┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🌹اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيائِكَ
🏴 مجلس سوگواری شهادت جانسوز حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام به نیت تعجیل در فرج امام زمان علیهالسلام
🎙سخنران: استاد حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد تعظیمیفر
🗓 یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳
🕖 ساعت ۱۲:۳۰ (بعد از نماز ظهر)
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
🔸آئین «بزرگداشت عالمان مجاهد و شهدای روحانیت»
به همراه یادبود شهید حجتالاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله (ره)
✔️سخنران: حجتالاسلام والمسلمین آقای حامد کاشانی
✔️با مرثیهسرایی: آقای حاج عباس حیدرزاده
چهارشنبه 21 آذر 1403 — ساعت 18:45
مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🔅از همه اساتید معظم و طلاب گرامی مقطع خارج و سطح عالی مدرس فقهی امام محمدباقر علیهالسلام دعوت می شود در این مراسم با شکوه شرکت فرمایند.
(📣 این برنامه ویژه برادران است.)
مداحی - Copy.mp3
12.98M
🚩 روضه شهادت حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام
🎙مرثیه سرایی آقای سیدحسن میریزدی
🗓یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
#روضه
@madras_emb
سخنرانی.mp3
15.35M
#سخنرانی
🏴 مجلس عزای شهادت حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام
🎙حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد تعظیمیفر
🗓 یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
💠 توهّم علم
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
در درس مرحوم آقای بروجردی شیخی شرکت میکرد که به خودش خیلی معتقد بود و روزی مطلبی نوشته بود و داده بود تا ایشان ببیند.
آقای بروجردی پس از ملاحظه، در جلسه درس فرمود: آقایی مطلبی نوشته و درباره آن چنین نوشته است: «و هذا ممّا لا غبار علیه» ولی غبار که سهل است، خروارها خاک روی آن بود.
📚 جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۰۵
@madras_emb
recording-20241208-091640.mp3
1.28M
☀️ در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
🔖حدیث دوم از باب دوم
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِينَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَيْءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِينَ.
🎙استاد مهدی طالبی
🗓یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
Salavate-hazrate-Zahra.mp3
5.32M
🌹صلوات حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ، فَاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ، حَبِیبَةِ حَبِیبِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ، الَّتِی انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ
اللهُمَّ کُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ کُنِ الثَّائِرَ اللهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِهَا
اللهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ الْأَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِیلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْکَرِیمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى ، فَصَلِّ عَلَیْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا صَلاةً تُکْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْیُنَ ذُرِّیَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَ السَّلامِ.
@madras_emb
💠 اهتمام ائمه طاهرین علیهمالسلام به اصلاح ادبیات شیعیان و قرآنی نمودن محاورات
❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● یکی از معانی شایع «زعم» همان «قال» است. در لسان العرب ابتدا این معنی برای «زعم» آمده است. ازاین رو است که فعل «زعم» وقتی به معنی «قال» باشد با «لام» متعدّدی میشود. همانطور که گفته میشود: «قال له»، گفته میشود: «زعم له». به این «لام» که پس از «قال» قرار میگیرد، لام تبلیغ گفته میشود.
● این تعبیر در برخی اسناد نیز وارد شده است. در سندی در تهذیب آمده است:
«وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي عُثْمَانَ وَ أَبُو عُثْمَانَ اسْمُهُ عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ حَبِيبٍ 👈 قالَ زَعَمَ لَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ الدُّهْنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: صَلَاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُذْهِبُ الْهَمَّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ.
تهذیب الاحکام؛ ج۲؛ ص۱۲۱
● این معنی [زعم به معنای قال] هرچند در زمان گذشته رایج بوده، ولی حضرات ائمه علیهمالسلام تمایل داشتند که شیعیان از این واژه استفاده نکنند. به روایت زیر توجه کنید:
... عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام بِحَدِيثٍ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ👈أ لَيْسَ زَعَمْتَ لِيَ السَّاعَةَ كَذَا وَ كَذَا؟ فَقَالَ لَا فَعَظُمَ ذَلِكَ عَلَيَّ فَقُلْتُ بَلَى وَ اللَّهِ زَعَمْتَ. فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ مَا زَعَمْتُهُ قَالَ فَعَظُمَ عَلَيَّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بَلَى وَ اللَّهِ قَدْ قُلْتَهُ قَالَ نَعَمْ قَدْ قُلْتُهُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ كُلَّ زَعْمٍ فِي الْقُرْآنِ كَذِبٌ.
الکافی؛ ج۲؛ ص۳۴۲
● حضرات ائمه علیهمالسلام مایل بودند که شیعیان با ادبیات قرآنی تکلم کنند. هر چند اصل استعمال صحیح، و بدون اشکال ادبی بوده، ولی نوعی اشکال فرهنگی و دینی داشته است.
🔺درس خارج فقه؛ دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳
@madras_emb
recording-20241210-091804.mp3
1.55M
☀️ در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
🔖حدیث دوم از باب دوم
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: إِنَ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ ...
🎙استاد مهدی طالبی
🗓دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
نکتةٌ أصولیّةٌ فی ضمنِ شُبهةٍ کلامیّةٍ.pdf
338.6K
📝 نکتةٌ أصولیّةٌ فی ضمنِ شبهةٍ کلامیةٍ
✍️ از جمله ادلهای که برای اثبات عصمت حضرت زهرا سلاماللهعلیها به آن تمسک شده، روایت «إنَّ اللّه َ يَغضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ و يَرضى لِرِضاها» است.
عامه گویند: ما در مقابل این ادله روایاتی داریم که میفرمایند: «لا طاعَةَ لِمَخلوقٍ في مَعصِيَةِ الخالِقِ»
این دو دسته روایات با هم تنافی دارند. چگونه بین این دو دسته روایات باید جمع کرد؟
این نوشتار در پاسخ به این شبهه است.
@madras_emb