eitaa logo
مهدوی ارفع
50.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
166 فایل
🔰کانال رسمی استاد مهدوی ارفع راه های ارتباطی؛ 🔹سوالات متداول👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/4133356522Cec3ea8cd99 🔹انتقادات و پیشنهادات👇🏻 https://daigo.ir/secret/6693496851 [ مولایِ ما نمونهٔ دیگر نداشته است إعجاز خِلقت است و برابر نداشته است ] ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹سخنرانی استاد مهدوی ارفع 🔺 موضوع : فرهنگ زیست در حکومت حضرت مهدی(عج) 🔸جمعه ۱۱خرداد ۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۰ ، خیابان مسجد سید ، خ. آیت الله زاهد ؛ نبش خیابان میرداماد، @mahdavi_arfae
آیت الله بهجت (ره) : کراراً پرسیده اند چه ذکری بگوییم !؟ گفته ام ، از قلبت سؤال کن ، در کدام ذکر حضور قلب بیشتری داری ، آن را ملتزم باش ! 📕نسخه های شفا بخش،ص ۷۷ @mahdavi_arfae
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان با توجه به سه دلیل زیر، از امروز تا اطلاع ثانوی ناگزیرم از فضای مجازی فاصله بگیرم و خاضعانه تقاضای همراهی و عنایت همه بزرگواران را دارم: ۱. مدتهای زیادی است و به تعویق افتاده است و هر روز تاخیر در این امر خسارتی بزرگ است. ضروری است تا تدوین این اسناد مهم بخشی از فعالیت های وقت گیر و مشغله ساز ذهنی کاهش یابد. ۲. از آنجا که مهمترین ارکان موفقیت نهضت، است و اولین نکته در عبارتست از و از طرفی با توجه به ضعف های عدیده در ترجمه مرحوم دشتی ارائه ترجمه ای دقیق، روان و کم عیب از اولویت های نهصت است. این مهن خود به تنهایی مستلزم فراغت جدی حقیر می باشد. ۳. وضع موجود نهضت در داخل و خارج، راه اندازی، تثبیت و تقویت و .... نیز مساله سوم است که واگذاری موقت را به دوستان، ضروری می نماید. البته پیامهای بسیار زیاد، عضو کردنهای بی حساب حقیر در انواع و اقسام گروهها و کانالهای کم ارزش، عدم رعایت موازین در ب خی ارتباطات مجازی و .... نیز مزید بر علت است. انشاالله برادران و خواهران مسئول کمافی السابق در اداره گروهها و کانالهای مرلوط به اینجانب فعال خواهند بود. در ضمن در این مدت تلفن بنده در اختیار یکی از اساتید خواهد بود و ایشان زحمت پاسخگویی به تماسها و پیامهای ضروری را خواهند کشید.
مهدوی ارفع
بسم الله الرحمن الرحیم #-قسمت هفتم اوج عبودیت فقراست، -ما فقیرشدیم وهرلحظه محتاج خداییم-مناجات ام
بسم الله الرحمن الرحیم آخر اگر با امیرالمومنین"علیه السلام"این راه را برویم اینقدر شیرین میشود که بعد از ماه رمضان نمیتوانید آن را رها کنید،شما رابا پدیده هادرخانه خدامی برد(خلقت آسمانها،فرشته ها،مورچه،خفاش،خلقت انسان...)این است، در کلاس بعداوصاف خداوند(رزق دادن،بخشش و سخاوت) بعدبالا بالا کلاس بالاتر میشود 💠خطبه ۹۱: دراین خطبه امیرالمومنین(علیه السلام)همه اینها را رد می کنند واز مردی که میگوید:خدارابرایم توصیف کن عصبانی شدند خطبه ۹۱ برخلاف اینکه سیدرضی (ره)هیچ انگیزه ای نداشته که برای مطالب سند بیاورد برای این خطبه سند آورده است سندش هم از امام صادق(علیهم السلام)است. ✳️روزی درمسجدکوفه شخصی ازامام درخواست کرد خدا را آنگونه توصیف کن که گویا باچشم سر او را دیده ایم تاعشق وشناخت ما به خدا بیش از پیش شود - سوالی که ما می خواهیم از امام بپرسیم به نظر سوال خوبی است-امام خشمگین شدند چرا؟ چون طراز سوال بالاست اما روش پرسیدن غلط است. متن خطبه: ای پرسش کننده!درست بنگر،آن چه راکه قران از صفات خدابیان می دارد، به آن اعتمادکن وازنور هدایتش بهره گیر،وآن چه را که شیطان تو را به دانستن آن وامی داردوکتاب خداآن را برتوواجب نکرده،ودرسنت پیامبر"صلی الله علیه وآله"و امامان هدایتگر"علیهم السلام"نیامده،رهاکن وعلم آن را به خداواگذار،که این نهایت حق پروردگاربر تو است.بدان،آنهاکه درعلم دین استوارند،خداآنها را ازفرو رفتن درآنچه برآنهاپوشیده است وتفسیر آن را نمیدانند،واز فرو رفتن در اسرار نهان بی نیاز ساخته است، وآنان را از این روکه به ناتوانی خود در برابر غیب وآنچه که تفسیر آن رانمیداننداعتراف میکنند،ستایش فرمود،و ترک ژرف نگری آنان درآنچه خدابرآن آنان واجب نساخته را شناسانده است. پس به همین مقدار بسنده کن! وخدا را با میزان عقل خود ارزیابی مکن،تا از تباه شدگان نباشی. می گوید: بگو تا بدانم و بپرستم امیرالمومنین (علیهم السلام) میفرمایند: این را شیطان در دهانت گذاشته است. بزرگترین حق خدا بربنده چیست؟ خدا وپیامبر را اطاعت کنید.منِ علی (علیهم السلام) که خدا درباره من وفرزندان معصومم فرمود: «الراسخون فی العلم » رسوخ یعنی نفوذ،غَورکردن نه اینکه هرآنچه را نمیداند می رود دنبال آن؟ نه مابخاطر دو چیز راسخون فی العلم شدیم: 💢 ،ما در درگاه خدا اقرار کردیم به همه آنچه خداپشت پرده غیب گذاشته جهل داشتیم نه اینکه برویم از پشت پرده غیب در بیاوریم،اقرار به جهل نوعی بندگی است- وهل یرحم الجاهل- یعنی هر وقت خودت خواستی، -این عبودیت مطلق است که ما را -راسخون فی العلم -کرده است. 💢 مان کردیم عجز نسبت به اینکه اگر به خودمان باشد ما نمی توانیم آنچه را پشت پرده غیب پنهان گذاشتی به آن علم پیداکنیم. این سوال تو جنسش این نیست که فکر کردی من استدلال کنم تو هم شناخت حاصل کنی آن که دنبال آن هستی راه آن سوال و جواب نیست راه آن است، آن اوج اوج اخلاص است. وقتی من می خواهم چیزی بفهمم بایدکسی برای من وصف کند درحالی که آخرتوحید نفی صفات ازخداست،چه چیز رابرایت توصیف کنم خدایی راتوصیف کنم که "سبحان الله عما تصفون" الاعبادالله مخلصین امیرالمومنین علیهم السلام فرمودند:ما در درگاه خداخاک شدیم درِهمه چیز به روی ما باز شد ما نه میدانیم آنچه توپشت پرده غیب نگه داشتی نه مستقیم میتوانیم بدانیم.خدا این بندگی صددرصد خاضعانه را دید درِعلم را به روی ما باز کرد شدیم "راسخون فی العلم" هرچه اراده کنیم به اذن الله میدانیم.این آخر مسیرتوحید است. لذاعلما ربانی هرچه سوادشان بالاتربود گریه شان بیشتر،تواضعشان بیشتر،عبادتشان بیشتر،مراقبتشان بیشترچون تازه می فهمیدند رسیدند به پشت سد با اینهمه کتاب این سِر با کتاب خواندن بازنمیشودباید اعطی کنند. "یعطی الحکمة من یشاء"آنجا تو بخواهی به تونمیدهند باید خدا بخواهد.چقدر ریشه های قرانی دارد.اینجامِلکِ طِلقِ خداست" یعطی الحکمت من یشاء"باید کاری کرد که خدا بخواهد چه کاری؟ جهل وعجزت را ببری اعتراف کن در باز میشود "مَن یعطی الحکمت فقدیعطی خیراً کثیراً"اگر خدا بخواهد مشیت اوتعلق بگیردکه حکمت را بدهد خیرکثیر میدهد. امیرالمومنین"علیهم السلام"همه چیز دارد سرسوزنی جهل ندارد عجز ندارد. ❓ @mahdavi_arfae
دگران روند و آیند و تو هم چنان که هستی اللهم عجل لولیک الفرج @mahdavi_arfae
تاریخ با محوریت آغاز شده است . نباشیم . نهج البلاغه خوانی با حضور استاد بزرگوار ،خ ایستگاه، ک۷،بن بست اول،پ۳۱ مهدیه نهج البلاغه ایها ساعت۱۹:۱۵
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄؛ ✨غروب جمعه و باز دلتنگی نیامدنت ✨ ۱۴قرن است ، نسل به نسل منتظریم اما هنوز به اضطرار نرسیده ایم و مهیا نشده ایم تا قدم بر دیدگانمان بگذاری و ما گرد وجودت شیدایی کنیم. آماده باش اعلام شده است با میتوان در دوران را دارا شویم . اگر دست در دست ابوتراب قرار دهیم. @mahdavi_arfae ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
بسم الله الرحمن الرحیم ۲ در روایات راهی به ما آموخته شده برای اینکه از فرصتهای معنوی خیلی خوب بتوانیم استفاده کنیم. فرصتهای معنوی که بعضی از آنها هر روز چند بار در اختیار ماست و همین باعث شده ما به آنها اعتنا نکنیم. بعضی از آنها سالی یکبار در اختیار ماست مثل شب قدر و ماه مبارک رمضان همین باعث شده خودمان را آماده نکنیم وبعضی هم در طول عمر یکبار برای بعضیها پیش می آید مثل حج که آن هم باعث شده خیلی ها برای آن برنامه ریزی نکنند. آن راه این است که در روایات به ما گفته اندهروقت خواستی نمازت راباحضور قلب بخوانی دقایقی قبل از نماز فرض کن این آخرین نماز تو است آن موقع این نماز چگونه میشود، هیچ چیز دیگر ارزش ندارد که به آن فکر کنی، جز ارتباط خالص و کامل با خداوند متعال فرض کن این شب قدر آخرین شب قدر توست و صبح بعد از این دنیا میروی آن موقع مگر خیلی کسی نادان و جاهل باشد که حواسش به چیزی غیر خودش وخدا باشد. 💠فرض کن این ماه مبارک رمضان آخرین ماه رمضان است. فرض کن این زیارت آخرین زیارت است. فرض کن این عیادت مریض آخرین عیادت است. فرض کن این تشییع جنازه آخرین تشییع جنازه است. فرض کن این صله ی رحم آخرین صله ی رحم است. - وقتی آدم به انتها نگاه میکند قدر میداند - چون واقعا ممکن است همین باشد ما که نمیدانیم زنده میمانیم. این سوال را از خود بپرسیم‌اگر آخرین لحظه باشد‌؟؟؟ پاسخ نشان دهنده ی سطح معرفت هر کس است. نشان دهنده ی میزان ارتباطش با منابع دینی و معرفت دینی است . یکی میگوید اگربدانم این آخرین نماز عمرم است یا آخرین ماه مبارک عمرم است تمام وقت خود رامیگذارم برای ذکر و توبه و استغفار و نماز و قرآن که حرف درستی است.یکی ممکن است سطح آن بالاترباشد بگوید یک کار عام المنفعه انجام می دهم. 💠 حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیده ام از یکی از علما شنیدم که فرموند: اگر به من بگویند یک ساعت دیگر از دنیامیروی درخت می کارم یعنی یک کاری میکنم که خیرش تا سالیان سال برایم بماند. 💠 امام علی علیه السلام در نهج البلاغه در نامه ی سی و یک جوابی دارند به امام حسن علیه السلام بند ۹ میفرمایند، راهی که بسمت قیامت داری هم خیلی طولانی است هم خیلی پر مشقت است .ممکن است یک راهی طولانی باشد ولی خوش بگذرد مثل جاده شمال یک وقت یک راهی کوتاه است ولی خیلی پرمشقت است ، چون کوتاه است انسان صبر میکند یک وقت یک راهی آنقدر طولانی و پر مشقت است که تصورش هم آدم را زجر میدهد. مثل سیری که ما از اینجا به ابدیت بایدطی کنیم خیلی سخت است ماپنجاه موقف را باید طی کنیم هرموقف هزارسال طول میکشد اگرکسی فکر کند این ماه رمضان آخر است یا این ساعت آخر عمرش است. امیر المؤمنین علیه السلام به او یک پیشنهاد دارد گویا امیر المؤمنین علیه السلام میفرمایند:پسرم تومثل راننده ای هستی که ناچاری یک مسیر طولانی رارانندگی کنی مثلا ۲هزار کیلو متر بعد در کل این مسیر هم یک پمپ بنزین بیشتر نیست در همین مبدأ هر چه میتوانی بنزین بزن مگر در این باک چقدرمیشود بنزین زد پنجاه تا شصت لیتر چند کیلو متر میشود رفت فوق آن ششصد کیلو متر هزار و چهار صد کیلو متر دیگر را چکار کنیم . امیر المؤمنین علیه السلام یک معادله نوشتند دوتا مجهول دارد در ریاضی معادله ای که دو مجهول داشته باشد اصلا قابل حل نیست یک وقت یک معادله مینویسی یک مجهول دارد با آن یکی میتوانی پیدا کنی اما وقتی دو مجهول دارد نمیشود کاری کرد مگر بروی درِ خانه ی امیر المؤمنین علیه السلام ،به امام حسن میفرمایند بند ۹ نامه ی سی و یک: « راهی پرمشقت وبس طولانی در پیش روی داری و در این راه بدون کوشش بایسته و تلاش فراوان و اندازگیری زاد و توشه و سبک کردن بار گناه موفق نخواهی بود بیش از تحمل خود بار مسئولیتها را به دوش نگیر که سنگینی آن برای تو عذاب آور است. » ✳️این توصیه ی کلی اما آن راهی که به ما نشان دادند که دو هزار کیلو متر را با شصت لیتر بنزین چگونه طی کنیم ادامه ی نامه: «اگر مستمندی را دیدی که توشه ات را تا قیامت میبردوفرداکه به آن نیازداری به تو بازمیگرداند کمک او را غنیمت بشمار و زاد و توشه را بر دوش او بگذار و اگر قدرت مالی داری بیشتر انفاق کن وهمراه اوبفرست زیراممکن است روزی دررستاخیز،درجست وجوی چنین فردی باشی و او را نیابی.» وقت دیدی یک ماشینی بنزین تمام کرده سریع به آن بنزین بده کسی به تو برمیگرداند آنجا که هیچ کس نمیتواند به او کمک کند مگر کسی که اینجا به او کمک کردی. ادامه دارد... @mahdavi_arfae
برنامه شنبه ساعت ۱۹ همراه با افطاری ساده ،خ ایستگاه،ک۷،بن بست اول،پلاک۳۱ ، مهدیه نهج البلاغه ایها @mahdavi_arfae
گمان میکنیم قرنهاحاضر بوده ایم‌،پای استغاثه و ندبه قرنها لحظاتی بارانی را سپری کرده ایم اما اینست،قرنهاست ✳کجایی ،بهانه اشک ، استغاثه و عاشقی ؟؟ تاسیس مسجد مقدس جمکران
حمیدرضا مهدوی ارفع: ⃣ امام صادق علیه السلام: اللیله فاطمه و القدر الله فمن عرف فاطمه فقد ادرک لیله القدر 2⃣ در زیارت نامه بی بی: المعروفه بالقدر المجهوله بالقبر 3⃣ پیامبر : فاطمه بضعه منی پس با شناخت پیامبر می توان بتلا رفت چون فاطمه ای که گوشه ای از وجود نبی است تمام حقیقت لیله القدر است ببین خود نبی چیست؟ 4⃣ اما عجیب و شگفت انگیز جمله امام راحلی است که امشب سالگرد رحلت اوست: اگر فاطمه زهرا مرد بود، قطعا جای رسول الله بود
حمیدرضا مهدوی ارفع: ⃣ شاید ریشه مطلب حضرت امام حدیث لولاک باشد که لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتُک و لولا فاطمه لما خلقتکما
📈✍آداب شب قدر شباهت زیادی به آداب زیارت دارد. عصاره آداب زیارت است.این طهارت سه مرحله دارد. ۱-طهارت -غسل است. ۲-طهارت باطن که از سوءظن پاک شود. ۳-طهارت باطن-اینکه انسان پاک شود از کینه،حسد،غرور،تکبرواز توجه به غیرخدا اگر دقت کنیم آداب طهارت از مرحله پایین هر چه به مرحله بالامی رود از توان ما خارج میشود اینکه من غسل کنم ولباس نو بپوشم کاملاًدست من است. اینکه ذهن خودم را پاک کنم وامید به امام داشته باشم بخش زیادی در اختیارمن است اما اینکه قلبم را از همه غیر خدا خالی کنم یک بخش کوچکی از آن در اختیار من است.بخش عظیمی از آن در اختیار من نیست.یعنی من به خودی خود بتوانم قلبم را از هر چه غیر خداست خالی کنم. پس باید کرد برای اینکه از خدا مدد بگیریم و قلب پاک شود چرا ؟ چون اگر قلب از آلودگی پاک نشود. بین این قلب وحقیقت زیارت شونده ارتباط برقرار نمی شود. اینکه در اذن دخول می خوانیم که آنها حی هستند پس می شنوند کلام ما را وسلام ما را جواب می دهند. ولی ما به دلیل حجابها نمی شنویم. ✳️ابتدا باید قلب آلوده را پر از امید به خداکرد 🖋خطبه ۴۵ نهج البلاغه: ستایش خداوندی راسزاست که کسی از رحمت اوناامید نگردد،وازنعمت های فراوان او بیرون نتوان رفت،خداوندی که از آمرزش اوهیچ گناه کاری ناامیدنگردد،واز پرستش اونباید سرپیچی کرد.خدایی که رحمتش قطع نمی گرددونعمتهای او پایان نمی پذیرد. ✳️دومین کار است.خدا امید را می دهد که بنده ها رو به درگاهش بیاورند شب قدر فرصت فوق العاده ای است برای توبه ولی توبه کار هر کسی نیست. 🖋حکمت ۴۱۷: شخصی درحضور امام علیه السلام بدون توجه لازم گفت:استغفرالله،امام فرمود:مادرت برتو بگرید.میدانی معنای استغفار چیست؟ استغفار درجه والامقامان است ودارای شش معنا است: (به ادامه خطبه رجوع شود) اینکه خیلی سخت است.این استغفار از عهده ما خارج است. خداوند می فرماید: من به تو محبتی می دهم که سخت ترین چیزها را پاک می کند.وآن محبت علی بن ابیطالب علیه السلام است.به دل مراجعه کن اگر در دلت محبت امیرالمومنین علیه السلام است.این سرمایه عظیمی است وبا محبت علی علیه السلام بیدار شو!به شرط اینکه از آن استفاده کنی وبا گناه به خودت ضرر نزنی وزشت است فردای قیامت بجای سربلندی برای امامم سرافکندگی بیاورم. ( بیانات استادمهدوی ارفع شب ۱۹ رمضان ۹۵) @mahdavi_arfae
📚 بررسی شبهات مربوط به زنان در نهج البلاغه (۲) 💯 سخنران : استاد مهدوی ارفع 💠 اصفهان ، غدیریه 🗓سه شنبه #۸خرداد۹۷، رمضان المبارک 🆔 @mahdavi_arfae
4_5807729699060712880.mp3
21.03M
🔻 🔉 بررسی (۲) 🔹 استاد اصفهان ، غدیریه 🗓سه شنبه #۸خرداد۹۷، رمضان المبارک 🆔 @mahdavi_arfae
🌑حقیقت عدل اگرچه زخم سرش راتمام مي ديدند ولي ز زخم عميق دلش نپرسيدند كسي نخواست بپرسد چرا سرش بشكافت اگر چه مردم بي درد كوفه مي ديدند شبي نخفت از غم جهالت خلق ولي تمامي آنان ز جهل خوابيدند بهار عمر شد خزان و گل نشدند دوباره در ره او خار فتنه پاشيدند نرفت رنگ سياهي بُرون از آن دل ها ز داغ سُرخ گر سياه  پوشيدند بـه غير اهل ولايت، هنوز هم آنان اسير وسوسه و اهل شك و تريدند چون شب قدر خدا كه اين مردم ز قدر و منزلتش نكته اي نفهميدند حقيقت عدل است وتا ابد زنده است ولی تمامی آنان ز جهل خوابیدند خدا گواست كه در كربلا همين مردم شکوفه های را به نيزه ها چيدند چه روزگار غريبي بود كه بعد از او به اشك زينب او اهل كوفه خنديدند دلم گرفته «وفایی»بیا که گریه کنیم به احترام غمی که به شیعه بخشیدند ▪️ @mahdavi_arfae 🍃▪️🍃▪️🍃▪️🍃▪️🍃▪️🍃▪️🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
! رسم خوبی است که شبهای قدر حضوری، تلفنی یا پیامکی از هم حلالیت می طلبیم. اما من چون بار مظالمم زیاد است عمومی حلالیت می طلبم. @mahdavi_arfae
🔳🏴 🔳 🏴▪ 🔳 #سحر_نوزدهم ... بی پدری درد بدیست ؛ دم زینب شده بازم : مکن ای صبح طلوع ... 🔳 🏴▪ 🔳🏴 🔳 @mahdavi_arfae
🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️ 🚨همه باید وصیت‌نامه امام را مطالعه کنند 🔻رهبر انقلاب۷۷/۳/۱۴: ، میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. ⚠️کسانی که دم از امام میزنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه میکنند. @mahdavi_arfae 🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدوی ارفع
بسم الله الرحمن الرحیم #فرهنگ_عبودیت ۲ #قسمت_اول در روایات راهی به ما آموخته شده برای اینکه از فر
بسم الله الرحمن الرحیم فرهنگ عبودیت ۲ قرارما این است که اگر خداتوفیق بدهد وعنایت بشودوسعادت داشته باشیم ماه مبارک رمضان درکنارقران بلکه ذیل قران و بعد از قران با این کتاب که شرح وتفسیر قران است یعنی شریف یک دوره خودرابدانیم وتمرین کنیم که باخدا چگونه رفتار کنیم وارتباط بگیریم. 💠این رابطه ما باخدا این فرهنگ عبودیت چه ابعادی دارد، درهمان خطبه اول امیرالمومنین"علیهم السلام"ارکان وابعادآن را بیان فرمودند: 1⃣اول معرفت ، معرفت راکه به اوج برسانیم میشود2⃣ تسلیم،یعنی قلبت می گویدآن خدایی که اثبات کردی هست 3⃣تصدیق اگربه اوج برسدبه 4⃣توحیدمیرسیم که جز خدا هیچ کس موثر نیست، توحیدکه به کمال برسدخودت رابرای خدا 5⃣خالص میکنی،اگر غیرخدا کسی موثر نیست چرابرای غیرخدا کار کنیم ؟ و اگر اخلاص به نهایت برسد به اوج می رسی که خدا را باهیچ صفتی نمیشود توصیف کرداین یک نگاه بود. امادرنهج البلاغه مباحث خیلی جالب دیگری برای پیدا کردن خداوارتباط انسان با خدا وجوددارد. یکی درخطبه۱۶۳است.اگردقت کرده باشیددرخطبه اول که از بند دوم ارکان و ابعاد فرهنگ بندگی را الهام گرفتیم ابتدای آن طبقِ ادبِ خطبه خواندن که حمدوثنای الهی است.در این خطبه هم امیرالمومنین"علیهم السلام" با حمد شروع فرمودند: الحمدلله خالق العباد،وساطح المهاد،ومسیل الوهاد،ومخصب النجاد.... «سپاس خداوندی را سزاست که آفریننده بندگان.وگستراننده زمین،وجاری کننده آب درزمین های پست،ورویاننده گیاه در کوههاوتپه های بلندمی باشد..... » ✳️می فرماید: یکی ازابتدایی ترین راهها مشاهده خدادرمخلوقاتش است.طبیعت را نگاه کن ببین چه صنعی به خرج داده، خدا را با آثارش بشناس این کلاس اول است.که ما چاره ای نداریم اول بایدکلاس اول را طی کنیم . در کل این مسیر وکل زندگی ما یادمان باشد "اساساً هدف از خلقت عبدشدن است" (وما خلقت الجن والانس الالیعبدون) ✨نه اینکه خدا را بندگی کنیم برای اینکه عبد شویم، همین جا فرق فهم گذشته ما با از این به بعد ماست وقتی ما می گوییم خدا فرموده:من جن وانس را خلق نکردم مگر اینکه عبادت کنند،درمقابل ممکن است گفته شود مگر خدانیازدارد به عبادت ما؟ همه اشکالات ازهمین جاشروع میشود،چون نگفتیم که لیعبدون یعنی عبدبشوم.دائم گفتیم نمازبخوان،روزه بگیر مگرفرموده لیصلون،لیصومون،نه فعل مضارع آمده دائما"عبودیت"داشته باشیم. وقتی می گوییم عبداِشکال بعدی پیش می آید اینکه ممکن است گفته شودعبد که خیلی ذلت است،خدادوست داردبنده هاذلیل باشند. دراینجا می رسیم به اینکه اقسام عبد چیست؟عبودیت یعنی بندگی ، یک وقت بندگی ابوسفیان است،یک وقت بندگی هوس است،یک وقت بندگی خداست.باید دیداین لفظ همه جا یک معنی دارد یا نه لفظ مشترک است، عبدابوسفیان،عبدمقام،عبدخداسه تا لفظ مشترک است ولی سه تا معنی کاملا متفاوت دارد مثلا در فارسی باز دوتا معنی دارد باز بودن و باز پرنده ی شکاری این لفظ عبد مشترک است معنی آن چیست؟ ✳️بسته به اینکه عبد چه کسی باشد معنی آن فرق میکند اصلا عبودیت بدون مضاف الیه معنی ندارد عبد کی؟ عبد در دو حالت است یا غیر خدا یا خدا بندگی هدف خلقت است اما بندگی کی؟ بندگی چی؟ ✨اگر باشد ذلت است اسارت است کسی که عبد مال است دائم چشمش به دست مردم است همیشه پیش مردم خفیف و خوار است عبد مقام در یک انتخابات تهمت و دروغ و کذب همه را میگوید تا به مقام برسد چقدر خوار است عبد مقام است. عبد خدا بودن هم یک ذلت است باز این ذلت با آن ذلت لفظ مشترک است این ذلت در مقابل غیر خدا است که انسان را از انسانیت ساقط میکند. ▪️ سعدی میگوید در یک مسجد دیدم ملا دارد درس میدهد همه جور بچه ای هم هست فقیر متوسط و پولدار زنگ تفریح شدبه بچه هاگفت بروید خوراکی بخورید گوشه ی مسجد فرزند یک ثروتمندوفرزندیک درویش کنار هم نشستندفرزند درویش نون خالی داشت و فرزند ثروتمند نون و حلوا داشت این فرزنددرویش به فرزند پولدار التماس میکردیک لقمه بده اون میگفت به شرطی میدهم که صدای سگ دربیاوری و هر بار لقمه میخواست صدای سگ درمی آورد این ذلت است اسیر شکم بود.این ذلت حقیقی است یعنی انسان را از انسانیت می اندازدمیشود سگ این ذلت چیست؟ ✳️این ذلت در عربی ذل،ّ یذلُ ،ذِلّت ،یک معنی آن سقوط در مقام انسانیت در فارسی هم میگویند فقیر شو پست شو یک ذلت هم به معنی رام شدن است. درنامه ۳۱بند ۲نفست را ذلیل کن یعنی رام کن مولا علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام میفرمایند:نفس و قلب تو حالات مختلف دارد در هر حالتی چگونه کنترلش کن هر حالی دست داد نسخه ی آن چیست ؟ ادامه دارد.... @mahdavi_arfae