eitaa logo
مدرسه ولایت
459 دنبال‌کننده
67 عکس
42 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه‌‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۳.pdf
449.1K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۴ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅ضرورت ساختارها را باید در ضمن حاکمیت دید. ✅همه‌ی ساختارها ناظر به مسئله«نماز»هستند؛هر موضوع و ساختاری که منجر به تضعیف نماز می‌شود،در اقتصاد اسلامی جایگاهی ندارد: 🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ...(نامه‌ی ۲۷) 🟩يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ(سوره‌ی جمعه،آیه‌ی ۹) ✅روایت نورانی معروف به«حدیث نورانیت»از امام علی علیه‌السلام که‌ موضوع اقامه‌ی نماز را کاملا روشن می‌فرماید: 🟩...يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ فَمَنْ أَقَامَ وَلاَيَتِي فَقَدْ أَقَامَ اَلصَّلاَةَ وَ إِقَامَةُ وَلاَيَتِي صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ...(بحارالأنوار،جلد‌ ۲،ص ۲۶) ✅آیه‌ی مربوط به«اقامه‌ی نماز»: ✅الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّـهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ(سوره‌ی حجّ،آیه‌ی ۴۱) روایات ذیل این آیه‌ی شریفه: 🟩امام باقر و امام صادق علیهماالسلام فِي قَوْلِهِ تَعَالَى:اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنّٰاهُمْ فِي اَلْأَرْضِ قَالاَ نَحْنُ هُمْ(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۱۶۴) 🟩أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ:اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنّٰاهُمْ فِي اَلْأَرْضِ أَقٰامُوا اَلصَّلاٰةَ اَلْآيَةَ قَالَ هَذِهِ لِآلِ مُحَمَّدٍ اَلْمَهْدِيِّ وَ أَصْحَابِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۱۶۵) 🟩عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى:اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنّٰاهُمْ فِي اَلْأَرْضِ أَقٰامُوا اَلصَّلاٰةَ اَلْآيَةَ قَالَ:فِينَا وَ اَللَّهِ نَزَلَتْ(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۱۶۶) 🔺اقامه‌ی نماز یعنی اقامه‌ی ولایت أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه که همان اقامه‌ی اراده و خواست حضرت در تمام شئون است. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۴.pdf
441.7K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۵ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۲ ------------------------------------------ «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅اگر ساختارسازی نباشد،محصولی نخواهد بود؛بنابراین مفاهیم وحیانی زمانی می‌توانند به محصول تبدیل شوند که در قالب ساختار متناسب با خود اجراء شوند. ✅همه‌‌ی ساختارها باید به گونه‌ای باشند که از دلِ آنها مفهوم نماز تبدیل به محصول شود و در جامعه نماز اقامه گردد. ✅«‌اقامه‌ی نماز»یعنی اجرای خواست و اراده‌ی ولیّ الهی در تمام شئونِ فردی و اجتماعی: 🟩...فَمَنْ أَقَامَ وَلاَيَتِي فَقَدْ أَقَامَ اَلصَّلاَةَ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۶) ✅اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که به اقامه‌ی نماز بینجامد؛مثل اربعین امام حسین علیه‌السلام. ✅ساختارهای«فردی»انسان هم باید ناظر به اقامه‌ی نماز باشد: 🟩يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(سوره‌ی نور،آیه‌ی ۵۸) 🔺اوقات سه گانه‌ی روز حول محور نماز شناخته می‌شوند. 🟩رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ(سوره‌ی ابراهیم علیه‌السلام،آیه‌ی ۴۰) 🟩وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ(سوره‌ی بقرة،آیه‌ی ۱۲۴) 🔺دعای حضرت ابراهیم علیه‌السلام برای خود و برخی از ذریّه‌اش جهت اقامه‌ی نماز. 🟩وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ(سوره‌ی انبیاء علیهم‌السلام،آیه‌ی ۷۳) و الحمد لله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۵.pdf
489.7K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۲ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۶ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ -------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅مهم‌ترین مؤلّفه‌ی سخت‌افزاری،«جمعیّت جامعه و نیروی جوان انسانی»است. ✅مبانی نرم‌افزاری،رکن اوّل در ایجاد قدرت در جامعه می‌باشند؛البته به شرط اینکه اوّلا درست فهمیده شوند و ثانیا به‌درستی اجراء شوند. ✅حلقه‌ی اتّصال بین نظام مفاهیم و جمعیّت،توسط«حاکمیت»برقرار می‌شود؛سابق عرض شد که نقش ساختارها را می‌توان در ضمن حاکمیت‌ها دید. ✅همان‌گونه‌ که سابق عرض شد،نظام مفاهیم و ساختارها به دنبال تولید محصولاتی هستند؛دستگاه وحی به‌دنبال تولید انسانِ موحّد است؛بهترین محصولی که دستگاه وحی می‌تواند با تلفیق نرم‌افزار و سخت‌افزار تولید کند،انسان موحّد است؛تولید انسان موحد توسط دستگاه وحی،هدف غائی می‌باشد و هیچ هدفی مهم‌تر از آن نیست: 🟩حَقِيقٌ عَلى‏ أَنْ لا أَقُولَ عَلَى اللَّـهِ إِلاَّ الْحَقَّ قَدْ جِئْتُكُمْ بِبَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِيَ بَنِي إِسْرائِيلَ(سوره‌ی أعراف،آیه‌ی ۱۰۵) ✅آن محصولی که در دستگاه وحی اصالت دارد،«انسان موحّد»است‌؛بقیّه‌ی محصولات به‌هیچ‌عنوان در دستگاه وحی اصالتی ندارند(از جمله محصولات محیِّر‌العقول امروزی) ✅ساختارهای اجرائی ریسمان‌هائی هستند که مفاهیم و سخت‌افزار را به‌گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌دهند که به«اقامه‌ی نماز»می‌انجامد. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۶.pdf
421.1K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۷ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ --------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅علاوه بر اینکه تمامی ساختارها باید ناظر به«نماز»باشند،بلکه همه‌ی اوامر و نواهی دین اسلام هم ناظر به مسئله‌ی نماز هستند؛هیچ مسئله‌ای را نمی‌توان بریده از نماز توصیف نمود. ✅نماز هم دارای کمّیت است و هم کیفیّت؛کیفیّت نماز زمانی اصلاح می‌شود که حاکمیت وحیانی تشکیل شود و الّا کمّیت نماز که روشن است؛کیفیّت نماز اگر اصلاح شد،همه‌ی امور اصلاح می‌شوند: 🟩الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّـهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ(سوره‌ی حجّ،آیه‌ی ۴۱) ✅در تعریف اقتصاد اسلامی که گفته شد «حسن التقدیر فی المعاش»،این جز با«اصلاح کیفیّت نماز»محقق‌شدنی نیست. ✅عدم اصلاح نماز،معاش نامطلوب را در پی دارد؛معاش نامطلوب،معاد نامطلوب را رقم خواهد زد: 🟩من لا معاش له لا معاد له ✅منحصرا معاش وحیانی، معاد انسان را می‌سازد. پس مراد از این جمله، معاشی که غرب تعریف کرده است، نمی‌باشد؛ چرا که وضع آن ناظر به اصلاح معاد نیست ✅کسب حلال،راهی است برای رسیدن به کسب مطلوب که همان کسب طیّبات است؛بنابراین کسب حلال مقصود دستگاه وحی نیست بلکه کسب طیبات مدّنظر است. ✅حسن تقدیر فی المعاش یعنی هرآنچه که به معاش تو کمّاً و کیفاً ضربه‌ می‌زند،در دستگاه امامت جائی ندارد. ✅ساختارهای امروزی چون ناظر به مسئله‌ی نماز وضع نشده‌اند،معاش نامطلوب را به‌بار آورده است؛اینجاست که اهمیّت تشکیل حاکمیت اسلامی برای اقامه‌ی کیفیّت نماز پرواضح است. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۷.pdf
325.5K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۸ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅اوّلین وظیفه‌ی حاکمیت،تبیین مفاهیم دستگاه وحی است. ✅«نماز»معیاری است که به وسیله‌ی آن می‌توان فهمید که آیا اقتصاد ناظر به مسئله‌ی حسن تقدیر فی المعاش است یا خیر... ✅اقتصاد آمده است که مردم را به«عبودیّت»بکشاند؛لذا اسلام در اوّلین قدم می‌فرماید باید«کسب و کار اصلاح»شود. ✅حسن تقدیر معاش در سه حوزه اتفاق می‌افتاد(کسب،خرج و جمع)که هر کدام از این سه حوزه،خود دارای دو بخش(کمّیت و کیفیّت)بودند؛بنابراین هر ۶ قسمت باید تابع موضوع«نماز»باشند: 🟩...إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ...(سوره‌ی عنکبوت،آیه‌ی ۴۵) ✅اینکه همه‌ی امور باید ناظر به مسئله‌ی نماز باشند،به این معنا نیست که ما دائماً نماز بخوانیم و در کنار آن هر نوع اقتصادی هم داشته باشیم؛بلکه به این معناست که اقتصاد،خود باید تولید نماز کند: 🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ...(نامه‌ی ۲۷) و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۸.pdf
356.3K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۹ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ --------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅ساختارها ضامن اجراءشدن مفاهیم دستگاه وحی هستند. ✅ساختارها باید به گونه‌ای باشند که«نماز»آسیب نبیند؛بنابراین نماز معیار است. ✅ گفته شد که اقتصاد به معنای«حسن التقدیر فی‌المعاش»است که در سه حوزه‌ی کسب،جمع و خرج اتفاق می‌افتاد و هر کدام از این سه بُعد،خود دارای دو بخش کمّیت و کیفیّت است؛اگر همه‌ی این‌ها منجر به اقامه نماز شد،روشن می‌شود که حسن التقدیر فی‌المعاش اتفاق افتاده و نماز هم قبول است: 🟩...فَإِنْ صَحَّتْ لَهُ اَلصَّلاَةُ صَحَّتْ لَهُ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّتْ مَا سِوَاهَا...(بحارالأنوار،جلد ۸۰،ص ۲۰) ✅حق نماز در رساله‌ی حقوق امام سجّاد علیه‌السلام: 🟩...وَ حَقُّ اَلصَّلاَةِ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا وِفَادَةٌ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنَّكَ فِيهَا قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِكَ قُمْتَ مَقَامَ اَلذَّلِيلِ اَلْحَقِيرِ اَلرَّاغِبِ اَلرَّاهِبِ اَلرَّاجِي اَلْخَائِفِ اَلْمُسْتَكِينِ اَلْمُتَضَرِّعِ اَلْمُعَظِّمِ لِمَنْ كَانَ بَيْنَ يَدَيْهِ بِالسُّكُونِ وَ اَلْوَقَارِ وَ تُقْبِلَ عَلَيْهَا بِقَلْبِكَ وَ تُقِيمَهَا بِحُدُودِهَا وَ حُقُوقِهَا...(بحارالأنوار،جلد ۷۰،ص ۳) 🔺اینکه نماز حق دارد و آن حق این است که باید حدودش را رعایت کرد. 🔺نماز فقط صرف ارتباط با خدای متعال نیست؛بلکه یک بُعد آن ارتباط با جامعه و افراد آن است؛بقیه عبادات هم همین گونه‌اند. ✅همه عبادات جز معرفت خدای متعال غیر اصیل‌اند؛همه عبادات باید به معرفة الله ختم بشوند؛نماز مهم‌ترین عبادات غیر اصیل نسبت به معرفت خدای متعال است: 🟩امام کاظم علیه‌السلام:أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ اَلْعَبْدُ إِلَى اَللَّهِ بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ بِهِ اَلصَّلاَةُ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۱۴۲) و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━