عزیزان! قدر #وقت خود را بدانید. دیر می شود...
ما اگر خودمان را زیاد نکنیم، در #خسران خواهیم بود.
با #کتاب انس بگیریم
و #کتاب_بخوانیم ، اگر #کتابخوان نباشیم، ناخودآگاه بعد از مدتی خواهیم دید که از کمبود چیزی درونمان رنج خواهیم برد .
@maharatha313
4_5818870260110983813.mp3
963.3K
🎧 آیتالله مشکینی: اگر وقتی از شما تلف میشود و هیچ غصهدار نمیشوید معلوم میشود هنوز نفهمیدم که برای چه به دنیا آمدیم.
#کتاب بخونیم
@maharatha313
گرد و حاک.mp3
1.34M
⛔️گرد و خاک نکنید ...
🔹بدون شک این سخن یکی از بهترین سخنانی بود که در این هفته شنیدم .
@maharatha313
جهنم، حاصل بی نتیجه مردن است... به لحظه های تان نمره بدهید!
حساب کنید چقدر ثمر بخش بوده اید در طول روز روزهایتان را گلکاری کنید تا بهشت جمع کنید...
@maharatha313
✨🌺عید مبعث مبارک باد🌺✨
علامه طباطبایی(ره):
باطن عالم، صلوات بر محمد و آل محمد(ص) است و جامع ترین ذکر، ذکر صلوات است. .
📚 زمهر افروخته، ص223
🔹کثرت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد در امشب و فردا فراموش نشود.
@maharatha313
✨یکی از مهم ترین کارهایی که ما باید به آن توجه کنیم این نکته است که "منِ ما" باید بر" تنِ ما " حکومت کند امّا متاسفانه برعکس است .
یعنی "تنِ ما" بر "منِ ما" حکومت می کند.
۱
۲
۳
۴
۵
.
.
.
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
.
.
.
.
۳۰
۴۰
۵۰
.
.
۱۰۰
۱۵۰
۲۰۰
.
.
.
۳۰۰
۴۰۰
.
.
.
.
۸۰۰
۹۰۰
۱۰۰۰
.
.
.
۲۰۰۰
.
.
.
۴۰۰۰
.
.
.
۱۲۴۰۰۰
خدا ۱۲۴۰۰۰ تا از بهترین بندگان خودش را خرج بشر کرد که بشر خودش را فقط " تن " نبیند و " من الهی " خویش را فراموش نکند.
عید مبعث عید بلند کردن انسان از زمین است.
💫تن زده اندر زمین چنگالها
💫جان کشیده سوی بالا بالها
@maharatha313
🔴 اصاله الفائده یا اصاله اللذت...؟ مساله این است ...
🔹خدا میخواهد
" منِ ما " بر " تن ما " حکومت کند ===> چون آنچه را ماندنی می داند " منِ ماست " و آنچه رفتنی ست " تنِ ما " ولی موج مادی گرایی محور برنامه ریزی هایش این است :
حکومت " تن ِ ما " بر " منِ ما"
لذا اصالت را بر محور لذت قرار میدهد نه فایده...
⛔️حاکم شدن اصاله اللذت در زندگی
👌اما محور دستورات خدا " فایده داشتن" است و این است که در این نگاه ، اصاله الفائده حاکم بر اصاله اللذت است.
مهم - پ ن :
✅ امکان دارد یک چیز فایده دار لذت هم داشته باشد ، در این صورت برای انسان تجویز میشود ولی امکان دارد یک چیز لذیذ برای انسان نه تنها فایده ندارد بلکه ضرر هم داشته باشد در این صورت حکم خدا حُرمت است نه جواز.
✅ حکمت و راز حکم های حکیمانه خداوند را یک بار از این زاویه ببینیم.
انبیاء آمدند
تا بشر جای اصل و فرع
را گم نکند.
@maharatha313
یکی از ویژگی های مهم انسان شناسی در اسلام واقع بینی و در نظر گرفتن این حقیقت است که انسان موجودی ست مرکب...
مرکب از "خودهای مختلف"
🔺خود نباتی
🔺خود حیوانی
🔺خود متعالی
و در یک کلام
مرکب است از
" خود عالی " و " خود دانی "
↩️این ویژگیِ منحصر به فرد انسان ،که
نه در جمادات است ،
نه در گیاهان است ،
نه در حیوانات است
و نه حتی در فرشتگان
در او " ظرفیتی" ایجاد میکند که بتواند از
"فرش به عرش"
و یا از
"عرش به فرش "
برسد...
@maharatha313
🔹یکی از ثمرات بی بدیل
" دستورات الهی "
این است که انسان
در " دو گانه ی "
جاذبه ی فرش و عرش
جاذبه ی خود دانی و خود عالی
جاذبه ی زمین و آسمان
متحیّر نماند ،
و راهی برای پیمودن و رسیدن به
حقیقت داشته باشد ،
که تنها و تنها راه رسیدن به
" حقیقت"
گذر از وادی
"شریعت " است.
یکی از فلسفه های
بعثت انبیای الهی
این است .
@maharatha313
ابتدا تصویر را ببینید.
✍در تفکر شیعی فرمول زیر مبنای
خیلی از حرام ها یا واجب ها می باشد...
دنیا < برزخ < آخرت
↩️ عالم دنیا محدودتر از عالم برزخ است و عالم برزخ محدودتر از عالم آخرت ...
🌀 از طرفی عوالم بالا عوالم جدا از هم نیستند . رابطه ی مستقیم و درهم تنیده ای دارند.
یعنی
آخرت هر کسی تجلّی دنیای اوست و هرکس در قیامت سر سفره ای می نشیند که در دنیا خود او پهن کرده است...
🔴پس بُرد اعمال انسان محدود به همین عالم ماده نیست و در عوالم مابعد تاثیر گذار است...
✅ با وجود اینکه بُرد آثار اعمال انسان محدود به عالم دنیا نمی شود آیا بشری که به عوالم برزخ و قیامت مُشرف نیست میتواند مدلی برای زندگی تعریف کند که جامع سعادت دنیا و برزخ و قیامت باشد؟ هرگز
فکر بشر با همه ی پیشرفت هایی که در عالم مادی داشته باز به همه ی ابعاد همین عالم هم مشرف نیست ، و این محدودیت است که انسان دستی را طلب میکند که وصل به آسمان وحی باشد و مسلط و مشرف به همه ی عوالم وجود ( دنیا ، برزخ ، آخرت ) تا طرحی برای زندگی بشر بریزد که در همه ی عوالم به قله ی سعادت انسانی برسد.
آن دست غیر از دست معصوم نیست. یکی از فلسفه های بعثت و عصمت انبیای الهی همین مسئله است.
@maharatha313
شوقرویش🌱
ابتدا تصویر را ببینید. ✍در تفکر شیعی فرمول زیر مبنای خیلی از حرام ها یا واجب ها می باشد... دنیا <
✍در نگاهِ تربیتی اهل بیت چون دنیا تهِ عالمِ وجود نیست و بعد از دنیا عالم های دیگری هم داریم "هر نوع" خوشی حلال نیست فقط خوشی هایی حلال است که به خوبی انسان منتهی شود .
چون محور ، دنیا نیست بلکه محور آخرت است . محور عالمی ست که ابدی ست ، لذا خوشی هایی که عالم ابدی انسان را لجن مال کند ممنوع است و اینگونه است که دروازه ی خوشی های معقول دروازه ورود به خوشی های ابدی ست.
⚠️حرام بودن موسیقی لهو و لعبی ، حرمت نوشیدن شراب ، رقص غیر مجاز و ... ریشه در همین دارد.
👌اسلام مخالف خوشی نیست
مخالف لجن مال شدن زندگی دنیوی و ابدی انسان است.
@maharatha313