eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سؤال: مباحثه و درس خواندن اهل علم در دهه‏‌ی محرّم چه صورت دارد؟ ✅جواب: اگر با تعظیم شعائر مذهبی مخالف نباشد، اشکال ندارد. یکی از اعاظم می‏‌فرمود: «به‌جهت اینکه در یک دهه‏‌ی عاشورا مباحثه را ترک نکردم، از درس خواندن محروم شدم». خوب است که طلاب علوم دینی در ایام تعطیل به مطالعه مشغول باشند؛ یکی از بزرگان می‌‏فرمود: «من قوّت علمی را در ایام تعطیل تحصیل کردم». در تعطیلی‏‌ها می‏‌توان نقایص را جبران و گذشته را تکمیل نمود. بر اساس عنوان اوّلی، شاید تعلیمِ واجبات از اهمّ واجبات باشد. اما توفیق، فضل خداست و رنگی دارد که برای هر کس میسّر نیست. 📚در محضر بهجت، ج۳، ص133 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚«بهترین حواشی مکاسب»: آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته): 1⃣ از نظر تحقیق، بهترین و محققانه‌ترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است. 2⃣ از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمدتقی شیرازی[رحمه الله] بر همه مقدم است، چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان کرده است. 3⃣ ولی مجموعا جامع ترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمدکاظم[یزدی، صاحب عروة] است زیرا: - در عمده‌ مباحث حاشیه دارد - و از نظر تتبع بلا اشکال مقدم است. - از نظر تحقیق، جنبه های فقاهی قوی‌ای دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل می کند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد. 📚جرعه‌ای از دریا/ جلد ۲/ صفحه ۴۴۸ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚حاشیه کتاب المکاسب 📝آخوند خراسانی(قدس سره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفی کتاب✨✨✨✨ حاشیه کتاب المکاسب از بهترین و دقیق‌ترین شروح مکاسب شیخ اعظم انصاری و از مهم‌ترین آثار علمی باقی مانده از آخوند خراسانی (قده) می‌باشد. این کتاب در عین اختصار مشتمل بر معظم مباحث بیع و خیارات است. ابتکارات و نوآوری‌ها و تحقیقات کمیاب، قدرتاستدلال و استحکام ادله و احاطه علمی مؤلف، به اضافه دقت بی‌نظیر و بیان رسا و قلم روان، این حاشیه را از سایر حواشی ممتاز نموده است. با توجه به این که این کتاب پس از کتاب‌های حاشیه قدیمی بر رسائل، درر الفوائد، فوائد الاصول، کفایة الاصول و حاشیه بر استصحاب و سایر تالیفات مؤلف نوشته شده و تالیف این کتاب در اواخر عمر شریف وی می‌باشد، خلاصه و چکیده افکار این فقیه اصولی در این کتاب نمایان شده و از اعتبار علمی خاصی برخوردار است. این کتاب نظیر تدریس آخوند و سایر تالیفات او به سبب دقت و عمق مطالب و دوری از زوائد در نوشتار و ایجاز و اختصار در بیان مطالب، از متون فقهی پیچیده به شمار می‌آید که درک آن برای بسیاری از اذهان مشکل است. آخوند خراسانی در این کتاب بیشتر به تحلیل و بررسی نظریات شیخ اعظم انصاری پرداخته و به آیات شریف قرآن و روایات و مآخذ و منابع و اقوال فقهای عظام که در کتاب المکاسب ذکر شده کمتر متعرض شده و یا اصلا آنان را بررسی نکرده است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
AUD-20200814-WA0020.mp3
8.37M
🏴صلی الله علی الباکین علی الحسین🏴 🎙امیر برومند •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢بررسي ديدگاه های معاصر درباره ربا💢 📌قول به استثناء بانک های دولتی از حرمت اخذ ربا1️⃣: از جمله این اقوال، قول به تفصیل تحریم ربا میان بانک های دولتی و میان بانک های خصوصی و اشخاص می باشد. قائلین به این قول معتقدند که اگر بانکی دولتی اخذ ربا کند، اشکال ندارد و حلال است و از مصادیق ربای محرم نمی باشد. اما اخذ ربا توسط دیگران چه بانک های خصوصی باشند و چه اشخاص، از مصادیق ربای محرم و حرام می باشد[1]. لکن ما این تفصیل را نمی پذیریم و آن را قبول نداریم. قائلین به این قول در مقام استدلال به سه دلیل تمسک کرده اند. ✅دلیل اول: مفاسد و آثار سلبی که بر ربا مترتب و سبب اصلی در حرمت می باشند در زیاده ای که توسط بانکهای دولتی اخذ می شود وجود ندارد. از جمله این مفاسد تفسیم جامعه به دو دسته مرفهین و دارایان و دسته ضعفاء می باشد. علت این است که این بانک ها متعلق به اشخاص نبوده و به حکومت تعلق دارند و لذا اگر حکومت تقویت شود به ضرر مردم نخواهد بود و چه بسا به سود ایشان باشد. یعنی اگر حکومت از لحاظ مادی و دارایی قوی باشد برای مردم بهتر است تا آنکه مردم حکومتی ضعیف داشته باشند. این مطلب با تقسیم جامعه و مردم به دو دسته دارا و ندار تفاوت دارد و بخلاف تقسیم اخیر تقویت حکومت امریست که به صلاح کل جامعه می باشد. ❌جواب: ما به این استدلال اینگونه جواب می دهیم که همه آثار سلبی و مفاسدی که به عنوان علت تحریم ذکر می کنید ممکن است مدخلیتی در تحریم داشته باشند بر دو دسته می باشند. حکمت ویا علت. دسته دوم صورتی است که حکم دائر مدار آنهاست. مثال معروف علت، اسکار به نسبت به حرمت خمر می باشد. به این صورت که اگر مسکریت مایعی از بین رود، شرب آن نیز حرام نخواهد بود. مثل آنجا که خمر تبدیل به سرکه شود، در این مثال هرچند ماهیت وحقیقت خمر عوض نشده لکن با زوال صفت اسکار، حرمت آن نیز زائل می شود، این انقلاب است و از جمله مطهرات می باشد. بنا بر این اگر مدخلیت آنچه قائلین در دلیل خود آورده اند در حکم، به نحو علیت باشد، کلام آنها را می پذیریم. لکن در خیلی از موارد می بینیم که مدخلیت این امور در احکام شرعی از باب حکمت می باشد. یعنی حکمت در ابتدای تشریع همین چیزی بوده که ذکر می کنند. لکن حکم دائر مدار آن نمی باشد. مثال معروف حکمت، زوال اریاح کریهه نسبت به غسل جمعه می باشد. یعنی حکمت غسل جمعه ازاله اریاح کریهه از بدن بوسیله غسل جمعه است. لکن می دانیم در فرضی که بدنی اصلا بوی بد نمی دهد نیز استحباب غسل جمعه ساقط نمی شود. بلکه بعضی از علما مثل عموی بزرگ ما مرحوم سید عبدالله جزایری قائل به وجوب غسل جمعه شده اند[2]. همچنین قائلین به این قول وجهی برای اثبات مدخلیت امور مذکور به نحو علیت ذکر نکرده اند و کلام آنها صرف ادعاست. 📚پی نوشت: [1]-مجله کاوشي نو در فقه،(شماره26-29)،سال1379 [2]-التحفه السنيه فی شرح النخبه المحسنيه،ص 278 🎙درس خارج فقه آيت الله جزايري(26-7-92) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
Alimi-Shab1Moharram1398[04].mp3
7.25M
🏴صلی الله علی الباکین علی الحسین🏴 🎙حميد عليمي •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚حاشية کتاب المکاسب 📝تأليف:سيد محمد کاظم يزدي(رحمه الله) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi