❇️ فراخوان همکاری بانشریه ماهاد
🔺 نشریه انجمن علمی بینارشته ای ماهاد دانشگاه فردوسی مشهد با رویکرد «بررسی رابطه علم ودین و پاسخگویی به شبهات دینی وعلمی»
جهت تکمیل اعضای هیئت تحریریه و تیم طراحی گرافیک خود از بین دانشجویان و افراد علاقمند دعوت به عمل می آورد.
✅ جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با آیدی تلگرام زیر در ارتباط باشید:
🆔 @mahad3_1_3
🚦 @mahad313 🚦
❁﷽❁
عید قربان اسٺ اےیاران گل افشانے ڪنید
در مناے دل وقوف از حج روحانے ڪنید
تا نیفتاده اسٺ جان در پنجۀ گرگ هوا
گوسفند نفس را گیرید و قربانے ڪنید
#عیدبندگے_مبارڪباد🎉🎈
🚦@mahad313🚦
فلسفه قربانی در حج چیست؟ کشتن این همه حیوان چه دردی از مردم دوا میکند؟...
پاسخ اجمالی
تمام دستورات و قوانین اسلام بر اساس حکمت یا حکمتهای بسیار دقیق و سودمند به حال مخلوقات وضع شده است. بعضی از حکمتهای قربانی در حج عبارتند از: توجّه حاجیان به قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره، کسب تقوا و تقرّب به خداوند، کمک به مستمندان و... .
پاسخ تفصیلی
از آنجا که قانونگذار و شارع احکام اسلام خداوند حکیم است، تمام دستورات و قوانین اسلام بر اساس حکمت یا حکمتهای بسیار دقیق و سودمند برای مخلوقات وضع شده است هر چند ممکن است ما از بسیاری از علل و حکمتهای آن آگاه نباشیم. از جمله قوانین و احکام اسلام این است که؛ افرادی که حج تمتع بجا میآورند واجب است در روز عید قربان در سرزمین منی قربانی کنند.[1]
دانشمندان جهان اسلام با استفاده از آیات و روایات حکمتها و فلسفههای متعددی برای قربانی در حج بیان کردهاند که در اینجا به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
1. قربانی نماد مبارزه با تعلّقات نفسانی: قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است. همانطوری که دستور خداوند به حضرت ابراهیم(ع) در مورد ذبح حضرت اسماعیل(ع) برای این منظور بوده است تا آنحضرت در پرتو این عمل با سرسختترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و با اطاعت از خدا تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد. بنابر این، همانطور که اطاعت از این دستور نقش تربیتی بزرگی در جهت رهایی از زندان نفس و تعلّقات حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) داشته و مقام و منزلت آنان را نزد خداوند بالاتر برده است. بر این اساس، قربانی کردن حاجیان در واقع نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلّقات و وابستگیهای دنیایی و مادی و رهایی از زندان مالپرستی و دنیاطلبی است.[2]
2. کسب تقوا و تقرّب به خداوند: قرآن مجید در این زمینه میفرماید: «نه گوشتها و نه خونهاى آنها، هرگز به خدا نمیرسد. آنچه به او میرسد، تقوا و پرهیزگارى شماست...»؛[3] زیرا اصولاً خدا نیازى به گوشت قربانى ندارد، چرا که او نه جسم است و نه نیازمند، او وجودى است کامل و بیانتها از هر جهت.
به دیگر سخن؛ هدف خداوند از واجب کردن قربانی آن است که حاجیان با پیمودن مدارج تقوا در مسیر یک انسان کامل قرار گیرند و روز به روز به خدا نزدیکتر شوند، همه عبادات کلاسهاى تربیت است. قربانى، درس ایثار و فداکارى و گذشت و آمادگى براى شهادت در راه خدا را به انسانها میآموزد، و درس کمک به نیازمندان و مستمندان است.[4]
اگر تنها به حکمتهای گفته شده نظر داشته باشیم، حتی در صورتی که از گوشتهای قربانی هیچ استفادهای نشود باز این حکمتها میتواند حاصل شود.
3. کمک به مستمندان و اطعام آنان: از آیات قرآن کریم به خوبى استفاده میشود که یکی از اهداف قربانى کردن این است که گوشت آن به مصرفهاى لازم برسد هم قربانى کننده از آن استفاده کند و هم قسمتى را به فقیران نیازمند برساند.[5] بر اساس این هدف ارزشمند، مسلمانان مجاز نیستند گوشتهاى قربانى را در سرزمین منى بر روى زمین بیندازند تا گندیده شود و یا در زیر خاکها مدفون کنند، بلکه گوشتهای حاصل از قربانی در سرزمین مقدس منی باید در درجه اول به مصرف افراد نیازمند آن سرزمین برسد و اگر نیازمندانى در آن روز و در آن سرزمین پیدا نشوند باید آن را به مناطق دیگر حمل کنند و در اختیار نیازمندان قرار دهند. حتی بر اساس این حکمت نیز اگر این گوشتها به موقع به دست افرد نیازمند نرسد و فاسد گردد نباید گفت پس قربانی لازم نیست! بلکه مسلمانان باید سعی کنند با استفاده از امکانات پیشرفته این ثروت عظیم را حفظ کرده و در اسرع وقت در اختیار نیازمندان قرار دهند. به عبارت دیگر؛ نباید گفت چون به دست فقرا نمیرسد قربانی نکنید، بلکه باید گفت چون قربانی واجب است و یکی از حکمتهای آن هم استفاده فقرا از این گوشت است، باید امکانات لازم را فراهم کرد.
خوشبختانه در چند سال اخیر، امکانات بسیارى خوبی در کشتارگاههای مکه فراهم شده است و مسئولان حج تا حد زیادی موفّق شدهاند با منجمد کردن این گوشتها جلو اسراف را گرفته و آنها را به مصرف نیازمندان برسانند. اگرچه این موفّقیت هنوز به مرحله صد در صد نرسیده است، اما با موفّقیتهای بزرگی که در این راه حاصل شده است تا آن استفاده صد در صد تنها فاصله اندکی باقی است.
.[1] موسوی شاهرودى، مرتضى، جامع الفتاوى (مناسک حج)، ص 193 و 195، نشر مشعر، قم، 1428ق؛ حسینی خامنهای، سید علی، مناسک الحج، ص 131، نشر مشعر، قم 1426ق.
.[2] برگرفته از سایت پرسمان قرآن
.[3] حج، 37: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى مِنْکُمْ...».
.[4] تفسیر نمونه، ج 14، ص 109، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1374ش.
.[5] همان، ص 82.
منبع: اسلام کوئست
@mahad313
عید قربان
✅ رسم قربانی در میان پارسها (گفتاری از هردوت)
هر ساله به عید اَضحی (یا همان عید قربان) که نزدیک میشویم، برخی روشنفکرنمایان، ژست دفاع از حقوق حیوانات برمیدارند و ذبح گوسفند🐑 و تقسیم گوشت آن بین فقرا و نیازمندان را رفتاری وحشیانه و غیر انسانی مینامند ☺️
👌🏻 گذشته از بهانههای بنی اسرائیلی این جماعت حُقهباز، اما باید دانست که قربانی کردن حیوانات در فرهنگ ایران باستان نیز کاملاً مرسوم بود 😌
👈🏻 هردوت (Herodotus) تاریخنگار بزرگ یونانی که همعصر هخامنشیان بود، مینویسد که پارسها برای خدایان خود قربانی میکنند❗️او میگوید که در میان پارسها رسم است که برای خدایان خود، از قبیل میترا (آلیلات) و ... همچنین برای ماه و خورشید و... قربانی میکنند 😁
📚 تاریخ هردوت، ترجمه هادی هدایتی، مؤسسه انتشارات و چاپ کتاب دانشگاه تهران، 1382، جلد 1، صفحه 215-216 (تاریخ هردوت: کتاب 1، بند 131-132)
✅ گاوها🐄،گوسفندان🐑 و بزهایی🐐 که توسط کورش کبیر قربانی شدند 😌
👌🏻 قربانی کردنِ حیوانات در فرهنگ ایران باستان کاملاً مرسوم بود. چنانکه هردوت (Herodotus) تاریخنگار بزرگ یونانی که همعصر هخامنشیان بود، مینویسد که کورش دوم یا همان کورش کبیر پیش از جنگ، تمام گله بز🐐 و همه گوسفندها🐑 و گاوهای🐄 پدر خود را گردآورد و در آنجا سر بُرید. سپس مهمانی بزرگی ترتیب داد و یاران خود را بر سر سفره نشاند.
📚 تاریخ هردوت، ترجمه هادی هدایتی، مؤسسه انتشارات و چاپ کتاب دانشگاه تهران، 1382، ج 1، ص 211-212، کتاب 1، بند 126.
👈🏻 وقتی اسلام گفته گوسفندی🐑 قربانی کن و نیازمندان رو سر سفره خودت و در شادیهات شریک کن، این جماعت روشنفکرنما برمیگردن یهو مدافع حقوق حیوانات میشن 😏 و همینجور یهویی حقوق فقرا رو فراموش میکنن 😉 چون اصلاً اهمیتی برای نیازمندان قائل نیستن و فقط هدفشون اینه که با اسلام مخالفت کنن❗️حالا واقعاً حاضر میشن همین اشکالتراشیها و بهونهگیریها رو علیه کورش هخامنشی هم انجام بدن ❓
منبع: شبکه ادیان
@mahad313
1001 fazilat.pdf
7.97M
کتاب ۱۰۰۱ فضیلت از فضائل حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در کتب اهل سنت
نوشته محمد رضا رمزی اوحدی
در هفت فصل
▫️فصل اول_ آیات قرآن در شأن حضرت علی ع در کتب تفسیری اهل سنت
▫️فصل دوم_ فضائل حضرت در کتب حدیثی اهل سنت
▫️فصل سوم_ فضائل حضرت در کلام صحابی و علمای اهل سنت
▫️فصل چهارم_ حدیث غدیر در کتب اهل سنت
▫️فصل پنجم_ معاویه را بشناسیم
▫️فصل ششم_ پاسخ به شبهات و کتاب راهی دیگر برای حقیقت
▫️فصل هفتم_ شمیمی از گلشن شیدایی
#پیشنهاد_مطالعه
#هدیه_غدیر
@mahad313
🌙🔴🌍 یک جواب دندان شکن از شیخ انصاری: ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت!
♦️روز عاشورایی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری (رحمت الله علیه) جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) ایستاده بود و از دسته جات سینه زنی استقبال می کرد و در کنار او، أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود.
♦️أفندی از شیخ انصاری پرسید ای شیخ، هم ما قبول داریم که حسین بن علی (علیه السلام) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟
سینه زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و …، اینها چه هدفی را دنبال می کنند؟!
♦️مرحوم شیخ انصاری فرمودند سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می کنیم دوباره چنین نشود.
أفندی پرسید یعنی چه؟!
♦️شیخ انصاری فرمود در جریان غدیر،علیرغم اینکه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر صد هزار نفر، علی (علیه السلام) را با صراحت به وصایت خود برگزید اما آن را انکار کردند و گفتند غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی (علیه السلام) بوده است.
♦️اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد.
ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، انکار کنند و بگویند اصلا حسین (علیه السلام) شهید نشد یا حسین (علیه السلام) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنت الله علیه) انسان با تقوایی است‼️
📚صد نکته از هزاران، آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی
#غدیر
🚦 @mahad313🚦
🔺 علم و دین با هم چه رابطه ای دارند؟
🚦ماکس پلانک، فیزیکدان افسانه ای، پدر نظریه کوانتوم و برنده جایزه نوبل سال 1918:
✍ هرگز مخالفت واقعی بین علم و مذهب وجود ندارد و هر یک مکمل یکدیگر است و این را هر شخص فکور و متفکری میفهمد. من فکر میکنم که عناصر مذهبی باید در ماهیت خودشان تشخیص داده شده و پرورش داده شوند، اگر همه توانایی های روح انسانی در تعادل و هماهنگی با یکدیگر عمل کنند.
✍ در واقع این تصادفی نبود که بیشتر متفکرین اعصار عمیقا روحیه مذهبی داشتند. اگر چه آنها هیچ نشانه عمومی از احساسات مذهبی خود نشان نمیدادند و این از همدستی هوش انسانها با میوه شگرف فلسفه بر میخیزد.
📒Where is Science Going _ by max plank _ Page : 169
🚦 @mahad313 🚦
استاد فاطمي نيا:
از يك عالم سنّي در مورد امام علي عليه السلام سوال كردند:
"ما تقول في عليّ؟"
(در مورد علي چه می گويی؟)
پاسخ بسيار لطيفي داد، گفت:
" چه بگويم درباره كسي كه دشمنانش از روي حسد و بغض و دوستانش به سبب ترس وتقيّه ازدشمنان ، فضائلش را كتمان كردند ، اما از بين اين دو كتمان آنقدر فضيلت خارج شده است كه مشرق و مغرب عالم را پر كرده است!"
الله اكبر از اين عظمت!
حقيقتا انسان در وصف اميرالمومنين علي بن ابي طالب (عليه السلام) چه ميتواند بگويد؟!
ها عليّ بشرٌ كيف بشر
ربّه فيه تجلّی و ظهر
اميرالمومنين (ع) مظهر و آينه ی اسماءالله است!
@mahad313
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
#معرفی_پایگاه های معتبردرموضوع غدیرخم و #خطبه_غدیر :
http://www.ghadirestan.com
سایت جامعه مبلغین عید غدیر خم
https://moballeghineghadir.com
سایت بنیاد بین المللی الغدیر
http://www.alghadir.ir
سایت غدیری شویم
http://www.ghadirishavim.ir
سایت خطابه غدیر
http://www.khetabeghadir.com
سایت کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی علیه السلام
http://www.imamalislib.com
سایت دانشنامه خطابه غدیر و فدک
http://kb.khetabeghadir.com
سایت غدیر
http://www.ghadir.com
سایت غدیرشناسی
http://www.ghadirshenasi.ir
سایت غدیرخم
http://www.ghadirekhom.com
سایت نهج البلاغه
http://www.balaghah.net
کتابخانه بنیاد نهج البلاغه
http://nflib.ir
شبکه امام علی علیه السلام
http://www.imamali.net
سایت تخصصی ابوتراب
http://www.aboutorab.com
سایت امام علی علیه السلام
http://imamalinet.net
سایت اطلاع رسانی غدیر میثاق
http://www.missagh.org
سایت علی نامه
http://alinameh.com
سایت ام الکتاب پایگاه تخصصی امیرالمومنین علیه السلام
http://ali.ommolketab.ir
@GHADIRkh_110
#کمپین_نذر_نان
✅ باید #عید سعید غدیر خم، بزرگترین عید مسلمان و شیعیان عالم را در عمل گرامی داشت.
طرح #نذر_نان در روز عیدغدیر در بسیاری از نانوایی های سراسر کشور برگزار میشود.
مومنین میتوانند به #نیت نام مبارک امام علی(ع) ۱۱۰ نان #نذر کرده و در روز عید از طریق نانوایی توزیع کنند.
#لطفا_رسانه_باشید
محبین اهل بیت(ع) در این شعائر الهی پیش قدم باشند.
@mahad313
#کمپین_سراسری_نذر_نان
💢 این #کمپین را در #محله خود اجرا کنید!
به نیت گرامیداشت عید بزرگ غدیرخم، روز #انتصاب امیرالمومنان علی(ع) به مقام امامت و ولایت
#رسانه_باشید
@mahad313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شبهه وارد میکنند که چطور امکان داره ده ها هزار نفری که در واقعه غدیرخم حاضر بودند ولایت امام علی (ع)را فراموش کنند؟
🔹قرآن میگوید: درعرض ده روزهم امکان داره خداپرست، گوساله پرست شود👆
@mahad313
🔸پرسش:
چرا شیعیان واقعه غدیر خم و حدیث «مَنْ كنتُ مولاه فهذا علىٌ مولاه» را حمل بر ولایت و خلافت می کنند درحالی که معنای ولی، «دوست» است؟
🔹پاسخ:
بررسی واقعه غدیر خم و حوادثی که پیرامون آن اتفاق افتاد به خوبی ثابت می کند که مسئله مربوط به اعلام خلافت و جانشینی حضرت علی علیه السلام است و به هیچ وجه نمی توان آن را حمل بر مسئله دوست داشتن شخص خاصی کرد.
در کتاب «مبانی اعتقادی اندیشه اسلامی»(1) پس از ارائه گزارشی اجمالی از واقعه غدیر، و بیان متواتر و قطعی بودن سند این حدیث(2)، در مورد دلالت حدیث «مَنْ كنتُ مولاه فهذا علىٌ مولاه» آمده است:
برخى كه نتوانستند سند این حدیث را رد كنند، در صدد تردید در دلالت آن بر آمده و ابراز كردند كه "مولى" به معناى دوست آمده است؟! یعنى این همه مقدمات و مؤخرات براى این بوده كه پیامبر اعلام نماید كه هر كه من دوست او هستم، على هم دوست اوست؟!
ادله و شواهد متعددى وجود دارد كه كلمۀ مولى در این واقعه فقط به معناى ولایت و رهبرى است و نمى شود به معناى دوست باشد از جمله:
1️⃣ پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله قبل از معرفى على علیه السلام فرمودند: «الستُ اولى بكم من انفسكم ان اللَّه مولاى و انا مولى المؤمنین» (آیا من بر شما نسبت به خودتان اولویت ندارم؟ خدای مولای من و من مولای مومنان هستم) و سپس فرمودند: «من كنت مولاه فهذا على مولاه» پس معلوم است كه مراد ایشان از مولى، همان اولویت و ولایت است.
2️⃣ خداوند در آیۀ تبلیغ مى فرماید اگر این مطلب را ابلاغ نكنى، رسالتت، ناقص است. آیا صرف دوست داشتن على علیه السلام به قدرى مهم است كه با عدم اعلام آن رسالت پیامبرصلى الله علیه وآله ناقص بود؟ به ¬علاوه ایشان بارها، محبت و دوستى شدیدش را نسبت به على علیه السلام ابراز كرده و همگان را به دوستى ایشان، امر فرموده بودند و این مطلب اختصاص به آن هنگام، نداشت.
3️⃣ آیا معقول است پیامبرى كه ما ینطق عن الهوى در آن بیابان سوزان وگرماى شدید، هزاران نفر را چندین روز معطل كرده و بگوید: مردم هر كس من دوست او هستم على هم دوست اوست؟!
4️⃣ آیه اى كه بعد از معرفى، نازل شد: «الیوم... امروز دینتان را كامل كردم، نعمتم را بر شما تمام كردم و اسلام را به عنوان دین براى شما پسندیدم» و آیه: «الیوم یئس الذین كفروا... . امروز كفار از دین شما مأیوس شدند » آیا همۀ این¬ها بهخاطر این بود كه پیامبرصلى الله علیه وآله على علیه السلام را به دوستى خویش معرفى كرده است؟! یا به این جهت بود كه امید كفار به نابودى دین اسلام(به این جهت كه پیامبر فرزند نداشت و پس از او دینش که همچون نهال تازه کاشته¬ای بود بدون ولى مى ماند) به یأس تبدیل شده و دین، با ابلاغ ولایت و تعیین على علیه السلام به رهبرى امت كامل شد و نعمت برهمگان تمام شد؟!
5️⃣ آنچه پیامبر (ص) از پیامدهاى آن بیم داشت، اعلام محبت على علیه السلام بود یا ابلاغ رسمى وى به ولایت و رهبرى؟!
6️⃣ بیعت گرفتن و آن همه تبریك و تهنیت(حتى از عمر) براى این بود كه على علیه السلام دوست مؤمنین گردیده؟! آیا این، مطلب جدیدى بود كه نیاز به بیعت یا تبریك داشته باشد؟!
7️⃣ پیامبر گرامى اسلام (ص) و امامان (ع)، روز غدیر را از بزرگترین اعیاد رسمى مسلمانان اعلام كردند تا هر سال این خاطره، تجدید شود. آیا اعلام دوستى باعث شد تا این روز، از بزرگ ترین اعیاد اسلامى گردد؟!
8️⃣ اشعارى كه شاعران و ادیبان از آن زمان تاكنون دربارۀ غدیر سرودهاند، خطبۀ غدیر را مربوط به ولایت و امامت دانسته اند و مسئلۀ جانشینى على علیه السلام را مطرح كرده اند.(این اشعار را مرحوم علامه امینى در جلد اول الغدیر، آورده است). فُصحا و بلغاى عرب، از این واقعه صرفاً ولایت ورهبرى فهمیده اند.
9️⃣ امیرمؤمنان علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام در موارد متعددى به حدیث غدیر، براىامامت و خلافت، احتجاج مى كردند و همه از كلام آنها، ولایت و رهبرى فهمیده و مجاب مى شدند.
🔟 مرحوم علامه امینى در جلد اول الغدیر صفحه 214 از مفسّر و مورخ معروف اهل تسنن، محمد بن جریر طبرى، نقل مى كند كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله بعد از نزول آیۀ تبلیغ، فرمودند: جبرئیل از طرف خدا، دستور آورد كه در این جایگاه بایستم و به هر سیاه و سفید اعلام كنم كه على بن ابى طالب برادر من، وصى من، جانشین و امام پس از من است.
📝 پی نوشت:
1) علیرضا عابدی سرآسیا، مبانی اعتقادی اندیشه اسلامی، ص 392-398
@mahad313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍رسول خدا(ص)فرمودند:
اگر درختان قلم و درياها مركب و جنيان حسابگر و آدميان كاغذ ؛ نميتوانند فضائل علے بن ابی طالب را بشمارند. شكی نيست كه فضيلتها و حالات او را از نظر شرف و کمال جز خدای سبحان و رسولش نميداند ...
📚 ارشاد القلوب جلد۲
علی دلدارِ ربّ العالمین است
تمامِ عشقِ خَتم المُرسلین است
پیامِ صاحبِ قرآن همین است
فقط حیدر امیرالمومنین است
🌼عید غدیر مبارک🌼
🚦 @mahad313 🚦
✨✨ ضمن تبریک دهه ولایت و امامت✨✨
👈 مطالب پیشنهادی به مناسبت عید بزرگ غدیر و دهه ولایت
✅ سروده خواندنی عمروعاص در مورد واقعه غدیر خم هنگام نزاع با معاویه
http://abedisa.blogfa.com/post/100
✅ پرسش و پاسخ 3 : اهميت بحث امامت و مساله شیعه و سنی
http://abedisa.blogfa.com/post/6
✅ پرسش و پاسخ 4: نقش انتخابات و شورا در تعيين امام !
http://abedisa.blogfa.com/post/7
✅ پرسش و پاسخ(9): علت ذکر نشدن نام حضرت علی(ع) در قرآن
http://abedisa.blogfa.com/post/22
✅ پرسش و پاسخ (37): دلالت واقعه غدیر و حدیث «مَنْ كنتُ مولاه فهذا علىٌ مولاه» بر ولایت حضرت علی (ع)
http://abedisa.blogfa.com/post/98
✅ پرسش و پاسخ (38): پاسخ اهل سنت به حدیث ثقلین
http://abedisa.blogfa.com/post/99
✅ سه برتری مذهب شیعه بر مذهب اهل تسنن بر اساس آیه اکمال دین
http://abedisa.blogfa.com/post/35
✅ تصحیح یک اشتباه(4): عید غدیر، عید سیدها؟!
http://abedisa.blogfa.com/post/34
✨در ثواب نشر آن شریک باشید✨
@dr_abedisarasia
@mahad313
🔹 پاسخ های اهل سنت به حدیث ثقلین
🔸 پرسش:
با توجه به اینکه حدیث ثقلین دلالت واضحی بر حقانیت اهل البیت علیهم السلام دارد، چرا اهل سنت سخن شیعه را نمی پذیرند و اساسا در مقابل این حدیث چه پاسخی می دهند؟
اینجانب در صحبت دوستانه ای که با یکی از طلاب اهل سنت داشتم از او پرسیدم که شما حدیث ثقلین را چگونه تفسیر می کنید و با اعتقادات خودتان چگونه سازگار می دانید؟ در حالی که در این حدیث تصریح شده که «قرآن» و «عترت» از هم جدا نمی شوند و کسی که از آنها اطاعت کند گمراه نمی شود(یعنی هیچ گونه باطل، خطا و گمراهی در آنها راه نمی یابد).
وی در پاسخ به سه نکته اشاره کرد که در برخی کتب اهل سنت هم ذکر شده و مورد بررسی قرار می دهیم:
1⃣ پاسخ اول اهل سنت:
در حدیث ثقلین طبق نقل اهل سنت آمده است که پیامبر(ص) فرمودند: «کتاب الله و سنتی» نه « کتاب الله و عترتی»:
🧐 نقد و بررسی:
این حدیث را به این شکل مالک در کتابش(7) به شکل مُرسَل (بدون سند) می آورد. حاکم نیشابورى نیز با سندى از ابوهریره به طور مرفوع(حدیثى که راوی، آن را به معصوم نسبت ندهد) و در حدیث دیگری عبارت « کتاب الله و سنة نبیه » را از پدر و پسرى نقل می کند که آفت سندند و آن دو اسماعیل بن ابى اویس و ابو اویس هستند،(8) پدر و پسرى که نه تنها توثیق نشده اند، بلکه حتی از جانب علمای اهل سنت نیز متهم به کذب و وضع و جعل حدیث هستند.(9)
👈 اما عبارت «کتاب الله و عترتی» مُسنَد (همراه با سند کامل) و متواتر(دارای سند قطعی و یقینی) است که علمای متعددی از شیعه و سنی آن را نقل کرده وبر صحت سند آن تصریح کرده اند.(10)
😔 (و باید از اهل سنت پرسید که چرا در کتابهایتان آن حدیث بدون سند را نقل می کنید و این حدیث متواتر را ذکر نمی کنید؟!)
2⃣ پاسخ دوم اهل سنت:
حدیث ثقلین، مخالف قرآن است پس طبق احادیث متواتری که از پیغمبر(ص) رسیده است که «اگر حدیثی با قرآن مخالف بود آن را به دیوار بکوبید» باید آن را رد کرد.
دلیل بر مخالفت این حدیث با قرآن این است که قرآن می فرماید: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»(النساء: 59). طبق این آیه باید از سه چیز اطاعت کرد(خدا، رسول و اولی الامر) در صورتیکه در روایت اشاره به اطاعت از دو نفر(کتاب خدا و عترت) می کند!
🧐 نقد و بررسی:
به این سخن دو گونه می توان پاسخ داد:
🔸 الف) پاسخ نقضی؛ اگر این استدلال درست باشد، پس حدیث نقل شده توسط اهل سنت هم با مشکل مواجه است؛ زیرا طبق آن حدیث نیز پیامبر(ص) به دو چیز امر کرده اند: یکی کتاب و دیگری سنت! در حالیکه قرآن به سه چیز امر کرده است و فقط کلمه «سنت» جای «عترت» را گرفته است؛ پس این استدلال صحیح نمی باشد.
👈 نکته دیگر اینکه اگر این استدلال درست باشد لازم می آید که نعوذ بالله پیامبر(ص) سخن خلاف قرآن گفته باشد؛ زیرا ، حدیث ثقلین روایتی متواتر و صحیح است(10) و این به معنای یقین در صدور آن از پیامبر(ص)است.
🔸 ب) پاسخ حلی: وقتی پیامبر(ص) می فرماید «بعد از من به این دو مراجعه کنید» اطاعت از خودش را مفروض گرفته است و گرنه امر به اطاعت از آن دو نمی کرد. از طرفی، اینکه پیامبر(ص) در ابتدای این حدیث بیان می کند که «من دارم از میان شما می روم» پس محل سخن ایشان، بعد از رفتن یکی از آن سه مورد است. بنابر این، این حدیث نه تنها مخالف قرآن نیست بلکه دقیقاً مطابق با آن است.
3⃣ پاسخ سوم اهل سنت:
این حدیث با روایات دیگری که خواستار اقتدا به صحابه(11)، یا خلیفه اول و دوم(12) یا همسر پیامبر(ص) (13) می باشند معارض است.(14)
🧐 نقد و بررسی:
تعارض دو روایت در صورتی است هر دو روایت از نظر سندی صحیح باشند وگرنه هیچ گاه بین دو روایت صحیح و ضعیف تعارضی وجود ندارد و بدون شک در چنین صورتی، باید به روایت صحیح اخذ شود وروایت ضعیف کنار گذاشته شود. این در حالی است که بسیاری از بزرگان اهل سنت نظیر شوکانی، دارقطنی، ابن قیم جوزیه، ابن قدامه مقدسی، ابن حجر، ابن حزم، البانی، ابن تیمیة و... در مورد این روایاتِ ادعایی، تصریح به ضعف کرده اند و این روایات را با تعابیری نظیر «لایصح عن النبی»، «لایثبت»، «اسانیده کلها ضعیفة»، «باطل مکذوب»، «حدیث موضوع»، «ضعیف باطل»، و «لایصلح للاحتجاج» توصیف کرده اند.
در سلسله اسناد این روایات نیز افرادی قرار گرفته اند که با تعابیری نظیر «مجهول»، «مدلس» «ضعيف جدا»، «كثير الغلط»، «مضطرب الحديث جدا»، «مخلّط»، «ليس بحافظ»، «حدیثه لیس بشیء»، «لایحتج بحدیثه» از آنها ياد شده است.(15)
👈 با ملاحظه آنچه نقل شد، آيا اين احادیث قابليت تعارض با حديث صحيح و متواتر ثقلين را دارند؟!
📝 دکتر علیرضا عابدی سرآسیا
📝 برای مشاهده منابع و پی نوشت ها به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://abedisa.blogfa.com/post/99
⁉️سوال
جملهای که پیامبر خدا(ص) فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، صرفاً یک جمله خبری است نه جمله امری. پس چرا باید ولایت حضرت علی(ع) را بپذیریم، در حالیکه دستوری از طرف پیامبر(ص) صادر نشده است؟
✅پاسخ اجمالی
گاهی جملهای از جهت لفظ، «اِخبار» است، ولی از جهت معنا از آن اراده «انشاء» میشود؛ مانند: «تُؤْمِنُونَ باللهِ وَ رَسُولِهِ»،[1] که «تُؤْمِنُونَ» به معنای فعل امر «آمنوا» است، و پروردگار از این جمله اراده انشاء نموده است.[2] از اینرو، جمله «مَن کُنتُ مَولاه فهذا عَلِیٌّ مَولاه»، با اینکه خبری بوده، ولی بیانگر آن است که باید ولایت و امامت حضرت علی بن ابیطالب(ع) را پذیرفت و به مفاد آن پایبند بود؛ لذا بعد از این جمله، پیامبر(ص) چنین دعا میکند: «اللّهُمَّ والِ مَن والاهُ و عادِ مَن عاداهُ، وَ انصُر مَن نَصَرَهُ، وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه»؛[3] بار خدایا! با دوست على دوست باش و با دشمن او دشمن؛ هر که او را دوست میدارد، دوستش بدار و هر که او را مبغوض میدارد، مبغوضش بدار و هر که او را یارى میکند، یاریاش کن و هر که او را وامیگذارَد، او را وا گذار!
اگر این تنها یک خبر بود و توصیهای در آن وجود نداشت، چه معنا داشت که پیامبر(ص) بعد از آن به دعا و نفرین بپردازد؟!
بهعلاوه؛ معنا ندارد که انسان عاقلی، مانند پیامبر اکرم(ص) آن جمعیت فراوان را در بیابان سوزان حجاز جمع کند و خبری را اعلام کند که تنها به خودش مرتبط بوده و ارتباطی با مخاطبان ندارد؟!
بنابراین، در درون این جمله خبری، توصیهای نهفته است که باید تحقق پیدا کند و آن تعیّن و پذیرش ولایت و امامت علی بن ابیطالب(ع) میباشد.
💠منبع :
[1]. صف، 11.
[2]. صفایى بوشهری، غلامعلى، ترجمه و شرح مغنی الأدیب، ج 4، ص 132، قم، قدس، چاپ هشتم، 1387ش.
[3]. کوفى، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، ص 451، تهران، مؤسسة الطبع و النشر فی وزارة الإرشاد الإسلامی، چاپ اول، 1410ق؛ ابن عساکر، ابو القاسم علی بن حسن، تاریخ مدینة دمشق، ج 42، ص 210، بیروت، دار الفکر، 1415ق؛ أبو الفرج حلبی، على بن ابراهیم، السیرة الحلبیة، ج 3، ص 384، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ دوم، 1427ق.
🌐سایت اسلامکوئست
🚦@Mahad313 🚦
علامه حسن زاده آملی: ظهور اتفاق افتاده است
خبرگزاری تسنیم: اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت به طور دفعی و بدون هیچ زمینهای واقع شود، مسلماً جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت. بدین علت حکمت الهی مقتضی تدریجی بودن این اتفاق عظیم است.
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اوایل روزهای سال 1380 با جمعی از دوستـــان عازم شهر مقدس قـــم شدیم در ایام حضور در قم با محقق بزرگواری آشنا شدیم که در مورد ظهور و نشانههای آن تحقیقات گستردهای انجام داده بود و با استدلالهای روایی جالب معتقد بود که ظهور بسیار نزدیک است نکات علمی سخنان ایشان، هر شنوندهای را به تفکر وامیداشت و قضیه فراتر از یک ادعای احساسی و بیبنیان بود تا این که در همان ایام توفیق، یارِ جمع دوستان شد و در صبح یک روز بهاری موفق به حضور در بیت علامه حسنزاده آملی (حفظه الله تعالی) شدیم و از نزدیک این دانشمند گرانقدر را زیارت کردیم داستان چگونگی حضور در محضر ایشان و ساعتی که در خدمت معظم له بودیم خود جریانی شیرین و درسآموز است که وقت مستقلی برای بیان میخواهد که در این مقاله مختصر نمیگنجد.
اما آنچه باعث شد آن جلسه برای این حقیر بهیادماندنی و سرنوشتساز شود مطرحشدن ماجرای تحقیق برادر محققمان در مورد ماجرای ظهور و نشانههای آن بود آن طلبه فاضل به تفصیل موضوع را برای حضرت علامه شرح دادند و ایشان باادب و حوصله مثال زدنی به دقت به سخنان ایشان گوش دادند همه دوستان حاضر در جلسه لحظهشماری میکردند تا عکسالعمل علامه حسنزاده را در قبال مسائل مطرحشده مشاهده کنند بعد از پایان سخنان برادر بزرگوار، استاد لحظهای تأمل کردند و سپس با خنده شیرین و معناداری به جمع نگاه کرده و با آن لهجه شیرین فرمودند خلاصه عرایض حضرات این است که میخواهید بفرمایید که ظهور حضرت نزدیک است؟ با تأیید دوستان ایشان فرمودند: اگر بــــگویم ظــــهور اتفـــاق افتـــــاده چه؟
همه جا خوردیم. اصلاً انتظار چنین مطلبی را از ایشان نداشتیم همه مات و متحیر این سخن ایشان بودیم و نمیدانستیم چه بگوییم؛
علامه که متوجه تحیر جمع شده بود بابیانی حکیمانه اینگونه مطلب را توضیح دادند برای توضیح مطلب باید مثالی بیان شود پروردگار متعال قواعد عالم ملکوت را نظیر و شبیه قواعد عالم ملک قرار داده و عالم تکوین را منطبق با عالم تشریع خلق کرده تا بشر با پی بردن به اسرار و قواعد عالم ملک و تکوین، پی به اسرار ملکوت و تشریع ببرد و از این هماهنگی و شباهت حکمتهایی استفاده کند یکی از این قواعد مسلم و عمومی طبیعت، تدریجی بودن تحولات میباشد فیالمثل حرکت وضعی زمین و در پی آن طلوع و غروب خورشید یک فرایند تدریجی است اگر خورشید به یک باره در آسمان زندگی مادی و طبیعی طلوع یا غروب کند در روند حیات اختلال ایجاد میشود و هیچ موجود زندهای قادر به تطبیق خود با تغییر وضعیت نور در میدان حیات نخواهد بود و نظم زندگی به هم میریزد.
خورشید باید به تدریج غروب و طلوع کند تا موجوداتِ تحت تأثیر خورشید بتوانند خود را با تغییرِ رخ داده تطبیق کرده و حیات به چرخهی نظم خود ادامه دهد نظیر همین اتفاق نیز در حیات معنوی و ملکوتی بشر، در حال، اتفاق افتاده است.
علامه بزرگوار در توضیح این مطلب فرمودند:
امام معصوم، خورشید آسمان حیات معنوی بشر است و طلوع و غروب ایشان در صحنه حیات بشر تابع قواعدی شبیه قواعد طبیعی خورشید است اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت به طور دفعی و بدون هیچ زمینهای واقع شود، مسلماً جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت.
بدین علت حکمت الهی مقتضی تدریجی بودن این اتفاق عظیم است با بررسی تاریخ حیات بابرکت حضرت در میابیم که این اتفاق در مورد غیبت حضرت واقع شده است غیر از اینکه حیات سه امام همام قبل از امام عصر(عج) تقریباً به حالت غیبت بوده و نوعی تمرین برای شیعیان برای زندگی مومنانه بدون ارتباط فیزیکی با امام بود.
غیبت حضرت به دو مرحله غیبت صغری و کبــــــری تقسیم می شود مرحله غیبت صغری به مثابه آماده کردن مردم برای غیبت اصلی و طــــــولانی حضرت بوده است.
همین حکمت در دوران ظهور حضرت هم رعایت خواهد شد بشری که در طول صدها سال در دل ظلمت زندگیِ بدون حاکمیت فرهنگ توحیـــــدی-ولایــــــی نشو و نما پیداکرده ظرفیت تحمل ناگهانی نور وجودی که به تعبیر قرآن زمین را اشراق میکند "اشرقت الارض بنور ربها..." را ندارد لذا باید واسطه در این بین وجود داشته باشد بدین معنا که مجالی برای تجلی نور ایشان در وسعتهای محدود به وجود آید، که مردم بتوانند خود را برای حضور آن مقام رفیع آماده کنند.
سپس آن عارف روشنضمیر تأملی کرده و با قاطعیت، جملاتی فرمودند که باعث شد جمع حاضر به وجد آمده و طوفانی از شادی و سرور در دل و جان حضار پدید آید؛
و آن از این قرار بود:
قرائن و شواهد نشان میدهد انقــــلاب اســـلامی و نــــظام مقـــــدس جمهـــــوری اســـــلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه میباشد.
آنگاه این مژده بزرگ را بیان مثالهایی شرح دادند ایشان فرمودند:
مثلاً این مراسمات عبادی و معنوی را ببینید روزی در همین شهر قم، اگر چند طلبه به صورت انفرادی و با هزینه شخصی چند روزی اعتکاف میکردند، میگفتیم الحمدالله معنویت در حوزه پیشرفت کرده ولی اکنون میبینیم چند هفته قبل از ایام اعتکاف شاهد جوانانی هستیم که چندین شبانهروز و در سختترین شرایط و با کمترین امکانات در مساجد و حرمها معتکف میشوند و عمده هدف خود را خودسازی برای آمادگی ظهور اعلام میکنند مگر در ایام رژیم گذشته عموم مردم از معارف اهلبیت و ادعیه ایشان این قدر اطلاع داشتند!؟
در روز عرفه در غیر صحرای عرفه شاید خواصی پیدا میشدند که دعای عرفه سیدالشهدا را با آن مضامین بلند و عرشی را قرائت میکردند؛ اما اکنون چه؟ از ظهر تا عصر عرفه، مساجد، حرمها و خیابانهای اطراف و رسانهها بسیج میشوند تا میلیونها انسان اعم از نوجوان و جوان و پیر و زن و مرد و عامی و عالم در کنار هم نشسته و با ناله و تضرع، این دعای به این حجم را قرائت میکنند، اینها فرج امام زمان نیست، پس چیست؟
زمانی بر این ملت گذشت که حتی در میان خواص کمتر کسی پیدا میشد که بتواند قرآن را از روی مصحف، به درستی قرائت کندتا چه رسد به درک معانی و معارف قرآن اما اکنون میبینیم که در سراسر کشور دهها هزار حافظ و قاری قرآن تربیتشدهاند که به دنبال درک حقائق قرآن و عمل به آنها هستند، آیا اینها جلوههای ظهور نیست؟
نمـــاز جمعهها، راهپیماییها، جهـــادها و شهادتها، احیـــاء مهدیهها و جمـــکران، اقـــــبال مردم به دعـــــای ندبــــه و... همه و همه نشان از یک خیزش عظیم و تحولی بیسابقه در تاریخ تشیع و همه جلوههایی از ظهور صغری است.
انقـــــلاب اســـــلامی ایـــــران
ظهـــــور برنامهای، شخصیـــــتی و حقــــوقی حضرت مهـــــــدی موعـــــود(عج) بوده و ظهــور جهانی و اصلی حضرت، ظهـــور شخصی و حقیـــقی ایشــان میباشد هر کس هر کاری میخواهد در دوران ظهور انجام دهد الان شروع کند چون وقتش فرا رسیده و زمینهاش از هر جهت آماده است.
منبع: جهان نیوز
@mahad313
🎈♥️روز #مباهله مبارک.♥️🎈
💠فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
🔸پس هر کس با تو درباره او [عیسی علیه السلام] در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
📗آیه 61 سوره #آل_عمران
🚦@mahad313🚦
💢 نقطه #مشترک نامه های اهل کوفه؟!
جالب است بدانید، اهل کوفه پس از مرگ #معاویه و شنیدن خبر بیعت نکردن امام با یزید عموما در نامه هایشان یک #واژه را زیاد بکار میبردند!
در اکثر نامه ها آماده است که #حسین بسوی ما بیا که ما #منتظر توییم!!!
مثلا شبث بن ربعی، حجار بن ابجر، در #نامه_کوتاه خود نوشته بودند:
باغها سرسبز گشته و میوهها رسیده است، پس هرگاه که اراده کردی بیا که سربازان آماده برای یاری تو در #انتظار نشستهاند، والسلام.
📚ابصار العین، ص 216
حواسمان باشد، حسین را #منتظرانش به #گودال_قتلگاه کشاندند.
#امام_زمان
#مباهله
🚦 @mahad313 🚦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌎 #پیشبینی_عاقبت_ابولهب
➣سوره مسد در ساݪ 613 میلادي بر پیامبر نازݪ ميشود؛ درنتیجه مخاݪفت و توهیݩ ابوݪهب به دعوتِ مردم به اسݪام توسط حضرت محمد صݪواتاݪݪهعݪیهوآݪهوسݪم؛
قرآݩ کریم وعده ميدهد:
"Perish the two hands of Abu Lahab, and perish he,"(1)
"He will [enter to] burn in a Fire of [blazing] flame,"(3)
●←ابوݪهب به هلاکت خواهد رسید!
●←همچنیݩ کافر از دنیا خواهد رفت!
او به دشمنيهایش با اسݪام و پیامبر ادامه داد و هرگز _حتي در ظاهر و منافقانه_ هم ایماݩ نیاورد!
تا اینکه در ساݪ 624 میݪادي در اثر اصابت ضربهاي که به سرش میزنند به #هݪاڪت ميرسد...
حدود 11 سال بعد، دو پیشگویی قرآن به تحقق میرسد....
🌐ویکیپدیای انگلیسی
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ab%C5%AB_Lahab
═════┅┄
🔚او نه با «مرگ طبیعي» از دنیا رفت و نه «تغییر اعتقاد» داد تا وعده قرآن محقق نشود...
#صدقاللهالعلیالعظیم
🚦 @mahad313 🚦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🖤
باز شد مـاه محــرّم، کــربلا را بنگـرید
حجّعاشورایخون، سعیوصفا را بنگرید
وعدهگاهوصـلجـانان، قبلهگاهاهـلدل
کـوی هفتادودو قــربانی، منا را بنگرید
محرم حسینی تسلیت🖤💔
🚦 @mahad313 🚦
May 11
🍂اول کسـی کـه رو بــه حـــرم از فراز بام
با دست بسته داد به مولای خود سلام
🍂خــونش حـلال گشـت ولی در مـه حرام
از او بــه تیــــر و نیــــزه گـــــرفتنداحترام... 🥀🖤
🔻السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ
🏴 @mahad313 🏴