نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۲.pdf
243.9K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_ذلّلهُ_بذکر_الموت
#کبریائی_الهی
#طول_أمل
#فلسفهی_عبادات
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۳
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
--------------------------------------
«...وَ ذَلِّلْهُ بِذِكْرِ اَلْمَوْتِ...»
✅تمدّنهای بشری از دوحالت خارج نیستند:
۱)وحیانی
۲)غیر وحیانی
✅قلب انسان(که بهحیثیّتی امام قواء و أعضاء و جوارح است)از موجودی بهنام«صدر»(که در ادبیّات فارسی بهآن سینه میگویند)متأثّر است؛صدر بهمحیط پیرامون قلب گفته میشود.
✅صدر إحاطه بر قلب دارد و قلب ناچارا از او تأثیر میپذیرد:
🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(سورهی حجّ،آیهی ۴۶)
🔺قلب مظروف و صدر،ظرفِ برای قلب میباشد.
🔺قلبها بهعلّت کوری نمیتوانند معارف را درک کنند.
✅این صدر همانگونهای که روی قلب اثرگذار است،خود نیز از عوامل و اطرافش(که همان محیط پیرامون خود نظیر طبیعت است)تأثیر میپذیرد:
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:إِنَّ مَنْزِلَةَ اَلْقَلْبِ مِنَ اَلْجَسَدِ بِمَنْزِلَةِ اَلْإِمَامِ مِنَ اَلنَّاسِ اَلْوَاجِبِ اَلطَّاعَةِ عَلَيْهِمْ أَ لاَ تَرَى أَنَّ جَمِيعَ جَوَارِحِ اَلْجَسَدِ شُرَطٌ لِلْقَلْبِ وَ تَرَاجِمَةٌ لَهُ مُؤَدِّيَةٌ عَنْهُ اَلْأُذُنَانِ وَ اَلْعَيْنَانِ وَ اَلْأَنْفُ وَ اَلْفَمُ وَ اَلْيَدَانِ وَ اَلرِّجْلاَنِ وَ اَلْفَرْجُ فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا هَمَّ بِالنَّظَرِ فَتَحَ اَلرَّجُلُ عَيْنَيْهِ وَ إِذَا هَمَّ بِالاِسْتِمَاعِ حَرَّكَ أُذُنَيْهِ وَ فَتَحَ مَسَامِعَهُ فَسَمِعَ وَ إِذَا هَمَّ اَلْقَلْبُ بِالشَّمِّ اِسْتَنْشَقَ بِأَنْفِهِ فَأَدَّى تِلْكَ اَلرَّائِحَةَ إِلَى اَلْقَلْبِ وَ إِذَا هَمَّ بِالنُّطْقِ تَكَلَّمَ بِاللِّسَانِ وَ إِذَا هَمَّ بِالْحَرَكَةِ سَعَتِ اَلرِّجْلاَنِ وَ إِذَا هَمَّ بِالشَّهْوَةِ تَحَرَّكَ اَلذَّكَرُ فَهَذِهِ كُلُّهَا مُؤَدِّيَةٌ عَنِ اَلْقَلْبِ بِالتَّحْرِيكِ وَ كَذَلِكَ يَنْبَغِي الإمام [لِلْإِمَامِ] أَنْ يُطَاعَ لِلْأَمْرِ مِنْهُ(بحارالأنوار،جلد ۵۸،ص ۳۰۴ و ۳۰۵)
🔺این صدر،همان أعضاء و جوارح میباشد که قوای موجود در قلب متناسب با ابزار و أعضای ظهورشان،ظهور میکنند و فعلیّت دارند:
🟩اَلْقَلْبُ مُصْحَفُ اَلْبَصَرِ(حکمت ۴۰۹)
🔺أعضاء و جوارح تأثیر متقابل روی قلب میگذارند.
🔺از آن جائی که قلب غمگین و ناراحت میشود،میتوان فهمید که او از عواملی متأثّر شده و آن عوامل جز أعضاء و جوارح چیزی دیگری نمیتواند باشد.
✅أعضاء و جوارح از حاکمیّتها و سبکهای زندگی متأثّرند؛صدر از امکانات و محصولات اطراف خود تأثیر میپذیرد؛بنابراین حاکمیّتهائی که غیر وحیانیاند،با نوع تأثیرگذاریشان بر صدر(أعضاء و جوارح)نمیتوانند در قلب تذلّل ایجاد کنند.
✅حاکمیّتها اگر مرگباور و معادباور نباشند،ذلّتی متوجّه قلب نخواهد شد؛بنابراین باید بهدنبال حاکمیّتهای وحیانی رفت.
✅ضرورت تشکیل حاکمیّت اسلامی در اینجا روشن است؛از محصولاتی که در ضمن سبک زندگی اسلامی اتّفاق میافتد،نوع خانهسازی،لباس،گردشگری و...است که ملازم با تولید ذلّت در قلب میباشند.
✅کلام شریف أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه صرفا یک موضوع اخلاقیای که تصوّر شود بریده از اجتماع و حکومت است نیست.
و الحمدلله و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۳.pdf
239.4K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_ذلّلهُ_بذکر_الموت
#تمدّن_معاد_باور
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۴
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
-----------------------------------------
«...وَ قَرِّرْهُ بِالْفَنَاءِ...»
✅«فناء»غیر از عدم است؛فناء با وجود،منافاتی ندارد(برخلاف فهم و ادبیّات عرفی)
✅در ادبیّات وحی نه عقلا و نه نقلا چیزی معدوم نمیشود:
🟩يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّـهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ(سورهی ابراهیم علیهالسلام،آیهی ۴۸)
🔺تبدّل در عالم راه دارد نه عدم!
🔺روز قیامت روز تبدیل است نه روز عدم!
🔺انسان از بین نمیرود؛بلکه ظرفِ زندگی او تغییر مینماید.
✅فناء نقطهی مقابل بقاء است؛بنابراین فانی با باقی سازگار نیست؛لذا فانی باید به گونهای تحلیل شود که نه به معنای عدم باشد و نه باقی ثابت گردد.
✅ظرف تحقّق فناء و بقاء با یکدیگر متفاوت است:
🟩كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ(۲۶)وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(۲۷)(سورهی الرّحمن)
🔺ظرف فناء دنیا و ظرف بقاء آخرت است.
✅فناء در عالم مادّه،فناء از حیث حدود و قیود است؛لذا زمانی که این حدود و قیود بهوسیلهی مرگ شکسته میشوند،بقاء اتّفاق میافتد:
🟩وَ لِلَّـهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّـهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ(سورهی بقره،آیهی ۱۱۵)
🔺برداشتهشدن حدود و قیود و تحقّق بقاء.
✅همهی موجودات یک وجههی ملکوتی دارند که متوجّه عالم ملکوت است؛آن چیزی که موجودات را گرفتار میکند،همان حدود و قیود عالم مادّه میباشند؛لذا نتیجه این میشود که:حدود و قیود فانی هستند.
✅زمانی که بقاء مطرح میشود،تعبیر به خلود بهمیان میآید(چه بهشتی چه جهنّمی):
🟩خالِدِينَ فِيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ(سورهی بقره،آیهی ۱۶۲)
🟩...جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّـهُ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ(سورهی آل عمران،آیهی ۱۵)
🔺خلود یعنی بقای أبدی
🟩اینکه مولانا أمیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام میفرمایند:از قلبات إقرار بگیر که تو فانی هستی،دقیقاً دلالت بر بقاء میکند؛یعنی به قلبات بقبولان که تو یک موجود أبدیای میباشی؛بنابراین قبل از اینکه خدای متعال بهوسیلهی مرگ قهراً و جبرا فناء را محقّق کند،قلب خود را فانی کن و باقیبودن را به او بقبولان.
✅موضوعی که باعث میشود قلب بهفانیبودن إقرار کند،«ذکر موت»میباشد.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۵
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
----------------------------------------
«...وَ بَصِّرْهُ فَجَائِعَ اَلدُّنْيَا...»
✅مادّهی فَجَعَ بهمعنای آزردن با گرفتن دارائی و سلب سرمایه است.
✅فاجعه مخصوص دنیا و عالَم مادّه میباشد.این فجائع با در نظرگرفتن حیثیّات،به دوبخش تقسیم میشوند:
۱)فجائع مذموم(تعلّق قلب بهامور مادّی)
۲)فجائع ممدوح(تعلّق قلب بهامور معنوی)
🔺فجائع را نمیتوان از عالَم مادّه جدا کرد؛چرا که از لوازم دنیا میباشند.
🔺انبیاء و معصومین علیهمالسلام نیز فاجعهزده میشدند؛لکن با حیثیّت الهی آن که فاجعهای ممدوح را رقم میزند؛بر خلاف دیگران که فاجعهی آنان ناظر به تعلّق قلبی آنها بهعالَم مادّه است.
✅دنیا بهدلیل اینکه محلّ فناء میباشد،فاجعهآفرین است و اگر در سرای آخرت فاجعهای نیز متوجّه ما شد،عامل و علّت آن همین دنیا است.
✅همهی نعمتهای دنیا در معرض سلباند و اگر قلب إقرار به این فناء نکند،با سلب هر نعمتی فاجعه زده خواهد شد.
✅حضرت میفرمایند:بهقلب نشان بده که دنیا محلّ فاجعه است؛هر نعمتی بالقوّه فجیعهای است که اگر تعلّق بهنعمت مادّی در قلب اتّفاق افتاد،فجیعه فعلیّت پیدا میکند.
✅قلب باید بداند که هر نعمت،دربردارندهی فرصت و تهدید است؛اگر مقرّ به فناء شد،نعمت فرصت است و اگر بهنعمتهای مادّی تعلّق پیدا کرد،تهدیدی متوجّه اوست:
🟩قال الإمام أمیرالمؤمنین علیهالسلام:...وَ لاَ تَفْنَى فَجَائِعُهَا...(بحارالأنوار،جلد ۷۰،ص ۱۱۳)
🔺ضرورت و ارزش قناعت،رزق کفاف،زهد و...را میتوان دریابید.
🟩قال الإمام الحسین علیهالسلام:...وَ مُحَمَّدٌ صلی اللّٰه علیه و آله أُصِیبَ بِأَفْجَعَ مِنْهُ فَجِیعَةً إِنَّهُ وَقَفَ صلی اللّٰه علیه و آله عَلَی عَمِّهِ حَمْزَةَ أَسَدِ اللَّهِ وَ أَسَدِ رَسُولِهِ وَ نَاصِرِ دِینِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۱۷،ص ۲۷۸)
🔺فاجعهی قلبی با حیثیّت الهی
🔺تفاوت بنیادی فجائع قلبی أهل بیت علیهمالسلام با دیگران در همین حیثیّت است.
🔺معصومین علیهمالسلام در هنگام ظهور فجیعه،راه صبر را در پیش گرفته و راضی به رضایت الهی میباشند.
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:الرَّغْبَةُ فِی الدُّنْیَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ(بحارالأنوار،جلد ۷۵،ص ۲۴۰)
🔺میل بهدنیا،تعلّق قلبی بهمادّیات میآورد.
🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:...إِنَّ فِی الْقُنُوعِ تسعة [لَسَعَةً] وَ إِنَّ فِی الِاقْتِصَادِ لَبُلْغَةً وَ إِنَّ فِی الزُّهْدِ لَرَاحَةً وَ إِنَّ لِكُلِّ عَمَلٍ جَزَاءً وَ كُلُّ آتٍ قَرِیبٌ(بحارالأنوار،جلد ۱۰۰،ص ۲۷)
🔺قناعت،اقتصاد(میانهروی)و زهد،راحتی و عدم تعلّق بهمادّیات را میآفرینند.
✅حال که دنیا محلّ فاجعه است و از آن گریزی نیست،قلب را جایگاه فاجعهی معنوی مبتنی بر سلب نعمات الهی قرار بدهیم؛بهگونهای که قلب فقط سلب نعمات معنوی با حیثیّت الهی را متوجّه شود.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۵.pdf
178.2K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_بصّره_فجائع_الدنیا
#انواع_فجائع
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
💔#غزه🖤
⭕️ #انتخابات
⭕️ #شهید_رئیسی
⭕️ #نه_به_غربگدا
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۶
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
---------------------------------------
«...وَ بَصِّرْهُ فَجَائِعَ اَلدُّنْيَا...»
✅از فجائع،راهی گریزی نیست أمّا جهت فاجعه بهدست انسان است.
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:مَا بَلاَ اَللَّهُ اَلْعِبَادَ بِشَيْءٍ أَشَدَّ عَلَيْهِمْ مِنْ إِخْرَاجِ اَلدِّرْهَمِ(الخصال،جلد ۱،ص ۸)
🔺نوع مؤمنین با اخراج درهمی فاجعهزده میشوند.
✅قال الإمام أمیرالمؤمنین علیهالسلام:...إِنَّمَا سُمِّیَ الدِّرْهَمُ دِرْهَماً لِأَنَّهُ دَارُ هَمٍّ مَنْ جَمَعَهُ وَ لَمْ یُنْفِقْهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ أَوْرَثَهُ النَّارَ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الدِّینَارُ دِینَاراً لِأَنَّهُ دَارُ النَّارِ مَنْ جَمَعَهُ وَ لَمْ یُنْفِقْهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ تَعَالَی أَوْرَثَهُ النَّارَ...(بحارالأنوار،جلد ۱۰،ص ۱۳)
🔺علّت نامیدهشدن درهم(خانه و سرزمین اندوه)
🔺علّت نامیدهشدن دینار(خانهی آتش)
🔺تعلّق قلبی بهدینار و درهم فاجعهآفرین است.
🟩...وَ لاَ تَفْجَعْنِي فِيهِ وَ فِي غَيْرِهِ مِنَ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ بِارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ وَ اكْتِسَابِ الْمَآثِمِ...(دعای روز پنجشنبه امام سجّاد علیهالسلام)
🔺فاجعه در ارتکاب محارم و اکتساب گناهان است.
🔺بههر میزان که مؤمنین و انسانها با رفتن امور مادّی احساس فاجعه کنند،با ارتکاب گناه حسّ فاجعه را نخواهند داشت.
✅فاجعه برای معصومین علیهمالسلام به دو شکل قابل تصوّر است:
۱)بُعد تکوین(مرگ عزیزان و اطرافیان)
🟩إِنَّ اَلصَّبْرَ لَجَمِيلٌ إِلاَّ عَنْكَ وَ إِنَّ اَلْجَزَعَ لَقَبِيحٌ إِلاَّ عَلَيْكَ...(حکمت ۲۹۲)
🔺فاجعهی قلبی مولانا أمیرالمؤمنین علیهالسلام در فقدان نبیّ مکرّم اسلام صلّیاللّهعلیهوآله
🟩كَانَ فِي اَلْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اَللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ اَلْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآلهوسلم وَ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلْبَاقِي فَالاِسْتِغْفَارُ...(حکمت ۸۸)
۲)بُعد تشریع(قصور حضرات)
🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ(بحارالأنوار،جلد ۶۸،ص ۲۳)
✅برای غیر معصومین تمامی فجائع قابل تصوّر است:
۱)تکوینی:
الف)مادّی
ب)معنوی
۲)تشریعی:
الف)تقصیر
ب)قصور
🔺عموم مردم در معرض فجائع چهارگانهاند.
✅قلب باید فجائع را بشناسد؛او باید ارتقاء پیدا کند؛بهگونهای که فقدان معنویّات او را فاجعهزده کند(تقصیر)؛از این مرحله نیز باید بالا رود و از قصور فاجعهزده گردد:
🟩دعای حضرت زکریّاء علیهالسلام:إِلَهِی ارْزُقْنِی وَلَداً تَقَرُّ بِهِ عَیْنِی عَلَی الْكِبَرِ فَإِذَا رَزَقْتَنِیهِ فَافْتِنِّی بِحُبِّهِ ثُمَّ افْجَعْنِی بِهِ كَمَا تَفْجَعُ مُحَمَّداً حَبِیبَكَ بِوَلَدِهِ فَرَزَقَهُ اللَّهُ یَحْیَی وَ فَجَعَهُ بِهِ وَ كَانَ حَمْلُ یَحْیَی علیه السلام سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ حَمْلُ الْحُسَیْنِ علیه السلام كَذَلِكَ الْخَبَرَ(بحارالأنوار،جلد ۱۴،ص ۷۹)
🟩...فَإِلَی مَنْ أُرْسِلَ إِسْمَاعِیلُ إِذَنْ قُلْتُ فَمَنْ كَانَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ ذَاكَ إِسْمَاعِیلُ بْنُ حِزْقِیلَ النَّبِیِّ بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَی قَوْمِهِ فَكَذَّبُوهُ وَ قَتَلُوهُ وَ سَلَخُوا وَجْهَهُ فَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ لَهُ فَوَجَّهَ إِلَیْهِ سَطَاطَائِیلَ مَلَكَ الْعَذَابِ فَقَالَ لَهُ یَا إِسْمَاعِیلُ أَنَا سَطَاطَائِیلُ مَلَكُ الْعَذَابِ وَجَّهَنِی رَبُّ الْعِزَّةِ إِلَیْكَ لِأُعَذِّبَ قَوْمَكَ بِأَنْوَاعِ الْعَذَابِ إِنْ شِئْتَ...(بحارالأنوار،جلد ۱۳،ص ۳۹۱)
🔺انبیاء علیهمالسلام در فجائع معنوی سبقت میگرفتند و با ولیّ الهی علیهالسلام مثلیّت پیدا میکردند.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۶.pdf
185.7K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_بصّره_فجائع_الدنیا
#فجائع_معصومین_علیهم_السلام
#فجائع_عموم_مردم
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
💔#غزه🖤
⭕️ #انتخابات
⭕️ #شهید_رئیسی
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۷
🗓پنجشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
-------------------------------------------
«...وَ بَصِّرْهُ فَجَائِعَ اَلدُّنْيَا...»
✅شریعت با قوانین مالی خود آمده با جهتدهی فجائع،فاجعهی قلب را از مذموم خارج و به ممدوح تبدیل کند:
🟩إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ اَلْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ اَلْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلاَّ بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ وَ اَللَّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ(حکمت ۳۲۸)
🔺هزینهکردن اموال با دستور ولیّ الهی طیب نفس میآورد.
🟩قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَلْعُونٌ مَنْ عَبَدَ اَلدِّينَارَ وَ اَلدِّرْهَمَ(بحارالأنوار،جلد ۱۴،ص ۳۰۰)
🔺عبودیّت تعلّق قلب است.
🟩...يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ...(سورهی أعراف،آیهی ۱۵۷)
🔺بخشی از رسالت نبیّ اکرم رهائی افراد از تعلّقات مادّی است.
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:...وَ لَا شَیْ ءَ بَعْدَ ذَلِكَ كَبِرِّ الْإِخْوَانِ وَ الْمُوَاسَاةِ بِبَذْلِ الدِّینَارِ وَ الدِّرْهَمِ فَإِنَّهُمَا حَجَرَانِ مَمْسُوخَانِ...(بحارالأنوار،جلد ۲۶،ص ۴۰۶)
🔺طلا و نقره ابزار امتحان هستند.
🟩...وَ عَنْ ذَلِكَ مَا حَرَسَ اَللَّهُ عِبَادَهُ اَلْمُؤْمِنِينَ بِالصَّلَوَاتِ وَ اَلزَّكَوَاتِ وَ مُجَاهَدَةِ اَلصِّيَامِ فِي اَلْأَيَّامِ اَلْمَفْرُوضَاتِ تَسْكِيناً لِأَطْرَافِهِمْ وَ تَخْشِيعاً لِأَبْصَارِهِمْ وَ تَذْلِيلاً لِنُفُوسِهِمْ وَ تَخْفِيضاً لِقُلُوبِهِمْ...(خطبهی ۱۹۲)
🔺قوانین مالی شریعت سرکشی قلب را کنترل میکند.
🔺اصل جعل قوانین مالی و کمّیت آن در شریعت حکیمانه است.
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:یَقُولُ مَا مِنْ شَیْ ءٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ إِخْرَاجِ الدِّرْهَمِ إِلَی الْإِمَامِ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیَجْعَلُ لَهُ الدِّرْهَمَ فِی الْجَنَّةِ مِثْلَ جَبَلِ أُحُدٍ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِیمٌ ثُمَّ قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ فِی صِلَةِ الْإِمَامِ خَاصَّةً(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۲۷۹)
🔺اخراج درهم محبوب خداست.
🔺اخراج درهم باید در جهت تقویّت امام علیهالسلام باشد(جعل همهی قوانین مالی شریعت در همین راستا میباشد)
🔺درهم و دینار نزد خدا متعال که ارزشی ندارد؛بلکه آنچیزی که به خدا میرسد،سلب تعلّق قلبی است.
🔺سلب تعلّق قلب واجب است بهدلیل وجوب قوانین مالی در شریعت
🔺جایگاه ولایت تطهیر قلب است.
🔺قوانین مالی(منجمله خمس،زکات و ...)بهترین راه برای جهتدهی فجائع قلب از مذموم به ممدوح است.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳۷.pdf
234.5K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#نامه_۳۱_نهج_البلاغه_ج_۳۷
#و_بصّره_فجائع_الدنیا
#راه_مدیریت_فجائع
#چرائی_وضع_قوانین_مالی
🗓پنجشنبه ، ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
💔#غزه🖤
⭕️ #انتخابات
⭕️ #شهید_رئیسی
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
May 11