eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی: 🔹 امام خمینی و آیت‌الله حکیم فرمودند تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است. 🔸 طلاب نباید برای رشد خود منتظر برنامه و خط و مشی حوزه باشند، راه رشد در حرکت و اقدام خود افراد با بهره از معلمان اخلاقی و علمی است. تحول حوزه توسط بزرگان خوب است اما نباید معطل آن بود. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
دوره کتاب شریف «ینابیع الفقه» حاوی درس خارج صلات مرحوم آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی (از مراجع تقلید شیعه و از شاگردان میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی که او را ذو الشهادتین می‌خواندند). به تقریر فقیه فقید استاد سید محمدجعفر جزائری مروج (نویسنده هدی الطالب و منتهی الدرایه) چاپ و منتشر شد. این دوره توسط انتشارات آل المرتضی علیهم‌السلام به زیور طبع آراسته شده است و علاقه‌مندان این اثر را می‌توانند در شهر قم، خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی، کوچه ۱۸، پلاک ۸، مدرس آیت‌الله شاهرودی تهیه نمایند. گفتنی است، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توان با شماره‌های ۰۲۵۳۷۷۴۶۳۸۱ و ۰۹۱۹۱۵۸۷۲۲۰ تماس حاصل نمایند. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌عنوان باب – که مکاسب محرّمه است - در صدد بیان حرمت تکلیفی است یا حرمت وضعی❓❓ ❇️ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان می‌کند. از آنجا که مسألۀ تبادل اجناس و اموال و غیره از ضروریات زندگی بشر است و به همین خاطر در همۀ جوامع، قواعدی را برایش معیّن کرده‌اند، شرع مقدّس اسلام نیز – بر خلاف نظر افرادی که شرایع الهی را صرفاً متوجّه جانب روحی و اخلاقی انسان می‌دانند – به این ناحیه از زندگی بشر هم توجّه نموده است. چون برداشت ما از دین این است که برای همۀ ارتباطات انسانی، فردی و اجتماعی، تکلیفی معیّن کرده است. پس در این ناحیه که کدامیک از معاملات حرام و ممنوع است، و مکلّف بر انجام آن مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت و کدام معامله جایز است، تکلیف انسان را مشخّص کرده است. طبعاً مناسب‌ترین جا برای طرح این مسائل در فقه، باب معاملات است که تحت عنوان «المکاسب المحرّمة» بحث مي‌شود. بلاشک معاملات شرائط و قیودی دارند که اگر رعایت نشود، آن معامله باطل خواهد شد، لکن بطلان معامله مستلزم حرمت معامله نیست. از آنچه بیان شد درمی‌یابیم که: بحث عمده در مکاسب محرّمه، بحث از ممنوع‌بودن یا معاقب‌بودن یا مورد جریمه بودن و جزاء الهی داشتن و در قانون اساسی و حکومت اسلامی، جزاء قانونی داشتن خود معامله است. با مراجعه به کتب فقهاء و آنچه در هدایۀ صدوق، مقنعۀ مفید، نهایۀ شیخ طوسی، مراسم سلّار، مهذّب ابن برّاج، فقه القرآن راوندی، سرائر ابن ادریس و تحریر و قواعد علامه(رضوان‌الله‌علیهم) ذکر شده است، درمی‌یابیم که تلقّی قدماء از مکاسب محرّمه، همان حرمت تکلیفی، حرام‌بودن و ممنوع‌بودن است. البته اغلب قدماء، بابی را تحت عنوان « مکاسب محرّمه» باز نکرده‌اند، امّا در خلال کتاب المکاسب یا کتاب البیع، این قسم را ذکر کردند، و بعضی از فقهاء هم بالخصوص بحثی را در این زمینه ذکر کردند؛ مثل جناب ابن ادریس در سرائر، یا مرحوم محقّق در شرایع. گروهی از فقهاء هم اصلاً متعرّض مسألۀ حرمت به این معنا نشدند و یا کلماتشان اعمّ از حرمت تکلیفی و وضعی است، یا فقط مسألۀ بطلان را بیان نمودند و متعرّض حرمت نشدند. از جمله ابن حمزۀ طوسی در «وسیله»، و جناب علامه در «تذکره» چنین عمل نموده‌اند. پس مسألۀ عمدۀ ما در اینجا، بحث از حرمت تکلیفی است. 🎙(درس خارج فقه[مکاسب محرمه]آيت الله العظمی خامنه ايی| 1389/09/01) ⚠️ادامه دارد...... •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_506010763.mp3
20.09M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴 🎙کربلایی صوفی 💚اللهم عجل لولیک الفرج💚 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_506493113.mp3
1.68M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴 🎙کربلایی مروانی 💚اللهم عجل لولیک الفرج💚 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
محمد حسین اصفهانى معروف به کمپانى را مى شناسید از فضل و دانش ایشان باخبرید. البته بنده توفیق حضور درس ایشان را نداشتم ولى چند جلسه اى در منزل مرحوم آقا میرزا على آقا شیرازى پسر مرحوم میرزاى بزرگ خدمت ایشان رسیدم. در یکى از روزها که گمان مى کنم روز عیدى بود و ایشان به همین مناسبت تشریف آورده منزل آقا میرزا على آقا. چیز شگفتى که ما دیدیم وقتى وارد شد در حضور جمع دست آقا میرزا على آقا را بوسید! این کمال تواضع ایشان بود. و نمونه اى از آن تربیت که عرض کردم. خودم یک وقتى داخل صحن به ایشان برخوردم سلام کردم. ایشان هم جواب داد; ولى چند قدمى رفته دو مرتبه برگشت و با صداى بلند فرمود: آقا سلام علیکم. گویا احتمال داده بود جواب سلام مرا نداده یا شاید طورى بوده است که من نشنیده ام. در هر صورت با این که من یک بچه طلبه اى بیش تر نبودم ولى شیخ با آن عظمت برگشت و جواب سلام مرا آن طور که خودش مى خواست داد که من خجالت کشیدم. بنده به ایشان خیلى ارادت داشتم. 🎙مصاحبه با حضرت آیت اللّه مروّج/مجله حوزه سال 1379 شماره 98 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
پنج‌ شش سالی هم که در عتبات بودیم،کفران نعمت زیاد می شد. درمساجد و سایر جا ها نان وچیز های دیگر می ریختند. من هم گاهی از آن نانها به منزل می بردم و نان نمی خریدیم و با پول نان کتاب می خریدم. 📰مصاحبه کیهان فرهنگی با شیخ محمدتقی شوشتری/سال۱۳۶۴شماره۱۳ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
اولین کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با محوریت «کتاب عصر حیرت»، چهارشنبه، 16 مهرماه، به صورت مجازی و با سخنرانی مهدی نصیری، نویسنده کتاب و پژوهشگر دینی، و حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، مسئول گروه اصول فقه احکام حکومتی در فرهنگستان علوم اسلامی، برگزار شد. مشروح مناظره: https://b2n.ir/658173 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❓ چرا مسند نویسی مورد علاقه علمای شیعه نبود؟ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف حدیث، شامگاه یکشنبه، ۲۰ مهرماه، در نشست علمی «مسندنویسی شیعی؛ چیستی و چرایی»:🔻 ◻️ اصطلاح مسند به عنوان کتاب با روایت مسند متفاوت است؛ کتاب مسند مجموعه روایات یک صحابی را از معصوم(ع) نقل کرده است. هدف از نگارش مسند جمع‌آوری روایات یک راوی برای جلوگیری از فراموشی بوده است. مسندنگاری مجموعه روایات یک راوی کنار هم قرار گرفته و می‌توان دغدغه‌ها و طرز تفکر یک فرد و نیازهای معرفت او و دوره او را به دست آوریم. ◻️ مسندنویسی در میان حدیث‌نگاران کهن شیعه معمول نبوده است؛ زیرا نیازهای معرفتی شیعیان را تأمین نمی‌کند. https://hawzahnews.com/x9Rtx
🔸 حالا اگر ان‌شاءالله شما هم سال دیگر به درس کفایه رسیدید یک وقت در درونتان این فکر پیدا نشود که من هم درباره فلان چیز در اسلام یک رساله‌ای بنویسم. فلان چیز در اسلام خیلی کار بزرگی است! باید افراد خاصی باشند با پنجاه سال زحمت، آن هم با یک استعداد خاص بسیار عالی مثل استعدادهای مرحوم علامه طباطبائی، مرحوم امام و اینطور افراد. تا اینکه ان‌شاءالله یک دوره‌ای از علم و یک دوره‌ای از تقوا و عمل و اینها را بگذراند، آن وقت امیدواریم که توفیق پیدا کند. 🎙 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی(ره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_383679313.mp3
1.03M
عنایت حضرت امام علی بن موسی الرضا [علیه آلاف التحیة و السلام] به مرحوم آیت الله شیخ حبیب الله گلپایگانی 🎙سخنرانی قدیمی و کمیاب آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله العالی. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از اجتهاد
💢 فتوای آیت‌الله سیستانی درباره داد و ستد کالاهای اسرائیلی ✔️ دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی به پرسش‌هایی درباره خرید کالاهای اسرائیلی یا خرید از شرکت‌هایی که به اسرائیل کمک می‌‌کنند، پاسخ داده است. 📜 متن پرسش و پاسخ مطرح شده به این شرح است👈 https://b2n.ir/526608 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روایت فراغ سیدمصطفی از زبان مادر! 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی به طور کلی این و با هم رفیق بودند و به هم خیلی علاقه داشتند. مرگ داداش هم آقا را خیلی ناراحت کرد. من زن بودم و داد می زدم و گریه می کردم، ولی او مرد بود و مردمی که اطرافش بودند و نمی‌توانست گریه کند. در مردم می گفت من مصطفی را برای آینده اسلام می خواستم ولی در شب من می دیدم که گریه می کرد. مگر می شود پدر گریه نکند! آقا روز، خودش را نگه می داشت ولی من شب‌ها‌ بیدار بودم و می دیدم که واقعا گریه می کرد. برای به طور خاصی گریه می کرد. همین علاقه بود که برایش چهل نفر را برای نماز وحشت گرفت. و شب هفت شام داد.(به نقل از مادر، مصاحبه توسط خانم زهرا مصطفوی، یادها و یادمان ها ص 36) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
4_6048794526779180233.pdf
12.02M
📖 التکفیر فی ضوء الفقه الشیعی 📝 فاضل‌محقق آقای‌انصاری‌قمی 🔅برگرفته از مباحث؛ آیت الله وحیدخراسانی (دام ظله العالی) ✅ نکته برجسته‌ای که در این کتاب طرح شده است، این است که، کفر در مقابل اسلام قرار می‌گیرد نه در مقابل ایمان. فلذا اهل‌سنت یا مخالفین - به غیر از نواصب- با استناد به ادله و نصوص در مقام، مسلمان هستند هم و هم . برخلاف نظر که قائل به اسلام ظاهری برای ایشان هستند و اسلام واقعی را در حق ایشان قبول ندارد. ✅عدم دقت در کلام سیدکمال حیدری از همین ناحیه ناشی می‌شود که، او مراتب کفر و اسلام و ایمان را از هم تفکیک ننموده است و فقط اکتفا به طرح دوگانه کفر ظاهری و اخروی یا کفر اعتقادی و فقهی کرده است. در حالیکه، اساساً کفر در برابر اسلام قرار می‌گیرد نه در برابر ایمان. و اینگونه نیست که اگر کسی مؤمن نیست، پس کافر است واقعاً. نه خیر، او مسلم است هم ظاهراً و هم واقعاً. چرا که اسلام عنوان واحدی دارد و مصداقی واحدی و با شهادتین و انجام واجبات عبادیه محقق می‌شود. 🌐@alfigh_alosul •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از نو+جوان
🔥 دشمن گرم و نرم ⚫️ بزرگترین دشمن درونی انسان که حتی از جهل و نادانی هم بدتره! 💎 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱 @Nojavan_khamenei
خاطرات ناگفته آیت الله العظمی سبحانی از حاج‌آقا مصطفی خمینی(ره) یکی دیگر از مواهبی که ایشان داشت عبارت بود از «فکر زایا». او می‌توانست در بحث با کسی که مانند او حال و حوصله داشت، به مدت یک ساعت و نیم در حول و حوش یک موضوع خاص بحث کرده و آن مسأله را به صورت ممتد بسط دهد. همواره یکی از مزایای موجود در حوزه‌های علمیه، وجود مجالس بحث بود. ادامه مطلب:🔻 https://hawzahnews.com/x9RZY https://fa.shafaqna.com/news/1033377/ 🖇
99heydari.mp3
9.45M
🎙 🔸نکات مهم استاد ابوالقاسم علیدوست در نقد جناب سید کمال حیدری 🌐 کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh 🌀💠بیانی منطقی ومنصفانه💠🌀 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🏴صلی الله علیک یا صاحب الزمان آجرک الله فی مصیبه ابیک المسموم🏴 شهادت جانسوز امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
AUD-20201026-WA0012.mp3
218.1K
💠نصیحتی به طلاب علوم دینی 💠 🎙استاد مدرس افغانی قدس سره •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
در مجلس استفتای ایشان [آیت الله خویی] بودیم. خبر دادند که پسر ایشان آقای آسید علی در جاده کربلا تصادف کرده... مرحوم آشیخ عبدالحسین واعظ را آوردند که روضه ای بخواند تا اگر خبر به ایشان رسید یک مرتبه حالتی رخ ندهد. خلاصه؛ طرح مطلب کردند و بعد ایشان فرمود: حالا [آسید علی] هست یا رفت؟ سکوت کردند؛ کنارشان نشسته بودم، یادم هست که دیدم دستش قلم بود، لرزید... بعد هم مرحوم آشیخ عبدالحسین روضه اش را خواند و بعد که روضه تمام شد اشک هایش را پاک کرد و گفت: کتابها را بیاورید. شروع کرد به نوشتن... مشغول تالیف معجم رجال الحدیث بود. خبر مرگ پسرش رسید اما آن شب تا چهار ساعت بعد این مرد مشغول نوشتن و بحث علمی بود. این طور زحمت کشیدند! و حالا این طور «اصالة التنبلیه» حکم فرماست! 🎙ناقل حضرت آيت الله العظمی وحيد خراساني •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ وحدتِ یک طرفه صحیح نیست! 🎙حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی حفظه الله: 🔸زمانی که جناب آقای واعظ زاده رئیس دار التقریب بودند، جلسه ای با أهل تسنّن تشکیل دادند که اینجانب نیز حضور داشته و شش سؤال در مورد (شفاعت، زیارت و...) بر طبق مستندات أهل تسنّن مطرح نمودم... 🔹و به آنان گفتم با توجّه به مستندات موجود در کتب خودتان این أمور مشروع است؛ حال شما بر چه اساس این أمور را حرام و یا بدعت می دانید؟! - آن ها جواب قانع کننده ای را ذکر ننمودند و بعد از آقای واعظ زاده درخواست نمودیم این مصاحبه و سؤال و جواب ها چاپ و منتشر شود که ایشان راضی نشده و فرمودند: این امر خلاف وحدت است. 🔸باری در این اجتماع بزرگ که ایشان تشکیل داده بود عده زیادی از بزرگان أهل سنّت را از کشور های مختلف إسلامی دعوت نموده بودند، ولی بعد از جلسه که وقت نماز فرا رسید و جماعت تشکیل شد أحدی از آنان در جماعت ما شرکت ننمودند! 👈🏻 اینجانب به آقای واعظ زاده گفتم: این ها در امام جماعت عدالت را که شرط نمی دانند، حتماً به جهت این که ما را کافر می دانند به ما إقتداء ننمودند. پس این چه وحدتی است که دائم ما به آنان بهاء می دهیم که آن ها در مقابل شیعیان را تحقیر نموده و سوء إستفاده می کنند؟! 🔹مرحوم رجایی در زمان ریاست جمهوری که به گنبد رفته بودند در مقابل خواسته ها و توقعات بیجای آنان گفته بودند: ⭕️ شما که در تحقّق انقلاب و در تشکیل نهضت إسلامی شرکت ننمودید همین که می گذاریم در این کشور نفس بکشید شما را بس است. 🔸در هر حال مسئولین ما که خداوند حفظشان کند أمور و مصالح دیگری را در نظر دارند؛ چنان که وزیر اطّلاعات به اینجانب در مشهد می گفت اگر تقیّه را ترک کنیم شیعیان در خارج از ایران مورد اذیت و آزار شدید آنان واقع می شوند. 👈🏻 حال أصل قضیه تقیّه صحیح است ولی این بدان معنی نیست که خود را در مقابل آنان ذلیل و کوچک نماییم یا از مسلّمات قطعی خود دست برداریم تا جایی که بعد از گذشت چهارده قرن از قضیه غصب فدک و آتش زدن درب خانه فاطمه سلام‌الله‌علیها به صِرف رعایت تقیّه دست برداریم! 🔹... که این أمور خود دلیل بر مظلومیت آن بزرگواران و عدم مشروعیت خلافت خلفاء غاصب بوده است، و این امر موجب می شود که أهل تسنّن بگویند حالا به حرف ما رسیدید که در مورد فدک و غصب خلافت و آتش زدن درب خانه فاطمه اشتباه کردید. 📎 برگرفته از درس خارج معظم له به تقریرنویسی سایت مدرسه فقاهت،‌ مورخ ۹۶/۰۹/۱۹ 🌐@hojre_feghahat •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi