«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۱۶
🗓دوشنبه ، ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
------------------------------------------
«...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَيْ بُنَيَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ...»
✅«تقوا»یعنی تنظیم دگرگونیهای قلب بر اساس شریعت؛مدیریّت این دگرگونیهای قلب،بر عهدهی موضوعی بهنام تقواست.
✅لُزُومِ أَمْرِهِ: همراه بودن با امر خدای متعال(دوّمین توصیهی حضرت به امام مجتبیٰ علیهالسلام)
✅«أمر»در آیات و روایات در دو معنا استعمال شده:
۱)فعل،شأن و شیء(جمع آن«امور»و منظور بیان یک أمر خارجی است)
۲)دستور و فرمان(جمع آن«أوامر»و وجود خارجی ندارد بلکه وظیفهی شخص است آن را بهوجود بیاورد)؛تکلیف در اینجاست و این یک موضوع«تشریعی»است.
🔲سؤال:
چرا لزوم نهی نیامده است؟
🔳جواب:
چون أمر دارای یک معنای جامع است؛یعنی«فرمان ترک»هم در ضمن آن وجود دارد؛بنابراین أمر به دو قسم تقسیم میگردد:
۱)دستور بهفعل
۲)دستور بهترک
✅«لزوم»،عدم انفکاک از اوامر الهی را میرساند؛یعنی در هر لحظه،امری از اوامر الهی متوجّه انسان است؛یعنی انسان در هر لحظه از سوی خدای متعال متوجّه تکالیف تشریعی میباشد.
این خطاب هم به همان قوای هفتگانهی موجود در نفس انسان برمیگردد.
✅این قضیه بدون«تقوا»اتفاق نمیافتد؛لذا حضرت مولانا امام علی علیهالسلام ابتداء تقوا را مطرح فرمودند.
✅جایگاه أمر الهی:
🟩...وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ اَلنُّفُوسِ اَلْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ اَلسِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ...(خطبهی ۱۱۴)
🔺اوامر الهی در جائی استخدام میشوند که نفس،انگیزهی کندی دارد(تفریط)و نواهی الهی در جائی استخدام میشوند که نفس،انگیزهی تندی دارد(افراط)
🔺اوامر و نواحی الهی را باید در ظرف قابلیّت نفس تحلیل کرد.
🔺اینکه حضرت فرمود:«همواره و پیوسته مطیع امر خدای متعال باش»،یعنی نفس اینگونه است که دائماً افراط و تفریط میکند و لحظهای انسان را رها نمیکند.
✅«قلوب»اقسامی دارند:
۱)قلب قاسی:
🟩لِيَجْعَلَ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقاقٍ بَعِيدٍ(سورهی حج،آیهی ۵۳)
۲)قلب غافل:
🟩...فَكَمْ أَكَلَتِ اَلْأَرْضُ مِنْ عَزِيزِ جَسَدٍ وَ أَنِيقِ لَوْنٍ كَانَ فِي اَلدُّنْيَا غَذِيَّ تَرَفٍ وَ رَبِيبَ شَرَفٍ يَتَعَلَّلُ بِالسُّرُورِ فِي سَاعَةِ حُزْنِهِ وَ يَفْزَعُ إِلَى اَلسَّلْوَةِ إِنْ مُصِيبَةٌ نَزَلَتْ بِهِ ضَنّاً بِغَضَارَةِ عَيْشِهِ وَ شَحَاحَةً بِلَهْوِهِ وَ لَعِبِهِ...(خطبهی ۲۲۱) ۳)قلب ناسی 🔺فرق قلب غافل و ناسی در این است که قلب ناسی سهوا از ذکر خدا غافل است. ۴)قلب متذکِّر:قلبی که هر لحظه تذکّر میپذیرد: 🟩اِذَا رَأَیتُمُ الرَّبِیع فَاکثرُوا ذِکر النُّشُور 🔺مؤمنین قلب متذکِّر دارند. 🔺بهمیزانی که قلب متذکِّر میشود،قساوت،غفلت و نسیان از بین میرود. ✅بالاترینِ انواع قلب،«قلب ذاکر»است؛قلبی که خودش سرچشمه ذکر خدای متعال است: 🟩قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم:تنام عيني ولا ينام قلبي 🔺قلوب متذکِّر و ذاکر است که قابلیّت عمارت و آبادانی دارند. ✅«ذکر»به دو قسم قابل تقسیم است: ۱)لسانی(وِرد) ۲)قلبی 🔺ذکری که بر زبان جاری میشود باید در قلب ریشه داشته باشد. 🔺ممکن است قلبی غافل،قاسی و ناسی باشد و روی زبان هم ذکر جاری باشد؛این ذکر از تراوشات ذهنی است و قلب از آن متذکِّر نمیشود. ✅«اخلاص»در همین جایگاه شکل میگیرد؛جایی که صدق قلبی و لسانی موجود است و قلب از ذکر متذکِّر میشود. ✅اذکار هم باید متناسب با نوع قلب باشند؛در این موضع است که اعضاء روی قلب تاثیر میگذارند: 🟩اَلْقَلْبُ مُصْحَفُ اَلْبَصَرِ(حکمت ۴۰۹) ✅«استغفار فراوان»و«نماز»دو ذکر جامعی هستند که مناسب برای انواع قلوب میباشند: 🟩إِنَّنِي أَنَا اللَّـهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي(سورهی طه،آیهی ۱۴) 🟩فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ(سورهی غافر،آیهی ۵۵) 🟩فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً(سورهی نوح،آیهی ۱۰) 🔺برای قلب نبی اکرم که قلب ذاکری است،امر به نماز و استغفار شده است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۱۷
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
----------------------------------------
«...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَيْ بُنَيَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ...»
✅آیات و روایات شریفه در مورد عمومیّتداشتن«استغفار»و«نماز»برای درمان و آبادانی انواع قلوب:
🟩فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللَّـهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّـهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ(سورهی محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم،آیهی ۱۹)
🟩وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ(سورهی هود،آیهی ۹۰)
🔺استغفار معصوم علیهالسلام به علّت«قصور»و استغفار غیر معصوم به علّت«تقصیر»میباشد؛قصور و تقصیر هر دو میتوانند مجرای گرفتاری باشند.
🟩قالَ يا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ(سورهی نمل،آیهی ۴۶)
🟩...وَ قَدْ جَعَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ اَلاِسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ اَلرِّزْقِ وَ رَحْمَةِ اَلْخَلْقِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كٰانَ غَفّٰاراً يُرْسِلِ اَلسَّمٰاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرٰاراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوٰالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّٰاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهٰاراً...(خطبهی ۱۴۳)
🔺عمارت قلب با عمارت دنیای مردم ارتباط مستقیم دارد.
🔺پیوند بین عالم طبیعت و استغفار
🔺ظهور غفّاریّت خدای متعال بهوسیلهی استغفار
🟩قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ:تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ(بحارالأنوار،جلد ۶،ص ۲۲)
🟩عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ اَلاِسْتِغْفَارُ(حکمت ۸۷)
🟩كَانَ فِي اَلْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اَللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ اَلْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآلهوسلم وَ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلْبَاقِي فَالاِسْتِغْفَارُ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ(حکمت ۸۸)
🟩...وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلاِسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ اَلْمَغْفِرَةَ...(حکمت ۱۳۵)
🟩امام صادق علیهالسلام:إِذَا أَحْدَثَ الْعَبْدُ ذَنْباً جُدِّدَ لَهُ نِعْمَةٌ فَیَدَعُ الِاسْتِغْفَارَ فَهُوَ الِاسْتِدْرَاجُ(بحارالأنوار،جلد ۵،ص ۲۱۵)
🔺رهاکردن استغفار نشانهی وقوع استدراج است.
🟩امام صادق علیهالسلام:إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ یُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِیُنْسِیَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ یَتَمَادَی بِهَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِی(بحارالأنوار،جلد ۵،ص ۲۱۷)
🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله و سلّم:مَنْ فَتَحَ عَلَی نَفْسِهِ بَابَ مَسْأَلَةٍ فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَابَ فَقْرٍ أَكْثِرُوا الِاسْتِغْفَارَ تَجْلِبُوا الرِّزْقَ وَ قَدِّمُوا مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ عَمَلِ الْخَیْرِ...(بحارالأنوار،جلد ۱۰،ص ۹۳)
🟩...فَقَالَ لَهُ ذُو الْقَرْنَیْنِ...فَمَا بَالُكُمْ لَا تُقْحَطُونَ قَالُوا مِنْ قِبَلِ أَنَّا لَا نَغْفَلُ عَنِ الِاسْتِغْفَارِ...(بحارالأنوار،جلد ۱۲،ص ۱۷۶)
✅بهترین زمان برای استغفار«وقت سحر»است:
🟩الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ(سورهی آل عمران،آیهی ۱۷)
🟩وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ(سورهی ذاریات،آیهی ۱۸)
🔺تقوا بدون استغفار ممکن نیست.
✅برخی دیگر از اذکار برای آبادانی قلب:
🟩امام صادق علیهالسلام:مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْءٍ مِنَ التَّمْجِیدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِیحِ فَاطِمَةَ علیها السلام وَ لَوْ كَانَ شَیْ ءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه وآله فَاطِمَةَ(بحارالأنوار،جلد ۴۳،ص ۶۴)
🔺تسبیح حضرت فاطمهی زهراء سلاماللهعلیها برترین اذکار است.
🔺این تسبیح شریفه بعد از هر نماز و قبل از خواب توصیه شده است.
🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله:مَنْ صَلَّی عَلَیَّ مَرَّةً صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ عَشْراً وَ مَنْ صلَّی عَلَیَّ عَشراً صلَّی اللَّهُ عَلَیهِ مائَةَ مَرَّةٍ...(بحارالأنوار،جلد ۹۱،ص ۶۳)
ادامه دارد...👇
🟩قال الإمام الرِّضَا علیهالسلام: مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً(بحارالأنوار،جلد ۹۱،ص ۶۳)
🟩قَالَ النَّبِیُّ صلی اللّٰه علیه و آله: مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ اثْنَیْنِ وَ سَبْعِینَ شَهِیداً وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ(بحارالأنوار،جلد ۹۱،ص ۶۴)
🔺ذکر شریف صلوات
🔺هرگاه آبادانی قلب با ذکر همراه شد،آبادانی دنیا هم به تبع آن اتفاق خواهد افتاد:
🟩وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ(سورهی أعراف،آیهی ۹۱)
🟩وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ(۸۷)فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ(۸۸)(سورهی انبیاء)
🔺ذکر یونسیه باعث رهائی از غم و اندوه میشود.
🔺یکی دیگر از اذکار،ذکر شریف الحمدالله است که در ضمن تسبیحات حضرت زهراء سلاماللهعلیها موجود میباشد.
🛑نکتهی مهم:
اگر کسی بدون استاد مربوطهی کامل بهدنبال اذکار و اوراد رفت و یا بهدنبال اذکاری رفت که با نظر معصوم علیهالسلام صادر نشده است،حتما دچار گمراهی و انحراف میشود؛سرّ اینکه برخی از اذکار همراه با تعداد توصیه شده است همین میباشد.
✅جامع همهی اذکار موضوعی بهنام«نماز»است:
🟩قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّـهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا(۳۰)وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا(۳۱)(سورهی مریم سلاماللهعلیها)
🟩الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّـهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ(سورهی حج،آیهی ۴۱)
🔺نماز ذکر عمومی است.
🔲سؤال:
آیا تأثیر اذکار به نحو اقتضاء است یا علّیت؟
🔳جواب:
در ابتدای مسیر اذکار به نحو اقتضاء موثرند،اما پس از فراوانی اذکار و از بینرفتن ظلمت و تاریکیهای قلب که بهوسیلهی ذکر لسانی فراوان اتّفاق میافتد،این تأثیر دیگر بهنحو علّیت خواهد بود.
اهل این مسیر با ذکر در عالم کار انجام میدهند؛اذکار دارای علّتیاند که از معلول خودشان منفکّ نیستند.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۱۷.pdf
288.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#لزوم_امره_عمارة_قلبک
#اذکار
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۱۸
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
---------------------------------------
«...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَيْ بُنَيَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ...»
🟩...إِنْ كَانَ فِي اَلْغَافِلِينَ كُتِبَ فِي اَلذَّاكِرِينَ وَ إِنْ كَانَ فِي اَلذَّاكِرِينَ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ اَلْغَافِلِينَ...(خطبهی ۱۹۳)
✅طبق این کلام شریف«قلب»بر دو قسم تقسیم میشود:
۱)ذاکر
۲)غافل
🔺متّقی اینگونه است که اگر در بین غافلین باشد،جز ذاکرین خواهد بود و اگر در بین ذاکرین باشد،غافل محسوب نمیشود.
🔺قلب غافل میتواند قاسی،ناسی و...نیز باشد(دیگر مصادیق غفلت)
✅در مورد«قلب ذاکر»دوحالت متصوّر است:
۱)زبان ذاکر
۲)زبان صامت(غافل گفته نمیشود چون قلب ذاکر است)
✅در مورد«قلب غافل»نیز دوحالت متصوّر است:
۱)زبان ذاکر
۲)زبان غافل
🔺انواع ذکر به ترتیب افضلیّت:
۱)قلب و زبان ذاکر(بهترین نوع ذکر)
۲)قلب ذاکر و زبان صامت
۳)قلب غافل و زبان ذاکر
۴)قلب و زبان غافل
🟩امام صادق علیهالسلام:...خَلَقَ اللَّهُ الْقَلْبَ طَاهِراً صَافِیاً وَ جَعَلَ غِذَاءَهُ الذِّكْرَ...(بحارالأنوار،جلد ۷۳،ص ۱۳۴)
✅برخی از عوامل تولید ذکر:
🔶همنشینی با فقراء:
🟩...اَللَّهْوُ مَعَ اَلْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلذِّكْرِ مَعَ اَلْفُقَرَاءِ...(حکمت ۱۵۰)
🔺همنشینی غیر از کمککردن است.
🔶ذکر لسانی فراوان:
🟩امام محمّد باقر علیهالسلام:...وَ تَعَرَّضْ لِرِقَّةِ الْقَلْبِ بِكَثْرَةِ الذِّكْرِ فِی الْخَلَوَاتِ...(بحارالأنوار،جلد ۷۵،ص ۱۶۴)
🔶کثرت ذکر و یاد مرگ:
🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:...أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ...(بحارالأنوار،جلد ۶،ص ۱۳۲)
🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:...بحق أقول لكم إن الدابة إذا لم تركب و لم تمتهن و تستعمل لتصعب و یتغیر خلقها و كذلك القلوب إذا لم ترقق بذكر الموت و یتبعها دءوب العبادة تقسو و تغلظ...(بحارالأنوار،جلد ۱۴،ص ۳۰۹)
🔶قرائت قرآن،روزه و مسواکزدن:
🟩قال الإمام الصادق علیهالسلام:ثَلَاثَةٌ یُذْهِبْنَ النِّسْیَانَ وَ یُحْدِثْنَ الذُّكْرَ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ وَ السِّوَاكُ وَ الصِّیَامُ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۶۶)
🔶سکوت:
🟩قال الإمام الصادق علیهالسلام:یَا هِشَامُ لِكُلِّ شَیْءٍ دَلِیلٌ وَ دَلِیلُ الْعَاقِلِ التَّفَكُّرُ وَ دَلِیلُ التَّفَكُّرِ الصَّمْتُ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۱۳۵)
🟩قال الإمام الرضا علیهالسلام:...إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ...(بحارالأنوار،جلد ۲،ص ۴۸)
✅برخی از عوامل تولید غفلت:
🔶 همنشینی با اغنیاء:
🟩...اَللَّهْوُ مَعَ اَلْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلذِّكْرِ مَعَ اَلْفُقَرَاءِ...(حکمت ۱۵۰)
🔶دشمنیورزیدن با دیگران:
🟩قال الإمام الصادق علیهالسلام:إِیَّاكُمْ وَ الْخُصُومَةَ فِی الدِّینِ فَإِنَّهَا تَشْغَلُ الْقَلْبَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ...(بحارالأنوار،جلد ۲،ص ۱۲۷)
🔶کثرت کلام:
🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله:لا تكثروا الكلام بغیر ذكر الله فإن كثرة الكلام بغیر ذكر الله تقسو القلب إن أبعد الناس من الله القلب القاسی(بحارالأنوار،جلد ۶۸،ص ۲۸۰)
🔶شکمبارگی:
🟩...وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلاَ يَشْتَهِي مَا لاَ يَجِدُ وَ لاَ يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ...(حکمت ۲۸۹)
🔺شکمبارگی دوعلامت دارد:
۱)پرخوری در آنچه که موجود است.
۲)میلداشتن بهآنچه که موجود نیست.
🟩قال الإمام السجّاد علیهالسلام:...و اعلم ویحك یا ابن آدم أن قسوة البطنة و فترة المیلة و سكر الشبع و غرة الملك [۵] مما یثبط و یبطئ عن العمل و ینسی الذكر...(بحارالأنوار،جلد ۷۵،ص ۱۲۸)
✅روایت شریف از امام صادق علیهالسلام در مورد«جایگاه قلب»:
🟩سمعته یقول لرجل اعلم یا فلان إن منزلة القلب من الجسد بمنزلة الإمام من الناس الواجب الطاعة علیهم أ لا تری أن جمیع جوارح الجسد شرط للقلب و تراجمة له مؤدیة عنه الأذنان و العینان و الأنف و الفم و الیدان و الرجلان و الفرج فإن القلب إذا هم بالنظر فتح الرجل عینیه و إذا هم بالاستماع حرك أذنیه و فتح مسامعه فسمع و إذا هم القلب بالشم استنشق بأنفه فأدی تلك الرائحة إلی القلب و إذا هم بالنطق تكلم باللسان(بحارالأنوار،جلد ۵۸،ص ۳۰۴)
🔺قلب دارای قوّهی تحریک است.
🔺قلب ذاکر جوارح را بهسمت اصلاح میکشاند و برعکس
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ جلسهی ۱۸.pdf
233.8K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#لزوم_امره_عمارة_قلبک
#اذکار
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۱۹
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
----------------------------------------
«...وَ اَلاِعْتِصَامِ بِحَبْلِهِ وَ أَيُّ سَبَبٍ أَوْثَقُ مِنْ سَبَبٍ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اَللَّهِ...»
✅«اعتصام»در لغت بهمعنای«نگهداشتن چیزی با دست»است؛اگر همراه با حرف باء بیاید،بهمعنای«خودداری کردن بهوسیلهی چیزی»خواهد بود.بنابراین عبارت حضرت یعنی«بهواسطهی ریسمان الهی از سقوط و فروافتادن خودداری کردن»
✅اعتصام در آیات:
🟩وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا...(سورهی آل عمران،آیهی ۱۰۳)
🟩...وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّـهِ...(سورهی نساء،آیهی ۱۴۶)
🟩...وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّـهِ...(سورهی حج،آیهی ۷۸)
✅«حبل»بهمعنای طناب و ریسمان است.
✅مصادیق«حبل»در روایات:
🟩...وَ اَلنَّاسُ فِي فِتَنٍ اِنْجَذَمَ فِيهَا حَبْلُ اَلدِّينِ...(خطبهی ۲)
🔺دین بهعنوان حبل معرفی شده.
🟩...وَ عَلَيْكُمْ بِكِتَابِ اَللَّهِ فَإِنَّهُ اَلْحَبْلُ اَلْمَتِينُ وَ اَلنُّورُ اَلْمُبِينُ...(خطبهی ۱۵۶)
🟩...وَ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هَذَا اَلْقُرْآنِ فَإِنَّهُ حَبْلُ اَللَّهِ اَلْمَتِينُ وَ سَبَبُهُ اَلْأَمِينُ...(خطبهی ۱۷۶)
🔺قرآن حبل است.
🟩...فَاعْتَصِمُوا بِتَقْوَى اَللَّهِ فَإِنَّ لَهَا حَبْلاً وَثِيقاً عُرْوَتُهُ...(خطبهی ۱۹۰)
🔺بین اعتصام و حبل تلازم وجود دارد؛فرضا اینکه گویند ذکر خدا حبل خداست،یعنی اعتصام با ذکر اتّفاق میافتد؛و همچنین هرجا که گفتهشده: اعتصام با ذکر داشته باشید،یعنی ذکر الهی از مصادیق حبل است.
🟩...أَلاَ وَ إِنَّكُمْ قَدْ نَفَضْتُمْ أَيْدِيَكُمْ مِنْ حَبْلِ اَلطَّاعَةِ...(خطبهی ۱۹۲)
🔺طاعت از مصادیق حبل است.
🔺حبل طاعت یعنی اطاعت از کسانی که انسان را به سوی خدا حرکت میدهند:«لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اَلْخَالِقِ»(حکمت ۱۶۵)
🔺بالاترین مصداق حبل طاعت،اطاعت از امام معصوم علیهالسلام است.
🟩قَالَ الإمام الصَّادِقُ علیهالسلام:التَّوْبَةُ حَبْلُ اللَّهِ...(بحارالأنوار،جلد ۶،ص ۳۱)
🔺توبه حبل است.
🔺هرآنچه که به عنوان حبل مطرح میشوند،به این معناست که ظرفیّتی برای اعتصام دارند.
🔺هرآنچه که از مصادیق اعتصام گفته شد،زیر اطاعت از ولی الله اعتصام میآورند؛اعتصام بدون ولایت امری غیرممکن است.
✅«حبل الله»در منطق روایات«امام أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و اهل بیت علیهمالسلام» میباشند:
🟩قال الإمام الصادق علیهالسلام:قَالَ أَمِیرُ الْمُؤمِنِینَ علیهالسلام فِی خُطبَةٍ أَنَا الهَادِی وَ أَنَا الْمُهْتَدی وَ أَنَا أَبُو الْیَتَامَی وَ الْمَساكِینِ وَ زَوجُ الْأَرامِلِ وَ أَنَا مَلْجأُ كُلِّ ضَعِیفٍ وَ مَأمَنُ كُلِّ خائِفٍ وَ أنَا قَائدُ الْمُؤْمِنِینَ إِلَی الْجَنَّةِ وَ أَنَا حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ وَ أَنَا عُروَةُ اللَّه الْوُثْقَی...(بحارالأنوار،جلد ۴،ص ۸)
🔺امنیّت با موضوع ولایت اتّفاق میافتد.
🟩قال الإمام الصادق علیهالسلام:...فَیَأْتِی النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ هَذَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ خَلِیفَةُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ حُجَّتُهُ عَلَی عِبَادِهِ فَمَنْ تَعَلَّقَ بِحَبْلِهِ فِی دَارِ الدُّنْیَا فَلْیَتَعَلَّقْ بِحَبْلِهِ فِی هَذَا الْیَوْمِ یَسْتَضِیءُ بِنُورِهِ وَ لیَتَّبِعهُ إِلَی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجَنَّاتِ قَالَ فَیَقُومُ النَّاسُ الَّذِینَ قَدْ تَعَلَّقُوا بِحَبْلِهِ فِی الدُّنْیَا فَیَتَّبِعُونَهُ إِلَی الْجَنَّةِ...(بحارالأنوار،جلد ۸،ص ۱۰)
🔺تنها اعتصام ممکن،چنگزدن به ولایت امام علی علیهالسلام است.
🔺نتیجهی اعتصام در این عالم،در عالم بعد ظهور و بروز پیدا میکند.
🟩قال النّبی صلّی الله علیه وآله:...وَ قَد خلَقَ اللَّهُ جَنَّةَ الْفِرْدَوْسِ وَ عَلَی بَابِهَا شَجَرَةٌ لَیْسَ فِیهَا وَرَقَةٌ إِلّا عَلَیها مَكتُوبٌ حَرْفَانِ بِالنّورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عُرْوَةُ اللَّهِ الْوَثِیقَةُ وَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ...(بحارالأنوار،جلد ۸،ص ۱۷۴)
🔺شخص امام علی علیهالسلام محور برای حبل الله المتین میباشد.
🔺ذکر نام مبارک شخص امام علی علیهالسلام به این دلیل است که دیگران خود را امام جامعه معرفی نکنند و از مسئلهی امامت سوء استفاده ننمایند.
🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:...وَ خَلَّفتُ فِیكُمُ الْعَلَمَ الْأَكْبَرَ عَلَمَ الدِّینِ وَ نورَ الهُدی وصیِّی عَلِیَّ بنَ أَبِی طالِبٍ أَلا هُوَ حَبْلُ اللَّهِ فَاعْتَصِمُوا بِهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا عَنْهُ...(بحارالأنوار،جلد ۲۲،ص ۴۸۱)
ادامه دارد...👇
🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله:مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَرْكَبَ سَفِینَةَ النَّجَاةِ وَ یَسْتَمْسِكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی وَ یَعْتَصِمَ بِحَبْلِ اللَّهِ الْمَتِینِ فَلْیُوَالِ عَلِیّاً بَعْدِی وَ لْیُعَادِ عَدُوَّهُ...(بحارالأنوار،جلد ۲۳،ص ۱۴۴)
🟩قال الإمام الباقر علیهالسلام:...نَحْنُ الْحَبْلُ(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۵۲)
🟩قال الإمام الصادق علیهالسلام:نَحْنُ حَبْلُ اللَّهِ الَّذِی قَالَ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۸۳)
🔺آن سببی که امام علی علیهالسلام در این نامه میفرمایند،اهل بیت علیهمالسلام میباشد.
🟩قال الإمام الباقر علیهالسلام:...قَالَ حَبْلٌ مِنَ اللَّهِ كِتَابُ اللَّهِ وَ حَبْلٌ مِنَ النَّاسِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیهماالسلام(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۸۴)
🔺تفرّق در ترک اعتصام به حبل الله اتّفاق میافتد؛همچنین وحدت در چنگزدن به حبل الله رخ میدهد.
🔺درجات انبیاء علیهمالسلام بهمیزان اعتصام آنها به ولایت امام علی علیهالسلام اعطاء شده است.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۱۹.pdf
273.5K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_الاعتصام_بحبله
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۲۰
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۱/۱۱ ، (مصادف با شب شهادت مولیالموحّدین امام أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه)
---------------------------------------
«...أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ...»
✅مادّهی«وعظ»بهمعنای«منع همراه با ترساندن»است؛همچنین در مواضع دیگری بهمعنای«تذکردادن به خیر در هر أمری که باعث رقت قلب میشود»نیز آمده است؛لکن در معنای اوّل بیشتر استعمال شده است.
✅فرق«موعظه»با«نصیحت»:
موعظه ناظر به امور کلّی میباشد؛لکن نصیحت در مورد امور جزئی صدق میکند.
✅راههائی که دربردارندهی موعظه هستند:
آیات:
۱)قرآن کریم:
🟩يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ(سورهی یونس،آیهی ۵۷)
🟩وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ آياتٍ مُبَيِّناتٍ وَ مَثَلاً مِنَ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ(سورهی نور،آیهی ۳۴)
🔺قرآن کریم بزرگترین موعظه از جانب خدای متعال میباشد.
🔺ظرفیّت قرآن کریم به میزانی است که میتواند برای آحاد مردم موعظه و پند باشد.
۲)عذابی که بر امّتهای پیشین نازلشده:
🟩وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ(۶۵)فَجَعَلْناها نَكالاً لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ(۶۶)(سورهی بقره)
۳)سرگذشت انبیاء الهی علیهمالسلام:
🟩وَ كُلاًّ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَكَ وَ جاءَكَ فِي هذِهِ الْحَقُّ وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنِينَ(سورهی هود،آیهی ۱۲۰)
🔺در اغلب موارد منجمله آیات مذکور،موعظه همراه با وصف تقوا و ایمان آمده است؛روشن میشود تذکّر و پندپذیری با تقوا و ایمان معیّت دارد.
روایات:
۱)مردگان:
🟩...فَكَفَى وَاعِظاً بِمَوْتَى عَايَنْتُمُوهُمْ حُمِلُوا إِلَى قُبُورِهِمْ غَيْرَ رَاكِبينَ وَ أُنْزِلُوا فِيهَا غَيْرَ نَازِلِينَ فَكَأَنَّهُمْ لَمْ يَكُونُوا لِلدُّنْيَا عُمَّاراً وَ كَأَنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ دَاراً...(خطبهی ۱۸۸)
🟩وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلاً يَضْحَكُ فَقَالَ كَأَنَّ اَلْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ وَ كَأَنَّ اَلْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ وَ كَأَنَّ اَلَّذِي نَرَى مِنَ اَلْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ(حکمت ۱۲۲)
۲)موضوعاتی که ادراک عقلی بشر به آن تعلّق دارد(حتمیبودن قیامت):
🟩...فَإنّ اَلْغايةَ اَلْقيامةُ وَ كَفى بِذلكَ وَاعِظاً لِمَن عَقَلَ...(خطبهی ۱۹۰)
۳)کلمات أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه:
🟩...و أَعظكمْ بِالْموعظة البالغة فتتفرّقون عنها...(خطبهی ۹۷)
🟩...أيها الناس إني قد بثثت لكم المواعظ التي وعظ الأنبياء بها أممهم و أديت إليكم ما أدت الأوصياء إلي من بعدهم...(خطبهی ۱۸۲)
🔺جامعیّت کلمات أمیرالمؤمنین علیهالسلام در موضوع موعظه
🔺امام علی علیهالسلام علاوه بر آگاهی بهاحیاء بهوسیلهی موعظه،ابزار موعظه را هم بیان فرمودهاند.
۴)پیکر مطهّر خود حضرت:
🟩...و إنما كنت جارا جاوركم بدني أياما و ستعقبون مني جثة خلاء ساكنة بعد حراك و صامتة بعد نطق ليعظكم هدوي و خفوت إطراقي و سكون أطرافي فإنه أوعظ للمعتبرين من المنطق البليغ و القول المسموع...(خطبهی ۱۴۹)
۵)دنیا:
🟩...إن الدنيا دار صدق لمن صدقها و دار عافية لمن فهم عنها و دار غني لمن تزود منها و دار موعظة لمن اتعظ بها...(حکمت ۱۳۱)
🔺دنیا با هر دو حیثیّت(عالم طبیعت و علقهی انسان به او)موضوع پند است.
✅موعظه به دوقسم قابل تقسیم است:
۱)قولی:
الف)قرآن
ب)روایات
۲)غیرقولی:امور محسوس
🔺موعظهی قولی با دوروش صورت میپذیرد:
۱)پرداختن بهامور عقلی
۲)پرداختن بهامور تجربی
🔺موعظهی غیرقولی گرچه با با گفتار ارتباطی ندارد،اما گاهی اوقات امام معصوم علیهالسلام به نگاهکردن بهامور محسوس جهت میدهد؛چون انسان گاهی از امور حسی غفلت دارد(حکمت ۱۲۲)
✅مواعظ برای اثرداشتن،با موانعی مواجهاند:
🟩بينكم و بينَ الموعظةِ حجابٌ من الغرّة(حکمت ۲۸۲)
🔺فریفتهشدن به ظواهر دنیا،غفلت از باطن آن را بهدنبال دارد و مانع از پندپذیری است.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۲۰.pdf
232.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#و_احی_قلبک_بالموعظة
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت