eitaa logo
شوق‌رویش🌱
877 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
914 ویدیو
235 فایل
کانال شخصی سید جعفر حسینی...
مشاهده در ایتا
دانلود
روان‌‌شناسان به اصل تأثیر متقابل ملکات و اعمال اذعــــان دارند. همان طوری که باید پرهیزکار بود تا پرهیز کرد، باید پرهیز کرد تا پرهیزکار شد. { استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۱۳} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
👌روحیه‌حق‌پذیری... از چیزهایی که عقل را صاف و غبار غرور را از فضای روح پاک می‌‌کند همین عبرت و توجه به فنا و زوال و تغییرات دنیاست که به دل خضــــوع و خشوع و تسلیم در برابر حقیقت می‌دهد. ‌[که حقیقت اسلام همین است.] { استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۳۲} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
...کسی که همتش شکمش باشد، همان طوری که در حدیث است قدر و اندازه‌‌اش به قــــدر همان فضولاتی است که از شکمــش خـــــارج می‌‌شود و کسی که همتش اشبـــاع غریـــــزه جنسی و مستی و شبها را در شب‌‌نشینی بِسر بردن باشد شخصیتش همــان مقدار است و هرگز به پایـــه کسی نمی‌‌رسد که همتش این است: وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً و یا به قول هربرت اسپنسر: آرزوی نیکان شرکت در آدم‌‌سازی است و یا حضرت رسول فرمود: بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق‌‌ {استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۳۴} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
شوق‌رویش🌱
...کسی که همتش شکمش باشد، همان طوری که در حدیث است قدر و اندازه‌‌اش به قــــدر همان فضولاتی است که
در دعاست: و لا تجعل الدنیا اکبر همّنا و لا مبلغ علمنا. خدایا دنیا را بزرگترین همت ما قرار نده و علم و دانش را آخرین دسترس ما قرار نده : معنای این تعبیرها این است که ... خدایا قدر مرا بالا ببر، زیرا قدر انسان و به اصطلاح امروز شخصیت انسان به مقیاس همت و هدف انسان است‌‌. قدر الرجل علی قدر همته . و در قسمت دوم می‌گوید: حد فکر و سطح فکر مرا بالا ببر. البته این دو تا اندازه‌ای لازم و ملزوم یکدیگرند. اینکه می‌گوییم: «و لا مبلغ علمنا» یعنی سطح فکر و حد فکر ما را بالا ببر. این خود دعای عالی و است که ما به وسیله دعا به خود می‌‌کنیم . { استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۳۴} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
انسان‌رشدیافته؟... رشد ملازم است با استقلال در فکر. افراد رشید می‌‌توانند مصلح باشند. افراد غیر رشید تحت تأثیر اوهام و مظاهر اوهــام می‌باشند، نمی‌‌توانند خود را از حدود فکر اجتماع بیرون ببرند و بالاتر حس کنند، برخــــلاف که در کمال وضـوح گمراهیهای محیط را درک می‌‌کنند، غرق در گمراهیها نمی‌‌شوند بلکه سر می‌‌کشند و ســـــر خـــود را از میان ضلالتها و گمراهیهای محیط بیرون می‌آورند. { استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۴۱} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
یک نکته در باب تربیت این است که تربیت، منظم کردن حرکات و افعال و اعمال است. این تنظیم به دو نحو ممکن است صورت بگیرد: یکی به این صـــــورت که انسان یک برای خــودش درست کند که مانع کج‌‌روی و انحراف بشود راه دیگر اینکه در انسـان قلب ثابت و ایمان محکم و اراده قوی پیدا شود که به دنبال چشم و گوش و خیــال خـود نـرود، یک روش محکـــــم و اصـــــولِ مستحکمی در زندگی داشته باشد. معنای اخلاق و تربیت هم همین است که انسان اصـــــول و مبانی‌‌ای محکم داشته باشد.. یثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیـــــاةِ الدُّنْیا وَ فِـــی الْآخِرَةِ . { استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۴۶} تربیت آماده کردن بشر است برای حل مشکلات معنوی و آشفتگیهای روحی .... {استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۵۰} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
✨علی علیه السلام فرمود: الزهد بین کلمتین من القرآن: لکیلاتأسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتیکم ✅ یعنی که تحت تأثیر جریانهای موافق و مخالف تغییر فکـــر و روحیــه و عمـــل ندهد، و یک اصول و صراط‌مستقیم‌ معیـن داشته باشد. 👌صـراط مستقیم در فکــر و در اخلاق و در عمــل و احسـاسـات و همه چیـــــز . { استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۵۱} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
در آیه کریمه قرآن است: ✨قُلْ کلٌّ یعْمَلُ عَلی‌‌ شاکلَتِهِ. این آیه می فرماید نوع عمــل و شکل و قیافه و زیبایی و زشتی‌عملِ هرکس تابع شکل و قیافه و زیبایی و زشتی روحیه -او- است √از روحیه راست عمل راست و از روح کج عمـلِ کج پیدا می شود، آن که زبانش راست و مستقیم است دلیل است بر اینکه👈 روحیه اش راست و مستقیم است ... {استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۵۳} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
•••🌱 مثلی است که عرب می گوید: کل آناء یترشّح بما فیه، در فارسی می گویــند: از کوزه همان برون تراود که در اوست. رَشحه همان قطراتی است که از دیـــوار ظرفِ سُفالین بیرون می زند... انسان به منزله همان کوزه است، هرچه در کوزه وجـــودش هست همــان از دیــوارهای وجودش یعنی از دست و پا و چشم و زبــــان و سایــــر اعضایش تراوش می کند... ❌ ممکن نیست آب داخل متعفن و آب بیرون خوش طعم و گوارا باشد. 👈این سخن غلطی است از کسانی که عملشان مکدر است و می گویند دل ما صاف است. آیه کریمه «وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ» می گوید هرچه بخواهند باطن خویش را مخفی نگاه دارند باز از لحن سخنشان باطن کج آنها نمودار است، نمی شود پرده ضخیم روی باطن کشید... { استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۵۳} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
حالا باید دید که این آب داخل کوزه ما از چه راه و چگونه می شود که گاهی صاف و گاهی گلی و گاهی گوارا و گاهی متعفن است، یعنی منشــأ اخـــــلاق و بواطـــن و معنویات ما چیست؟ ما چکار کنیم که آب داخل کوزه صاف و گوارا باشد؟ علمای اخلاق راجع به کیفیت اصلاح اخلاق آدمی طرقی پیشنهاد کرده اند... ... { استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۲۵۴} شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
شوق‌رویش🌱 @maharatha313
شیوه ای برای مطالعه ی موثر و جلوگیری از فراموشی مطالبِ یک کتاب : 🔹پيش‌خواني (نگاهي كلي) قبل از مطالعه کتاب ، یک بار فقط کتاب یا فصلی را که میخواهید بخوانید ورق بزنید و عناوین و سرفصل ها رو ببینید تا یک ذهنیت کلی نسبت به کتاب یا آن فصل پیدا کنید. 🔹خواندن (دقيق و كامل) 🔹سؤال (پرسش از متن) بعد از مطالعه ی یک فصل ، ببینید از دل متن چه سوالاتی میتوانید استخراج کنید. آنها را برای خود یادداشت کنید . سعی کنید " سوال سازی" کنید. 🔹و مرور (نكات اصلي و مهم) بعد از مطالعه ، برگردید از ابتدا خیلی سریع نکات مهم و اصلی را مرور کنید. 🔹تفكر (ايجاد ارتباط بين مطالب و فهم عميق) سعی کنید اگر بین عناوین و سرفصل ها ارتباطی وجود دارد آن ارتباط ها رو کشف کنید و ارتباط آنها را گوشه ی کتاب بنویسید. 🔹از بر گفتن (بدون نگاه به كتاب) و در آخر " خودمباحثه " داشته باشید . یعنی در ذهن خود و بدون تکیه بر کتاب مطالب را بیان کنید . این کار در درونی سازی مطلب خیلی کمک شما خواهد کرد . 🌱 https://eitaa.com/maharatha313