پیرمردی که شغلش دامداری بود، نقل میکرد:
گرگی در اتاقکی در آغل گوسفندان ما زاییده بود و سه چهار توله داشت و اوائل کار به طور مخفیانه مرتب به آنجا رفت و آمد می کرد و به بچه هایش میرسید ، چون آسیبی به گوسفندان نمیرساند وبخاطر ترحم به این حیوان و بچههایش، او را بیرون نکردیم، ولی کاملا او را زیر نظر داشتم.
این ماده گرگ به شکار میرفت و هر بار مرغی، خرگوشی ، برهای شکار میکرد و برای مصرف خود و بچههایش می آورد. اما با اینکه رفت آمد او از آغل گوسفندان بود، هرگز متعرض گوسفندان ما نمیشد.
ما دقیقا آمار گوسفندان و بره های آنها را داشتیم و کاملا مواظب بودیم، بچهها تقریبا بزرگ شده بودند.
یکبار و در غیاب ماده گرگ که برای شکار رفته بود، بچههای او یکی از برهها را کشتند!
ما صبر کردیم، ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد؛ وقتی ماده گرگ برگشت و این منظره را دید، به بچههایش حملهور شد؛ آنها را گاز می گرفت و میزد و بچهها سر و صدا و جیغ میکشیدند و پس از آن نیز همان روز آنها را برداشت و از آغل ما رفت.
روز بعد، با کمال تعجب دیدیم، گرگ، یک بره ای شکار کرده و آن را نکشته و زنده آن را از دیوار آغل گوسفندان انداخت رفت.»
این یک گرگ است و با سه خصلت: درندگی، وحشی بودن و حیوانیت شناخته میشود اما میفهمد، هرگاه داخل زندگی کسی شد و کسی به او پناه داد و احسانکرد به او خیانت نکند و اگر ضرری به او زد جبران نماید
هر ذاتی رو میشه درست کرد،جز ذات خراب....!!
"به نقل از دکتر الهی قمشه ای"
👈مدرسه قرآنی من
https://eitaa.com/madrese_msn
📜داستانک آموزنده
⚜ وفای به عهد
✍...چوپانی گله اش را به صحرا برد. وقتی به درخت گردوی تنومندی رسید، از آن بالا رفت و به چیدن گردو مشغول شد که ناگهان طوفان سختی در گرفت.
باد، شاخه ای را که چوپان روی آن بود به این طرف و آن طرف می برد. چوپان خواست از درخت پایین بیاید که ترسید مبادا بیفتد و دست و پایش بشکند.
مستاصل شد و در آن حال زار گفت: خدایا! گله ام نذر تو، اگر از درخت سالم پایین بیایم.
قدری باد ساکت شد و چوپان به شاخه ی قویتری دست پیدا کرد و جای پای محکمی یافت.
آنگاه گفت: خداوندا! تو که راضی نمی شوی زن و بچه ی من از ننگی و خواری بمیرند و تو همه ی گله را صاحب شوی؟ نصف گله را به تو می دهم و نصفی هم برای خودم…
قدری پایین تر آمد. وقتی که نزدیک تنه ی درخت رسید گفت: خدایا! نصف گله را چطور نگهداری می کنی؟ آنها را خودم نگهداری می کنم، در عوض کشک و پشمش را به تو می دهم.
وقتی کمی پایین تر آمد گفت: بالاخره چوپان هم که بی مزد نمی شود؛ پس کشکش مال تو، پشمش هم مال من.
وقتی باقی تنه را سر خورد و پایش به زمین رسید، نگاهی به آسمان کرد و گفت: مرد حسابی، چه کشکی چه پشمی؟ ما از هول خودمان یک غلطی کردیم. غلط زیادی که جریمه ندارد!
🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂
به خاطر داشته باشیم عهدی را که در طوفان با خدا می بندیم، هنگام آرامش فراموش نکنیم .
👈مدرسه قرآنی من
https://eitaa.com/madrese_msn
تفکری 8 (Trimmed).mp3
8.72M
🗣#آموزش_صوتوصداسازی
❇️استاد تـفـکّـری
📌جلسه هشتم
⏱مدت زمان : ۱۲:۰۶
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
4_507651510750937929.mp3
2.1M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه شانزدهم
🔖موضوع: تفخیم و ترقیق حرف «راء»
⏱مدتزمان : ۱۷:۲۹
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس ششم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت پنجم
🎼 مقام صـبـا
🔶معنای لغوی :
صبا، به معنی نسیم صبحگاه و نام آهنگی از آهنگهای موسیقی است.
🔷گستردگی و پیشینه :
این مقام در عراق به منصوری معروف است. چرا که برخی آن را به منصور خلیفه عباسی، و به قولی دیگر، منصور زلزال (همزمان دولت عباسی) نسبت میدهند.
🔶کیفیت آهنگ :
صبا، مجموعهای از آهنگهای حزین میباشد، و گذشتهای را به تصویر میکشد که انسان آن را از دست داده و از جمله مقامهای محزون و دلنشین است که زیبایی و روح خاصی به قرائت میدهد.
پردهی صوتی مناسبی که برای این مقام میتوان درنظر گرفت، متوسّط و اوج است که باعثِ نِمود بیشتر الحان آن میشود.
روند آن کاملاً لطیف، ملایم و روان است و هرنوع تکلّف در اجرای آن از تأثیراتش میکاهد.
این مقام بسیار حزین، رسا و اثرگذار است و پیچیدگی کمتری نسبت به سایر مقامها دارد.
🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات :
آیاتی که حالت «خوف، خشوع، توبه، انابه، مغفرت، ندامت، استغاثه، سوز، اندوه، حسرت، تضرّع، درد و رنج مظلوم و احوالات قیامت و... » دارند و همچنین آیاتی که درباره «مشرکین، کفار و اصحاب شمال، معاد» صحبت می کنند و همچنین آیات «عبرت، سرانجام گنهکاران و آیات جهنم و عذاب» را میتوان با این مقام تلاوت نمود.
🔶تأثیرات :
استفاده از نغمات این مقام با عنایت به معنا و مفهوم، حال و هوای ملکوتی و روحانی را بر شنونده حاکم میسازد. این مقام حزن زائدالوصفی در انسان ایجاد مینماید و حالت هشدار و بیدارباش دارد.
برخی گوشههای آن تأثیر شدیدی در قاری به وجود میآورد و حالت خوف و اندوه ایجاد می کند و انسان را دعوت به کنکاش در گذشته مینماید مینماید و توجه به بازگشت و توبه می دهد.
اساتید لحن گفتهاند، هرکس میل بازگشت در او بیشتر باشد، این مقام را محزونتر و بهتر ایجاد میکند.
🔷جایگاه اجرا :
صبا مقام ثابت بسیاری از قراء در تلاوت است. اکثر قراء آن را با مقامهای حجاز، عجم و چهارگاه در تجانس میدانند و معمولاً پس از بیات و حجاز آن را اجرا مینمایند.
🔶گوشهها و نغمههای فرعی :
مشهورترین و مهمترین نغمههای فرعی مقام صبا، «عجمصبا»، «تقطیع» ، «عـشیران» و «صبا زمزم» هستند.
بعضی قراء پس از اجرای این مقام و مراحل اول و دوم آن، در مرحلهٔ سوم از «عجم»، به جای جوابِالجواب استفاده مینمایند.
قسمت اعظم زیرشاخهٔ تقطیع «رمل» میباشد که در مقام سهگاه و صبا از آن استفاده میشود.
درمورد «عجم»، عدّهای معتقدند که این مقام به صورت مستقل وجود ندارد و فقط در حد همین زیرشاخه است و برخی دیگر آن را یک مقام مستقل دانستهاند و آن را جدای از این زیرشاخه میدانند. (توضیحات بیشتر در آینده إنشاءاللّٰه)
🔷برترین قاریان در اجرای مقام صبا :
از استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط میتوان به عنوان اساتیدی که در اجرای این مقام و عجم آن، مهارت فوقالعادهای دارند نام برد.
همچنین اساتیدی چون منشاوی، شعبان صیاد، محمد رفعت، حصّان، کامل یوسف، سیّد متولّی عبدالعال و شحات انور را میتوان نام برد.
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
🎤#نمونه_تلاوت 👆🏻👆🏻👆🏻
دو قطعهتلاوت در مقام صـبـا با صدای استاد شحات :
1⃣قطعه اوّل ◀️ قرارِ صـبـا
2⃣قطعه دوم ◀️ ️جوابِ
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn