eitaa logo
مدرسه ولایت
458 دنبال‌کننده
67 عکس
42 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۵۲ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ ------------------------------------------- «...وَ دَعِ اَلْقَوْلَ فِيمَا لاَ تَعْرِفُ وَ اَلْخِطَابَ فِيمَا لَمْ تُكَلَّفْ...» ✅هیچ حرکتی بدون شناخت و معرفت نسبت به آن درست نیست. ✅برای حرکت وجود معرفت لازم است: 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:الْعَامِلُ عَلَی غَیْرِ بَصِیرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَی غَیْرِ الطَّرِیقِ وَ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ مِنَ الطَّرِیقِ إِلَّا بُعْداً(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۰۶) 🔺بصیرت یعنی قدرت بینائی(کسی که تمام جهات را می‌بیند و عاقلانه حرکت می‌کند) 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَةٍ وَ لاَ مَعْرِفَةَ إِلاَّ بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ اَلْمَعْرِفَةُ عَلَى اَلْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلاَ مَعْرِفَةَ لَهُ إِنَّ اَلْإِيمَانَ بَعْضُهُ مِنْ بَعْضٍ(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۰۶) 🔺عمل صالح جدا از ایمان نیست و بالعکس ... 🟩وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(سوره‌ی مؤمنون،آیه‌ی ۳) 🔺مؤمن تا قلب‌اش چیزی را ادراک نکرده بر زبان جاری نمی‌کند. 🟩قال رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله:مَنْ عَمِلَ عَلی غَیْرِ عِلْمٍ کَانَ مَا یُفْسِدُ أَکْثَرَ مِمَّا یُصْلِحُ(الکافی،جلد ۱،ص ۱۰۸،حدیث ۳) 🟩لِسَانُ اَلْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ اَلْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ(حکمت ۴۰) 🟩قَلْبُ اَلْأَحْمَقِ فِي فِيهِ وَ لِسَانُ اَلْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ(حکمت ۴۱) ✅ظاهر کلام أمیرالمؤمنین امام علی سلام‌الله‌علیه أمر است؛امّا در حقیقت حضرت از گفتار بدون علم و قولی که شخص به آن تکلیف نشده نهی می‌فرمایند. و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۵۳ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۹/۱۳ ------------------------------------------- «...دَعِ اَلْقَوْلَ فِيمَا لاَ تَعْرِفُ وَ اَلْخِطَابَ فِيمَا لَمْ تُكَلَّفْ وَ أَمْسِكْ عَنْ طَرِيقٍ إِذَا خِفْتَ ضَلاَلَتَهُ...» ✅«تکلیف»با«تکلّف»متفاوت است: تکلیف:آنچه که شارع در قالب اوامر و نواهی تبیین فرموده است. تکلّف:آنچه که شارع بدان نپرداخته و شخص از طرف خود انجام می‌دهد(به‌سختی‌انداختن) 🟩قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ(سوره‌ی صاد،آیه‌ی ۸۶) 🟩إِنَّ اَللَّهَ اِفْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ فَلاَ تُضَيِّعُوهَا وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ فَلاَ تَنْتَهِكُوهَا وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَ لَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلاَ تَتَكَلَّفُوهَا(حکمت ۱۰۵) 🟩...وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً(سوره‌ی طلاق،آیه‌ی ۱) 🔺خدای متعال به‌علّت اینکه انسان به سختی نیفتد،در مورد اموری سکوت فرموده. 🔺تجاوز از حدود الهی و همچنین انجام تکلّفات،گرفتاری را برای انسان به‌همراه دارد. ✅تمامی آنچه که از جانب امام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام بیان شد،به‌دلیل وجود موضوعی به‌نام معاد است. و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
🔰گزارش تصویری جلسه‌ی هفتگی‌ شرح 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۵۴ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۹/۲۰ 💔🖤 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«در همه‌ی بخشهایی که برای یک انسان کامل و برای یک جامعه‌ی انقلابی کامل، لازم و ضروری است بهترین و وافی‌ترین مطالب را ارائه می‌دهد.» ۱۳۵۹/۰۲/۱۳ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @lesanolah ┗━━━🍂━
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۵۴ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۹/۲۰ ------------------------------------------- «...وَ أَمْسِكْ عَنْ طَرِيقٍ إِذَا خِفْتَ ضَلاَلَتَهُ فَإِنَّ اَلْكَفَّ عِنْدَ حَيْرَةِ اَلضَّلاَلِ خَيْرٌ مِنْ رُكُوبِ اَلْأَهْوَالِ...» ✅ترس در منطق و أدبیّات وحی به دو قسم تقسیم می‌شود: ۱)ممدوح(مثل ترس از خداوند متعال) 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:...اللَّهُمَّ امْلَأْ قَلْبِی حُبّاً لَكَ وَ خَشْیَةً مِنْكَ وَ تَصْدِیقاً وَ إِیمَاناً بِكَ وَ فَرَقاً مِنْكَ وَ شَوْقاً إِلَیْكَ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ...(بحارالأنوار،جلد ۸۴،ص ۲۷۱) 🔺ترس از اسم منتقم خدای متعال متعال 🔺اسم منتقم خدای متعال با گناه ظهور می‌کند. ۲)مذموم(مثل ترس از دشمن) 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:...اللّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْکَسَلِ وَ الْهَرَمِ وَ الْجُبْنِ وَ الْبُخْلِ وَ الْغَفْلَةِ وَ الْقَسْوَةِ وَ الْفَتْرَةِ وَ الْمَسْکَنَة...(الکافی،جلد ۴،ص ۵۶۳) 🟩...وَ لاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِكَ عَنِ اَلْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ اَلْفَقْرَ وَ لاَ جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ اَلْأُمُورِ وَ لاَ حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ اَلشَّرَهَ بِالْجَوْرِ فَإِنَّ اَلْبُخْلَ وَ اَلْجُبْنَ وَ اَلْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجْمَعُهَا سُوءُ اَلظَّنِّ بِاللَّهِ...(نامه‌ی ۵۳) 🔺جبن اختصاصاً به‌ ترسی گفته می‌شود که مذموم است؛امّا کلمه‌ی خوف ترسی را بیان می‌کند که مشترک بین مدح و ذمّ است. 🟩خِيَارُ خِصَالِ اَلنِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ اَلرِّجَالِ اَلزَّهْوُ وَ اَلْجُبْنُ وَ اَلْبُخْلُ فَإِذَا كَانَتِ اَلْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يَعْرِضُ لَهَا(حکمت ۲۳۴) 🔺ترس برای زن(بر خلاف مرد)یکی از بهترین ویژگی‌ها است؛چرا که باعث حفظ آبروی او می‌شود. ✅ترس علامتی است برای پرهیز از اموری که انتقام و غضب الهی را به‌دنبال دارد. و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━