eitaa logo
مدرسه ولایت
459 دنبال‌کننده
68 عکس
43 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى...» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱۱ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۲/۰۲ --------------------------------------- «...أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ فِيمَا تَبَيَّنْتُ مِنْ إِدْبَارِ اَلدُّنْيَا عَنِّي وَ جُمُوحِ اَلدَّهْرِ عَلَيَّ وَ إِقْبَالِ اَلْآخِرَةِ إِلَيَّ مَا يَزَعُنِي عَنْ ذِكْرِ مَنْ سِوَايَ وَ اَلاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي غَيْرَ أَنِّي حَيْثُ تَفَرَّدَ بِي دُونَ هُمُومِ اَلنَّاسِ هَمُّ نَفْسِي فَصَدَفَنِي رَأْيِي وَ صَرَفَنِي عَنْ هَوَايَ وَ صَرَّحَ لِي مَحْضُ أَمْرِي فَأَفْضَى بِي إِلَى جِدٍّ لاَ يَكُونُ فِيهِ لَعِبٌ وَ صِدْقٍ لاَ يَشُوبُهُ كَذِبٌ وَ وَجَدْتُكَ بَعْضِي بَلْ وَجَدْتُكَ كُلِّي حَتَّى كَأَنَّ شَيْئاً لَوْ أَصَابَكَ أَصَابَنِي وَ كَأَنَّ اَلْمَوْتَ لَوْ أَتَاكَ أَتَانِي فَعَنَانِي مِنْ أَمْرِكَ مَا يَعْنِينِي مِنْ أَمْرِ نَفْسِي فَكَتَبْتُ إِلَيْكَ كِتَابِي مُسْتَظْهِراً بِهِ إِنْ أَنَا بَقِيتُ لَكَ أَوْ فَنِيتُ...» ✅اَلاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي غَيْرَ أَنِّي حَيْثُ تَفَرَّدَ بِي دُونَ هُمُومِ اَلنَّاسِ:«مقام تفرّد»شأن خلوت اولیاء الهی با خدای متعال است؛این مقامی است که بعد از مرگ عموماً اتفاق خواهد افتاد؛این یک امر لازم و قهری است که اتفاق می‌افتد: 🟩وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ تَرَكْتُمْ ما خَوَّلْناكُمْ وَراءَ ظُهُورِكُمْ...(سوره‌ی أنعام،آیه‌ی ۹۴) ✅مقام تفرّد با توجّه به خلق،منافات ندارد؛وجود این تفرّد،رسیدنِ خیرِ ولیّ الهی به دیگران است. ✅سبب این تفرّد،«همّ نفس»است؛طبق آیات و روایات آن چیزی که باعث توجّه شخص به خود می‌شود،«هول المُطّلَع»است: 🟩فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ(۷)وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ(۸)(سوره‌ی زلزال) 🔺معرفت بی‌نهایت اهل بیت علیهم‌السلام،توجّه به أسماء جلال است؛علّت خوف اهل بیت علیهم السلام به علّت بالاترین درجه‌ی عصمت آن‌ها است. 🔺کسی که می‌گوید اهل بیت علیهم‌السلام هیچ‌گونه خوفی ندارند،معنایش این است که اسماء جلال خدای متعال هیچ ظهوری ندارند! 🔺معصوم علیه‌السلام گرچه در مقابل خدای متعال مقصِّر نیست ولی حتماً قاصر است: 🟩وَ قَالَ النّبی صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ(بحار‌الأنوار،جلد ۶۸،ص ۲۳) 🟩...فَكَيْفَ لِي بِتَحْصِيلِ الشُّكْرِ، وَشُكْرِي إيَّاكَ يَفْتَقِرُ إلى شُكْرٍ، فَكُلَّما قُلْتُ: لَكَ الْحَمْدُ، وَجَبَ عَلَيَّ لِذلِكَ أَنْ أَقُولَ: لَكَ الْحَمْدُ...(صحیفه‌ی سجّادیّه علیه‌السلام،مناجات الشاکرین) 🟩...فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقاً...(سوره‌ی أعراف،آیه‌ی ۱۴۳) ✅همّ نفس تکلیف اصلی و ابتدائی است: 🟩...وَ لَكِنِّي لاَ أَرَى إِصْلاَحَكُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِي...(خطبه‌ی ۶۹) 🔺ما اجازه نداریم به قیمت اصلاح دیگران،خودمان به فساد کشیده شویم. 🔺هر چه تفرّد بیشتر باشد،فایده‌اش عام‌تر است. ✅فَأَفْضَى بِي إِلَى جِدٍّ لاَ يَكُونُ فِيهِ لَعِبٌ وَ صِدْقٍ لاَ يَشُوبُهُ كَذِبٌ:
این همّ نفس به گونه‌ای است که من را کشانده به سمت آن جدّیت و تلاشی که هیچ‌گونه لعبی در آن نیست
و(همّ نفس)من را سوق داده به سمت صدقی که دروغی از آن پیدا نمی‌شود. 🔺«لعب»به کاری گفته می‌شود که غایت عقلائی نداشته باشد. 🔺«صدق»یعنی آن چیزی که راست است و با«غایت»تطابق دارد. ✅وَ وَجَدْتُكَ بَعْضِي بَلْ وَجَدْتُكَ كُلِّي:حضرت به امام مجتبی علیه‌السلام می‌فرمایند:اگر تو بعض من بلکه همه‌ی وجود من نبودی به تو هم توجّه نمی‌کردم. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱۲ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ -------------------------------------- «...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَيْ بُنَيَّ...» ✅حضرت مولانا امام علی علیه‌السلام در عبارات قبل فرمود:إِنْ أَنَا بَقِيتُ لَكَ أَوْ فَنِيتُ؛اینکه حضرت می‌فرمایند من می‌خواهم در ضمن این نامه فائده‌ام را برای تو(امام مجتبیٰ علیه‌السلام)نشان دهم: 🟩...وَ حَقُّ اَلْوَلَدِ عَلَى اَلْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اِسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ اَلْقُرْآنَ(حکمت ۳۹۹) 🔺پدر باید برای فرزند فائده داشته باشد. ✅اوّلین موضوعی که حضرت من‌باب تربیّت در این نامه‌ی شریف مطرح می‌فرمایند،موضوع«تقوا»است. 🔺کسی می‌تواند توصیّه به تقوا کند و این توصیّه‌ی او مؤثّر باشد که خود در اوج تقوا باشد؛این نامه ما فی الضمیر امام علی علیه‌السلام است. ✅أَيْ بُنَيَّ:این کلام حضرت در مقام«تولید قابلیّت»است. 🔺با تولید قابلّیت در مخاطب است که کلام می‌تواند اثرگذار باشد. 🔺میزان ادراک سخنان فاعل،برمی‌گردد به میزان قابلیّت قابل. 🔺امام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام حتی از الفاظ هم برای تربیّت امام حسن علیه‌السلام که در اوج تکامل هستند دریغ نمی‌فرمایند. ✅«تقوا»موضوعی است مشترک بین تمام افراد می‌باشد؛به گونه‌ای که همه‌ی افراد مکلَّف و موظَّف‌اند آن را کسب کنند: 🟩يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ(سوره‌‌ی توبه،آیه‌ی ۱۱۹) 🔺تقوا اقلّ مراتب عصمت است؛عصمت از خطیئه از روی عمد نه سهو. ✅ تعریف تقوا: تقوا ملکه‌‌ای است(در مقابل حال)که نفس انسان را از افراط و تفریط باز می‌دارد. 🔺ملکه یعنی یک صفت پایدار ✅جایگاه تقوا: در ضمن آیات و روایات جایگاه تقوا،«قلب»است: 🟩ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّـهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ(سوره‌ی حج،آیه‌ی ۳۲) 🔺تعظیم شعائر از نشانه‌های تقوا است. 🔺آثار این تقوا در رفتار نیز ظاهر می‌شود؛البته رفتار می‌تواند منافقانه باشد؛بنابراین نباید فریب رفتار دیگران را خورد. ✅آثار تقوا: در آیات و روایات دو بخش تقسیم می‌شود: ۱)در نظام طبیعت:اینکه تقوای انسان روی طبیعت اثرگذار است: 🟩وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ(سوره‌ی أعراف،آیه‌ی ۹۶) ۲)اثر روی خود انسان:این خود دو قسم است: الف)در حیات فردی‌اش: تقوا حریم است برای حفظ ولایت. ب)در حیات اجتماعی‌اش:اجتماع از قلب با تقوا تاثیر می‌پذیرد. 🔺در حوزه‌ی اجتماع بیشترین تقوا می‌تواند اتفاق بیفتد و بیشترین اثر را می‌تواند داشته باشد. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱۳ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ ------------------------------------ «...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَيْ بُنَيَّ...» ✅قوای هفت‌گانه‌ی نفس(که همان هفت در جهنم هستند)اگر بدون«تقوا»رها شوند افراط و تفریط خواهند کرد. ✅ابتدائی‌ترین و البته ضروری‌ترین توصیّه‌ی اخلاقی،توصیّه‌ به تقوا است. ✅تقوا فقط در بُعد فردی نگاه نمی‌شود؛بلکه تقوای اجتماعی امر بسیار ضروری‌ای است. ✅نقش تقوا در«موضوعات اجتماعی»: ۱)موضوع سیاست:بیشترین ارزش تقوا در بُعد سیاست اتفاق می‌افتد: 🟩يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّكَ غَضِبْتَ لِلَّهِ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ......وَ سَتَعْلَمُ مَنِ اَلرَّابِحُ غَداً وَ اَلْأَكْثَرُ حُسَّداً وَ لَوْ أَنَّ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اِتَّقَى اَللَّهَ لَجَعَلَ اَللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً...(خطبه‌ی ۱۳۰) 🔺عدم همراهی ابوذر با جریان باطل 🟩إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما كَسَبُوا...(سوره‌ی آل عمران،آیه‌ی ۱۵۵) 🔺علّت شکست مسلمانان در جنگ احد،بی‌تقوائی‌ای بوده که قبلا کسب کرده بودند. ۲)موضوع فرهنگ:برخی از مؤمنین به‌سبب عدم‌داشتن تقوای قوی در دام فرهنگ‌های غلط گیر می‌کنند. 🟩وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ يَخْشَعُ لَهُ اَلْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ اَلنَّفْسُ وَ يَقْتَدِي بِهِ اَلْمُؤْمِنُونَ...(حکمت ۱۰۳) 🔺امام علی علیه‌السلام در ظریف‌ترین موضوعات به‌دنبال فرهنگ‌سازی درست هستند. ۳)موضوع اقتصاد:تقوای اقتصادی انسان را از«حرص در کسب و جمع»و«بخل و اسراف در خرج» باز می‌دارد: 🟩...وَ اِعلَم أَنَّ أَمَامَكَ طرِيقاً ذا مَسافَةٍ بعيدَةٍ وَ مَشَقَّةٍ شَديدَةٍ وَ أَنَّهُ لاَ غِنَى بِكَ فِيهِ عَن حُسنِ اَلاِرتِيادِ وَ قَدرِ بَلاَغِكَ مِنَ اَلزَّادِ مَعَ خِفَّةِ اَلظَّهْرِ فَلاَ تَحمِلَنَّ عَلَى ظَهرِكَ فَوْقَ طَاقَتِكَ فَيَكُونَ ثِقْلُ ذَلِكَ وَبَالاً عَلَيْكَ وَ إِذَا وَجَدتَ مِن أَهلِ الفَاقَةِ مَن يَحمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَومِ اَلقِيَامَةِ فَيُوافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ...(نامه‌ی ۳۱) 🔺مال زیاد،مانع عبور از پل صراط می‌شود. 🟩فَدَعِ اَلإِسرَافَ مُقتَصِداً و اُذكُر فِي اَليَومِ غَداً وَ أَمسِك مِنَ المالِ بِقَدرِ ضَرورَتِكَ وَ قَدِّمِ اَلفَضلَ لِيَومِ حاجَتِكَ...(نامه‌ی ۲۱) 🔺نفی اسراف و بخل 🔺معنای اعطای زیادی مال به‌دیگران فقط صدقه‌دادن نیست؛بلکه از مصادیق آن،قرض‌الحسنه است که ثواب آن از ثواب صدقه‌دادن به‌مراتب بیشتر است. ✅لیست«فوائد و آثار تقوا»در برخی از کلمات امام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام: 🔶تقوا مانع فروافتادن در شبهات(خطبه‌ی ۱۶) 🔶تقوا مرکب‌ راهوار به‌سمت خداوند(خطبه‌ی ۱۶) 🔶تقوا موجب رشد أعمال انسان(خطبه‌ی ۱۶) 🔶تقوا توشه‌ی قیامت و برزخ است(خطبه‌ی ۱۱۴) 🔶تقوا محافظ انسان در برابر حرام(خطبه‌ی ۱۱۴) 🔶خانه‌ای محکم و دژی استوار در برابر شیطان(خطبه‌ی ۱۵۷) 🔶تقوا گناهان را ریشه‌کَن می‌کند(خطبه‌ی ۱۵۷) 🔶تقوا موجب سعادت أبدی است(خطبه‌ی ۱۶۱) 🔶تقوا بهترین چیزی است که در کتب آسمانی به‌آن توصیّه‌شده است(خطبه‌ی ۱۷۳) 🔶تقوا نهایت رضایت و درخواست خداوند از انسان(خطبه‌ی ۱۸۳) 🔶تقوا ریسمان محکم الهی و نگه‌دارِ والا و برتر(خطبه‌ی ۱۹۰) 🔶تقوا حق خدا بر انسان که موجب می‌شود انسان بر خدا حق پیدا کند(خطبه‌ی ۱۹۱) 🔶تقوا پناهگاه و زره در دنیا و در قیامت راه بهشت است(خطبه‌ی ۱۹۱) 🔶 تقوا موجب رفعت مقام انسان(خطبه‌ی ۱۹۱) 🔶تقوا افسار نفس و روی‌پا ایستادن در برابر نفس است(خطبه‌ی ۱۹۵) 🔶تقوا انسان را به بهشت وسیع و سرزمین عزّت می‌رساند(خطبه‌ی ۱۹۵) 🔶تقوا داروی قلب‌های بیمار،بینائیِ کوری قلب،شفای جسم انسان،موجب اصلاح مفاسد فردی و اجتماعی،پاکیِ جان‌های شما از پَستی و پلشتی‌ها،رفع تاریکی از بینائی،امنیّت از ناله‌های قیامت و نور در تاریکی‌های قبر و قیامت(خطبه‌ی ۱۹۸) 🔶تقوا کلید در‌های بسته است(خطبه‌ی ۱۳۰) 🔶تقوا ذخیره‌ی قیامت،آزادی از هرنوعِ بردگی،نجات از هر نوع هلاکت و رسیدن به‌همه‌ی خواسته‌ها است(خطبه‌ی ۲۳۰) 🔶تقوا امنیّت از خوف اکبر و ثبات قدم در صراط است(نامه‌ی ۴۵) 🔶تقوا موجب قبولی أعمال ولو اندک باشند(حکمت ۹۵) 🔶تقوا بالاترین عزّت است(حکمت۳۷۱) 🔶تقوا موجب سلامت جسم است(حکمت ۳۸۸) و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱۴ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ---------------------------------------- «...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَيْ بُنَيَّ...» ✅«علائم تقوا»باعث می‌شود از فریب‌خوردن توسط دیگران جلوگیری شود؛«تقوا»نیازمندِ یک‌سری علائم ظاهری است تا با وجود آنها راهی برای رسیدن به بطون اشخاص باز شود. ✅برخی از علائم تقوا در خطبه‌ی ۱۹۳(خطبة‌المتّقین_همام): فَالْمُتَّقُونَ فِيهَا هُمْ أَهْلُ اَلْفَضَائِلِ:فضائل به اوصافی گفته‌ می‌شود که استقرار پیدا کرده‌اند؛یعنی از حال گذشته و به مقام رسیده‌اند؛اگر این‌گونه نباشند،فعل نیکو یا منافقانه صادر می‌شود یا مؤمنانه ولی گذرا... 🔶مَنْطِقُهُمُ اَلصَّوَابُ:حرف‌زدن آن‌ها درست و به‌جا است. 🔺«وَ اَللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى يَخْزُنَ لِسَانَهُ»(خطبه‌ی ۱۷۶) سرّ اینکه امام علی علیه‌السلام نطق‌کردن را مقدّم فرمود،این است که«زمانی تقوا برای متّقی سودمند است که زبان‌اش را نگه‌داری کند» 🔶وَ مَلْبَسُهُمُ اَلاِقْتِصَادُ:سبک زندگی آن‌ها میانه‌روی است. 🔺لباس موضوعی است که همیشه همراه انسان است و مداوم به‌وسیله‌ی لباس با دیگران ارتباط گرفته می‌شود. 🔶وَ مَشْيُهُمُ اَلتَّوَاضُعُ:متواضعانه راه می‌روند. 🔶غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ:چشم‌ها را بر آنچه که خدای متعال حرام کرده می‌بندند. 🔶وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى اَلْعِلْمِ اَلنَّافِعِ لَهُمْ:شنوائی‌شان را برای کسبِ علمِ سودمند وقف نموده‌اند. 🔺وقف اشاره به تداوم و استقرار دارد. 🔶نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي اَلْبَلاَءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي اَلرَّخَاءِ:نفوس‌شان در زمان بلاء و گرفتاری مانند زمان آرامش آن‌ها است؛در زمانی گرفتاری همان رفتاری را دارند که در آسایش دارند. 🔶وَ لَوْ لاَ اَلْأَجَلُ اَلَّذِي كَتَبَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ شَوْقاً إِلَى اَلثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ اَلْعِقَابِ:اگر سرآمد معیّنی که خدای متعال برای آن‌ها مقرّر داشته وجود نداشت،روح‌های آن‌ها حتی به‌اندازه‌ی یک چشم برهم‌زدن از شوق پاداش و ترس از کیفر در جسم‌شان قرار نمی‌گرفت. 🔺متّقین شوق به بهشت و ترس از عذاب و عقاب دارند. 🔶عَظُمَ اَلْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ:عظمت خدای متعال در جان متّقین باعث شده دیگران در چشم آنها کوچک شمرده شوند. 🔺این کوچک‌شمردن دیگران به منزله‌ی تحقیر دیگران نیست؛بلکه در نسبیّت با عظمت خدای متعال اتّفاق می‌افتد. 🔶فَهُمْ وَ اَلْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ اَلنَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ:متّقین أعمال‌شان را با توجّه به معاد انجام می‌دهند؛به گونه‌ای که انگار بهشت را دیده‌اند و در آن نعمت داده‌می‌شوند و جهنم را هم دیده‌اند و در آن معذّب هستند. 🔶قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ:قلب‌های آن‌ها حزنِ برای آخرت دارند. 🔶وَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ:دیگران از شرّ متّقین در أمان هستند. 🔶وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ:بدن‌هایشان لاغر است. 🔺ذکر مسبّب به‌جای سبب؛این کلام کنایه از عدم پرخوری متّقین است؛بنابراین صرف لاغر اندام‌بودن نمی‌تواند از علائم تقوا باشد. 🔶وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَةٌ:حاجت فراوان برای خود تعریف نمی‌کنند؛متّقین سبک‌بال هستند. 🔺حاجات آن‌ها بر اساس نیازهای ضروری معاش در دنیا و طبق شریعت تعریف می‌شوند. 🔶وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِيفَةٌ:قوای هفت‌گانه‌ی آن‌ها عفیفانه رفتار می‌کنند. 🔶صَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَةً تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ يَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُمْ:بر ایّام کوتاه دنیا صبر کرده‌اند که این صبر‌کردن در بردارنده‌ی یک راحتی طولانی برای آن‌ها است؛تجارت سودآوری که برای دیگران زجرآور و سخت است،برای متّقین توسط پروردگارشان آسان شده. 🔺متّقین احساس نمی‌کنند عبادات،بار سنگینی بر دوش آن‌ها است؛بلکه مطابق با میل‌شان است. 🔶أَرَادَتْهُمُ اَلدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا:دنیا آن‌ها را اراده ‌کرده،لکن آن‌ها طالب دنیا نیستند و دنیا آن‌ها را اسیر کرده لکن نفوس‌شان را از دنیا فدیه داده‌اند. 🔺چیزی را عِوَض داده‌اند و خودشان را نجات داده‌اند؛یعنی لذّات‌شان را در دنیا کم کرده‌اند. 🔺اسارت به میزان بهره‌برداری از دنیا است. 🟩اَلْمُؤْمِنُ يَنْظُرُ إِلَى اَلدُّنْيَا بِعَيْنِ اَلاِعْتِبَارِ وَ يَقْتَاتُ فِيهَا بِبَطنِ اَلاِضْطِرارِ وَ يَسمَعُ فِيها بِأُذُنِ اَلْمَقتِ وَ اَلْإِبْغَاضِ(غررالحکم و دررالکلم،جلد ۱،ص ۱۲۱) ادامه دارد...👇
🔶أَمَّا اَللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِينَ لِأَجْزَاءِ اَلْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلاً يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ يَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ:در شب قدم‌هایشان را صاف می‌کنند(نماز می‌خوانند)؛جان‌هایشان را با تلاوت قرآن محزون می‌کنند و به‌دنبال این هستند که بیمار‌هایشان را با همین تلاوت قرآن درمان کنند. 🔶فَإِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنُوا إِلَيْهَا طَمَعاً وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَيْهَا شَوْقاً وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ وَ إِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَخْوِيفٌ أَصْغَوْا إِلَيْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِيرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِيقَهَا فِي أُصُولِ آذَانِهِمْ:و زمانی که با ‌آیه‌ای که شوق در آن است برخورد می‌کنند،با علاقه‌ی فراوان به آن روی می‌آورند و آن را جلوی چشم‌هایشان قرار می‌دهند و زمانی که با آیه‌ی ترسناکی برخورد می‌کنند،شنوائی‌های قلب‌شان را متوجّه آن می‌کنند و یقین می‌کنند همانا آتش جهنّم و زبانه‌های آن در درون گوش‌هایشان شعله می‌کشد. 🔶فَهُمْ حَانُونَ عَلَى أَوْسَاطِهِمْ مُفْتَرِشُونَ لِجِبَاهِهِمْ وَ أَكُفِّهِمْ وَ رُكَبِهِمْ وَ أَطْرَافِ أَقْدَامِهِمْ يَطْلُبُونَ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى فِي فَكَاكِ رِقَابِهِمْ:آن‌ها بر کمر‌هایشان خم می‌شوند و صورت و دست و پا را به‌هنگام سجده بر فرش می‌گذارند و از خدای متعال آزادى گردن‌های خويش را از آتش جهنم درخواست می‌كنند. 🔶وَ أَمَّا اَلنَّهَارَ فَحُلَمَاءُ عُلَمَاءُ أَبْرَارٌ أَتْقِيَاءُ قَدْ بَرَاهُمُ اَلْخَوْفُ بَرْيَ اَلْقِدَاحِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ اَلنَّاظِرُ فَيَحْسَبُهُمْ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ وَ يَقُولُ لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ:و اما در روز حلیم‌اند،علیم‌اند،نیکوکار‌اند،تقوا دارند؛ترس،آن‌ها را تراشیده‌ مانند تراشیده‌شدن تیر؛زمانی که دیگران به آن‌ها نگاه می‌کنند گمان می‌کنند آن‌ها مریض هستند و همچنین می‌گویند آن‌ها قاطی دارند،در حالی که یک أمر عظیم(همّ معاد)آن‌ها را با خود مخلوط کرده است. 🔺حضرت ابتداء حالتِ شبِ متّقین را مطرح فرمودند تا روشن شود:روز متاثّر از شب است. 🔺حضرت حلم را مقدّم بر علم بیان فرمودند تا بفرمایند:علم بدون حلم فائده‌ای ندارد. 🔶لاَ يَرْضَوْنَ مِنْ أَعْمَالِهِمُ اَلْقَلِيلَ وَ لاَ يَسْتَكْثِرُونَ اَلْكَثِيرَ فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُونَ:از أعمال خوب‌شان به‌کم راضی نیستند و أعمال زیادشان را زیاد نمی‌شمارند در حالی که نفس‌شان را هم متّهم می‌بینند و از أعمال‌شان نگران‌ هستند. 🔶إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي اَللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اِجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اِغْفِرْ لِي مَا لاَ يَعْلَمُونَ:زمانی که دیگران آن‌ها را پاک می‌شمارند،از گفتار‌ آن‌ها می‌ترسند و می‌گوید:خدایا من از نفسم نسبت به آن‌ها آگاه‌ترم و پروردگارم نسبت به من از نفسم آگاه‌تر است؛خدایا به‌وسیله‌ی آنچه که می‌گویند من را مؤاخذه نکن و من را نسبت به آنچه آن‌ها گمان می‌کنند بهتر قرار بده و بیامرز از من آنچه را که دیگران نمی‌دانند. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱۵ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ --------------------------------------- «...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَيْ بُنَيَّ...» ✅بِتَقْوَى اَللَّهِ:اضافه‌شدن تقوا به اسم شریف«الله»به این دلیل است که:چون الله جامع تمام شئون أسمائی است،این تقوا باید در تمام شئون خدای متعال مراعات شود؛یعنی در هر کجا که خدای متعال ظهور دارد،شئون او باید رعایت شوند. ✅منشأ ظهور أسماء الهی هم می‌تواند بر اساس تقوا باشد و هم بی‌تقوائی(جائی که خدای متعال اجازه‌ی ظهور أسماءاش را نداده) ✅برخی دیگر از علائم تقوا و خصوصیّات فرد متّقی در کتاب شریف«تمامُ نهجِ البلاغة،خطبه‌ی متّقین»: 🔸لا یجمح به الغیظ:غضب،او را به طغیان‌گری وادار نمی‌کند. 🔺«غیظ»به آن حالت طغیان غضب می‌گویند. 🔸و لا یقهره الشّحّ:بخل او را مقهور و مغلوب نمی‌کند. 🔺بخل در اینجا به این معنا نیست که شخص متّقی بخل دارد؛چون او اصلاً بخیل نیست. 🔸لا یطمع فیما لیس له:در آنچه که برای او نیست طمع نمی‌کند. 🔺سهم تقوا در موضوع«اقتصاد»را در این دو قسم باید مدّنظر داشت. 🔸یخالط النّاس بعلم و یفارقهم بسلم:بر اساس علم با مردم اختلاط می‌کنند و با سلامت از آن‌ها جدا می‌شوند. 🔺«سلم»زمانی در جامعه حاکم می‌شود که معاشرت‌ها«عالمانه»باشد. 🔺اعضاء و جوارح شخص متّقی عالمانه رفتار می‌کنند. 🔸یتکلّم لیغنم:سخن می‌گوید برای اینکه سود ببرد و فائده برساند. 🔸و یصمت لیعلم:سکوت می‌کند برای اینکه یاد بدهد و یا بیاموزد: 🟩...وَ لاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ...(حکمت ۱۱۳) 🟩...وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى اَلْعِلْمِ اَلنَّافِعِ لَهُمْ...(خطبه‌ی ۱۹۳) 🔺شخص متّقی با سکوتش،جایگاه سکوت‌کردن را آموزش می‌دهد و همچنین سکوت می‌کند تا از عالمِی حرف بشنود و یاد بگیرد. 🔸و یسأل لیفهم:سؤال می‌کند برای اینکه بفهمد؛نه اینکه سؤال کند تا مُجیب را به سختی بیاندازد: 🟩وَ قَالَ عليه‌السلام لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ سَلْ تَفَقُّهاً وَ لاَ تَسْأَلْ تَعَنُّتاً فَإِنَّ اَلْجَاهِلَ اَلْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ وَ إِنَّ اَلْعَالِمَ اَلْمُتَعَسِّفَ شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ اَلْمُتَعَنِّتِ(حکمت ۳۲۰) (جلد ۲،ص ۲۹۱) 🔸لا یغلظ علی من یؤذیه:بر کسی که او را اذیت کرده شدید رفتار نمی‌کند. 🔸و لا یخوض فیما لا یعنیه:در آنچه که قصد عقلائی ندارد فرو نمی‌رود. (جلد ۲،ص ۲۹۷) 🔸لا یهتک سترا:عیب دیگران را فاش نمی‌کند. 🔸و لا یکشف سرّا:پرده از راز دیگران بر نمی‌دارد. 🔺«سرّ»می‌تواند به کمالات هم گفته شود؛یعنی انسان متّقی کمالات دیگران را(مثل کمالات اهل بیت علیهم‌السلام)که برای عوّام قابل فهم نیستند برملا نمی‌کند. 🔸یسأل عن دینه العلماء و یناطق الحکماء خوفا [من] أن یکون من أهل الضّلالة و العماء:از علماء برای دینش سؤال می‌کند و با حکماء گفت‌و‌گو می‌کند به علّت اینکه می‌ترسد گمراه و کور‌ باشد. 🔺از علماء در مورد احکام فقه‌ای سؤال می‌کند و از حکماء که اسرار عالَم را می‌دانند غافل نیست. 🔺متّقی هم به ظاهر دین می‌پردازد و هم به باطن دین (جلد ۲،ص ۲۹۸) 🔸مجالس لأهل الفقر:با فقراء همنشینی دارد. 🔺چون این همنشینی،یاد خدا را در پی دارد. 🔸أولئک عمّال اللّه و مطایا أمره و طاعته و سرج أرضه و بریّته:آنان کارگزاران خداوند و مرکب‌های أمر او و فرمان‌بردار او و چراغ‌های زمین و مخلوقات اویند. 🔺آنچه که خدای متعال تشریعاً اراده فرموده،از طریق متّقین اتّفاق می‌افتد. 🔸أولئک الآمنون المطمئنّون الّذین یسقون من کأس لا لغو فیها و لا تأثیم:آن‌ها در امنیّت کامل و دارای یقین حتمی هستند؛کسانی که از جامی می‌نوشند که نه لغوی در آن است و نه گناهی متوجّه آن می‌باشد. 🔸أولئک شیعتنا و أحبّتنا و منّا و معنا ألا آه شوقا إلیهم:آن‌ها پیروان ما و دوست‌داران ما هستند و از ما و همراه ما هستند؛آگاه باش چقدر به سوی آن‌ها شوق دارم! (جلد ۲،ص ۲۹۹) ✅از طرفی که ما می‌خواهیم متّقین را قضاوت کنیم این‌ها علامت‌اند،ولی از طرف خودشان این‌ها علامت نیستند،بلکه آثار تقوای قلب‌شان است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━