💠 معنای ایمان
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● زمانی در مشهد منزل یکی از آقایان که مرحوم آقای طباطبائی هم تشریف داشتند بودم.
● میزبان که تمایلاتی به بعضی معتقدات عامه داشت می خواست بگوید که آیاتی که لفظ مؤمنین دارد شامل همه مسلمانان که به شهادتین قائل هستند و از جمله عامه می شود؛ زیرا در زمان صدور این آیات، مسئله اثنی عشریت اصلا مطرح نبوده است (تا این آیات را در مورد اثنی عشری بودن معنا کنیم).
👈 ما در آنجا گفتیم ایمان به معنای اعتقاد لازم است که هر زمان مصداق خود را دارد، پس نمی توان با عدم مطرح بودن اثنی عشریت در زمان صدور آیات آنها را در معنای اعم به کار برد.
این معنا و گفتار ما مورد تأیید مرحوم آقای طباطبائی نیز قرار گرفت.
📚کتاب النکاح؛ ج۶؛ ص۱۰۹۹
#اعتقادات
@madras_emb
مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
💠 معنای ایمان ❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی: ● زمانی در مشهد منزل یکی از آقایان که مرحوم آقای طبا
✍️ ایمان یعنی اعتقاد لازم، که هر زمان مصداق خود را دارد.
حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: كُنْتُ قَاعِداً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ عِنْدَهُ أُنَاسٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَقَالَ لَهُ مُعَلَّى بْنُ خُنَيْسٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا لَقِيتَ مِنَ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْحَسَنِ ثُمَّ قَالَ لَهُ اَلطَّيَّارُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بَيْنَا أَنَا أَمْشِي فِي بَعْضِ اَلسِّكَكِ إِذْ لَقِيتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَسَنِ عَلَى حِمَارٍ حَوْلَهُ أُنَاسٌ مِنَ اَلزَّيْدِيَّةِ فَقَالَ لِي أَيُّهَا اَلرَّجُلُ إِلَيَّ إِلَيَّ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ مَنْ صَلَّى صَلَوَاتِنَا وَ اِسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا وَ أَكَلَ ذَبِيحَتَنَا فَذَلِكَ اَلْمُسْلِمُ اَلَّذِي لَهُ ذِمَّةُ اَللَّهِ وَ ذِمَّةُ رَسُولِهِ مَنْ شَاءَ أَقَامَ وَ مَنْ شَاءَ ظَعَنَ فَقُلْتُ لَهُ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ لاَ تَغُرَّنَّكَ هَؤُلاَءِ اَلَّذِينَ حَوْلَكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ لِلطَّيَّارِ وَ لَمْ تَقُلْ لَهُ غَيْرَ هَذَا قَالَ لاَ قَالَ فَهَلاَّ قُلْتَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ ذَلِكَ وَ اَلْمُسْلِمُونَ مُقِرُّونَ لَهُ بِالطَّاعَةِ وَ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ وَقَعَ اَلاِخْتِلاَفُ اِنْقَطَعَ ذَلِكَ ...
📚بصائر الدرجات؛ ج۱؛ ص۱۵۶
● على بن سعيد گفت: خدمت حضرت صادق عليهالسّلام نشسته بودم گروهى از اصحاب حضور داشتند معلى بن خنيس عرض كرد فدايت شوم چقدر من از حسن بن حسن بايد بكشم؟
● طيّار عرض كرد فدايت شوم من در بازار ميرفتم چشمم به محمّد بن عبد اللَّه بن حسن افتاد كه سوار الاغى بود و گروهى از زيدى مذهبان اطرافش را گرفته بودند مرا كه ديد گفت آى مرد بيا بيا!
گفت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند: هر كس نماز ما را بخواند و رو به قبله ما بايستد و ذبيحه ما را بخورد مسلمان است، آن مسلمانى كه در پناه خدا و پيامبر خدا است هر كه مايل است بايستد و هر كه مايل است برود (يعنى چه خوشتان بيايد و چه بدتان آيد).
من به او گفتم: از خدا بترس مبادا اينها كه اطرافت را گرفتهاند تو را گول بزنند.
● امام صادق عليهالسّلام به طيّار فرمودند: چيز ديگرى به او نگفتى؟ گفتم: نه. فرمودند: چرا نگفتى پيامبر خدا صلیاللهعلیهوآله وقتى اين سخن را فرمود كه مسلمانان همه مطيع او بودند پس از درگذشت ایشان اختلاف بوجود آمد، اين مطلب از ميان رفت.
#اعتقادات
#زیدیه
@madras_emb
🔴 محبت به تنهایی نجاتبخش نیست
🔸 مرحوم محمّد تقی مجلسی در شرح روايت:
«وَ قَالَ إِسْمَاعِيلُ الْجُعْفِيُّ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام رَجُلٌ يُحِبُّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْ عَدُوِّهِ وَ يَقُولُ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّنْ خَالَفَهُ قَالَ هَذَا مِخْلَطٌ وَ هُوَ عَدُوٌّ فَلَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ وَ لَا كَرَامَةَ إِلَّا أَنْ تَتَّقِيَه» میفرماید:
و در صحيح منقولست از اسماعيل بن جابر كه گفت عرض نمودم به حضرت امام محمد باقر صلواتاللَّهعليه كه شخصى هست كه دوست مىدارد حضرت امير المؤمنين صلواتاللَّهعليه را و بيزار نيست از دشمنان آن حضرت كه خلافت را از حضرت غصب نمودند مثل فلان و فلان و فلان و اتباع ايشان و مىگويد كه على محبوبتر است نزد من از كسانى كه مخالفت آن حضرت كردهاند حال او چونست؟
حضرت فرمودند: كه اين دشمن حضرتست در عقب او نماز مكن و او را كرامتى نيست كه سبب نجات او باشد يا او را دوست بايد داشت مگر آن كه از روى تقيه در عقب او نماز كنى به نحوى كه خواهد آمد و بحسب ظاهر با او دوستى كنى و بحسب باطن با او دشمن باشى.
🔸و اين جمع را تفضيليّه مىگويند، و احاديث متواتره وارد شده است كه تبري از ايشان از اصول دينست پس چنين شخصى كافر است و مسلم ظاهريست.
📚 لوامع صاحبقرانى؛ ج۴؛ ص۳۹۹
@madras_emb
سخنران.mp3
21.1M
#سخنرانی
🎙حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن شربتداران
📋موضوع: طاغوت
🗓 یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
#اعتقادات
@madras_emb
مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
#سخنرانی 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن شربتداران 📋موضوع: طاغوت 🗓 یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ 📍مدرس ف
طاغوت.pdf
839.6K
📋متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن شربتداران
🗓 یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
💠 تشیّع و تسنّن در اصفهان
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● اصفهان قبل از مرحوم مجلسی در زمان شاه عباس پایتخت تشیّع شد. در زمان عبداللطیف خُجَندی در قرن ششم، تسنّن بر اصفهان غالب بود. در آن زمان در اصفهان منارهای به نام «مناره هوهو» وجود داشت.
● در «تبصرة العوام» نوشته که پس از آنکه معاویه لعنتاللهعلیه لعن حضرت امیر صلواتاللهعلیه را در أقصی نقاط حکومتش گسترش داد، با روی کار آمدن عمر بن عبدالعزیز این کار ممنوع شد ولی اهالی اصفهان ۵۰ ماه مهلت خواستند.
● پس از سپری شدن ۵۰ ماه، چون مجبور به اجرای قانون بودند، بر فراز منارهای میرفتند و برای اشاره به آن لعن، «هوهو» میکردند. «مناره هوهو» را در زمان عبداللطیف خجندی از بزرگان شافعیه در قرن ششم تخریب کردند.[۱]
....................................
۱. عبارت تبصرة العوام، ص ۱۰۱ در باب امتناع لعن شهرهای ایران به خاندان رسالت این است:
«خوارزم و ری هزار ماه هر روز هزار دینار سرخ میدادند و هرگز لعنت نکردند و اهل اسفراین و اصفهان برین پنجاه ماه زیادت بکردند و چون ظاهر نتوانستند کردن در اصفهان بعد از بانگ نماز گفتندی: "هوهو" و آن مناره "هوهو" را در زمان عبداللطیف خجندی خراب کردند.
و در اسفراین همچنان در زمان ما نیز بعد از بانگ نماز سحر، مؤذن گوید: "سنت سنت" و آن قوم چون این شنوند، لعنت بر خاندان کنند و اول کسی که این سنّت بنهاد معاویه بود تا آخر ملک ایشان این میکردند الا دو سال که امارت به حکم عمر بن عبدالعزیز بود و این سنّت برداشت، چون او وفات یافت دیگر بار با عادت اوّل بردند.»
📚جرعهای از دریا؛ ج۴؛ ص۴۰۱
@madras_emb
💠 لازم نیست نمازش را قضا کند، دینش را اداء کند
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
در مورد این شعر که مال آقای حسان است؛
نماز بی ولای او عبادتی است بی وضوء
به منکر علی بگو نماز خود قضا کند.
من میگویم این شعر باید اصلاح شود چون در حالت انکار ولایت که قضا و اداء هر دو مقبول نیست و پس از استبصار هم که قضاء از او ساقط میگردد لذا باید گفت: به منکر علی بگو که دین خود را اداء کند یعنی این را که بر ذمه اشان هست که باید حق را بپذیرند، در مورد ولایت هم اعمال کنند.
📚 کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۱۹۸
@madras_emb
🌹 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن
بر قلب زار و زخمی زهرای مرضیه
چون ذکرِ یاحسین، دمی دلنواز نیست
هر قدر هم که روضه بخوانیم، روضه ای...
مانند سوز تشنگی اش، جان گداز نیست
🔆 قرائت زیارت عاشورا و روضه حضرت سیدالشهداء علیه السلام
⏰ هر روز صبح، راس ساعت ۶
🕌 مدرس فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@madras_emb
💠 استراتژی تقیه
❖ آیت الله محمدتقی شهیدی:
● «عبدالله کوفی» که خادم حسین بن روح بوده، توثیق ندارد. بعضی روایات میگوید: «خدّامنا شرار الخلق»؛ البته سندش ضعیف است، ولی خدام ائمه علیهمالسلام که همهشان آدمهای خوبی نبودند تا چه برسد به خادم حسین بن روح که در اوج تقیه بوده است!
● یک شخصی از همین خدامِ حسین بن روح به معاویه لعن کرد، حسین بن روح اخراجش کرد. چرا؟ برای اینکه اگر بنا بود حسین بن روح، نائب خاص، در مجتمع بغداد معروف بشود به اینکه خلفاء را لعن میکند، دیگر کار نمیتوانست بکند.
● امام زمان علیهالسلام هم میدانستند چه کسی را نائب خاصش قرار دهند. نرفت علماء را نائب قرار بدهد. یک شخصی که بازاری بود، نائب خاصش قرار داد که به او حساس نشوند.
● حالا این خادم هم (عبدالله الکوفی) لابد کسی بوده دیگران به او حساس نبودند، یک آدم معمولی بود، از کجا معلوم ثقه بوده؟!
🔺درس خارج فقه؛ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
#تقیه
#رجال
#سفراء_اربعه
@madras_emb
💠 کلاس «بررسی تحقیقی عقائد امامیه - بخش امامت»
✔️ ادامه مباحث سال گذشته
🔹حجت الاسلام و المسلمین استاد ولی الله شریفانی
🗓 هر هفته پنجشنبهها
⏰ ساعت ۸ تا ۹
📍مدرس ۷
📌شرکت طلاب محترم بصورت محدود امکان پذیر است.
#طرح_رشد
@madras_emb
📣 درس «جواهر الکلام»؛
📙 از ابتدای کتاب الاجاره
🎙استاد حاج آقا محمد غیاثی
🗓 هر هفته پنجشنبهها
⏰ ساعت ۸ تا ۹
📍مدرس ۳
🎧 دریافت صوت: @dars_madras_emb
@madras_emb
📣 کلاس حدیث خوانی
📜 روایات علائم ظهور با محوریت کتاب الغیبة نعمانی
🎙استاد حاج آقا یاسر امینیان
🗓 پنجشنبه ها
⏰ ساعت ۹ تا ۱۰
📍مدرس ۴
✅ این کلاس، درس رسمی حدیث خوانی حوزه علمیه نیز محسوب میشود و شرکت کنندگان در این کلاس (در صورت ثبت نام درس در سامانه نجاح) از تمام مزایای درس حدیث خوانی بهره مند خواهند شد.
🎧 دریافت صوت: @dars_madras_emb
@madras_emb