eitaa logo
مدرسه ولایت
453 دنبال‌کننده
65 عکس
43 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
11.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 رحلت شهادت گونه ی حضرت سلام الله علیها تسلیت باد. 🖤 «نقش حضرت معصومه سلام الله علیها در برجسته شدن قم. ⭕️ گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۳۹ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۴/۲۷ ---------------------------------------- «...وَ اِعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ اَلْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ...» ✅نگاه اسلام عزیز به موضوع گردشگری،اندیشه را توسعه می‌دهد. ✅«عرضه»به دو شکل اتّفاق می‌افتد: ۱)تکوینی(عین جعل قابلیّت‌ها است که تخلّفی در آن نیست): 🟩إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً(سوره‌ی أحزاب،آیه‌ی ۷۲) ۲)تشریعی(جمع‌آوری اطّلاعات از گذشتگان و عرضه‌ی آن‌ها بر قلب) ✅«عرضه‌ی اخبار گذشتگان»به دو صورت قابل تحقّق است: الف)نقل از دیگران ب)راه‌افتادن خود شخص و عبرت‌گیری میدانی ✅«نقل از دیگران»دو حالت دارد: ۱)قطع و یقین حاصل می‌شود(اخبار قرآن کریم و روایات متواتر) ۲)ظنّ و گمان حاصل می‌شود 🔺روایت متواتر به خبری گفته می‌شود که بر اثر نقل فراوان آن،موجب اطمینان است. 🔺باید به‌دنبال اخبار حتمی بود؛زیرا در اخبار ظنّی امکان خطاء وجود دارد که نمی‌تواند مورد بحث باشد. ✅امام علی سلام‌الله‌علیه می فرمایند:قرآن را بر قلب‌ات عرضه کن که آن اخبار قطعی است. ✅برای مطالعه‌ی تاریخ و حصول یقین به دو مسئله باید توجّه شود: الف)از چه کسی تاریخ را می‌گیریم. ب)چه‌ چیزی را از تاریخ می‌گیریم. ✅قرآن کریم و روایات متواتر،گذشتگان را به دو بخش تقسیم فرموده‌اند: ۱)صالحان: 🟩آیات ۴۷ تا ۱۲۳ از سوره‌ی مبارکه‌ی بقره ۲)طالحان: 🟩آیات ۷۶ تا ۸۳ از سوره‌ی مبارکه‌ی قصص ✅معمولاً در جائی که اعتبار(عبرت‌گرفتن)مورد نظر است،عذاب‌شدنِ پیشینیان مطرح می‌شود؛چرا که این امر با ترس همراه است و ترس در بردارنده‌ی پند و عبرت می‌باشد. و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۰ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۲ -------------------------------------- «...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا...» ✅در این کلام شریف،امام علی علیه‌السلام دو موضوع را مطرح می‌فرمایند: ۱)مراجعه به تاریخ ۲)گردشگری ✅«واو»در کلام شریف امام علی سلام‌الله‌علیه(سرْ فی دیارهم و آثارهم)یک عطف جدید را می‌فهماند؛اینکه علاوه بر دیدن خانه‌های پیشینیان،دیگر آثار آن‌ها را نیز مشاهده کن. این کلام شریف به بررسی سیر حرکات اجتماعی گذشتگان اشاره دارد که بر این اساس باید به کتب آن‌ها مراجعه نمود؛چرا که یکی از آثار،کتاب‌های آن‌ها است(آثار معنای عامّ‌تری نسبت به دیار دارد) ✅کتاب‌های گذشتگان،نوع تفکّر و حرکات اجتماعیِ آن‌ها را روشن می‌کند. ✅کلمه‌ی«فانْظر»اشاره به غایت گردشگری دارد؛اینکه در موضوع گردشگری باید تفقّه و تعقّل رشد کند. ✅آیاتِ نورانی‌ای که هم‌سیاق با کلام مولانا امام علی سلام‌الله‌علیه هستند: 🟩...أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سوره‌ی یوسف علیه‌السلام،آیه‌ی ۱۰۹) 🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سوره‌ی روم،آیه‌ی ۹) 🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سوره‌ی فاطر،آیه‌ی ۴۴) 🟩أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ كانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ...(سوره‌ی غافر،آیه‌ی ۲۱) 🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سوره‌ی غافر،آیه‌ی ۸۲) 🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...(سوره‌ی محمّد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله،آیه‌ی ۱۰) 🔺علّت تکرار آیات،دلیل بر اهمّیّت موضوع گردشگری است. 🔺اینکه قرآن کریم از فعل غائب(لم یسیروا)استفاده می‌فرماید،به این دلیل است که افراد از گذشتگان عبرت نگرفته‌اند. 🔺کسی که فهم ندارد،نمی‌تواند مخاطب قرآن باشد! 🔺در این آیات شریفه،خدای متعال سبب(مسافرت)را ذکر فرموده ولی از ذکر مسبّب(توسعه‌ی فهم)چشم‌پوشی کرده. 🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(سوره‌ی حجّ،آیه‌ی ۴۶) 🔺در این آیه‌ی شریفه،خدای متعال سبب و مسبّب را ذکر فرموده است. 🔺مسافرت بر مبنای اراده‌ی دستگاه‌ وحی،قلب و گوش را رشد می‌دهد. 🔺حتّیٰ اگر در مسافرت مورد نظر وحی،قلب(به‌سبب ضعف)رشد نکند،لااقل گوش،شنوا می‌شود. 🟩وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ(سوره‌ی مُلک،آیه‌ی ۱۰) 🔺جهنّم،ثمره‌ی گوش کَر و عقل رشد نکرده می‌باشد. 🔺غایت قلبی که رشد کرده و گوشی که شنوا شده سعادت أبدی است که این‌دو أمر با مسافرت حاصل می‌شوند. و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۱ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۹ ------------------------------------------- «...وَ اِعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ اَلْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ...» ✅قلب اگر درست و صحیح دگرگون شد،هدایت اتّفاق می‌افتد؛در غیر این صورت هر چه که است،ضلالت و گمراهی خواهد بود. ✅همین قلب هنگامی که میل و شهوت دنیوی در او پدید آمد،«نفس»گفته می‌شود. ✅امام أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه به‌دنبال تحوّل نیک قلب هستند. ✅تحوّلات قلب زیر مجموعه‌ی«ادراکات عقل»رخ می‌دهند؛بنابراین در کلام شریف امام علی سلام‌الله‌علیه«فانْظر»اشاره به همین حوزه‌ی عقلانیّت است. ✅گردشگری باید حول محور«عقل»انجام شود. ✅غایت گردشگری از نگاه مولانا الإمام علی علیه‌السلام این است که انسان خود را مانند گذشتگان و یکی از آن‌ها ببیند و بداند به‌زودی به‌ ایشان خواهد پیوست. و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۱.pdf
171.3K
🔵 ... ⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت در اسلام‌ ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۹ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۲ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ------------------------------------------- «...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...» ✅علوم اگر در مرحله‌ی ذهن باقی بمانند،نه‌تنها در نزد شارع هیچ ارزشی نخواهد داشت،بلکه او را در دیار آخرت گرفتار خواهد کرد: 🟩...وَ إِنَّ اَلْعَالِمَ اَلْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ اَلْحَائِرِ اَلَّذِي لاَ يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ بَلِ اَلْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ...(خطبه‌ی ۱۱۰) ✅کلمه‌ی«الأحبّة»اشاره می‌کند به علقه‌های فراوانی که افراد داشته‌اند. ✅کلمه‌ی«الغربة»اشاره دارد به اینکه علقه‌های زیاد،غربت و تنهائی را برای افراد به‌وجود آورده است؛به‌دلیل اینکه در آخرت،علقه‌ها هیچ نیازی را از فرد برطرف نمی‌کنند: 🟩فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ(سوره‌ی مؤمنون،آیه‌ی ۱۰۱) 🔺علقه‌ها در آخرت تبدیل به غربت خواهد شد. 🟩وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ...(سوره‌ی أنعام،آیه‌ی ۹۴) 🔺اجتماعی در کار نخواهد بود و پاسخ‌گوئی به‌صورت تکی است. 🟩...أَمَّا اَلدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ وَ أَمَّا اَلْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ وَ أَمَّا اَلْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي اَلْكَلاَمِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوَى(حکمت ۱۳۰) ✅در عبارت شریف«فاصلح مثواک»کلمه‌ی فاء«ترتیب بدون مهلت زمانی»را می‌رساند؛اینکه جایگاه أبدی با گردشگری وحیانی اصلاح می‌شود: 🟩...اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَهَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ...(زیارت عاشوراء) 🔺روز ورود روز غربت است. 🔺در این جایگاه ارزش شفاعت روشن می‌شود. 🟩يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ(۱۱)وَ صاحِبَتِهِ وَ أَخِيهِ(۱۲)وَ فَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ(۱۳)وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ يُنْجِيهِ(۱۴)كَلاَّ إِنَّها لَظى‏(۱۵)نَزَّاعَةً لِلشَّوى‏(۱۶) 🔺تنها عملِ انسان با او همراه است و شخص بر روی سفره‌ی عمل خویش می‌نشیند. و الحمدللّه و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۲.pdf
189.8K
🔵 📚... ⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری ، دیار غربت 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۲.pdf
189.8K
🔵 📚... ⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری ، دیار غربت 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه ۳۱ ج ۴۷.mp3
27.25M
🔵 🟢 📚 ... ⭕️ حقیقت از نظر وحی، مبانی نرم افزاری گردشگری و ساختارهای اجرایی آن و همچنین مجاری سخت افزاری گردشگری، عبرت و زیارت در موضوع گردشگری 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━