eitaa logo
مهدویت
225 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
125 فایل
ارسال مطالب فقط با لینک کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ انتظار رفتاری جهادی است نه رفتاری معمولی ⚜ با شناخت ماهیت جهاد، رفتار جهادی یک منتظر شناخته شده و مقصود از فهمیده می‌شود. ⚜ فرق رفتار جهادی با رفتار معمولی: 1️⃣ جهاد یعنی تلاش در نهایت توان... 2️⃣ جهاد، برای یک آرمان و هدف عالی است 3️⃣ درجهاد،‌ اخلاص یک ویژگی مهم است 4️⃣ جهاد در مقابل دشمن است... پس دشمنان خود را بشناسیم ⚜ منتظر در سه عرصه جهاد می‌کند (اکبر، کبیر، اصغر)... 👤 استاد ملایی ایتا👈 https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman سروش👈 http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
مهدویت
مباحث_معرفتی در این زمینه، ادله قرآنی و روایی فراوانی وجود دارد که پرداختن به شرح و توضیح آنها هدف
2- امتحان حضرت ابراهیم علیه السلام در مورد ولایت امام زمان علیه السلام نمونه دوم به یکی از بزرگترین انبیای اولوالعزم الهی یعنی حضرت ابراهیم علیه السلام مربوط می شود. ایشان به صریح قرآن، پس از این که از امتحانات سخت الهی سربلند و موفق بیرون آمدند، از ناحیه خداوند به مقام منیع «امامت» مفتخر گردیدند، در حالی که پیش از آن به ترتیب به مقام نبوت و رسالت و خلیل اللهی نائل شده بودند. قرآن کریم در ایة 124 سورة بقره در مورد جعل امامت برای حضرت ابراهیم علیه السلام چنین فرموده است: وَإِذِ ابْتَلَیٰ إِبْرَ‌اهِیمَ رَ‌بُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا (و به یاد آر هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او آن ها را به اتمام رساند، خدا به او گفت: من تو را به مقام امامت و پیشوایی خلق برگزیدم) آن کلماتی که وسیله امتحان حضرت ابراهیم علیه السلام بوده، در خود آیه شریفه معین نشده است. احتمالات مختلفی در مورد آنها وجود دارد که در برخی از احادیث، بعضی از مصادیق آن به روشنی بیان شده است. در تفسیر روایی کنزالدقائق مفضل بن عمر نقل کرده که از امام صادق علیه السلام درباره این «کلمات» سؤال نموده است و ایشان در پاسخ فرموده اند: آنها، همان «کلماتی است که حضرت آدم علیه السلام از ناحیه پروردگارش دریافت کرد، پس خداوند توبه او را پذیرفت و آن عبارت بود که از این که گفت: «ای پروردگار من از تو به حق محمد صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام و حسن و حسین علیهما السلام درخواست می کنم که توبه مرا بپذیری» پس خداوند توبه او را پذیرفت، همانا او همان بسیار توبه پذیر بخشاینده است. به این ترتیب روشن می شود که امتحان اصلی حضرت ابراهیم علیه السیلام در خصوص اقرار به جایگاه اختصاصی و بلند مرتبه خمسه طیبه – یعنی پنج تن آل عبا علیهم السلام – بوده است، جایگاه و مقامی که سبب پذیرش توبه آدم علیه السلام نیز از ناحیه پروردگارش گردید. حضرت ابراهیم علیه السلام از این امتحان الهی، سر بلند بیرون آمد و با همه وجودش به میراث والای ایشان – که واسطه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم بودند، اقرار و اعتراف نمود. اما ادامه آیه شریفه و توضیح امام صادق علیه السلام در مورد آن، روشنگر مقصود ما از استشهاد به این آیه است. مفضل در ادامه می پرسد، مقصود از «فاتمهن» چیست؟ حضرت فرمودند: اتمهن الی القائم علیه السلام اثنی عشر اماماً تسعة من ولد الحسین علیه السلام آن کلمات را تا (امام) قائم علیه السلام به اتمام رساند که در مجموع، دوازده امام – که نه نفر از فرزندان حسین علیه السلام اند – هستند. معنای آیه شریفه این است که وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام آن کلمات را به اتمام رساند، از طرف خداوند به مقام منیع امامت، منتصب گردید. از این جا می توان نتیجه گرفت که مقام امامت حضرت ابراهیم علیه السلام منوط و مشروط به اقرار و اعتراف ایشان به مقام دوازده امام علیهم السلام – به خصوص حضرت بقیة الله ارواحنا فداه بده است و با توجه به این که بالاترین منصبهای الهی – مقام امامت است، عظمت اقرار به ولایت دوازده امام علیه السلام – به ویژه حضرت مهدی علیه السلام این نقطه امید و تحقق بخش آرزوی همه انبیا و اولیای الهی – بیش از پیش روشن می گردد. این دو نمونه را به این جهت نقل کردیم تا قداست و اهمیت منحصر به فرد نور ولایت امام عصر علیه السلام تا حدی برایمان روشن شود و در نتیجه اولاً به صرف ادعا و گمان موهوم و عدم تلاش در پیمودن این مسیر، خود را اهل ولایت ایشان نشماریم و بکوشیم با شناخت دقیق ارکان و لوازم قلبی و جوارحی آن، در مسیر منور شدن به نور ولایت آن حضرت (که بی انتها بوده و به کنه آن نیز نخواهیم رسید) قدم برداریم تا هر چه بیشتر از انوار مقدس آن منبع نور محض در وانفسا و ظلمتکده دنیای آخرالزمان بهره گیریم. ثانیاً هر اندازه که به لطف خداوند، این نور را در قلب خویش می یابیم و هر قدر متصف به اوصاف اهل ولایت هستیم، با به جای آوردن شکر آن، قدردان این نعمت بی نظیر الهی باشیم و آن را در معرض دوام و ازدیاد قرار دهیم. به هر حال، طبق فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله راه بهره وری کامل از امام زمان علیه السلام در زمان غیبت ایشان، روشنی گرفتن از نور ولایت آن بزرگوار است و در این تاریکی دوران غیبت، تنها نوری که انسان را از گمراهی نجات می دهد، همین نور ولایت می باشد و لاغیر. ایتا👈 https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman سروش👈 http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
پژوهشگر محترم سلام دفتر مجلات علمی پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی انتظار پویا و مرکز تخصصی مهدویت قم به انتشار تحقیقات در قالب مقاله و مشارکت های علمی پیرامون مهدویت و موعود گرایی می پردازد. شما می توانید از طریق ذیل با ما در ارتباط باشید. 🔁 مشارکت علمی از طریق: 💻 سایت مجله مطالعات مهدوی: http://mahdimag.ir/ 💻 سایت مجله پژوهشنامه موعود: http://mouoodmag.ir/ 💻 سایت مجله انتظار موعود: http://www.entizar.ir/ ☎ تلفن تماس: 02537841410 داخلی 229. ✔ ادمین کانال در ایتا: @adminmag313 ایتا👈 https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman سروش👈 http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5859219566596457336.mp3
12.22M
⏪گاهی اعتقاد به وجود امام زمان در ذهن ما مانند اعتقاد به وجود مریخ است! 👤استاد معاونیان ایتا👈 https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman سروش👈 http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸️ مردی خدمت امیر مومنان شرفیاب شد و عرض کرد: از مهدی عجل‌الله تعالی فرجه برای من سخن بگو؟ امیرالمومنین علی‌ابن ابی طالب (علیه السلام) فرمود: 🔸️«اوسعکم کهفا و اکثرکم علما و اوصلکم رحما، اللهم فاجعل بیعته خروجا من الغمة و اجمع به شمل الامة، فان خارالله لک فاعزم و لا تنثن عنه ان وقفت له، و لا تجیزن عنه ان هدیت الیه هاه - و اومأ بیده الی صدره - شوقا الی رویته» 🔸️«... آستانه‌‌اش از همه گشاد‌تر، دانشش از همه افزون‌‌تر و برای خویشاوندانش از همه نیکو‌تر است. بارالها! بیعت او را پایان بخشِ همه اندو‌ه‌ها قرار بده. پراکندگی امت را به دست او به یگانگی مبدل فرما. اگر خداوند چنین روزی را نصیب تو ساخت. چون کوه استوار باش. اگر چنین روزی را درک کردی، به سوی احدی از او روی متاب. اگر به کویش راه یافتی، از او در مگذر.» 📚 بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۱۵ 📚 غیبة النعمانی ص۲۱۲ باب۱۳ ایتا👈 https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman سروش👈 http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یاایهاالعزیز بی تو در بی کسیِ محض نمیرم‌ خوب است ... ایتا👈 https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman سروش👈 http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا