eitaa logo
مدرسه ولایت
460 دنبال‌کننده
68 عکس
35 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۶.pdf
421.1K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۷ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ --------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅علاوه بر اینکه تمامی ساختارها باید ناظر به«نماز»باشند،بلکه همه‌ی اوامر و نواهی دین اسلام هم ناظر به مسئله‌ی نماز هستند؛هیچ مسئله‌ای را نمی‌توان بریده از نماز توصیف نمود. ✅نماز هم دارای کمّیت است و هم کیفیّت؛کیفیّت نماز زمانی اصلاح می‌شود که حاکمیت وحیانی تشکیل شود و الّا کمّیت نماز که روشن است؛کیفیّت نماز اگر اصلاح شد،همه‌ی امور اصلاح می‌شوند: 🟩الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّـهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ(سوره‌ی حجّ،آیه‌ی ۴۱) ✅در تعریف اقتصاد اسلامی که گفته شد «حسن التقدیر فی المعاش»،این جز با«اصلاح کیفیّت نماز»محقق‌شدنی نیست. ✅عدم اصلاح نماز،معاش نامطلوب را در پی دارد؛معاش نامطلوب،معاد نامطلوب را رقم خواهد زد: 🟩من لا معاش له لا معاد له ✅منحصرا معاش وحیانی، معاد انسان را می‌سازد. پس مراد از این جمله، معاشی که غرب تعریف کرده است، نمی‌باشد؛ چرا که وضع آن ناظر به اصلاح معاد نیست ✅کسب حلال،راهی است برای رسیدن به کسب مطلوب که همان کسب طیّبات است؛بنابراین کسب حلال مقصود دستگاه وحی نیست بلکه کسب طیبات مدّنظر است. ✅حسن تقدیر فی المعاش یعنی هرآنچه که به معاش تو کمّاً و کیفاً ضربه‌ می‌زند،در دستگاه امامت جائی ندارد. ✅ساختارهای امروزی چون ناظر به مسئله‌ی نماز وضع نشده‌اند،معاش نامطلوب را به‌بار آورده است؛اینجاست که اهمیّت تشکیل حاکمیت اسلامی برای اقامه‌ی کیفیّت نماز پرواضح است. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۷.pdf
325.5K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۸ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅اوّلین وظیفه‌ی حاکمیت،تبیین مفاهیم دستگاه وحی است. ✅«نماز»معیاری است که به وسیله‌ی آن می‌توان فهمید که آیا اقتصاد ناظر به مسئله‌ی حسن تقدیر فی المعاش است یا خیر... ✅اقتصاد آمده است که مردم را به«عبودیّت»بکشاند؛لذا اسلام در اوّلین قدم می‌فرماید باید«کسب و کار اصلاح»شود. ✅حسن تقدیر معاش در سه حوزه اتفاق می‌افتاد(کسب،خرج و جمع)که هر کدام از این سه حوزه،خود دارای دو بخش(کمّیت و کیفیّت)بودند؛بنابراین هر ۶ قسمت باید تابع موضوع«نماز»باشند: 🟩...إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ...(سوره‌ی عنکبوت،آیه‌ی ۴۵) ✅اینکه همه‌ی امور باید ناظر به مسئله‌ی نماز باشند،به این معنا نیست که ما دائماً نماز بخوانیم و در کنار آن هر نوع اقتصادی هم داشته باشیم؛بلکه به این معناست که اقتصاد،خود باید تولید نماز کند: 🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ...(نامه‌ی ۲۷) و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۸.pdf
356.3K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۹ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ --------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅ساختارها ضامن اجراءشدن مفاهیم دستگاه وحی هستند. ✅ساختارها باید به گونه‌ای باشند که«نماز»آسیب نبیند؛بنابراین نماز معیار است. ✅ گفته شد که اقتصاد به معنای«حسن التقدیر فی‌المعاش»است که در سه حوزه‌ی کسب،جمع و خرج اتفاق می‌افتاد و هر کدام از این سه بُعد،خود دارای دو بخش کمّیت و کیفیّت است؛اگر همه‌ی این‌ها منجر به اقامه نماز شد،روشن می‌شود که حسن التقدیر فی‌المعاش اتفاق افتاده و نماز هم قبول است: 🟩...فَإِنْ صَحَّتْ لَهُ اَلصَّلاَةُ صَحَّتْ لَهُ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّتْ مَا سِوَاهَا...(بحارالأنوار،جلد ۸۰،ص ۲۰) ✅حق نماز در رساله‌ی حقوق امام سجّاد علیه‌السلام: 🟩...وَ حَقُّ اَلصَّلاَةِ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا وِفَادَةٌ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنَّكَ فِيهَا قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِكَ قُمْتَ مَقَامَ اَلذَّلِيلِ اَلْحَقِيرِ اَلرَّاغِبِ اَلرَّاهِبِ اَلرَّاجِي اَلْخَائِفِ اَلْمُسْتَكِينِ اَلْمُتَضَرِّعِ اَلْمُعَظِّمِ لِمَنْ كَانَ بَيْنَ يَدَيْهِ بِالسُّكُونِ وَ اَلْوَقَارِ وَ تُقْبِلَ عَلَيْهَا بِقَلْبِكَ وَ تُقِيمَهَا بِحُدُودِهَا وَ حُقُوقِهَا...(بحارالأنوار،جلد ۷۰،ص ۳) 🔺اینکه نماز حق دارد و آن حق این است که باید حدودش را رعایت کرد. 🔺نماز فقط صرف ارتباط با خدای متعال نیست؛بلکه یک بُعد آن ارتباط با جامعه و افراد آن است؛بقیه عبادات هم همین گونه‌اند. ✅همه عبادات جز معرفت خدای متعال غیر اصیل‌اند؛همه عبادات باید به معرفة الله ختم بشوند؛نماز مهم‌ترین عبادات غیر اصیل نسبت به معرفت خدای متعال است: 🟩امام کاظم علیه‌السلام:أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ اَلْعَبْدُ إِلَى اَللَّهِ بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ بِهِ اَلصَّلاَةُ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۱۴۲) و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۹.pdf
292K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۰ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ -------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅ساختارها برای افراد خُلق تولید می‌کنند؛اینگونه نیست که اخلاق صرفاً با توصیه و سفارش اصلاح شود؛لذا«تشکیل حاکمیّت»برای تربیت مردم یک امر ضروری است. ✅کسانی که فکر می‌کنند ساختارها ربطی به«عبادت»ندارند،افراد متوهّمی هستند. سرّ اینکه انبیاء علیهم‌السلام به دنبال تشکیل حاکمیت بودند،این است که در ضمن حاکمیّت‌ الهی عبادت ایجاد می‌شود: 🟩إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا...(سوره‌ی توبه،آیه‌ی ۱۱۱) ✅نسبت حاکمیّت‌ها با تربیت مردم از چهار صورت خارج نیست: ۱)تعذّر معاصی:یک امر جبری است؛چون سلب اختیار افراد را به‌دنبال دارد،حاکمیّت‌های وحیانی موظّف به آن نیستند و اصولاً غیر ممکن است(مگر در یک فرض) ۲)الزام معاصی:چون انسان موجود مختاری است،بنابراین قابل اجراء نخواهد بود(اینکه حوزه‌ی قلب الزام‌پذیر نیست) ۳)تمکّن معاصی:اینکه حاکمیّت بسترسازی کند برای سهولت انجام گناه(نمونه‌ی آن حاکمیّت غرب) ۴)تعسّر معاصی:اینکه حاکمیّت‌ها«ساختارها»را به‌گونه‌ای قرار دهند که معاصی به‌سختی اتّفاق بیفتند؛این همان وظیفه‌ی حاکمیّت‌های وحیانی و الهی است. ✅حاکمیّت‌های وحیانی به‌دنبال تحقق هیچ‌کدام از موارد زیر نیست:
تعذّر معاصی≠تعذّر طاعات
الزام معاصی≠الزام طاعات
تمکّن معاصی≠تعسّر طاعات
و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۰.pdf
383.7K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۱ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ ------------------------------------- ✅متن کامل نامه‌ی ۷۹ در کتاب شریف تمامُ نهجِ البلاغة:«کتاب له علیه السّلام إلی أمراء الأجناد أول ما استخلف بسم اللّه الرّحمن الرّحیم قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا اَلنّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ أمّا بعد؛ فإنّما أهلک من کان قبلکم أنّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه، و أخذوهم بالباطل فاقتدوه‌ أنشدکم اللّه فی فلاّحی الأرض أن یظلموا قبلکم و السّلام»امراء:کسانی که موظّف به ساختارسازی و اجرای آن‌ها در جامعه هستند. ✅اوّل ما استخلف:حضرت در ابتدای خلافت‌اش امراء را امر به ساختارسازی می‌فرمایند؛چون این ساختارها هستند که«تولید اخلاق»می‌کنند. «اقتصاد»بزرگترین ابزار برای تولید اخلاق اجتماعی است. ✅بیّنة:آن چیزی که ابهامی در آن نیست،آشکار است و اتمام حجّت می‌کند.در حاکمیّت خلیفه‌ی سوم(که مظهر فساد اقتصادی است)ساختارسازی‌های اقتصادی‌ای که نبی اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آورده بود کاملاً تغییر کرد؛منظور از بیّنة،خود مولانا امام علی علیه‌السلام است که می‌فرمایند:امروز بیّنة آمده و باید کار کرد و ساختاهای متناسب با مفاهیم وحیانی را ایجاد نمود. ✅کیل و میزان:یعنی سنگ‌کیلو و ترازو که نشان از اقتصاد است؛اینکه حق باید توسط امراء اداء شود. بَخْس(لا تبخسوا):به‌معنای کم‌گذاشتن؛اینکه امراء نباید در موضوع اقتصاد برای مردم کم بگذارند؛روشن می‌شود که یک طرفِ اقتصاد،مردم ایستاده‌اند. ✅مفسدین: از این کلمه‌ی حضرت روشن می‌شود:یکی از موضوعاتی که اگر درست در جامعه اجراء نشود موجب ناعدالتی اجتماعی و فساد در جامعه می‌شود،«اقتصاد»است؛بنابراین منشأ فساد،ساختارهای حکومتی است. ✅بقیّت الله خیر لکم:در اینجا منظور از آن‌چیزی که باقی می‌ماند از رزق،آنی است که شخص را به‌ خدای متعال می‌رساند(هر باقی مانده‌ای مدّنظر نیست)؛بنابراین آن رزقی باقی می‌ماند و ابدی است که«واسع،کفاف و بلاغ»باشد. ✅أهلک:یعنی حاکمیّت‌های قبل به وسیله‌ی همین اقتصاد گمراه شدند(که منظور ضلالت تشریعی است) ✅فلاّحی:حضرت روی مسئله‌ی«کشاورزی»و«دامداری»دست گذاشته و امراء را متوجه این دو گروه می‌فرمایند؛اینکه نیازهای حقیقی با توجه به دامداران و کشاورزان قابل تأمین است. ✅یظلموا قِبَلَکم:اینکه کشاورزان نباید از ناحیه امراء آسیب ببینند که اگر آسیب ببینند نیازهای حقیقی جامعه تأمین نخواهد شد و اقتصاد به انحراف کشیده شده و ناعدالتی اجتماعی برخواسته از آن متوجه شما امراء است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۱.pdf
383K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۲ 🗓شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ --------------------------------------- ✅متن کامل نامه‌ی ۷۹ در کتاب شریف تمامُ نهجِ البلاغة:«کتاب له علیه السّلام إلی أمراء الأجناد أول ما استخلف بسم اللّه الرّحمن الرّحیم قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا اَلنّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ أمّا بعد؛ فإنّما أهلک من کان قبلکم أنّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه، و أخذوهم بالباطل فاقتدوه‌ أنشدکم اللّه فی فلاّحی الأرض أن یظلموا قبلکم و السّلام» ✅اقتصاد مورد تائید دستگاه وحی دارای دو مولفّه‌ی کلّی است: ۱)مبانی نرم‌افزاری:خود دارای دو مؤلّفه است: الف)نظام مفاهیم وحیانی ب)ساختارهای متناسب با نظام مفاهیم وحیانی 🔺ساختارسازی متناسب با نظام مفاهیم وحیانی بدون تشکیل حاکمیّت الهی غیرممکن است. ۲)مجاری سخت‌افزاری:امکانات و تجهیزات؛اینجاست که وظیفه‌ی مردم تعریف می‌شود. 🔺مهم‌ترین قسم از مجاری سخت‌افزاری،«جمعیّت موجود در جامعه است»؛لذا سیر نزولی جمعیّت جامعه، مساوی با سقوط اقتصاد و تضعیف آن خواهد بود. ✅بنابراین وظیفه‌ی حاکمیّت‌ها«تعلیم و آموزش‌دادن»و وظیفه‌ی مردم«تعلّم و یادگیری»است. ✅یک‌طرف ساختارسازی‌ها مستقیم و با دخالت مردم تشکیل می‌شود؛بنابراین فقط نباید حاکمیّت‌ را دید. ✅تعریف اقتصاد در منطق وحی یعنی«حسن التقدیر فی المعاش»؛این حسن تقدیر با محقق‌شدن دو مولّفه‌ی مذکور تحقق می‌یابد. ✅تکامل انسان یک اصل است؛اقتصاد اسلامی ناظر به تکامل و سعادت ابدی انسان است؛اقتصادی که امروزه شناخته می‌شود و منشاء حرص،بخل و طمع می‌باشد،نمی‌تواند سعادت بشر را فراهم آورد. ✅اقتصاد اسلامی تابع«نماز»است: 🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ...(نامه‌ی ۲۷) 🔺بنابراین باید از از دل اقتصاد،«اقامه‌ی نماز»بیرون بیاید. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━