eitaa logo
مدرسه حکمت
1.6هزار دنبال‌کننده
70 عکس
71 ویدیو
12 فایل
💠«مدرسۀ حکمت»، یک مدرسۀ فکری است که تلاش میکند تا منظومه معرفتی و ارزشی اسلام، ترجمۀ عملیّاتی پیدا کند. 💠آموزش «نظام فکر توحیدی»، مهمترین راهبرد مدرسه حکمت است. 💠این مدرسه مبتنی بر اندیشه آیت الله میرباقری پی ریزی شده است. ادمین @Tasobhezohoor
مشاهده در ایتا
دانلود
❓کتاب ولایت الهیه (جلد اول: جایگاه امام در نظام پرستش) چه می‌گوید؟ ✅ (قسمت دوم) گفتار دوم و سوم کتاب برطرف‌کنندۀ یک باور بسیار شایع و غلط در موضوع دین است! اصلاً دین چیست؟ با چه ملاکی می‌شود میزان دیانت را به درستی سنجید؟ آیا با رعایت احکام و اخلاق، صرفاً می‌شود تشخیص داد که یک فرد یا جامعه از دیگری دیندارتر است؟ مهم‌ترین ملاک دیانت و عبودیت چیست؟ در این دو گفتارِ مهم، استاد میرباقری با مبنا قرار دادن «آیت‌الکرسی» و مفهوم «کفر به ولایت طاغوت» و «ایمان به ولایت الله» که متجلی در پذریش ولایت ولی خداست به این پرسش‌ها پاسخ‌هایی بسیار تأمّل‌برانگیز داده‌اند. در مسئله ولایت، دو انحراف همواره وجود داشته است. یکی از منظر افراط و دیگری از منظر تفریط! از منظر تفریط یک انحراف بزرگ این است که حقیقت دینداری همین مناسک و واجبات و اعمال ظاهری است و می‌شود به قرب الهی رسید بی‌‌آنکه ضرورت و انحصاری برای مسئله ولایت قائل بود. از منظر افراط نیز انحراف بزرگ این است که با توهم تکیه به مسئله ولایت، شخص در مناسک لاابالی‌گری کند. استاد میرباقری در این گفتار به تفصیل مطالب بسیار ارزنده و کمتر شنیده‌شده‌ای را در خصوص این دیدگاه انحرافی بیان می‌کند و نظر و دیدگاه صحیح را مبتنی بر آیات قرآن کریم و روایات معتبر بیان می‌‌‌کند. ✅ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
❓کتاب ولایت الهیه (جلد اول: جایگاه امام در نظام پرستش) چه می‌گوید؟ ✅ (قسمت سوم) برخی از عناوین تأمّل‌برانگیز گفتار‌های پنجم تا هفتم عبارتند از: 🔸ارتباط نجات در روز قیامت، هدایت در دنیا و تطهیر نفس با پذیرش ولایت اولیاء الهی؛ 🔸راه کسب معرفت به مقام نورانیت اهل بیت علیهم‌السلام؛ 🔸باطن همۀ ظلمات و انحراف‌های اعتقادی و اخلاقی ولایت ائمه کفر؛ 🔸نتیجۀ رجوع به آراء مردم در تعیین امام؛ 🔸نسبت حقیقت وجود نبی‌اکرم و جنود عقل و جهل؛ 🔸معیار و ملاک حقیقی حسن و قبح، نسبت آن با ولایت الهیه است! (این بحث از مهمترین مباحث کتاب است!)؛ 🔸نقش نبی‌اکرم و ولایت ایشان در هدایت و تهذیب عالم. بخش دوم کتاب در گفتارهای هشتم و نهم و دهم، مهم‌ترین و شاید کم‌نظیرترین بحث در میان تمام مباحث استاد میرباقری است! در گفتار هشتم ابتدا بیان می‌شود که فرق تحلیل اجتماعی با تحلیل تاریخی چیست، بعد بیان می‌شود که میان انجام یک عمل با اقامۀ یک عمل چه تمایزات بنیادین وجود دارد، بعد بیان می‌شود که به چه شکل دو جریان ولایت الله و ولایت طاغوت، از طریق تلاش برای اقامۀ کفر یا توحید، منجر به شکل‌گیری پرستش‌های اجتماعی در طول تاریخ می‌شوند. در اکثر تحلیل‌ها سخن از عبادت فردی و نهایت جمعی است؛ اما در مباحث این بخش، استاد میرباقری مفهوم پرستش اجتماعی و پرسش تاریخی را حول محور دو جریان ولایت طاغوت و ولایت الله تبیین می‌کنند که باعث شکل‌گیری مباحثی می‌شود که افق تحلیلی بیشتر مخاطبان زیرورو می‌شود. گفتار دهم جایی است که بعد از ذکر مقدمات ذکر شده در گفتارهای هشتم و نهم استاد میرباقری مطالبی ارائه می‌کنند که به این دو پرسش اساسی و رایج پاسخی متفاوت از آنچه در اذهان عمومی و حتی بسیاری خواص است می‌دهند؛ اینکه: بسیاری می‌گویند چرا انسان نمی‌تواند در به اصطلاح بلاد کفر بندگی کند؟ با این فرض که انسان باید از همه چیز استفاده کند و همۀ خروجی‌های تمدّن غرب که بد و پلید نیست، چرا نمی‌شود با استفاده از علم با مبانی و مبادی غربی و مدرن تمدّن اسلامی را بنیان نهاد؟ همچنین تبیین می‌شود که نقش افعال به ظاهر فردی انسان در پیکره کلی اجتماع و همچنین بستر تاریخ چیست، عمل فردی انسان چه نسبتی با وضع کلی اجتماع و بلکه تاریخ دارد؟ ✅ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
❓کتاب ولایت الهیه (جلد اول: جایگاه امام در نظام پرستش) چه می‌گوید؟ ✅ (قسمت چهارم و آخر) 📖 در بخشی از کتاب می‌خوانیم: اصلی‌ترین پرستش، پرستش تاریخی است که انسان در تاریخ انبیاء حضور پیدا می‌کند و به ولایت آن‌ها تولی دارد. یعنی انسان می‌تواند واقعاً در جامعۀ انبیاء حضور داشته باشد. محوری‌ترین عبادتِ انسان، پرستش تاریخی است. اگر انسان در پرستش تاریخی‌اش اشتباه کرد و جذب جامعۀ کفر شد، پیروزی‌های کفر را دوست دارد و توسعه تمدن مادی را می‌خواهد؛ می‌خواهد آن فرهنگ، به تمدن تبدیل شده و بر عالم غالب شود؛ با تمدن انبیاء و با فرهنگی که انبیاء آوردند، موافق نیست؛ حاضر نیست که آن فرهنگ و آن تمدن غالب باشد؛ تناسبات قرب و پرستش را در عالم نمی‌خواهد؛ او در اعظمِ اراده‌هایش، طاغیِ علی‌الله است و در همۀ معصیت‌های تاریخی هم به‌نسبت شریک است؛ چون آن جریان را دوست دارد. بالاترین پرستش ما این است که جبهه انبیا را قبول داشته باشیم، ایمان به انبیا الهی داشته باشیم فرهنگ آن‌ها را دوست داشته باشیم. آرزوی پیروزی آن‌ها را داشته باشیم، از غلبه تاریخی آن‌ها و پیروزی‌هایشان خوشحال باشیم، از شکست‌های ظاهری‌شان رنج ببریم و آرمان‌هایشان را دوست داشته باشیم. این بالاترین عبادت است. ⬅️ مثال بزنم: عده‌‌ای به حکومت جوری که بعد از رسول الله در دنیای اسلام پیش آمد تعلق خاطر دارند (البته با مستضعف‌های فکری کاری نداریم) از اینکه حضرت امیر را کنار زدند و دیگران سرکار آمدند، ناراحت نیستند؛ بلکه می‌گویند نوع صحیح حکومت همین است؛ در روشنفکران خودمان هم این افراد پیدا می‌شوند؛ می‌گویند اصلاً حکومت، حق هیچ کس نیست، حق خود مردم است و مردم هم آن را واگذار کردند؛ یعنی در محوری‌ترین امور، حق پرستش را از خدای متعال سلب می‌کنند؛ در واقع حق پرستش را به نفس می‌دهند؛ تحلیل این حرف همین است که نفس باید خودش را بپرستد؛ یعنی در محوری‌ترین امور، ببیند نفس چه می‌خواهد. این حرف یعنی به خدا مربوط نیست که من چگونه می‌خواهم زندگی کنم، حق خودم است؛ او چه کاره است که ولی نصب کند! معنای این حرف همین است. البته ممکن است یک نفر خوشحال باشد که عده‌ای دور هم جمع شدند و نظام دموکراسی را بنا نهادند، چنین آدمی آن نظام را دوست دارد، ناراحت نیست که حضرت امیر را کنار گذاشتند. می‌گوید حق حضرت نبوده است. یکی هم رنج می‌برد خوابش نمی‌برد؛ از آن ستم‌ها ناراحت است؛ از پیروزی‌های حضرت امیر لذت می‌برد؛ خوشحال است که حضرت با نتایج سقیفه و با مارقین و ناکثین و قاسطین جنگیده‌اند و همه را در تاریخ حذف کرده‌اند. این، معنای پرستش تاریخی است! یعنی انسان واقعاً به دولت حضرت بقیة الله تعلّق دارد؛ برای تحقق آن دولت سرمایه‌گذاری می‌کند؛ از این تعلّق تا اقدام در مسیر دفاع از ایشان در تاریخ، حضور در آن پرستش است؛ انسان در همه آن پرستش‌ها به نسبت حاضر است و از همه این پرستش‌ها هم بهره‌مند است. (ولایت الهیه، جلد اول، ص۳۹۵تا۳۹۷) ✅ خرید کتاب (⚡️با تخفیف ۱۰ درصدی) ❇️ ایتا | وبگاه انتشارات .
📺 برنامه زنده در شبکۀ افق 🔻نهضت ادامه دارد... درک ما از مأموریت انقلاب اسلامی 🎙 با حضور آیت‌الله میرباقری ⏰ دوشنبه ٢٢ بهمن، ساعت ۲۲ تکرار: فردا ساعت ١۴:٣٠ ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ آنچه در قطر و عربستان و ترکیه می‌بینید، نمایشگاه توسعه است نه خود توسعه! توسعۀ فانتزی است، نه توسعۀ واقعی! 🔰 آیت‌الله میرباقری در برنامۀ جهان‌آرا (۲۲ بهمن ۱۴‌۰۳): ◀️ رکن اصلی توسعه، تحول در بافت انسانی است. با صِرفِ انتقال تکنولوژی، توسعه از نوع غربی هم واقع نمی‌شود. آنچه در کشورهای منطقه مثل قطر و عربستان و ترکیه می‌بینیم، نمایشگاه توسعه است نه خود توسعه! توسعه فانتزی است، نه توسعۀ واقعی. ◀️ البته ملت بزرگ ایران هم‌چنان‌که در مقابل حکومت‌های اموی و عباسی و عثمانی و در مقابل حمله مغول تسلیم نشدند، فریب الگوی توسعه غربی را هم نخواهند خورد! [ملت ایران به‌دنبال الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی است.] ☑️ @mirbaqeri_ir
🎞 چند پاسخ کوتاه به چند شُبهۀ مجازی دربارۀ آیت‌الله میرباقری 🔰 پیشرفت ایران ❓: استاد گفته است الگوی توسعه، خیانت به مهدویت است!! ✍ : استاد میرباقری از پیشگامان نظریه‌پردازی در دفاع از پیشرفت و عدالت محسوب می‌شوند. ایشان الگوی ضدّعدالت و سرمایه‌سالار غربی را نقد می‌کنند، نه تئوری پیشرفت و عدالت ایرانی و اسلامی. 🔰 جبهۀ پایداری ❓: استاد، پدر معنوی جبهۀ پایداری و نورچشمی آنهاست!! ✍ : جبهه پایداری از تشکل‌های انقلابی است، ولی استاد میرباقری هیچ‌وقت عضو جبهۀ پایداری نبوده‌اند و به هیچ وجه نقشی در برنامه‌های آن مجموعه ندارند. 🔰 دولت سایه ❓: استاد، تئوریسین دولت سایه هستند!! ✍ : استاد میرباقری ارتباطی با «دولت سایه» ندارند و در انتخابات‌ها از کاندیداهای متعهد و کارآمد، هر کس که باشد، حمایت می‌کنند. فی‌المثل در انتخابات دورۀ یازدهم مجلس، از دکتر قالیباف حمایت کردند. 🖇 پرسش‌ها و پاسخ‌های دیگر را در تصویر مشاهده می‌کنید. ☑️ @mirbaqeri_ir