eitaa logo
مهدوی ارفع
51هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
166 فایل
🔰کانال رسمی استاد مهدوی ارفع راه های ارتباطی؛ 🔹سوالات متداول👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/4133356522Cec3ea8cd99 🔹انتقادات و پیشنهادات👇🏻 https://daigo.ir/secret/6693496851 {بی حَرم نیست... کسی کہٖ حَرمش سینهٔ ماست} ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم
♦️♦️🔹🔹♦️🔹♦️🔹♦️♦️🔹🔹 سلام علیکم پاسخ به مربوط به زنان ⃣ اولا آنچه می گویم را باید با دقت بخوانید و بعد مجدد خطبه ۸۰ را مطالعه کنید. ۱. آیا فارغ از ذهنیتی که برخی بیسوادها و برخی مغرضین ایجاد کرده اند آیا به نظر شما امکان دارد که امیرالمومنین علیه السلام به زنان فقط از آن جهت که زن هستند توهین کند؟ محال است خصوصا که مادر، همسر و دختران خودشان سرور زنانند. پس اگر چیزی در نهج البلاغه و غیر نهج البلاغه خواندیم که توهم توهین از آن می کنیم، بگوییم " ما نمی فهمیم. ۲. سند خطبه طبق نقل مرحوم دشتی، هیچ خدشه ای ندارد . ۳. برخی برای توجیه به ظاهر تلخی محتوای خطبه گفته اند" این خطبه صرفا درباره یکی از همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که در جنگ جمل علیه حضرت اقدام کرد" اما این حرف ناصواب است؛ زیرا اولا خطاب حضرت عام است: ان النسآء نواقص...." و نفرمودند" ان هذه المراه..." ثانیا عللی که در تبیین نواقص العقول و الایمان و الحظوظ بر شمرده اند ؛ یعنی عادت ماهانهء زنانه، معادل بودن شهادت دو زن در محکمه با شهادت یک مرد، نیم بودن ارث زن هیچکدام اختصاص به یک زن خاص ندارد بلکه همه زنان مسلمان را شامل می شود. و العله یعمم و یخصص ۴. اما جواب اصلی: اولا مخاطب این نوشته یقینا کسانی هستند که به عصنت امیرالمومنین علیه السلام ایمان دارند؛ پس چنانچه گفتار یا رفتاری از ایشان برایشان قابل هضم نبود، آن را به جهل خود نسبت می دهند و برای فهم صحیح، از راه صحیحش تلاش می کنند. همانگونه که امام در نامه ۳۱ به فرزندشان می نویسند: " اگر در امور عالم برایت شبهه ای پیش آمد آن را به جهل خود نسبت بده؛ زیرا تو در ابتدا به دنیا آمدی در حالی که هیچ چیز نمی دانستی و بعدها یاد گرفتی و چقدر زیاد است مطالبی که نمی دانی ولی خدا نی داند!" ثانیا یقین داریم که آقایی که توهین به یاران معاویه را برنمی تابد " انی اکره لکم ان تکونوا سبّابین" قطعا به بانوان توهین نمی کند آن هم بصورت مطلق! در حالی که مادر و همسر و دختران لاو از عالی ترین زنان عالم هستند . پس باز هم این گزینه تقویت می شود که حتما مراد حضرت، چیزی است غیر از برداشت ما. ثالثا اکنون که نفس ما آرتم شد نوبت فهم درست مساله است. ابتدا باید دانست که بین "نواقص" و " نقائص" تفاوت بسیاری است. نقائص جمع نقیصه است که حکایت از وجود عیبی ظاهری یا باطنی در فرد می کند؛ مثلا می گویند فلانی نقیصه ای دارد و آن فلج بدون یکی از دستاتش است، یا اخلاق ناپسند حسادت دارد ... اما نواقص جمع ناقص است که صرفا از مقایسه دو چیز یا دو کس در امور عادی و طبیعی انتزاع می شود و عیبی نیست؛ مثلا فرزند من نسبت به من از لحاظ سنّ ناقص است همانطور که خود من نسبت به مادرم از لحاظ سنّ ناقص هستم آیا این عیب است؟ .... ادامه دارد @mahdavi_arfae 🔹🔹♦️♦️🔹♦️🔹♦️🔹🔹♦️♦️
♦️♦️🔹🔹♦️🔹♦️🔹♦️♦️🔹🔹 ⃣ از طرفی ادب برداشت از کلام ، این است که اجازه بدهیم کلام منعقد شود و بعد دست به تفسیر و برداشت بزنیم. حضرت خودشان در ادامه بطور شفاف مرادشان را از این ۳ توصیف بیان فرموده اند. درباره علت یا مفهوم نواقص الایمان بودن بانوان فرموده اند منظورم این است که زن ها به دلیل عادت ماهانه، چند روزی کمتر از مردان نماز می خوانند. آیا این توصیف، مصداق تحقیر یا توهین است؟ نه! بلکه بیان واقعیت است . نگفته اند که زن ها در فهم توحید و پذیرش نبوت و باور به معاد و ... مشکل دارند. پیرامون علت ناقص العقل بودن فرموده اند، زیرا شهادت دو زن معادل یک مرد در محکمه پذیرفته می شود. اولا مگر شهادت دادن در دادگاه فضیلتی است که عدمش برای زن، رذیله و عیب و نقیصه باشد؟ ثانیا در بخش پایانی که مبنایی ترین نگاا امیرالمومنین علیه السلام به زن را خواهیم گفت، روشن می شود که هر موجودی در نظام احسن کارکرد و جایگاه و نقشی دارد که با شاکله وجودی اش تناسب و تلائم ۱۰۰% دارد. امور خشن، پرهیاهو، پراسترس، نیازمند به مواجهات متراکم ... هیچ تلائمی با شاکله زنانه ندارد؛ لذا اسلام حکیم بار سنگین قضاوت و ریاست عالیه کشور و مرجعیت را از دوش بانوان برداشته همچنان که بار اصلی تربیت کودک و رسیدگی مستقیم به امور نظافت و شیر دادن و ... کودک را از دوش مردان برداشته است؛ زیرا نیاز به عاطفه و احساس سرشاری دارد که قاطبه مردان آن را ندارند. و در خصوص بودن هم فقط ارث را مطرح فرموده اند. باز هم عقل سلیم می فهمد که مال نه به کسی ارزش افزوده ای میدهد و نه از ارزش او می کاهد. "ان اکرمکم عندالله اتقیکم" از سویی نظام و مکتب اقتصادی اسلام بار مسئولیت مالی خانواده را برعهده مرد گذارده است نه زنان. پس اگر پدر خانواده ای از دنیا رفت، اسلام نمی پسندد که در کنار ضربه عاطفی که بر خانواده وارد می شود، عوارض ناشی از ضعف اقتصادی هم مزید بر علت شده بنیان خانواده را در معرض تلاشی قرار بدهد؛ لذا دو سهم را به پسر و یک سهم را به دختر داده است تا پسر ضمن تمشیت امور مالی خود، خانواده پدر را هم مدیریت و مراقبت کند. : در پایان ذکر این نکته ضروری است که معادل این بیانات می توان در خصوص مردان نیز به حقایقی اقرار کرد مثلا اینکه مردها از نظر احساسات و عواطف از زنان کمترند و... و این عیب نیست بلکه تامین خلاهای حاصل از روحیات زنانه است. @mahdavi_arfae 🔹🔹♦️♦️🔹♦️🔹♦️🔹🔹♦️♦️
متن بیانیه ای که به همت اصفهانی در ۱۱۱ سال پیش صادر شد. هم اکنون این متن بصورت کاشی کاری در مسجد رکن الملک اصفهان موجود است. @mahdavi_arfae
🍃برگی از 💫 🍃حکمت ۴۶۵- وَ قَالَ ( عليه السلام ) فِي مَدْحِ الْأَنْصَارِ : هُمْ وَ اللَّهِ رَبَّوُا الْإِسْلَامَ كَمَا يُرَبَّي الْفِلْوُ مَعَ غَنَائِهِمْ بِأَيْدِيهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ . 🍃و درود خدا بر او فرمود: (در ستايش انصار فرمود:) بخدا سوگند! آنها اسلام را پروراندند، چونان مادري كه فرزندش را بپروراند، با توانگري، با دستهاي بخشنده، و زبانهاي برنده و گويا 💫💫💫💫💫💫 رهبر انقلاب: 📢اگر مدافعان حرم مبارزه نمی‌كردند بايد در كرمانشاه و همدان می‌جنگیدیم «حقیقتاً هـم شـهدای شـما، هـم خانواده هـا، پـدران، مـادران و فرزنـدان آنـان، حـق بزرگی بر گـردن همـه ی ملت ایـران دارند. ایـن شـهدا امتیازاتـی دارند: 1️⃣یکـی ایـن اسـت کـه اینهـا از حریـم اهل بیـت در عـراق و سـوریه دفـاع کردنـد و در ایـن راه بـه شـهادت رسـیدند... 2️⃣امتیـاز دوم ایـن شـهدای شـما ایـن اسـت کـه اینهـا رفتنـد بـا دشـمنی مبـارزه کردنـد کـه اگـر اینهـا مبـارزه نمی کردنـد ایـن دشـمن می آمـد داخـل کشـور... اگـرجلویش گرفتـه نمی شـد مـا باید اینجـا در کرمانشاه و همـدان و بقیه اسـتانها بـا اینهـا می جنگیدیم و جلـوی اینهـا را می گرفتیم. در واقع ایـن شهدای عزیـز ما جـان خودشان را در راه دفاع از کشـور، ملت، دیـن، انقلاب اسلامی فـدا کردند. 3️⃣امتیـاز سـوم هـم این اسـت کـه اینهـا در غربـت بـه شهادت رسیدند. ایـن هـم یـک امتیـاز بزرگـی اسـت. این هـم پیش خـدای متعـال فرامـوش نمیشـود.» @mahdavi_arfae 💫💫💫💫💫💫💫