیپور
15. اقای محمدعرفان جابری
16. آقای محمدحسن عمادی
🔹پایه ۸
1. آقای محمد نبی نژاد
2. آقای سیدحسین احمدی
3. آقای محسن خلیق آرانی
4. آقای علیرضا رحیم پور
5. آقای حبیب محمد علی
6. آقای محمدحسین توکلی
7. آقای مهدی باقری
8. آقای علی برهانی
9. آقای حسن عباسی
10. آقای سیدعلی ابطحی
11. آقای سیدمحسن شاهمیری
🔹پایه ۹
1. آقای علیرضا بارانی
2. مصطفی نقدی
3. ابوالفضل کریمی
🔹پایه ۱۰
1. آقای محمد مهدی پورحیدری
2. آقای هاشم نجفی اردبیلی
3. آقای محمدعلی ابن الدین حمیدی
4. آقای سیدمهدی طباطبایی
5. آقای میثاق احمدی نژاد
6. آقای سیدعلی حسینی
7. آقای محمدعلی اصلانی
8. آقای سیدمحمدصادق فاطمی
9. آقای حمیدرضا بوستانی
10. آقای مهدی پور ایوانی
11. آقای ایمان حاجی نژاد
12. آقای حمیدرضا صوفی
12. آقای ایمان راستی
13. آقای علی دمساز
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم.
#تدبّر_فقیهانه
💢احکام نگاه برای کسی که قصد ازدواج دارد
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ كُلِّهِمْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا بَأْسَ بِأَنْ يَنْظُرَ إِلَى وَجْهِهَا وَ مَعَاصِمِهَا إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا.
(الكافي؛ ج۵؛ ص۳۶۵؛ ح۲؛ بَابُ النَّظَرِ لِمَنْ أَرَادَ التَّزْوِيج)
● با وجود اینکه لا بأس در روایت ظاهر در این است که شروع روایت از ناحیه امام علیه السلام است ولکن چون «وجهها و معاصمها (1)» با اسم ظاهر تعبیر نشده است و با ضمیر تعبیر شده است، اضمار مویّد قویی است که مرجع ضمیر قبلاً ذکر شده است و این روایت تقطیع شده است.
● بنابر این ممکن است قبلاً در این روایت راجع به مرأة و نگاه کردن به دست و وجه زن سوالی شده باشد، و عبارت حضرت که می فرمایند: « لَا بَأْسَ بِأَنْ يَنْظُرَ ...» در جواب سوال باشد که در این صورت استفاده محدودیت از این روایت مشکل خواهد بود و این که حضرت صورت و معاصم را فقط ذکر کرده اند به این دلیل است که در سوال سائل فقط این دو عنوان بوده است، در نتیجه روایات دیگر با این روایت متعارض نخواهد بود.
———————————————
1. معاصم: جایی از دست، که دستبند روی آن قرار میگیرد.
📚کتاب نکاح (تقریرات درس حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی)؛ ج۱؛ ص۱۲۹
@madras_emb
قال الامام المجتبی علیه السلام: مَنْ أکْثَرَ مُجالِسَة الْعُلَماءِ أطْلَقَ عِقالَ لِسانِهِ، وَ فَتَقَ مَراتِقَ ذِهْنِهِ، وَ سَرَّ ما وَجَدَ مِنَ الزِّیادَةِ فی نَفْسِهِ، وَکانَتْ لَهُ وَلایَةٌ لِما یَعْلَمُ، وَ إفادَةٌ لِما تَعَلَّمَ.
❇️ جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (۱۲ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار میشود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 طهارت مخالفین قبل و بعد از ظهور
❖ مرحوم علّامه مجلسی (رحمة الله علیه):
آنچه از أخبار ظاهر ميشود آن است كه غير مُستضعفين (۱) از مخالفان، در احكام آخرت حكم كفّار دارند و از جهنّم بيرون نمى آيند (و مخلّد خواهند بود) و در دنيا نيز حكم كفّار دارند، اما چون خدا ميدانست كه دولت باطل بر دولت حق پيش از ظهور قائم(علیهالسلام) غالب خواهد آمد و شيعيان را معاشرت و مواصلت و معامله با مخالفان ضرور خواهد شد در اين دولتهاى باطل،اكثر أحكام اسلام را بر ايشان جارى گردانيد كه جان و مال ايشان محفوظ بوده باشد و حكم به طهارت ايشان بكنند و ذبيحه ايشان را حلال دانند و دختران از ايشان بخواهند و ميراث به ايشان بدهند و از ايشان بگيرند و ساير احكام اسلام را بر ايشان جارى كنند تا بر شيعيان كار تنگ نشود در دولت ايشان، و چون حضرت ظاهر شود حكم بُت پرستان را بر ايشان جارى كند و در همه احكام، مثل كفار باشند.
چنانکه شیخ مفید و شیخ شهید ثانی به این تصریح کردهاند، و به این وجه جمع میان همه احادیث میشود.
----------------------------
۱. مستضعف آنست که به اعتبار ضعف عقل، تمییز میان حق و باطل نتواند کرد یا آنکه دلیل حقّیت مذهب _با عدم تقصیر _ بر او تمام نشده باشد. (حیوة القلوب؛ ج۳؛ ص۲۸)
📚حقّ الیقین؛ ص۸۳۲
#مهدویت
@madras_emb
🚩 السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ
📿 توسل به انوار مقدّسه حضرات معصومین "علیهمالسلام"
📆 شنبهها ؛ ساعت ۱۰:۵۰
📍مدرس یک (حسنیّه حضرت امالائمه علیهاالسلام)
🌹اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ.