دع القول... نامه ۳۱، ح ۵۲.mp3
15.43M
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
🟢 #نامه_۳۱_نهج_البلاغه_ج_۵۲
📚 #دع_القول_فیما_لا_تعرف...
⭕️ #ایمان #معرفت_قلبی #عمل_صالح #سخن_لغو
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
یادبود حاجآقا لشنی (استاد حبیبی).mp3
29.7M
⚫️ برگزاری مراسم سوگواری أیّام #فاطمیه سلاماللهعلیها و یادبود حضرت استاد حاجآقا لشنی رضواناللهتعالیٰعلیه
🎙سخنران: حجةالإسلام استاد حبیبی حفظهاللهتعالیٰ
🕌 حوزهی علمیّهی ولیعصر عجّلاللهفرجه
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
May 11
⭕️ نعمت های نامحدود الهی ...🔻
🔰 مرحوم علامه رحمة الله علیه:
🔹در هر آنی به نعمت غیر متناهی الهی متنعمی مبادا آن را در راه معصیتش صَرف کنی.
📚هزار و یک کلمه، کلمه ۹۸۳
👇👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@alasfar
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
14.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 مدح #حضرت_صدیقه_طاهره_فاطمه_مرضیه_زهرای_اطهر_سلام_الله_علیها و شور و شعف آیت الله سید رضا #بهاءالدینی!!!
👇👇👇👇👇👇
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@baradaraneemamali
@nahjolbalaghealiali
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@lesanolah
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
گلایه استاد از طلاب.mp3
897.7K
#گلایه استاد لشنی زند «ره» از طلاب .
چرا هر طلبه یک کانال مجازی ندارد؟
#جنگ_نرم
#جهاد_تبیین
#فضای_مجازی
🔸برگرفته از تفسیر نامه ۱ جلسه اول
🔅به کانال (در محضر استاد لشنی زند «ره») وارد شوید👇
https://eitaa.com/Darmahzareostadlashani331218
و الخطاب فیما تکلف...نامه ۳۱، ج ۵۳.mp3
12.98M
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
🟢 #نامه_۳۱_نهج_البلاغه_ج_۵۳
📚 #والخطاب_فیما_لم_تکلف...
⭕️ #فرق_تکلیف_با_تکلف #صراط_مستقیم #گمراهی #معاد
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۵۰
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۸/۱۵
-------------------------------------------
«...فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅مستقرّ و مُقام در منطق آیات و روایات دوگونه است:
۱)تکوینی:(رجوع اشیاء و مخلوقات بهصورت جبر و قهر بهسمت خدای متعال)
🟩وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ(سورهی أنبیاء،آیهی ۳۴)
۲)تشریعی:(جائی که قوّهی اختیار انسان لحاظ میشود)
✅مفهوم بهشت و جهنّم یک مفهوم عامیانه است برای اینکه عموم مردم بفهمند؛لکن حقیقت ایندو چیز دیگری است:
🟩الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ(سورهی همزه،آیهی ۷)
🔺جهنّم جائی است که قلبها در آن میسوزند(تعبیر حضرت امام خمینی رحمةاللهعلیه)
🔺جهنّم نه اینکه آتش نباشد؛بلکه فراتر از آتش است!
🟩...وَ اِنْقَلِبُوا بِصَالِحِ مَا بِحَضْرَتِكُمْ مِنَ اَلزَّادِ فَإِنَّ أَمَامَكُمْ عَقَبَةً كَؤُوداً وَ مَنَازِلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لاَ بُدَّ مِنَ اَلْوُرُودِ عَلَيْهَا وَ اَلْوُقُوفِ عِنْدَهَا...(خطبهی ۲۰۴)
🔺عالَم برزخ خود دارای مراتبی است.
✅اصلاح مثواک یک موضوع اختیاری است؛بهعلّت اینکه اگر غیر از این بود،امام أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه به آن أمر نمیفرمودند.
✅موضوع گردشگری(که مطالب آن گذشت)اگر بهگونهای اتّفاق بیفتد که مستقرّ و مقام اصلاح نشود،«تصرّف عدوانی»صورت گرفته و شخص مورد سؤال واقع میگردد:
🟩ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ(سورهی تکاثر،آیهی ۸)
🔺طبق روایات شریفه،منظور از نعیم در آیهی مذکور،مسئلهی ولایت است.
🔺از نعماتی که در مسیر ولایت خرج نشدهاند سؤال میشود.
✅عالَم،ظرفیّت اصلاح معاد است.
برای اصلاح معاد،ضرورتا باید حرکت کرد.
✅«حرکات»بهطوری کلّی دو گونهاند:
۱)عدم تجرّد از عالَم مادّه:
الف)در ضمن مکان
ب)در ضمن زمان
۲)مجرّد از عالمَ مادّه(حرکتی که منزّه از زمان و مکان است)
✅یکی از لوازم حرکت مادّی که دارای زمان و مکان میباشد،عدم ادراک و تصوّر کمال است؛امّا حرکت غیر مادّی ولو برای کافر هم که باشد،قابل فهم است(بهدلیل اینکه حرکات غیر مادّی و مجرّد،اشتداد وجودی را برای افراد در پی دارند)
✅درک افراد در حرکات غیر مادّی بسیار قوی است و این ارادتاً اتّفاق میافتد(نه زمانا و مکانا و این همان عدم دخالت زمان و مکان است)
✅حرکاتی که منزّه و خالی از زمان و مکان است،«صیرورت»نامیده میشود که ادراک آن در باطن محقّق میگردد.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۵۰.pdf
309.4K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚 #فاصلح_مثواک...
⭕️ حقیقت #اصلاح معاد ، انواع انتقال ، اقسام مستقر ...
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۸/۱۵
💔#استاد_لشنی🖤
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۵۱
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
-------------------------------------------
«...وَ لاَ تَبِعْ آخِرَتَكَ بِدُنْيَاكَ...»
✅در مورد اشتقاق کلمهی«دنیا»دو قول وجود دارد:
۱)از کلمهی أدنیٰ گرفته شده و بهمعنای پَستتر است:
🟩وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى(سورهی ضحیٰ،آیهی ۴)
🟩إِنَّمَا سُمِّيَتِ اَلدُّنْيَا دُنْيَا لِأَنَّهَا أَدْنَى مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ سُمِّيَتِ اَلْآخِرَةُ آخِرَةً لِأَنَّ فِيهَا اَلْجَزَاءَ وَ اَلثَّوَابَ(بحارالأنوار،جلد ۵۴،ص ۳۵۵)
۲)از کلمهی دنو گرفته شده و بهمعنای نزدیکتر است:
🟩مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ...(سورهی إسراء،آیهی ۱۸)
🟩أَخْبِرْنِي عَنِ اَلدُّنْيَا لِمَ سُمِّيَتِ اَلدُّنْيَا؟ قَالَ لِأَنَّ اَلدُّنْيَا دَنِيَّةٌ خُلِقَتْ مِنْ دُونِ اَلْآخِرَةِ...(تفسیر نورالثقلین،جلد ۱،ص ۵۶۰)
✅دنیا در یک تقسیمبندی کلّی،به دو بخش تقسیم میشود:
۱)دنیای ممدوح(سرزمینی که محل آزمایش و امتحان انسان است و فرد در آن رشد میکند)
۲)دنیای مذموم(جائی که انسان نسبت بهآن تعلّق قلبی و حسّ مالکیّت دارد)
🟩وَ قَالَ عليهالسلام وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلاً يَذُمُّ اَلدُّنْيَا أَيُّهَا اَلذَّامُّ لِلدُّنْيَا اَلْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا اَلْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا أَ تَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا أَنْتَ اَلْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ اَلْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ مَتَى اِسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ أَ بِمَصَارِعِ آبَائِكَ مِنَ اَلْبِلَى أَمْ بِمَضَاجِعِ أُمَّهَاتِكَ تَحْتَ اَلثَّرَى كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ وَ كَمْ مَرَّضْتَ بِيَدَيْكَ تَبْتَغِي لَهُمُ اَلشِّفَاءَ وَ تَسْتَوْصِفُ لَهُمُ اَلْأَطِبَّاءَ غَدَاةَ لاَ يُغْنِي عَنْهُمْ دَوَاؤُكَ وَ لاَ يُجْدِي عَلَيْهِمْ بُكَاؤُكَ لَمْ يَنْفَعْ أَحَدَهُمْ إِشْفَاقُكَ وَ لَمْ تُسْعَفْ فِيهِ بِطَلِبَتِكَ وَ لَمْ تَدْفَعْ عَنْهُ بِقُوَّتِكَ وَ قَدْ مَثَّلَتْ لَكَ بِهِ اَلدُّنْيَا نَفْسَكَ وَ بِمَصْرَعِهِ مَصْرَعَكَ إِنَّ اَلدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اِتَّعَظَ بِهَا مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اَللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلاَئِكَةِ اَللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اَللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اَللَّهِ اِكْتَسَبُوا فِيهَا اَلرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا اَلْجَنَّةَ فَمَنْ ذَا يَذُمُّهَا وَ قَدْ آذَنَتْ بِبَيْنِهَا وَ نَادَتْ بِفِرَاقِهَا وَ نَعَتْ نَفْسَهَا وَ أَهْلَهَا فَمَثَّلَتْ لَهُمْ بِبَلاَئِهَا اَلْبَلاَءَ وَ شَوَّقَتْهُمْ بِسُرُورِهَا إِلَى اَلسُّرُورِ رَاحَتْ بِعَافِيَةٍ وَ اِبْتَكَرَتْ بِفَجِيعَةٍ تَرْغِيباً وَ تَرْهِيباً وَ تَخْوِيفاً وَ تَحْذِيراً فَذَمَّهَا رِجَالٌ غَدَاةَ اَلنَّدَامَةِ وَ حَمِدَهَا آخَرُونَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ذَكَّرَتْهُمُ اَلدُّنْيَا فَتَذَكَّرُوا وَ حَدَّثَتْهُمْ فَصَدَّقُوا وَ وَعَظَتْهُمْ فَاتَّعَظُوا(حکمت ۱۳۱)
ترجمهی حکمت:👇🏻
☑️امام عليه السلام از كسى شنيد مذمت دنيا ميكند فرمود: اى كسى كه نكوهش دنيا ميكنى در حالى كه تو خود بغرور دنيا گرفتار شدهاى، و فريفتۀ باطلهاى آن هستى، آيا تو خود مغرور به دنيا هستى و سپس مذمت آن مى كنى؟ تو از جرم دنيا شكايت دارى يا دنيا بايد از جرم تو شكايت كند؟ كِى دنيا تو را گول زده و چه موقع تو را فريب داده است؟ آيا بمحل سقوط پدرانت در دامن فنا يا به خوابگاه مادرانت در زير خاك تو را فريب داده؟ چه اندازه با دست خود بيماران را پرستارى كردى؟ در كنار بستر آنها مراقب آنان بودى درخواست شفاى آنها را نمودى و از طبيبان براى آنها دارو خواهش كردى، در آن روزهائى كه داروى تو به حال آنان سودى نداشت، و گريۀ تو فايدهاى نمىكرد! ترس و وحشت تو به درد هيچيك از آنها نخورد، و كوششهايت براى آنها نتيجهاى نداشت، و تو قادر بر دفاع از آنها نبودى؛دنيا خودش را با اين وضع براى تو مجسم ساخته، و با قربانگاههاى ديگران قربانگاه تو را.
اين دنيا جايگاه صدق و راستى است براى آن كس كه با آن براستى رفتار كند، و خانه تندرستى است براى آن كس كه از آن چيزى بفهمد، و سراى بىنيازى است براى آن كس كه از آن توشه برگيرد، و محل اندرز است براى آن كه از آن اندرز گيرد مسجد دوستان خدا است، و نمازگاه فرشتگان پروردگار، و محل نزول وحى اللّه، و تجارتخانۀ اولياء حق، آنها در اينجا رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود خود قرار دادهاند چه كسى دنيا را نكوهش مىكند در حالى كه جدائى خود را اعلام داشته، فراق خود را خبر داده، و مرگ خود و اهلش را بيان كرده است، پس دنيا با نمونههائى از بلاها به آنها نشان داد كه اين امر در حق آنها نيز امكان پذير است، با سرور و خوشحاليش دلهايشان را بسرور متوجه ساخت گاه هنگام عصر در عافيت است، و بهنگام صبح مصيبت! گاه تشويق مىكند و گاه مىترساند، گاه تخويف مىكند و گاه بر حذر مىدارد! و بهمين جهت در صبحگاهان ندامت و پشيمانى، گروهى آن را مذمت ميكنند، و در روز قيامت آن را مدح مىنمايند همان گروهى كه دنيا به آنها تذكر داد و آنان متذكر شدند، براى آنها سخن گفت آنها تصديقش كردند، و اندرز داد و آنها پذيرا شدند(ترجمهی آیتالله مکارم شیرازی حفظهالله)
🔺آخرت و قیامت زمانی اصلاح میگردد که هواهای نفسانی در دنیا موجب فروختهشدن آخرت نشود.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت