💠 سیاست تلگرام (2)
🌐 اینجاست که با سوال اساسی در خصوص تلگرام مواجه میشویم:
❓ چرا و چگونه تلگرام به چنین جایگاه منحصربهفردی در ایران دست یافت؟
1️⃣ از میان علل مختلف این امر، اعمال محدودیت برای رقبای #تلگرام گرچه از همه واضحتر است ولی مهمترین نیست. فیلترینگ #وایبر و کاهش شدید پهنایباند اختصاصیافته به #واتساپ را بهعنوان مصادیق این اِعمال محدودیت نام میبرند. لیکن برخی شواهد دیگر حکایت از این دارد که علل و فرآیندهای مهمتری در رسیدن به وضعیت فعلی دخیل بودهاند.
2️⃣ در ابتدا، تلگرام نه سرویس مشهوری در جهان بود و نه کیفیت چندان مطلوبی داشت. اگر بنا بود طی فرآیندی طبیعی و صرفاً بهعلت اعمال محدودیت علیه وایبر و واتساَپ، یک پیامرسان در ایران غالب شود، پیامرسانهای متعدد دیگری بودند که بعضاً از تلگرام نیز جلوتر قرار داشتند و محدودیتی علیه آنها نیز در ایران اعمال نشده است.
3️⃣ بنابراین میبایست عواملی دیگر (در کنار عامل سلبی) به سود تلگرام عمل کرده باشند. یک عامل ایجابی #موج_تبلیغاتی بزرگی بود که همزمان با اعمال محدودیتهای فوق در رسانههای ایرانی به سود تلگرام ایجاد شد.
❓ اما کدام کانون، قدرت پسِ پردهی این موجسازی بوده است؟
4️⃣ افراد مطلع از نقشآفرینی «م. و.» در برقراری ارتباط مستقیم مابین مدیران تلگرام و نهادهای رسمی دولت در همان مقطع ابتداییِ گرایش به تلگرام میگویند. (*) ارتباطاتی که منجر به انقعاد قراردادی بین دو طرف شده است. به گفته فردی که اسناد مرتبط با پرونده #قتلهای_زنجیرهای را مطالعه کرده است نام «م. و.» در اعترافات متهمین آن پرونده بهعنوان یکی از اعضای شبکه اطلاعاتی دخیل در قتلها آمده است.
5️⃣ این نکات کاملاً با عقبهی #یهودی تلگرام منطبق هستند. یکی از سرمایهگذاران اصلی تلگرام فرزند #میخائیل_میریلاشویلی است از چهرههای شاخص #مافیای_یهودی کشورهای منتزع از اتحاد جماهیر شوروی. میریلاشویلی همچنین عضو کمیته اجرایی #کنگره_جهانی_یهود است که بلندپایهترین و متنفذترین یهودیان جهان نظیر #دیوید_دو_روچیلد، رئیس سابق شاخه فرانسوی خاندان زرسالار روچیلد، در آن عضویت دارند. این پیوندها بهخوبی کانون قدرتی را نمایان میکند که در پسِ پردهی وضعیت منحصربهفرد تلگرام قرار دارد.
🔹 پینوشت:
(*) یکی از شواهد وجود ارتباط مستقیم بین مجموعهای در ایران و تیم مدیریتی تلگرام عملیات فریبی بود که پس از فیلترینگ تلگرام در دیماه 1396 به سود تلگرام شکل گرفت. همنشینی دو نامِ تلگرام و فناوری #بلاک_چین پس از فیلتر شدن تلگرام دستمایه یک افسانهپردازی شد. در این افسانهپردازی جریانی درون کشور با #پاول_دورف، چهره علنی تلگرام، کاملاً هماهنگ عمل کردند. ابتدا دورف توئیتی منتشر کرد راجع به کار روی «ابزار ضدسانسور مبتنی بر فناوری بلاکچِین» که جزئیات آن در «سه ماهه اول سال 2018 اعلام خواهد شد». این توئیت دورف در ایران اینطور بازتاب یافت: «تلگرام بناست بر بستر بلاکچِین سوار شود تا امکان فیلترینگ آن از بین برود». دورف این جمله را نگفته بود چون میدانست تا چه میزان بیمبنا است و مایه تمسخر او خواهد شد که حساب توئیترش را متخصصین این حوزه دنبال میکنند. بلاکچِینها یا خصوصی هستند یا عمومی. بلاکچِین خصوصی که به راحتی قابل شناسایی و فیلتر است. بنابراین در این مورد منظور بلاکچِین عمومی بوده. یکی از پیشرفتهترین بلاکچِینهای عمومی #اترئوم است که هماکنون قادر است تنها 15 تراکنش را در هر ثانیه تایید کند. برای درک ناچیز بودن این عدد کافی است به عدد 45000 تراکنشی توجه کنیم که ویزاکارت در هر ثانیه تایید میکند. اگر بنا باشد یک پیامرسان وظیفه اصلی خود، یعنی ارسال و دریافت پیام، را با استفاده از فناوری بلاکچِین انجام دهد بر فرض اینکه بضاعتی به اندازه «اترئوم» داشته باشد، که در ابتدا قطعاً نخواهد داشت، توان تایید بیش از 15 پیام در ثانیه را نخواهد داشت. نکته مهم و کلیدی اما این بود که توئیت دورف جز برای بازتاب درون ایران گفته نشده بود زیرا اولاً عمده کاربران تلگرام در ایران هستند، ثانیاً در آن مقطع موضوع «سانسور» و تلگرام در هیچکجا بجز ایران مطرح نبوده است. بهعبارت دیگر، توئیت دورف پاسِ روی توری بود که آبشار آن را عدهای در ایران نواختند تا مانع فلیترینگ تلگرام شوند.
✍️ مجید مکی
⭕ مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی
https://eitaa.com/madresseinqhilab
۱۰ برنامه برتر تلویزیون در آرای مردم
🔸بر اساس آخرین نتایج آرای مردم تا ظهر یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۰ فرد و برنامهای که بیشترین آرای جشنواره نوروزی سین سیما در گروه های ۱۰ گانه کسب کردند، به ترتیب تعداد آرا عبارتند از :
🔹مهران مدیری ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار راي
🔹كودك شو ١ ميليون و ١٠٠ هزار راي
🔹دورهمي ٩٢٥ هزار راي
🔹سروش جمشيدي ٨٥٢ هزار راي
🔹شب فيروزه اي ٧٣٠ هزار راي
🔹پايتخت ٧١٠ هزار راي
🔹فريدون آسرايي ٥٣٠ هزار راي
🔹ريما رامين فر ٣٧٢ هزار راي
🔹ايرانگرد ٣٢٥ هزار راي
🔹الهه پرسون ٢١٠ هزار راي
🔸شبكه نسيم در ٦ بخش ، شبكه يك در ٣ بخش و شبكه پنج در یک بخش بيشترين آراي جشنواره نوروزي سيما را داشتند.
✅پرسش:
ايا حضرت علي و امام حسين درحمله به ايران حضور داشتند؟
🌸☘☘☘☘☘🌸
🌺پاسخ:
در مورد حضور امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) در فتوحات هیچیک از منابع و مآخذ معتبر شیعی از حضور حسنین(ع) در فتوحات ایران، شام و یا آفریقا سخنی نگفتهاند. اما برخی از منابع اهل سنت از حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در بعضی از فتوحات آن هم در زمان خلفا (و نه زمان امام علی(ع)!) خبر دادهاند.
تحلیل و بررسی گزارشاتی که در منابع اهل سنت در مورد حضور امام حسن و حسین(علیهما السلام) در فتوحات زمان عمر و عثمان بیان شده است،نشان می دهد که این گزارشات ساختگی است.
در رابطه با گزارش برخی مآخذ و منابع تاریخی اهل سنت درباره حضور آن دو بزرگوار در فتوحات باید گفت:
اولاً: طبیعی است که تاریخنگاران (بخوانید تاریخسازان) برای توجیه غصب خلافت و فتوحات خلفای خود به هر بهانهای از جمله گزارشهایی که هویت و اعتبار بررسی خواهد گردید متوسل گردند.
ثانیاً: گزارشهایی که در راستای اثبات مشروعیت خلافت خلفای سهگانه از شرکت امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) در فتوحات ساخته شده دارای ضعفها و نارساییهای فراوانی است که به برخی از آنها اشاره میکنیم: گزارش بلاذری، گذشته از آنکه سلسله سند آن ذکر نشده، از شرکت امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) در فتوحات با تعبیر «فیما یقال؛ چنان که گفته میشود»[۱] خبر داده که ضعف و عدم اعتماد به چنین روایتی روشن است. در گزارش طبری، [۲] اگر چه سلسله راویان آن بیان شده، اما به این صورت:
«عمر بن شبّه» از علی بن محمد مدائنی از علی بن مجاهد از «حنش بن مالک» و «عمر بن شبّه» از راویان مشهور و قابل اعتماد اهل سنّت است؛ ولی راوی اول، یعنی «حنش بن مالک» که خبر از او نقل شده، مجهول میباشد؛ چنان که «علی بن مجاهد» نیز با عنوان «جاعل حدیث و کذّاب»[۳] و «علی بن محمد مدائنی» با عنوان شخصی که «در نقل حدیث قوی نیست»، [۴] یاد شده. گزارش ابونعیم اصفهانی [۵] به قرینه حضور «عبد الله بن زبیر» ـ چنان که در گزارش طبری نیز آمده ـ همان گزارش طبری است که به صورت کوتاه نقل شده؛ افزون بر این، ابونعیم در این باره، دو خبر [۶] آورده که افزون بر مرسل و ضعیف بودن خبر، راویان آن یا «مجهول» یا «کذّاب» و یا «جاعل حدیث» معرّفی شدهاند. درباره خبر ابن خلدون در خصوص شرکت امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) در فتح آفریقا، [۷] باید گفت:
اولاً: خبر یاد شده بدون سند است؛ ثانیاً: هیچ یک از مورخان و فتوح نویسان مشهور همچون بلاذری، یعقوبی، طبری، ابن اعثم کوفی، ابن کثیر، و یاقوت حموی که متعرض فتح آفریقا شدهاند، یادی از شرکت این دو بزرگوار در فتح یاد شده نکردهاند. علاوه بر دلایل بالا و با توجه به برخی روایات تاریخی که زمان شرکت امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) در فتوحات را بیان داشتهاند، حضور آن بزرگواران را در عصر عثمان دانستهاند؛ در حالی که در این زمان کمترین ارتباطات میان امیرمؤمنان (علیه السّلام) و عثمان وجود داشته، خصوصاً که هیچ روایتی راجع به مشاوره دادن آن حضرت به عثمان درباره فتوحات در دست نیست تا چه رسد به این که فرزندان خویش را همراه لشکریان تحت فرمان او به جبهههای نبرد گسیل داشته باشد.
پینوشت:
[۱]. فتوح البلدان، أحمد بن یحیی بن جابر البلاذری، دار الکتب العلمیة، بیروت، ج ۱، ص ۳۳۰.
[۲]. تاریخ طبری، أبو جعفر محمد بن جریر الطبری، دار الکتب العلمیة، بیروت، ج ۲، ص ۶۰۷.
[۳]. تهذیب التهذیب، ابن حجر عسقلانی شافعی، دار الفکر، بیروت، ج ۷، ص ۳۳۰.
[۴]. الکامل فی ضعفاء الرجال، جرجانی، دار الفکر، بیروت، ج ۵، ص ۲۱۳.
[۵]. أخبار أصبهان، أبو نعیم أحمد أصبهانی، ج ۱، ص ۱۱۲.
[۶]. أخبار أصبهان، أبو نعیم أحمد أصبهانی، ج ۱، ص ۱۱۲.
[۷]. معجم البلدان، یاقوت حموی، دار الفکر، بیروت، ج ۴، ص ۳۱۵.
⭕ مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی
https://eitaa.com/madresseinqhilab
🍀معنای تقوا🍀
استاد مهدی سمندری:
تصور کنید که در یک بیابان بی آب و علفی به یک چشمه رسیده اید و آبی به صورت زده ولی میبینید که بیابان در پیش است. میروید تا میرسید به جایی که خار مغیلان دارد.
علامه طباطبایی میفرمودند تقوا یعنی اینکه در چنین بیابان پر خاری پا که بر زمین میگذاریم مدت زیادی طول می کشد تا پای دوم را بگذاریم چون اطرافمان پر از خار است. این راه هم به زودی تمام نمی شود و کاروان هم رفته است و بیابان هم در پیش است.
#استاد_سمندری
🌹شجره طیبه🌹
⭕ مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی
https://eitaa.com/madresseinqhilab
🔆متن شبهه:
می رقصیدیم
پیش ﺍﺯ یورش اعراب،
ﺑﺎﺭﺍﻥ که ﻣﯽ ﺁﻣﺪ، ﻣﯿﺮﻗﺼﯿﺪﯾﻢ...
ﺑﺎﺩ که ﻣﯿﻮﺯﯾﺪ،
ﺑﻪ ﺧﺮمنگاﻩ میرﯾﺨﺘﯿﻢ ﻭ ﻣﯿﺮﻗﺼﯿﺪﯾﻢ...
ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ که ﻣﯿﺸﺪ،
ﺟﺸﻦ ﻣﯿﮕﺮﻓﺘﯿﻢ ﻭ میرﻗﺼﯿﺪﯾﻢ...
ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ که ﻣﯿﺸﺪ
ﺟﺸﻦ ﻣﯿﮕﺮﻓﺘﯿﻢ ﻭ ﻣﯿﺮﻗﺼﯿﺪﯾﻢ...
ﺯﻣﯿﻦ ﻫﺎﯼ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺭﺍ ﺩﺭﻭ ﻣﯿﮑﺮﺩﯾﻢ و میرﻗﺼﯿﺪﯾﻢ...
ﺯﻣﯿﻦ ﻫﺎ ﺭﺍ میکاﺷﺘﯿﻢ و
میرﻗﺼﯿﺪﯾﻢ...
میخواستیم دفع بلا کنیم،
جشن ﻣﯿﮕﺮﻓﺘﯿﻢ...
ﻣﺎﻩ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯿﺸﺪ میرﻗﺼﯿﺪﯾﻢ...
ﻣﺎﻩ به ﭘﺎﯾﺎﻥ میرسید میرﻗﺼﯿﺪیم...
ﺧﻼﺻﻪ اینکه،
ﺟﺸﻦ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺭﻗﺺ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩ و ﺷﺎﺩﯼ...
شمشیر وحشت عرب از راه رسید شادی رخت بربست و ماتم و عزا و....آغاز شد!!
( متن شبهه خلاصه شده)
🔆 پاسخ به شبهه:
1⃣ اسلام نه تنها مخالف شادی نیست بلکه شاد نبودن و چهره عبوس داشتن را مذمت نموده است. بر همین اساس سفارش شده با مردم با چهره ی متبسم و شاد برخورد نمایید و رفتن به مسافرت و دیدن طبیعت زیبا و لذت بردن، ورزش نمودن و بدنی سالم داشتن ،از بهترین غذا ها استفاده کردن،لباس زیبا و خوشرنگ و تمیز پوشیدن،با دوستان و بستگان رفت و امد داشتن و با اعضای خانواده مهربان بودن و اخلاق نیکو داشتن ،در عروسی ها در صورت امکان تا دو روز غذا دادن بدون اسراف و تجملات، خود را معطر نمودن خوشبو نمودن بانوان برای شوهرانشان در جمعه که روز عید میباشد غذا با کیفیت بالا درست نمودن و صد ها دستور اخلاقی دیگر. همه اینها نشان میدهند که اسلام دینی است که میخواهد یک مسلمان زندگی شاداب و با طراوتی داشته باشد.
2⃣ چه کسی گفته که شادی و نشاط، الزاماً یعنی رقص و آواز و شهوت و شراب؟ آیا اگر قرصی، یا شرابی، یا رفتاری سبب هیجانات غیر ارادی و غیر عادی در فیزیک و روان شود، الزاماً نامش شادی است؟ یا این نام را گذاشتهاند تا فریب دهند و بیشتر فروش کنند.
3⃣ در اسلام ناب، مطلق رقص و آواز و موسیقی حرام نیست، بلکه رقص مقابل دید نامحرم، آواز غنا و موسیقی طرب حرام شده است زیرا منشا بسیاری از الودگی ها است .آنچه اسلام با آن مخالف میباشد گناه و الودگی است. آیا بر پا کردن مجالسی به نام مجالس جشن واستفاده از نوار های موسیقی و به دنبال ان رقصیدن زن و مرد و اختلاط و نگاه های تحریک امیز به هم کردن و برقراری روابط نامشروع نتیجه ای جز سرد شدن کانون گرم خانواده و وارد شدن ضربات روحی و اخلاقی بر خانواده و فرزندان دارد.
4⃣ آیا درست است که اسم این جلسات گناه را جلسه شادی بگذاریم و بعد بگوییم اسلام با شادی در زندگی مخالف است؟ چه بسیار اتفاق افتاده که در این مجالس با نگاه به زن شوهرداری و یا دختر جوانی زمینه شکارش توسط مرد دیگر فراهم شده . جرقه و فتنه بسیاری از گناهان و روابط نامشروع بین دختران و پسران در این جلسات زده میشود
5⃣ هنوز هم افرادی هستند که از مسلمانی فقط نامش را یدک میکشند و مثل نویسنده شبهه میرقصند و میرقصند و میرقصند. کاری بکار غم و غصه دیگران ندارند که بخواهند اشک بریزند. مسلمان واقعی از اینکه یک روز به فکر قیامتش نباشد و عمل خیری انجام ندهد و به حسابرسی اعمالش نپردازد گریه میکند . اینها حتی نمیداند که نماز وحشت را برای خیرات درشب اول قبر میخوانند و آنچه که برای باد و طوفان خوانده می شود نماز آیات است نه نماز وحشت
نشر این پیام صدقه جاریه است.
⭕ مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی
https://eitaa.com/madresseinqhilab
👈قرارگاه پاسخ به شبهات